handdator

Visa fullständig version : Om huliganer...


Allan
2005-03-27, 22:32
På förekommen anledning http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=395689&previousRenderType=6

En kompis t mig hamnade mitt i eländet när han passerade förbi igår. Hans tioårige grabb kommer antagligen ha rätt svårt att sova ett tag nu, efter att ha sett blodiga människor och restauranginredning slagen till kaffeved,

Jag betraktar mig som ovanligt fridsam, och inte alls våldsbenägen - men jag blir så förbannad på det här. Och vanligare blir det, eftersom jag tittade in på nån hemsida som idioterna har. Hur är folk skapta?
Jag fattar inte hur de är skapta. jag vill inte jobba med dom, se dom, prata med dom eller handla i butiker där de jobbar. Jag vill att de ska frysas ut. De ska inte ha a-kassa. studiebidrag, lön eller bostad. Ingenting. De kan stanna på nån jävla gräsplätt i skogen och slå ihjäl varandra, men SE FÖR HELVETE TILL ATT VI ANDRA INTE BEHÖVER SE ER!!!!


allan

Metal_boy_
2005-03-27, 22:44
Dom kanske inte har haft det så lätt i samhället och blivit utfrysta*dålig ursäkt* :D

Edit: Dom måsste integreras *innocent*

Doctor Snuggles
2005-03-27, 22:46
Japp, det borde vara skottpengar på hela bunten. Allvarligt.

JoelR
2005-03-27, 22:56
Huliganer är pack som bara är ute efter att slåss.

swarre
2005-03-27, 23:04
Jag ska precis gå och lägga mig, skulle gärna ta en lite djupare diskussion annars, men jag får nöja mig med att kortfattat berätta var jag står i frågan.

Jag har följt AIK seriöst i allsvenskan under dom senast fem åren (haft årskort och smanlagt missat tre hemmamatcher under dessa år trots 80 mils resa tut och retur varje match). Jag skulle aldrig få för mig att försvara dessa personer. Däremot kan jag förstå hur man som ung och osäker kille kan se upp till dessa lite äldre och drivande killar. Alla söker efter en genmenskap någonstans och tyvärr finner vissa personer den i dessa sällskap.

Själva iden med dessa uppgjorda slagsmål är egentligen inte så väldigt olika uppläggen inom shower som k1 eller liknande. De tre stora skillnaderna är att det inte sker under lika "ordnande former", att oskyldiga kan drabbas, samt att det finns en hämndlystnad mellan grupperna.

Jag vet utifrån egna erfarenheter att det är väldigt mycket och väldigt starka känslor inblandade under en fotbollsmatch, och att man känner enomr vrede i vissa situationer, en vrede som de flesta kan hantera, tyvärr inte alla. den som har läst socialpsykologi har säkerligen inga problem att förstå hur detta kan ske.


Jag vill återigen klargöra att jag inte haft med dessa grupper att göra, och allt annat än försvarar de dom utsätter sig själv och andra människor för. TYvärr tror jag inte att det kommer att gå att utrota, när det gäller AIK har vi nu en god chans att ta krafttag emot dessa individer då mediatrycket troligtvis kommer minska en aning i syuperettan, vilket betyder mindre uppmärksamhet=mindre kick för dessa personer. Tyvär kan det säkerligen avspegla sig bland supportrarna i övriga sthlm-lag.


Nu ska jag äntligen få sova.

God natt.

palme
2005-03-27, 23:18
Själva iden med dessa uppgjorda slagsmål är egentligen inte så väldigt olika uppläggen inom shower som k1 eller liknande. De tre stora skillnaderna är att det inte sker under lika "ordnande former", att oskyldiga kan drabbas, samt att det finns en hämndlystnad mellan grupperna.




HAHAHAHAHA!

Att du ens jämför gatuvåld med k1 är ju sjukt. K1 är idrottsmän och huliganer är idioter som kutar runt och leker frisbee med glasskärvor från trasiga skyltfönster. Stor jävla skillnad. Du kan inte jämföra med k1 eller pride etc.
Gräv ner dig nånstans.

Loke
2005-03-27, 23:30
Det vore ju en sak om det var för något kreativt... Men fotboll, har inte folk nåt bättre att slåss för?

Metal_boy_
2005-03-27, 23:31
Det vore ju en sak om det var för något kreativt... Men fotboll, har inte folk nåt bättre att slåss för?


Tydligen viktigt att ett gäng springer omkring på en gräsplan och sparkar runt på instängd luft :D

Froddan
2005-03-27, 23:39
Japp, det borde vara skottpengar på hela bunten. Allvarligt.
Blir inte det lite kontraproduktivt?

Karl_alfred
2005-03-27, 23:42
Idioter! Tillhyggen använder de med, jävla fegisar!

reinholdsson
2005-03-27, 23:47
Många kanske redan sett filmen, http://www.aftonbladet.se/atv/player.html?catID=10&clipID=366

victor_n
2005-03-28, 00:50
FYFAN FÖR SÅNT PACK!
neh dom kallar sej fotbolls hulligander... men det ända dom gör är att svarta ner sin älskade sport och få folk med sitt favvo lags tröjja å halsduk att framstå som hullisar i gammlingars bithiga ögon!


neh önskar att det fanns en gubbe me thumbs down nu:/

kroy
2005-03-28, 00:55
HAHAHAHAHA!

Att du ens jämför gatuvåld med k1 är ju sjukt. K1 är idrottsmän och huliganer är idioter som kutar runt och leker frisbee med glasskärvor från trasiga skyltfönster. Stor jävla skillnad. Du kan inte jämföra med k1 eller pride etc.
Gräv ner dig nånstans.

nu vet jag inte exakt hur han menar, men jag kan tänka mig att personer som gillar att kolla(de lite mer fanatiska,inte svenssons) på k1 mycket även kan ha tendens att "gå igång" på våldet som beskrivs..

Jet
2005-03-28, 03:16
Ja, vad ska man säga.... Människor utan identitet som börjar gråta när deras lag förlorar etc, är och förblir PATETISKA i mina ögon.

skaparn
2005-03-28, 08:19
Det är nästan lite tragiskomislt att hänga på Sverigescenen eller Tifoledaren och läsa deras resonemang. I text kan det verka som de har ett intresse endast; att puckla på den andra klubbens "firma". Men i handling är det tydligt att de söker uppmärksamhet varför de gör upp mitt i centrum.
Dom har väl sneglat lite för mycket på engelska huliganer, skaffat snygga huliganmärkeskläder, och det vore ju synd att få dessa sönderrivna i en skogsdunge när man istället kan storma Kvarnen, där det sitter så fruktansvärt många som kan se en.

mini_Arnold
2005-03-28, 08:30
Är glad att jag inte är polis för jag hade väl åkt i finkan efter ett sånt här bråk.
Jag hade gått ner på huk och skjutit varningsskott i benen på dom som vägrar ge upp.
Damn..

swarre
2005-03-28, 08:49
HAHAHAHAHA!

Att du ens jämför gatuvåld med k1 är ju sjukt. K1 är idrottsmän och huliganer är idioter som kutar runt och leker frisbee med glasskärvor från trasiga skyltfönster. Stor jävla skillnad. Du kan inte jämföra med k1 eller pride etc.
Gräv ner dig nånstans.


Jag tog dock upp några grundläggande och väldigt betydelsefulla skillnader.

Jag tycker att K1 är ett bra exempel att jämföra med då grundpricipen är densamma, uppgjora slagsmål i rent underhållningsyfte.



skaparn: visst sker det då och då att dessa grupper stöter ihop i centrala delar av städerna, men för det mesta träffas dom trots allt på mer ensliga platser. Att det är uppmärksamhet dom är ute efter, till viss del, är jag lika övertygad om som du. Men frågan är vilken sorts uppmärksamhet? Personligen tror jag att detta fenomen skulle kunna minskas en hel del enbart genom att aftonbladet inte använde det som förstasidenyhet och gjorde reportageserier om hotet mot fotboll osv. Jag menar inte att det inte ska disskuteras, men sådana skriverier eldar bara på dessa individer.

z_bumbi
2005-03-28, 08:55
Jag tycker att K1 är ett bra exempel att jämföra med då grundpricipen är densamma, uppgjora slagsmål i rent underhållningsyfte.

Underhållsyfte? Att förstöra en pub och slå folk blodiga som inte har något med saken att göra?

Vill de slåss i underhållsyfte så har de ju tillgång till arenor och så kan lagen kanske slippa tigga pengar för att ligga kvar i den serie de gör.

Samtidigt kan polisen slippa lägga ett antal onödiga miljoner på bevakningen av kräken så de kan lösa andra brott.

henke_in_training
2005-03-28, 08:56
Jag tog dock upp några grundläggande och väldigt betydelsefulla skillnader.

Jag tycker att K1 är ett bra exempel att jämföra med då grundpricipen är densamma, uppgjora slagsmål i rent underhållningsyfte.



skaparn: visst sker det då och då att dessa grupper stöter ihop i centrala delar av städerna, men för det mesta träffas dom trots allt på mer ensliga platser. Att det är uppmärksamhet dom är ute efter, till viss del, är jag lika övertygad om som du. Men frågan är vilken sorts uppmärksamhet? Personligen tror jag att detta fenomen skulle kunna minskas en hel del enbart genom att aftonbladet inte använde det som förstasidenyhet och gjorde reportageserier om hotet mot fotboll osv. Jag menar inte att det inte ska disskuteras, men sådana skriverier eldar bara på dessa individer.


killen som (tydligen) blev knivhuggen i skallen och de två poliser som fick åka på sjukan.... tror du de tyckte att det var ren underhållning??

sunkan
2005-03-28, 08:57
Jag tycker att K1 är ett bra exempel att jämföra med då grundpricipen är densamma, uppgjora slagsmål i rent underhållningsyfte.




Det var det dummaste ja hört, K1 har en domare som kan bryta matchen, K1 har regler. Det har verkligen inte dessa bråk!! *grr27*

Allan
2005-03-28, 09:04
Jag begriper vad Swarre menar. Han försvarar definitivt inte huliganerna, men han pekar på vad DE tycker om sina fajter. Och ja, det finns rätt många i de där gängen som tränar kampsporter och annan smörja. I deras ögon är det här ordnade tillställningar mellan lika sorters folk - det är f ö de själva som använder liknelsen med K1.
Det mest extremt larviga är att de brukar träffas på olika kampsportsgalor, fika ihop och t o m lira boll - för att senare spöa dyngan ur varandra.

allan

swarre
2005-03-28, 09:04
Underhållsyfte? Att förstöra en pub och slå folk blodiga som inte har något med saken att göra?

Vill de slåss i underhållsyfte så har de ju tillgång till arenor och så kan lagen kanske slippa tigga pengar för att ligga kvar i den serie de gör.

Samtidigt kan polisen slippa lägga ett antal onödiga miljoner på bevakningen av kräken så de kan lösa andra brott.


Återigen, jag försvara inte det dessa personer gör, tvärtom.

Och jag håller fullständigt med dig, det är helt otroligt att det ska behövas några poliser över huvud taget i samband med en fotbollsmatch. Att sedan ge sig på oskyldiga människor på öppen gata i som i detta fallet är ett sjukt beteende.

Jag försöker bara ge min syn på saken. För många, för att inte säga alla, dessa personer är det här den största kicken dom kan få. Det här är för vissa av dessa människor den enda chansen dom har att få en (för dom) possitiv vikänsla.

Vad det gäller pengar så är det så att klubbarna idag (vissa mer än andra) arbetar väldigt hårt för att få bort dessa personer från fotbollen, samtidigt så är det så att eftersom dom i allt större utsträckning flyttat sg bort från arenorna och ut på stan så blir det mer och mer ett polisiärt ärende.

z_bumbi
2005-03-28, 09:22
Vad det gäller pengar så är det så att klubbarna idag (vissa mer än andra) arbetar väldigt hårt för att få bort dessa personer från fotbollen, samtidigt så är det så att eftersom dom i allt större utsträckning flyttat sg bort från arenorna och ut på stan så blir det mer och mer ett polisiärt ärende.

Jag vill att de ska hålla sig på arenorna, om de nu får ut så mycket av det så hyr råsunda två gånger om året och slåss där?
Då får klubbarna chans att dra in en slant på biljetterna och jag ser ingen som förlorar på det hela..

swarre
2005-03-28, 10:09
Jag vill att de ska hålla sig på arenorna, om de nu får ut så mycket av det så hyr råsunda två gånger om året och slåss där?
Då får klubbarna chans att dra in en slant på biljetterna och jag ser ingen som förlorar på det hela..


Råsundas gräsmatta är dålig som den är :D

Allvarligt talat är jag säker på att det inte finns någon klubb i sverige som skulle hyra ut sin hemmaarena för ett sådant endamål. Än mindre svenska fotbollsförbundet (som äger Råsunda). Dessutom är dessa personer ute efter en anna slags kick än den dom får under ett så pass organiserat slagsmål. Som Allan redan sagt är många av dom aktiva inom olika former av kampsporter, men uppenbarligen är det inte tillräckligt för dom.

Krokodil
2005-03-28, 10:35
Jag växte upp med en av dessa herrar, han är 36 bast nu och är fortfarande som en osäker tonåring i sinnet!

I mina ögon liknar huliganskiten ganska mycket skinheadvågen på 80-talet.
Unga pojkar som vill vara macho utan att veta hur man gör och vänder sig från samhället i tron att det är coolt att vara utanför. Det som stör mig mest är att de slåss i mitt lags namn därmed i mitt namn och det har ingen bett dem!

Vad man ska göra för att få slut på det vet jag inte tyvärr, kanske skratta åt dem?

Pecca
2005-03-28, 11:26
De flesta av dessa hårda o tuffa huliganer tycker jag är väldigt coola... I grupp springer dom omkring o skriker o hetsar... Inte bara runt fotbollsmatcher utan typ, vilken lördagkväll som helst...
Dom är dock så hårda o tuffa att när dom är ensamma så brukar dom visa prov på vilka atleter dom är genom sitt enorma löpsteg som tar dom bort från platsen där dom några minuter senare stod 10 man o var jättekaxiga... Detta beteende brukar vi också finna hos invandrarkillar (bäst o förtydliga att jag inte är rasist...)
När dom är på matcher är dom som allra tuffast, då har dom ännu en gång visat prov på sitt atletiska jag genom en formtopp bestående av adrenalin, sina 3-4lager av tröjor, en massa bling-bling (drar ännu en gång en parallell till invandrarkillar), o för att inte glömma... dessa klassiska adidas dojjor... När dom nu vill visa upp sin formtopp, så gör dom oftast inte det genom o skrika ut sin glädje för o supporta deras stora kärlek- laget, utan dom ställer sig på ett ställe på arenan där dom vet att dom inte får, en ordningsvakt lr gulväst kommer o berättar detta för dom o vad som händer sedan får ni ju själva räkna ut... Efteråt heter det att gulvästarna började *****, lr började kaxa sig.... (drar ännu en parallell till invandrarkillarna)


Stäms det träff mellan supportergrupper så är det självklart upplagt för att dessa hårdingar ska få ge utlopp för sina aggresioner, nu ska dom få hämnas på motståndarna som slog dom i matchen, deras hårda uppväxt i den kalla förorten (vilket ofta inte är fallet) dom ska få hämnas på samhället som svikit dom *rolleyes* , ja fy fan vilken fajt det ska bli....
När dom senare upptäcker att motståndargrupperingen är hela 2 personer mer så är vi tillbaka till det här med att visa upp sitt atletiska jag genom att visa prov på ett enormt löpsteg.... (drar ännu en parallell)

I sin besvikelse går dom senare på staden samma kväll o möter ett gäng invandrar killar, dessa invandrarkillar anser dom ju vara samhällets avskum o ett pack som borde slängas ut, dom vet ju inte hur man för sig, dom vet ju inte vad respekt är o dom vet ju ingenting. Invandrarna snor ju svenskarnas jobb o tjejer, dom klär sig ju fult o lyssnar på dålig musik. Orden skallar ju mellan husen o glasflaskor börjar snart slängas i luften mellan grupperingarna o bråket är snart ett faktum... Borde dom istället inte krama deras fiender? Eftersom dom inte är ett dugg bättre? Dom kan ju själva inte föra sig inom samhällets ramar, sitt eget dåliga beteende skyller dom ju alltid på andra o det är ju aldrig deras eget fel när dom bryter mot en regel. Ett gäng jävla fega kräk till pajasar är vad dom FLESTA av dessa enormt tuffa "huliganer" är.
Jag vill dock inte dra alla över en kam, det finns ju även dom som kommit till åren lite, dom som vågar slåss 1 mot 10, dom som vågar stå för sin åsikt. Frågan är dock om deras mot ska bemötas med respekt? Är inte dessa individer nästan ännu mer pantade?



Vill dom göra något manligt, så kan dom ju lära sig åka störtlopp. Vill dom lära sig fajtas så kan dom ju börja boxas. Vill dom ha gemenskap så kan dom ju gå med i kyrkan. Vill dom ha en adrenalinkick så kan dom ju springa över tågspåren. O vill dom ha respekt så kan dom ju öppna sina skolböcker igen o lära sig vad ordet betyder....


Så.... nu är Peccas påskpredikan över.... Nu ska jag återgå till min maaaat :eating:

skaparn
2005-03-28, 11:34
en massa skitsnack


1. Meningen "jag är inte rasist" är inget avlat för rasistiska åsikter utan visar bara på att man inte riktigt fattat vad rasism är.

2. Du verkar inte ha en aning om vad huligankultur är. Den är måhända inte fin, men det tjänar ingenting att du sitter hemma framför datorn och hittar på egna berättelser utifrån vad du läst i en kvällstidning.

skaparn
2005-03-28, 11:50
skaparn: visst sker det då och då att dessa grupper stöter ihop i centrala delar av städerna, men för det mesta träffas dom trots allt på mer ensliga platser. Att det är uppmärksamhet dom är ute efter, till viss del, är jag lika övertygad om som du. Men frågan är vilken sorts uppmärksamhet? Personligen tror jag att detta fenomen skulle kunna minskas en hel del enbart genom att aftonbladet inte använde det som förstasidenyhet och gjorde reportageserier om hotet mot fotboll osv. Jag menar inte att det inte ska disskuteras, men sådana skriverier eldar bara på dessa individer.

Det där är ju alltid ett problem. Folk påstår å ena sidan att våld och fotboll inte hör ihop men å andra sidan så kastar de sig förtjust över makabra nyheter om kravaller.

reinholdsson
2005-03-28, 11:56
Att säga att de är så värst intresserade av fotboll är fel. När det var fotbollsmatch i örebro mellan IFK och Hammarby (Vill minnas att det var de lagen) Så hade deras huliganer stämt träff i karlskoga (4 mil från örebro) för att slåss inne i stan. Efter detta åkte dom hem utan stopp vid fotbollsmatchen.

Pecca
2005-03-28, 12:27
1. Meningen "jag är inte rasist" är inget avlat för rasistiska åsikter utan visar bara på att man inte riktigt fattat vad rasism är.

2. Du verkar inte ha en aning om vad huligankultur är. Den är måhända inte fin, men det tjänar ingenting att du sitter hemma framför datorn och hittar på egna berättelser utifrån vad du läst i en kvällstidning.


1. Jag vet vad rasism innebär, men så fort man använder sig av ordet invandrare så får man stämpeln rasist på sig. Därför skrev jag detta. Jag skrev det också för o dumma mig med folk, såna som du som tydligen tog åt dig?

2. Jag vet tydligen betydligt mer än dig eftersom du motargumenterar mot min vridna men ändå ärliga förklaring, när du också kommer till insikt med vad du o dina kompisar sysslar med så kan du ju höra av dig, alla handlingar i livet får effekter o bieffekter... tänk på det.... Men du tillhör väl en av dessa hobby-huliganer som anser sig vara riktigt tuff o hård.... En riktig cool grabb, det är nog vad du är.... :laugh: *screwy*

Trance
2005-03-28, 12:32
1. Jag vet vad rasism innebär, men så fort man använder sig av ordet invandrare så får man stämpeln rasist på sig. Därför skrev jag detta. Jag skrev det också för o dumma mig med folk, såna som du som tydligen tog åt dig?

2. Jag vet tydligen betydligt mer än dig eftersom du motargumenterar mot min vridna men ändå ärliga förklaring, när du också kommer till insikt med vad du o dina kompisar sysslar med så kan du ju höra av dig, alla handlingar i livet får effekter o bieffekter... tänk på det.... Men du tillhör väl en av dessa hobby-huliganer som anser sig vara riktigt tuff o hård.... En riktig cool grabb, det är nog vad du är.... :laugh: *screwy*

Varför behöver han göra det för att veta att du har fel? Det mesta du skrev var ren bullshit tyvärr.

Pecca
2005-03-28, 12:38
Yes, här kommer den härliga trance in i bilden igen o ska argumentera! Visst överdrev jag vissa delar... men jag försökte bara visa hur det hela går till typ.... O vilka det är som håller på...

Sist vi hade en diskussion trance... Kommer du ihåg vem som du kallade bluffmakare o vem som spred lögner? Kommer du också ihåg att det visade sig senare att jag hade haft rätt hela tiden? Tyvärr måste jag åka o jobba nu så jag kommer inte kunna föra någon konversation här men skicka gärna ett pm så tar vi debatten där..... :naughty:

Trance
2005-03-28, 12:44
Yes, här kommer den härliga trance in i bilden igen o ska argumentera! Visst överdrev jag vissa delar... men jag försökte bara visa hur det hela går till typ.... O vilka det är som håller på...

Sist vi hade en diskussion trance... Kommer du ihåg vem som du kallade bluffmakare o vem som spred lögner? Kommer du också ihåg att det visade sig senare att jag hade haft rätt hela tiden? Tyvärr måste jag åka o jobba nu så jag kommer inte kunna föra någon konversation här men skicka gärna ett pm så tar vi debatten där..... :naughty:

Que, jag kommer inte ihåg alls tyvärr så jag får tro på ditt ord.

Men att stämpla alla hulliganer på samma sätt känns lite fel, det är klart det finns sådana som tycker det är häftigt att kalla sig hulliganer och bara vill ha en image. Men det finns också en kärna som tyvärr är allt annat än yta utan mer vrickade och är de som stormar andra sektioner på stadior och ordnar sammandrabbningar.

Jet
2005-03-28, 13:07
Que, jag kommer inte ihåg alls tyvärr så jag får tro på ditt ord.

Men att stämpla alla hulliganer på samma sätt känns lite fel, det är klart det finns sådana som tycker det är häftigt att kalla sig hulliganer och bara vill ha en image. Men det finns också en kärna som tyvärr är allt annat än yta utan mer vrickade och är de som stormar andra sektioner på stadior och ordnar sammandrabbningar.

På samma sätt som det finns en kärna inom kriminella grupperingar som leder "fåren", eller inom nazisitiska/vänstervridna grupperingar.

Men förstår inte poängen ändå? Inom kriminella grupperingar gör man det iallafall för ekonomisk vinning, politiska grupperingar för sin politiska övertygelse(aningen tveksam här måste jag dock säga), men vad vill huliganerna uppnå? Att de är bäst på att slåss? Hahaha, för fan......

Kan de inte hala fram sina organ och mäta dem istället, så slipper de ju slåss....

Trance
2005-03-28, 13:14
På samma sätt som det finns en kärna inom kriminella grupperingar som leder "fåren", eller inom nazisitiska/vänstervridna grupperingar.

Men förstår inte poängen ändå? Inom kriminella grupperingar gör man det iallafall för ekonomisk vinning, politiska grupperingar för sin politiska övertygelse(aningen tveksam här måste jag dock säga), men vad vill huliganerna uppnå? Att de är bäst på att slåss? Hahaha, för fan......

Kan de inte hala fram sina organ och mäta dem istället, så slipper de ju slåss....

Jag förstår inte heller poängen. De försvarar ju inte sitt lags färger det minsta, det är inte så att t.ex. AIK's lag skulle bli ijhälslagna av de andra fansen om de inte fanns där.

Organmätning vore faktiskt coolare.

obesogen
2005-03-28, 13:24
På samma sätt som det finns en kärna inom kriminella grupperingar som leder "fåren", eller inom nazisitiska/vänstervridna grupperingar.

Men förstår inte poängen ändå? Inom kriminella grupperingar gör man det iallafall för ekonomisk vinning, politiska grupperingar för sin politiska övertygelse(aningen tveksam här måste jag dock säga), men vad vill huliganerna uppnå? Att de är bäst på att slåss? Hahaha, för fan......

Kan de inte hala fram sina organ och mäta dem istället, så slipper de ju slåss....

Min personliga uppfattning är att dom vill uppnå respekt i avsaknad av andra sätt att uppnå respekt på. Att folk ska backa när dom kommer på gatan. De jag känner som varit inne i firmor och dylikt har ofta ett ruttet jobb och en dålig familjesituation och hittar sin trygghet i gänget. Där är det coolt och status att slå ner folk. Sen blir det en ond cirkel...Sen har jag svårt att tro på att de bara "råkade stöta på varandra" då gängen har varandras mobilnr och bestämmer plats och tid långt i förväg.

MacLeod
2005-03-28, 13:26
Ingen "äkta" huligan bär heller sitt lags färger och ingen "äkta" huligan ska enligt deras goda sed spöa upp en vad vi i sthlm kallar för julgran.
Jag håller inte med Allan om att våldet har ökat, men det som slår mig är att pressen åter igen har börjar att skriva om skiten.
När det var som värst för ja, runt 10 år sen mellan gnaget o djurgårn så slutade pressen efter påtryckningar att fota samt skriva längre reportage.

swarre
2005-03-28, 13:56
Ingen "äkta" huligan bär heller sitt lags färger och ingen "äkta" huligan ska enligt deras goda sed spöa upp en vad vi i sthlm kallar för julgran.
Jag håller inte med Allan om att våldet har ökat, men det som slår mig är att pressen åter igen har börjar att skriva om skiten.
När det var som värst för ja, runt 10 år sen mellan gnaget o djurgårn så slutade pressen efter påtryckningar att fota samt skriva längre reportage.


Helt riktigt, det finns en hel del oskrivna regler inom dessa grupper om hur var och när dessa uppgörelser ska genomföras, vilken klädsel som ska förekomma, oftast är det även praxis att inga tillhyggen ska användas (detta gäller dom planerade samandrabbningarna, det som hände i lördags verkar vara en snabb hämnadaktion om jag förstått det hela rätt).

Som jag tidigare sagt tror jag att man skulle kunna ha större chans att färre personer blev involverade inom dessa grupper om det inte vore så att (kvälls)tidningarna vältrade sig i detta fenomen. Å ena sidan fördömmer dom allt vad huliganism heter, å andra sidan skriver dom spaltmeter efter spaltmeter och lyfter fram dessa grupper sida vid sida med senaste tipsraden, vilka signaler sänder inte det ut?

Jet: om du läser mina tidigare inlägg så hoppas jag att du ska få en någotsånär bra bild över varför dessa personer agerar som dom gör...

Trance
2005-03-28, 14:04
Ingen "äkta" huligan bär heller sitt lags färger och ingen "äkta" huligan ska enligt deras goda sed spöa upp en vad vi i sthlm kallar för julgran.
Jag håller inte med Allan om att våldet har ökat, men det som slår mig är att pressen åter igen har börjar att skriva om skiten.
När det var som värst för ja, runt 10 år sen mellan gnaget o djurgårn så slutade pressen efter påtryckningar att fota samt skriva längre reportage.

Mmm, att försvara lagets färger var mer i försvara laget. De kopierar väl friskt från england och bär de tråkiga rutiga kepsarna från burberry och lacoste osv. Rätt lustigt att de kör på hela stilen så strikt.

casper_tfg
2005-03-28, 16:35
killen som (tydligen) blev knivhuggen i skallen och de två poliser som fick åka på sjukan.... tror du de tyckte att det var ren underhållning??


angående killen som blev knivhuggen "är du med i leken så får du leken tåla"
även om det borde varit vapen fritt!!

Yankeee
2005-03-28, 16:39
angående killen som blev knivhuggen "är du med i leken så får du leken tåla"
även om det borde varit vapen fritt!!

Du verkar smart.

Thony
2005-03-28, 16:43
Du verkar smart.


erkänn han verkar. :D

casper_tfg
2005-03-28, 16:46
Du verkar smart.
ganska, du rå?

Allan
2005-03-28, 16:47
Du verkar smart.

Nä, han är djurgårdare
;)


allan

casper_tfg
2005-03-28, 16:48
:thumbup: Nä, han är djurgårdare
;)


allan

Yankeee
2005-03-28, 16:48
ganska, du rå?

Jag verkar smart, men är dum.

skaparn
2005-03-28, 18:23
1. Jag vet vad rasism innebär, men så fort man använder sig av ordet invandrare så får man stämpeln rasist på sig. Därför skrev jag detta. Jag skrev det också för o dumma mig med folk, såna som du som tydligen tog åt dig?

2. Jag vet tydligen betydligt mer än dig eftersom du motargumenterar mot min vridna men ändå ärliga förklaring, när du också kommer till insikt med vad du o dina kompisar sysslar med så kan du ju höra av dig, alla handlingar i livet får effekter o bieffekter... tänk på det.... Men du tillhör väl en av dessa hobby-huliganer som anser sig vara riktigt tuff o hård.... En riktig cool grabb, det är nog vad du är.... :laugh: *screwy*

1. Ja, jag tog åt mig. Har en ovana att alltid reagera på idiotiska inlägg. Hoppas aldrig det nöts bort.

2. Exakt vad menar du med din första mening? Och hur kommer du fram till att jag är en huligan? Eller varför är jag förvånad? Det är snarare logiskt att du ska komma fram till detta med tanke på vad du skrev i 1. och av ditt svar till trance att döma.

RobbeliRobban
2005-03-28, 19:56
Fotbollshuliganer är nog världens största pack av idioter. Patetiska människor, häng dem från lyktstolparna.