handdator

Visa fullständig version : Ryggproblem


Loke
2005-03-27, 18:51
Så här är det. Runt jul fick jag ont i ryggen. Jag är osäker på om det var knäböjen eller marklyften som gjorde det, men jag lutar åt marklyften. Smärtan låg i svanken.

Jag hoppade över alla övningar som tog på erector spinae i ett par måndaer. Sen gick jag till en naprapat som sa att det var en låsning. Han knäckte lite och sa att jag skulle strecha ryggen som han visade. Jag gjorde det, men efter en vecka ungefär körde jag lite kabelrodd. Då kom smärtan tillbaka igen. Jag går till naprapaten igen, han knäcker igen och säger att den här gången var det "bara stelhet". Det känns bra, men ett par veckor senare kommer smärtan så smått igen.

Vad tycker ni jag ska göra nu?

Johnny
2005-03-27, 20:34
Jag tror inte på en behandling där naprapaten bara knäcker lite och sen är allt bra. Låsningar kan säkert orsaka besvären, men det brukar medföra annat muskulärt, så det bör också behandlas tycker jag.

Sen kan man ju undra vad det är som ger dig låsningar. Antagligen så gör du något som inte är bra bär du tränar. Marklyft vet jag kan vara boven, svårt att få till bra teknik där.

Testa att uppsöka någon annan naprapat, kanske sjukgymnast, dom är väldigt bra på att behandla lite mer bakomliggande saker om jag fattat allt rätt.

obesogen
2005-03-28, 01:52
Jag är av samma uppfattning som Jhonny. Ett problem just med naprapater är att de hjälper dig för stunden. Om du t ex är stel i ryggen så kan du tänja ut den stelheten men sen måste du arbeta i det nyvunna rörelseomfånget och stärka upp för att överhuvudtaget ha någon nytta av det annars är risken överhängande att problemet uppstår igen.

Johnny
2005-03-28, 09:30
Vill bara flika in att det finns duktiga naprapater också, som inte bara knäcker och tar betalt. Samma sak gäller kiropraktorer som också har en tendens att tro att manipulering är svaret på allt. Tilläggas bör även att jag har sprungit på dåliga sjukgymnaster och även många läkare.

Så, det gäller att hitta någon som vet vad dom pysslar med, oavsett vilken utbildning dom har.

obesogen
2005-03-28, 10:54
Ring någon som har inriktat sig på idrottsmedicin, då är chansen större att du får rätt hjälp direkt ;)

Loke
2005-03-28, 17:45
Jaha, där ser man. Tja, då gäller det att klura ut om det finns någon kunnig människa i uppsala.

daggermoon
2005-03-29, 14:38
Prova idrottsskadecentrum, på drottningatan. Jag var där i förra veckan efter att ha pajat ryggen medelst knäböj, och naprapaten jag träffade gav helt klart ett kompetent intryck.

Loke
2005-03-30, 23:04
Ok, tack för tipset! :)