handdator

Visa fullständig version : Viktökning


Erik__
2005-03-27, 18:38
Jo, lite vad ska man säga förundrad över det här med viktökning, gick från 62kg till nu 72kg på någon månad bara sådär, samtidigt som jag började träna, ätit mer, men man ser INGEN skillnad utåt, ingen alls, blivit ruskigt mycket starkare, framförallt i böj, men jag antar att det mest är nybörjarökningar som inte är resultat av starkare muskler, bara förmågan att använda musklerna bättre om jag förstått det rätt.

Men är det normalt att öka 15-16% i vikt bara sådär?! enligt fysiken så borde man bli långsammare och ospänstigare med mer vikt, och det vill jag verkligen inte, har jag ätit för mycket eller vad fasen beror det på :S blir ju nästan lite orolig, om det fortsätter väger jag ju uppemot nått ton om något år.

EDIT: började strejka ordentligt mot sötsaker vid jul och frammåt också, men det har bara gått ännu fortare sen dess.

Allan
2005-03-27, 18:42
Ålder, längd?


allan

Erik__
2005-03-27, 18:46
Ålder, längd?


allan

16 för tillfället, 17 i augusti
1,725m lång enligt skolsköterskan

Ame
2005-03-27, 19:05
Jo, lite vad ska man säga förundrad över det här med viktökning, gick från 62kg till nu 72kg på någon månad bara sådär, samtidigt som jag började träna, ätit mer, men man ser INGEN skillnad utåt, ingen alls, blivit ruskigt mycket starkare, framförallt i böj, men jag antar att det mest är nybörjarökningar som inte är resultat av starkare muskler, bara förmågan att använda musklerna bättre om jag förstått det rätt.

Men är det normalt att öka 15-16% i vikt bara sådär?! enligt fysiken så borde man bli långsammare och ospänstigare med mer vikt, och det vill jag verkligen inte, har jag ätit för mycket eller vad fasen beror det på :S blir ju nästan lite orolig, om det fortsätter väger jag ju uppemot nått ton om något år.

EDIT: började strejka ordentligt mot sötsaker vid jul och frammåt också, men det har bara gått ännu fortare sen dess.

Kom ihåg att det spelar roll när du väger dig, själv kan jag hoppa mellan 72-75 kg olika dagar beroende på vad jag ätit och gjort osv. Så det jag vill komma till är alltså att din viktökning kanske inte är fullt så stor.

Angående att man blir långsammare, det stämemr väl till viss del, men det beror mycket på hur du tränar. Själv så är jag sprinter och anser mig själv vara både snabb och spänstig, så än är det ingen fara för dig(jag är lika lång som dig btw). Se bara till att stretcha.

Erik__
2005-03-27, 19:26
62kg var min morgonvikt förut, numera 72kg lite när som helst, även på morgonen.

Btw, om du nu var sprinter, är man för gammal fär att börja hålla med sånt i 17 års ålder om du är helt oerfaren både i sporten och träningsmetoderna.

Allan
2005-03-27, 21:02
62kg var min morgonvikt förut, numera 72kg lite när som helst, även på morgonen.

Nå, se det som en bra vikt då. När det handlar om hur det ser ut - det kan du aldrig avgöra själv. Vi är många som ser en tunn trettonåring i spegeln varje morgon, fast vi väger hundra kilo och har blivit fyrtio. Naturligtvis syns det - men nån annan måste ge dig det berömmet.

Btw, om du nu var sprinter, är man för gammal fär att börja hålla med sånt i 17 års ålder om du är helt oerfaren både i sporten och träningsmetoderna.

Nej.



allan

Erik__
2005-03-27, 21:48
Okej, men det verkar ändå skumt, ungefär hur stor är chansen att man ökar 8kg muskler på 4 månader oseriös styrketräning, det kan man nog utesluta rätt hårt, och det där med fett borde väl synas till och med för mig i dom mängderna.

Det enda jag märkt är att jag kan gå kroppen att bli grymt mycket hårdare, tex när jag spänner låren eller bröstet, men det borde väl kanske ha något att göra att man kan kontrollera musklerna bättre eller nått.

Asså det låter fjolligt men jag kan inte sluta funderade på vart dom satt sig.

Jorgen
2005-03-27, 21:57
Okej, men det verkar ändå skumt, ungefär hur stor är chansen att man ökar 8kg muskler på 4 månader oseriös styrketräning
Ganska exakt 0% faktiskt.
Ökningen består till största delen av vätska, fett och muskler. Säkert i den ordningen också. Att du inte ser det beror på att du ser dig själv varje dag. Jag ökade nyligen 6 kg på en dryg månad, men inte syntes det. När jag tittade, men andra märkte det.

//Jörgen

Erik__
2005-03-27, 22:06
okej, men vad är det med styrketräning som får en att lägga på sig vikt, tränat oavbrutet året om i 11 år, och det är ju först nu någon större skillnad skett.

Allan
2005-03-27, 22:13
Lugn, du är i puberteten. För att bygga muskler måste man producera könshormoner, och det gör du nu. Du kommer att lägga på dig massa och muskler fast du inte tränar. Det har att göra med att du växer.


allan

Erik__
2005-03-28, 00:39
jo men varför började det så hilma hastigt?

såhär var/är måndagsvikten typ

juni 62
juli 62
aug 62
sep 62
okt 62
nov 62 (här började träningen)
dec 66
jan 68
fed 70
mars 72

måste ju ha nått med träningen att göra, vad är det med styrketräning som gör att man lägger på sig massa fett och vätska?

Trance
2005-03-28, 01:41
Du äter mer?

JAM
2005-03-28, 12:36
Du äter mer?
Det låter som en väldigt rimlig anledning, ja. :)

Erik__
2005-03-28, 12:54
jaa, men vart har allt fastnat, det är det som jag inte fattar.

Jorgen
2005-03-28, 13:02
jaa, men vart har allt fastnat, det är det som jag inte fattar.
Det ligger på ryggen, det är därför som du inte ser det i spegeln. :D

Nej, men seriöst så har det gissningsvis fastnat jämt över hela kroppen.

//Jörgen

JAM
2005-03-28, 14:35
jaa, men vart har allt fastnat, det är det som jag inte fattar.
Det enda sättet för att få oss att förstå, är att posta en före- och en efterbild... ;)

Erik__
2005-03-28, 15:04
okeeej, den första biten är nog rätt svår att klara av, men jag får väl nöja mejj med mindre, det är fett och vätska? och kanske liiite muskler *popcorn*