handdator

Visa fullständig version : före/under/efterträningsdrink frågor...


SeWs
2005-03-27, 12:16
Verkar ha kommit upp en hel del ny forskning här nu så jag tänkte haka på och pröva det, men det verkar inte alltför lätt så jag försöker få ihop allt i min lilla skalle men lyckas inte riktigt...

Fördrinken som jag fatta det ska bestå av minst 6g aminosyror,hur mycket protein är det? sen ska det även va en viss mängd kolhydrat i också, förhållandet 1:4 som gäller även där?

Underträningsdrinken tänkte jag nog köra som föredrinken.., verkar funka, hade alltså tänkt mig två lite mindre drinkar o en lite större efterträningsdrink bestående av:

20g rapidhydroblend och 80g vitargo, sen tänkte jag lite mct fett men hur mycket ska man ha? ska man ha mct fett i dom andra drinkarna med?

I dom första drinkarna är det lika vigtigt att proteinet/kolhydraterna är lika snabba eller skulle det funka lika bra/bättre med lite långsammare typ koncentrat och maltodextrin?

sen efteråt tänkte jag köra ett mål i timmen ungefär med et första förhållande 1:4 till kolhydraterna för att sen dra ner på dom vid efterföljande mål.

King Grub
2005-03-27, 12:20
Det finns inga exakta gramsiffror verifierade genom forskning. Mina uppskattningar:

Fördrinken som jag fatta det ska bestå av minst 6g aminosyror,hur mycket protein är det?

Nedan nämnda drink fungerar säkert utmärkt (20 RHB / 80 Vitargo).

sen ska det även va en viss mängd kolhydrat i också, förhållandet 1:4 som gäller även där?

Ungefär.

Underträningsdrinken tänkte jag nog köra som föredrinken.., verkar funka, hade alltså tänkt mig två lite mindre drinkar

Gör en lika stor föredrink som efterdrink, drick halva före passet och sedan resten med 15 minuters mellanrum, kanske?

20g rapidhydroblend och 80g vitargo, sen tänkte jag lite mct fett men hur mycket ska man ha?

10-15% kanske. Av ingrediensernas vikt innan vattnet tillförts.

ska man ha mct fett i dom andra drinkarna med?

Om du vill.

I dom första drinkarna är det lika vigtigt att proteinet/kolhydraterna är lika snabba

Ja.

eller skulle det funka lika bra/bättre med lite långsammare typ koncentrat och maltodextrin?

Visst "funkar" det. Det lär inte vara lika "optimalt" som ovan den blandning du nämner dock.

SeWs
2005-03-27, 12:23
hum ok, verkar som jag fattat det mesta då med andra ord enda nackdelen är väl den enorma summa pengar som det kommer kosta.. *cry*

King Grub
2005-03-27, 12:53
Jo, förresten: du behöver förstås mer än 20 gram RHB för att få 20 gram protein; det är inte 100% protein.

Sverker
2005-03-27, 13:05
Fördrinken som jag fatta det ska bestå av minst 6g aminosyror,hur mycket protein är det? sen ska det även va en viss mängd kolhydrat i också, förhållandet 1:4 som gäller även där?


6 g essentiella aminosyror är ca 10 g vassleprotein eller hydrolysat av kasein och vassle.
Mjölkproteinet innehåller ca 55-60 % essentiella aminosyror. Resten är såklart de icke essetiella aminosyrorna.

TPS
2005-03-27, 13:06
Jo, förresten: du behöver förstås mer än 20 gram RHB för att få 20 gram protein; det är inte 100% protein.
Hur mycket motsvarar 20gram RHB rent protein då?

King Grub
2005-03-27, 13:18
Hur mycket motsvarar 20gram RHB rent protein då?

Räkna. (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=42)

SeWs
2005-03-27, 13:21
ok, tror jag kör en liten mindre för träningsdrink då, dels av ekonomiska skäl, 20g borde nog räcka? vägger bara 70-75 kg.

SeWs
2005-03-29, 00:33
hum kom på en till fråga hur mycket vatten ska blanda med för att magsäckstömningen ska bli optimal? finns det nå säkra siffror för vitargo?

King Grub
2005-03-29, 05:14
Räkna som med maltodextrin är du helt säker. Lite mer vätska skadar inte, tvärtom, och maltodextrinet kräver ju långt från dextrosmängderna.

Fettecke
2005-03-29, 14:21
Det vore intressant att veta hur man kan jämnföra "snabbheten" i protein vs kolhydrater..., samt vilken mängd av varje pratades det om ? , 1:4, protein:kolhydrater eller ?
Blir de inte #¤%&/( massa kolhydrater, eller är de inga större mängder protein?

King Grub
2005-03-29, 14:28
Det vore intressant att veta hur man kan jämnföra "snabbheten" i protein vs kolhydrater..., samt vilken mängd av varje pratades det om ? , 1:4, protein:kolhydrater eller ?
Blir de inte #¤%&/( massa kolhydrater, eller är de inga större mängder protein?

Hur man kan jämföra? Man ser hur snabb blodsockerpåverkan från en viss kolhydrat är och jämför det med hur snabbt aminosyrorna tas upp. Om man nu vill det.

Långsamt resp. snabbt protein:

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3228S-33S.

J Physiol. 2003 Jun 1;549(Pt 2):635-44. Epub 2003 Mar 28.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.

Nature. 1998 Feb 26;391(6670):843, 845.

Proc Natl Acad Sci U S A. 1997 Dec 23;94(26):14930-5.

Vill man ha ett 4:1 förhållande och använder 0.8 g kolhydrat per kilo kroppsvikt blir det 0.2 g protein per kilo kroppsvikt.

wurre
2005-03-31, 19:11
Har själv läst en del på teorierna eller experimenten runt det hela. En bra tråd att läsa som finns på BB.com är http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=272067&page=1&pp=30

Något jag förstått är att du inte behöver precis 4:1 ratio på Carb:Prot, detta är mer optimalt om du tränar mer åt uthållighets hållet. Jag kör med något mellan 2:1-3:1. Och en timme före träning tar jag och slänger i havregryn och protein i drinken. Sedan snabba kolh,prot och havregryn efteråt igen.

King Grub
2005-03-31, 19:44
Man får ju anpassa mängderna efter vad man tränat. Som jag skrev i en tidigare tråd: "Självklart får man anpassa mängder efter sina egna förutsättning och de pass man kört: jag kanske inte skulle vilja ha lika mycket kolhydrat efter ett bicepspass som efter ett benpass, även om jag använde lika mycket protein efter bägge, och då är det ju en fördel om man blandar sin gainer själv så man kan anpassa mängderna. Rekommendationer är utmärkta att utgå från, men lite får man ju tänka själv och inte tro att en dosering passar alla personer, alla träningsformer, alla pass, alltid."

Efter ett hårt pass, säg ett ben- eller ryggpass, skulle jag låtit kolhydratinnehållet i drinken direkt efter passet vara högt för att facilitera snabb glykogeninlagring och vända katabolismen till anabolism när muskelcellerna är som mest mottagliga och känsliga efter träning, för att sedan reducera kolhydratmängden mål för mål allteftersom musklerna blir insulinresistenta. Sista målet medan näringsfönstret är öppen kanske t o m skulle ha mer protein än kolhydrat. När man fått igång "insulinpumpen" med första drinken krävs det inte alls lika mycket för att hålla den på anabol nivå och facilitera aminosyretillförsel till muskelcellerna. Och styrketräning är ju inte så glykogentömmande att det krävs 100 gram kolhydrat i timmen i 4 timmar för att fylla på depåerna direkt.

Det finns ingen fördelning som passar alla, alltid. :)

wurre
2005-04-01, 00:31
Well put Grub :thumbup: