handdator

Visa fullständig version : Vad göra när man blir misstrodd?


FrOst84
2005-03-27, 09:32
Tjena allihopa min första tråd här så var snälla nu.. ;)

Iaf var inte helt hundra på var jag skulle posta den här men det fick bli här.

Jag har då ett problem, nämligen att jag ofta blir misstrodd för att äta steroider vilket är jävligt jobbigt då jag inte ens varit i närheten av olagliga preparat. Bara hård träning och mycket mat som har gällt.

Har alltid varit storleken stor, spelade ishockey i 10 år och sen när jag började träna för ca 2.5 år sen så tog tillväxten ett par snäpp upp.

Saken är den att både kompisar, kompisars föräldrar, sjuksyrran i gymnasiet kallade in mig för att prata om steroider och om jag visste hur farligt det var. Javisst vet jag hur farligt det är svarade jag och att jag inte hade rört skiten, men fick en sned blick och ett "jaha det var ju bra".

Droppen kom när jag nu för ett tag sen var hos en hudläkare för att han skulle titta på mina finnar som jag har lite problem med på ryggen, direkt när jag tog av mig tröjan frågade han mig hur länge jag käkat steroider. När jag desperat försökte förklara att jag inte rört något sånt och att min mamma har haft samma problem med finnar som hon endast blev av med genom medicinering sa läkaren bara "jaja det här har jag sett så många gånger" sen vägrade han skriva ut medicin till mig. Saken är den också att jag är student och 300 kr för ett läkarbesök som inte ger nånting är mycket pengar för mig.

Så finns det något sätt att kolla om man ätit stereoider på? Är så trött på det här nu och vill kunna köra upp ett papper/motsv i läkarens nylle..

Oj långt det blev men hoppas ni förstår mitt problem.

30cm
2005-03-27, 10:03
Jag sade:
"Om ni inte tror på mig, fixa ett test. Jag ställer gärna upp"

Sen har jag inte hört mycket mer av det.

Allan
2005-03-27, 10:05
Kolla den här länken http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=40516

Lite samma problem. Ditt problem kanske också är att de i din omgivning inte har några referensramar - de tycker att du ser "stor" ut, men de har säkert inte sett nån som verkligen är "stor".

allan

Allan
2005-03-27, 10:06
Han kan inte vägra skriva ut medicin mot akne. Anmäl idioten.

allan

Johan_P
2005-03-27, 10:06
Jag sade:
"Om ni inte tror på mig, fixa ett test. Jag ställer gärna upp"

Sen har jag inte hört mycket mer av det.

Problemet verkar vara löst rätt snabbt hehe :)

hallar
2005-03-27, 10:45
Fyfan, den läkaren verkar ju inte helt klar i knoppen. Ta och ring till honom och förklara vad du tycker och tänker om det hela.

mr ruhl
2005-03-27, 11:16
Fyfan, den läkaren verkar ju inte helt klar i knoppen. Ta och ring till honom och förklara vad du tycker och tänker om det hela.


och brusa inte upp för då tror idioten att du fått ett "roidrage" *screwy*

Niclaaas
2005-03-27, 11:21
gör som 30cm sa. fungerar inte det, anmäl honom

Nismo
2005-03-27, 11:50
Jag har också lidit av samma problem som dig. Jag började träna ganska tidigt, i nian när jag var 15-16år. Redan då började jag träna och äta på ett seriöst sätt då min äldre bror redan hade gymet i några år. Man blev ju givetvis större än de övriga i skolan. Finnnar hade jag också besvär av. Dessutom hade jag på den ett ganska hetsigt humör. Dessa 3 faktorer bidrog ju självklart till att rykten började gå om att jag tog steroider osv. Biologiläraren pratade mig efter en lektion och sa att det var farligt osv.

Dessa rykten avtog mer o mer när man blev äldre.

Däremot har mina riktiga kompisar aldrig trott något, och det är ju det som är det viktigaste. Du skrev att dina kompisar också trodde det om dig, men hur NÄRA är dem?

På krogen får man ibland kommentarer om att man inte kan bli sådär stor utan doping, men man får försöka ta det som en komplimang. För innerst inne så vet du ju att de har fel.

Så du är inte ensam om att ha upplevt detta. Det är jättejobbigt, jag vet! Förklara lugnt för de som inte tror på dig att med rätt kost och hårdträning kan man faktiskt visst nå dessa resultat. Stå på dig!

FrOst84
2005-03-27, 12:00
Däremot har mina riktiga kompisar aldrig trott något, och det är ju det som är det viktigaste. Du skrev att dina kompisar också trodde det om dig, men hur NÄRA är dem?

På krogen får man ibland kommentarer om att man inte kan bli sådär stor utan doping, men man får försöka ta det som en komplimang. För innerst inne så vet du ju att de har fel.

Så du är inte ensam om att ha upplevt detta. Det är jättejobbigt, jag vet! Förklara lugnt för de som inte tror på dig att med rätt kost och hårdträning kan man faktiskt visst nå dessa resultat. Stå på dig!

Mina riktiga vänner har väl aldrig misstrott mig, de tränar också så de vet men vänner kanske var fel ord. Om vi säger kommentarer i skolan då, pluggar på universitetet nu så lite har man kommit ifrån tonårssnacket iaf. Ska ta och gå till en annan läkare nu snart och se vad han säger. Var hos en läkare som direkt ville ge mig roaccutan men jag avstod då eftersom att jag skulle göra lumpen rätt nära på och då hade jag ingen lust att tjafsa med någon stark medicin ute i fält, fick Tetralycal (?) men det hjälpte inte nämnvärt.

Nismo
2005-03-27, 12:04
Mina riktiga vänner har väl aldrig misstrott mig, de tränar också så de vet men vänner kanske var fel ord. Om vi säger kommentarer i skolan då, pluggar på universitetet nu så lite har man kommit ifrån tonårssnacket iaf. Ska ta och gå till en annan läkare nu snart och se vad han säger. Var hos en läkare som direkt ville ge mig roaccutan men jag avstod då eftersom att jag skulle göra lumpen rätt nära på och då hade jag ingen lust att tjafsa med någon stark medicin ute i fält, fick Tetralyca (?) men det hjälpte inte nämnvärt.

Roaccutan är dynamit! Dock ska tänkas på en hägrande sommar. Man ska hellst inte sola när du knaprar det.

FrOst84
2005-03-27, 12:06
Roaccutan är dynamit! Dock ska tänkas på en hägrande sommar. Man ska hellst inte sola när du knaprar det.

Vet att det är starkt därför jag inte ville käka det förut. Får väl se till hösten då om det blir nåt.

challe balle
2005-03-27, 12:29
Jag skulle vara stolt om folk trodde det :D
du vet att du inte har tagit nått så skit i vad andra tycker. iofs är det väl jobbigt det där med läkaren, men som sagt säg att han ska fixa ett test så får han se själv.

Nismo
2005-03-27, 12:31
Jag skulle vara stolt om folk trodde det :D
du vet att du inte har tagit nått så skit i vad andra tycker. iofs är det väl jobbigt det där med läkaren, men som sagt säg att han ska fixa ett test så får han se själv.

I början kanske man känner så men i längden är det oerhört frustrerande.

FrOst84
2005-03-27, 12:31
Jag skulle vara stolt om folk trodde det :D
du vet att du inte har tagit nått så skit i vad andra tycker. iofs är det väl jobbigt det där med läkaren, men som sagt säg att han ska fixa ett test så får han se själv.

Hah mjo så kan man väl också se det.. :em:

Morbrorn min kom 3:a i SM när det begav sig på hans tid så man har väl det i generna.. :)

pellepedal
2005-03-27, 13:34
Roaccutan är dynamit! Dock ska tänkas på en hägrande sommar. Man ska hellst inte sola när du knaprar det.

Effektivt, men en hel del fina biverkningar med.

Nismo
2005-03-27, 14:37
Effektivt, men en hel del fina biverkningar med.

Precis som all annan medicin.

Straffaren
2005-03-29, 09:22
Var hos en läkare som direkt ville ge mig roaccutan men jag avstod då eftersom att jag skulle göra lumpen rätt nära på och då hade jag ingen lust att tjafsa med någon stark medicin ute i fält, fick Tetralycal (?) men det hjälpte inte nämnvärt.

Jag käkade roa vid min tid på I1 Kungsängen (stadsskytte reprezent!) och det gick alldeles utmärkt, jag var totalt problemfri vid muck. Hoppas du inte käkade Tetralysal i lumpen? Det är ju antibiotika, det sänker ditt immunförsvar och gör dig mottaglig för allt möjligt skit... inte bra när man bor ihop med otvättade män och tar ut sig totalt varenda dag, och dessutom är det inte alls lika verksamt. Hjälpte inte mig ett smack, t ex.

Värt att tänka på när man tar roaccutan - förutom alla förfärliga biverkningar man kan råka ut för - är att man kan få brutal ledvärk om man tränar hårt! Jag går just nu på en andra kur (min acne kom tillbaka efter fyra år) och jag drar mig lite för att maxa, ryggen t ex kan göra ont som fan och kännas ihoptryckt och stel efter ett pass och jag har även haft problem med handlederna som jag aldrig haft innan. Det är inget som alla råkar ut för, men kan vara bra att tänka på. Jag frågade även min hudläkare om det var någon risk att kombinera roa med allt det där man äter som byggare: proteinrik kost, kreatin osv men han sade att det inte skall vara några problem. Man får förstås vara lite försiktig med a-vitamin. Hoppas att du hittar en vettig läkare, jag kan väl lite grann förstå hans reaktion men det är faktiskt tjänstefel att vägra skriva ut medicin. Försök övertyga honom först men om inte det funkar, anmäl fanskapet.

throat
2005-03-29, 13:53
Jag skulle lång ifrån rekommendera Roccutan. TEstade det en sommar, och hade för mycket problem med alla biverkningarna, efter FEM dagar. Dessutom kan du få bestående men av att käka dem. Och på det så är det ju ingen liten kur heller, utan brukar väl tas i sisådär 12-18månader. Nej, nej, nej säger jag efter min erfarenhet.

Ta kontakt med en hudterapeut, de kan långt mycket mer än läkare.

Straffaren
2005-03-29, 14:27
Nu förutsatte jag att det var en hudläkare han talat med, eftersom Roaccutan är ett licenspreparat och allmänläkare inte ens har möjlighet att skriva ut det. Och ja, de registrerade biverkningarna låter brutala, men de allra flesta som käkar roa har inga som helst problem och så länge man har kontinuerlig kontakt med sin dermatolog är det ju som vilket läkemedel som helst. Försök inte skrämma killen nu!

throat
2005-03-29, 18:51
Äh, hudläkare och hudterapeut är två olika saker. För som du sa, så får det inte skrivas ut av vemsomhelst. Om folk käkar det utan biverkningar så är det väl kanon, men vad jag upplevde och vad jag fick höra när jag sedan gick till en hudteraput var det jag delade med mig av :) Och om han skulle vara lika mottaglig som jag var, så vill jag faktiskt skrämma honom, då det finns bättre alternativ än läkemedel.. lite beroende på.

Big_Vik
2005-03-30, 12:26
Fan vad vidrigt. Sådär får väl inte en läkare göra? Finns det inte en lag mot sånt där? diskriminering eller något.

Bjorne
2005-03-30, 15:02
Fan vad vidrigt. Sådär får väl inte en läkare göra? Finns det inte en lag mot sånt där? diskriminering eller något.På tal om diskriminering. Var det inte någon professor här från ett universitet som forska kring hur kroppsbyggare blev diskriminerade. Hade varit intressant att läsa detta ifall någon minns :)