handdator

Visa fullständig version : Johans chokladbollar


Johan_P
2005-03-27, 00:59
Johans chokladbollar (a.k.a. afrikabollar)

Ingredienser:

75 g lättmargarin (30%-40% fett)
1 msk socker
3 tsk vaniljsocker
6 msk O'boy
3 dl havregryn
½ tsk snabbkaffepulver
2 ksk bryggt kaffe
pärlsocker


1. Blanda lättmargarin, socker, vaniljsocker och O'boyen tills du är nöjd
2. Tillsätt kaffet och havregrynen, blanda så det blir en fin smet
3. Forma bollarna och rulla runder dem på en tallrik med pärlsocker, sen är dina afrikabollar färdiga :)

Ungefärligt näringsinnehåll per chokladboll:

Kcal: 60
Kolhydrater: 12 g
Protein: 1 g
Fett: 1.5 g
Fibrer: 0.9 g

Inte perfekt deffmat direkt, men gott är det ;)

MyungChul
2005-03-27, 01:26
varför inte kakao?

Johan_P
2005-03-27, 02:09
Man kan ta bort O'boyen och öka sockert om man vill använda sig utav kakao, men receptet är grundat för O'boy :D

Om sanningen ska fram så hade jag ingen kakao hemma då jag gjorde receptet, och även för att testa lite nytt :) Fungera ypperligt med O'boy.

MyungChul
2005-03-27, 13:15
:) med kakao borde det bli godare, och lite nyttigare ;)

Apan Koko
2005-03-29, 13:21
Rädda NEGERbollen!!!

- M -
2005-03-29, 13:27
Sunes sommar...

Stor basketneger som pekar på negerbollar:
-What do you call these?

Sunes pappa:
-It's... eh... ah.. it's called wienerbröd.

annaerix
2005-03-30, 10:36
(a.k.a. afrikabollar)

a.k.a Gambia-skallar med mjäll :)

Thony
2005-03-30, 10:49
Det heter faktiskt negerboll.

Frazze
2005-03-30, 11:03
Johans chokladbollar (a.k.a. afrikabollar)
2 ksk bryggt kaffe


Ska det alltså vara kask? :)

Metal_boy_
2005-03-31, 18:41
Det heter faktiskt negerboll.


så får du inte säga!:nono: Det heter invandrarboll. ;)

Johan_P
2005-03-31, 18:47
Ska det alltså vara kask? :)

Kask? :confused:

Det ska vara vanligt bryggt kaffe så som Zoegas :D

Johan_P
2005-03-31, 18:49
a.k.a Gambia-skallar med mjäll :)

Hade tänkt göra ett uppdaterat recept när jag lärt mig mer om bakning/matlagning. Och de ska i så fall heta "Somaliabollar", vilket är ett fint namn tycker jag.

Det heter faktiskt negerboll.

Nee... detta är ju eget recept heh.

formula4shape
2005-03-31, 18:54
lite prottepulver alá chokladsmak vore väl ett bra tillägg? :D

Johan_P
2005-03-31, 19:11
lite prottepulver alá chokladsmak vore väl ett bra tillägg? :D

Absolut, ska vi göra ett träningsrecept á la chokladbollar? :hbang:

Otto GROV
2005-03-31, 20:27
varför lättmargarin? ska man va onyttig är de väl lika bra att göra det ordentligt

formula4shape
2005-03-31, 21:34
Absolut, ska vi göra ett träningsrecept á la chokladbollar? :hbang:

jag är på :thumbup:

proteinrika små goda saker vill jag ha :naughty:
Kanske slänga i malto också så blir de perfekta till efter träningen.

gasoliner
2005-04-01, 12:28
jag förstår inte vaför man inte kan säga "Neger" ?

ordet i sig betyder ju bara svart? -negro? :confused:

Trance
2005-04-01, 13:20
jag förstår inte vaför man inte kan säga "Neger" ?

ordet i sig betyder ju bara svart? -negro? :confused:

För att det användes som ett nedsättande ord under slavtiden och i allmänhet är ett nedsättande ord.

hobbitar
2005-04-01, 14:32
Varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök?

Thony
2005-04-01, 14:53
Varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök?
:thumbup:

Johan_P
2005-04-01, 19:20
jag är på :thumbup:

proteinrika små goda saker vill jag ha :naughty:
Kanske slänga i malto också så blir de perfekta till efter träningen.

Ska vi säga malto och proteinpulver (vassle) då? Vilka mängder är lagom tro?

Johan_P
2005-04-01, 19:22
varför lättmargarin? ska man va onyttig är de väl lika bra att göra det ordentligt

De smakar ju iaf inte bättre bara för de innehåller mer fett? Sen är de inte sååå onyttiga hehe :)

Metal_boy_
2005-04-02, 02:17
Varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök?

Eller Svennes kaviar :laugh:

MyungChul
2005-04-02, 11:58
kommer aldrig kunna bli perfekta till efter träningen med den fetthalten *grr*

- M -
2005-04-02, 12:14
kommer aldrig kunna bli perfekta till efter träningen med den fetthalten *grr*

Tänkte på samma sak, är det inte bättre att använda något annat än Malto och käka dom vid annat tillfälle, Malto tillsammans med en laddning margarin låter sådär... och framför allt inget jag skulle trycka i mig efter träningen.

Men vad kan man ha föt alternativ till margarinet att göra Negerbollarna på?

antonio
2005-04-13, 19:23
Det heter faktiskt negerboll.


Nope, chokladboll heter det...är väl gjort på choklad eller ?

Halldin
2005-04-13, 19:51
Varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök?
Hade det hetat svennelök hade jag kanske hållt med dig.

Metal_boy_
2005-04-13, 20:59
Nope, chokladboll heter det...är väl gjort på choklad eller ?

Jo men namn är namn. Bara för att du inte gillar namnet så ändrar det ju inte faktumet att bollen heter så?

ööö napoleon bakelse då, den är väl inte gjord av napoleons likdelar höhö

Diana
2005-04-13, 21:16
aaaah! chokladbollar! :love: de e ju sviiinusgott att ha oboy i då smakar dom lite närmare sånna man köper på kafé :eating: o ang chokladbollar eller dess like som efter träning käk så känns de något bortkastat att pressa i sej me en prottedrink(hur låg fetthalt de än må ha) chokladbollar ska NJUUUTAS i dessfullo dvs i sloowwmootion :D heh i min mening!

Pingen
2005-04-13, 22:07
varför lättmargarin? ska man va onyttig är de väl lika bra att göra det ordentligt

När du kör bil, kör du då bara antingen jättefort eller jättesakta?


Jo men namn är namn. Bara för att du inte gillar namnet så ändrar det ju inte faktumet att bollen heter så?

ööö napoleon bakelse då, den är väl inte gjord av napoleons likdelar höhö

:laugh:

I-BO
2005-04-14, 08:54
Varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök?

det där var lite trångsynt måste jag säga...

det finns många ord som är kopplade till "svart", som dessutom alltid har negativ klang, men som ändå är allmänt accepterad

svartsjuk
svarta döden
jobba svart
...
...

problemet är själva ordet "neger", ordet betyder ungefär "svart föremål" på spanska och användes för att indikera att de svarta inte skulle ses som mer än objekt som kunde ersättas.

vidare i usa användes ordet "nigger", och "boy" till svarta för att påpeka att de är underlägsna gentemot vita...


sä själva ordet "neger" har negativ klang, de som inte är det ska helst inte säga det. Speciellt de som inte skulle våga säga det framför vilken svart person som helst öga mot öga, men använder ordet fritt när de är gömda bakom en datorskärm...


ja, jag är svart.

kirch
2005-04-16, 18:26
på tal om missbruk. Jag har aldrig sett en enda svart "svartskalle" *screwy* :) :)

Otto GROV
2005-04-16, 22:56
När du kör bil, kör du då bara antingen jättefort eller jättesakta?




:laugh:

endera kör ja i 160 eller så håller ja ca 30

Sheogorath
2005-04-17, 09:55
vidare i usa användes ordet "nigger", och "boy" till svarta för att påpeka att de är underlägsna gentemot vita...

Får jag säga O'boy?

I-BO
2005-04-17, 14:37
Får jag säga O'boy?

'boy' funkar eftersom det faktiskt betyder 'pojke'
'nigger' å andra sidan betyder bara en sak och kan inte feltolkas

Sheogorath
2005-04-17, 15:11
'boy' funkar eftersom det faktiskt betyder 'pojke'
'nigger' å andra sidan betyder bara en sak och kan inte feltolkas

Säg det till Jay-Z, eller 50 Cent vilken svart rappare som helst. De använder ordet om sig själva, om sina kompisar, om sina fiender.

"Nej men du, Fifty, inte ska du säga 'Nigger'! Det är nedvärderande!"

palme
2005-04-17, 15:12
Nogger + black = sant då?

I-BO
2005-04-17, 17:05
Säg det till Jay-Z, eller 50 Cent vilken svart rappare som helst. De använder ordet om sig själva, om sina kompisar, om sina fiender.

"Nej men du, Fifty, inte ska du säga 'Nigger'! Det är nedvärderande!"

nu är det faktiskt så att det alltid är mer acceptabelt för de som är det att säga det till varandra.

t.ex blir ingen förvånad:

om en svensk kallar en annan svensk för svenne
om en invandrare kallar en annan invandrare för blatte
om en homosexuell säger "jävla bög" till en annan homosexuell.
mm mm

men går jag fram till vilken svensk som helst och säger "tjena svenne" blir nog en överväldigande majoritet inte glada.

lägg dessutom till faktumet att ordet 'neger' inte är i samma division som 'svenne'.
om en svensk inte blir glad om han hänvisas som 'svenne' av en icke svensk person, hur tror du att en svart person reagerar vid respektive situation till ett ord som är mycket starkare?


jag antar nästan att du är ironisk i dina posts, för jag kan inte sätta mig in i ett scenario då en person inte skulle kunna se sammanhanget i detta.

Sheogorath
2005-04-17, 18:10
nu är det faktiskt så att det alltid är mer acceptabelt för de som är det att säga det till varandra.

t.ex blir ingen förvånad:

om en svensk kallar en annan svensk för svenne
om en invandrare kallar en annan invandrare för blatte
om en homosexuell säger "jävla bög" till en annan homosexuell.
mm mm

men går jag fram till vilken svensk som helst och säger "tjena svenne" blir nog en överväldigande majoritet inte glada.

lägg dessutom till faktumet att ordet 'neger' inte är i samma division som 'svenne'.
om en svensk inte blir glad om han hänvisas som 'svenne' av en icke svensk person, hur tror du att en svart person reagerar vid respektive situation till ett ord som är mycket starkare?


jag antar nästan att du är ironisk i dina posts, för jag kan inte sätta mig in i ett scenario då en person inte skulle kunna se sammanhanget i detta.

Visst kan jag se sammanhanget. Och negerboll är en fin liten grej man äter för att den är god. Hur det skulle kunna vara nedvärderande kan jag överhuvudtaget inte se. Jag har själv både judiskt och zigenskt påbrå, och det rör mig inte i ryggen om folk drar skämt om snikna judar, eller om fifflande zigenare. Det finns viktigare saker i den här världen att bli upprörd över.

Scratch89
2005-04-17, 19:41
Visst kan jag se sammanhanget. Och negerboll är en fin liten grej man äter för att den är god. Hur det skulle kunna vara nedvärderande kan jag överhuvudtaget inte se. Jag har själv både judiskt och zigenskt påbrå, och det rör mig inte i ryggen om folk drar skämt om snikna judar, eller om fifflande zigenare. Det finns viktigare saker i den här världen att bli upprörd över.
Bra sagt :thumbup:

I-BO
2005-04-17, 20:10
Visst kan jag se sammanhanget. Och negerboll är en fin liten grej man äter för att den är god. Hur det skulle kunna vara nedvärderande kan jag överhuvudtaget inte se. Jag har själv både judiskt och zigenskt påbrå, och det rör mig inte i ryggen om folk drar skämt om snikna judar, eller om fifflande zigenare. Det finns viktigare saker i den här världen att bli upprörd över.

trots att den smakar gott har namnet rasistiskt ursprung.

om 'negerboll' inte innehöll kakao och istället hette 'auswitchboll' eller 'koncentrationslägerboll' tror jag att många judar skulle ha klagat, även fast "den är god". Detta för att namnen kan länkas till händelser som har vart oerhört lidande för dem/er. Likaså gäller resonemanget även för 'negerboll'

det finns viktigare saker här i världen är styrketräning oxå, men det innebär inte att alla ska lägga av med det.

Kryss
2005-04-17, 20:15
Nope, chokladboll heter det...är väl gjort på choklad eller ?

Jag har då aldrig haft choklad i mina :confused:

Diana
2005-04-17, 20:45
De här e ett vääldigt intressant ämne! De e ju inte BARA tex mörkhyade som "kan" säga neger till en annan mörkhyad, säger ja(som e vit) neger om min pojkvän(som e mörkhyad) e de ju helt acceptabelt tex, de visar ju på att själva ordet neger i sej inte e negativt utan folks fördomar att alla som säger neger har nån sorts negativ baktanke me ordet. De bästa man kan göra e att avdramatisera ordet genom att helt enkelt inte göra nån stor grejj av de. (Förutom när de används i klart negativa sammanhang tex me ordet "djävla" framför mm)

I-BO
2005-04-17, 21:39
grejen är att din pojkvän accepterar det eftersom han som sagt är medveten om att det inte finns nåt illaliggande mening bakom det, MEN du kan ju inte säga det till nån du inte känner eller inte vet hur han förhåller sig till saken i fråga. På samma sätt kan du inte skriva det löst på ett forum eftersom de som då är svarta (och som dessutom inte är dina pojkvänner) kanske inte kommer att ta det lika positivt.

Det här är så himla enkelt, det handlar faktiskt inte om vad NI har ser på saken. Det handlar istället om hur de svarta ser på saken. Jag kan inte gå runt och kalla folk (folk jag dessutom inte känner) för tjockis bara för att de är det. Men om jag har en kompis som är tjock så kan man ju driva lite och kalla honom för tjockis, så länge han inte tar illa vid

Diana
2005-04-17, 21:55
Jo ja förstår preciiis va du menar men anledningen till att man inte kan kalla nån tjockis e ju för att tjockis e i dagens läge ett negativt laddat ord, de kan aldri i vårt sorts samhälle ses som nåt neutralt, tjockis associeras direkt me ohälsa/okunnskap/svaghet/ointelligens mm. medans neger va ett skälsord för läänge sen o saknar idag egentlig betydelse( mer än att de betyder svart på nåt språk) Men så länge människor låter ordet hysa nån sorts magisk negativitet utan direkt verklighetsförankring så kommer de oxå kunna användas av vissa som skälsord. De e ju såklart ett omöjligt företag att säga att helt plötsligt ska vi alla kunna springa runt o kalla mörkhyade för negrer i tid o otid, de flesta skulle ju såklrt reagera som du(o många andra redan gör). Samhället e helt enkelt inte moget för de. MEN de e nåt vi alla människor borde sträva efter -att avdramatisera ordet eftersom (ehhm ursäkta upprepningen ;) )-->De enda som gör ordet negativt e folks fördomar/förutfattade meningar om att alla som slänger sej me ordet har nån sorts negativ baktanke.

Diana
2005-04-17, 22:15
Glömde en liten grejj! JAG skulle aldri kalla en mörkhyad person ja inte känner för neger, på ett forum eller i verkligheten, o ja tycker de känns olustigt när andra gör de, eftersom ja vet vilka reaktioner som kan/troligen kommer följa, från mörkhyade som känner sej kränkta, MEN ja tycker inte de borde behöva va så tabu me ett ord som inte egentligen betyder nåt speciellt negativt! O de känns inte som att nån, varken vita eller svarta, vill avdramatisera ordet? de bara göds o göds, till ingens fördel..
-sådär nu e ja nöjjd!
nattinatti :sleep:

astuffe
2005-08-03, 00:59
Har inte detta forumet glidit iväg lite från Matlagning & Recept?
När jag går in på forumet om Johans chokladbollar så vill jag se lite recept inte en massa annat.
Detta passar mer i allmänt Allmänt Forum! *uppdate*