handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan deff och bantning


hasse36
2005-03-26, 19:48
En del personer som talar om att deffa är så feta att de behöver banta en hel del innan det är tal om att definiera fram muskler. Är "deffa" bara ett maskulint uttryck för banta? Bantar, det är sånt som fruntimmer håller på med.

Eller är deff bantning efter en avsiktlig viktuppgång? Ja, jag kanske besvarade frågan där - men vad anser brädan?

Orm
2005-03-26, 19:54
Enligt mig:
Deff är diet + styrketräning, saknas styrketräningen är det något annat än deff.

Bjorne
2005-03-26, 20:01
Ordet banta missbrukas av de som bara är intresserade av att gå ner i vikt, som svälter sig osv.

Deff är väl en slang-förkortning av "definition", vilket innebär att man vill få fram musklerna på ett synligare sätt, definition i musklerna helt enkelt.

Men enkelt sätt är väl banta att bli av med fett utan att bry sig om muskelförlust och deff är när man vill minska fett utan att tappa muskler...

Fors
2005-03-26, 20:08
Ordet deff är ju myntat i bodybuilding-världen, med allt vad det innebär. Målet här är att tappa fettvikt utan att förlora muskler.

Bantning är, som Bjorne skriver, snarast strävan efter att gå ned i vikt - oavsett vad som försvinner.

Vet man vad det innebär att deffa - och försöker göra det rätt - kan man hävda att vem som helst deffar, oavsett vikt.

Använder man ordet bantning tenderar man vara för oinsatt för att veta vad muskelförlust och definition är överhuvudtaget.

Metal_boy_
2005-03-26, 20:59
man kan ju som vanlig icke tränande individ gå ner i vikt med hjälp av sundare matvanor och regelbundna måltider, utan att det för den delen är bantning. Bantning är vad jag anser när man försöker få i sig så lite mat som möjligt och rasa i vikt. Bantning är inte sunt.

Deff är väl lite mer träningsrelaterat.

aliquis
2005-03-26, 21:28
Deff = viktnedgång av fettmassa med så stor bibehållning av muskelmassa som möjligt.
Banta = gå ner i vikt.

typ så vill jag se det iaf ;D

Thin Lizzy
2005-03-27, 11:17
http://www.ordbruket.com/webcross/artiklar/banta.htm

The Draf
2005-03-27, 13:13
Mwahaha, klart det är kul att banta om man får dricka sådär mkt sprit!