handdator

Visa fullständig version : LaTex + bilder, hur göra .eps till okomprimerade .pdf


pelle
2005-03-26, 11:42
Tjena tjena..

När man ska göra pdf-filer mha LaTeX så måste ju bilderna i dokumentet vara av speciellt format. Jag har en massa .eps filer som jag vill göra om till okomprimerade .pdf så jag kan använda dessa i dokumentet.

Vet ni något program så om kan göra denna konverteringen eller har ni något annat förslag vid pdf-generering i LaTeX ?

Tack tack..

AndersHermansson
2005-03-26, 11:56
Tjena tjena..

När man ska göra pdf-filer mha LaTeX så måste ju bilderna i dokumentet vara av speciellt format. Jag har en massa .eps filer som jag vill göra om till okomprimerade .pdf så jag kan använda dessa i dokumentet.

Vet ni något program så om kan göra denna konverteringen eller har ni något annat förslag vid pdf-generering i LaTeX ?

Tack tack..

Du kan använda Adobe Acrobat Distiller

barry_zvn
2005-03-26, 11:57
Antar att du vill ha ett slutresultat som en pdf-fil. Om du sitter på många bilder i ps-format borde det väl vara lättare att bara köra latex som vanligt och sen konverterar din dvi-utfil till pdf-format. Endera via någon dvi2pdf-variant (finns eventuellt installerad beroende på tex-distribution, annars är det bara att tanka hem någon) eller också via dvi2ps och sen använda ps2pdf eller liknande script (borde finnas på dom flesta plattformar). I annat fall får du väl konvertera bilderna till vanlig jpg eller nåt som pdflatex kan hantera. Konverteringen borde dom flesta kompetenta bildbehandlingsprogram klara av, Gimp eller Adobe Photoshop tex.


fast varför tjaffsa med konvertering till pdf, dvi dominerar :)

Sony
2005-03-26, 11:58
Är det inte så att bilderna ska vara i eps för att kunna användas i Latex? Nu vet jag inte om jag förtod frågan rätt men om jag har en rapport gjort i latex skriver jag

latex min_lab.tex

i kommandofönstret så skapas en min_lab.dvi - fil i samma katalog ur filen min_lab.tex där text och kod för ekvationer m.m finns. Skriver man sedan

dvipdfm min_lab.dvi

så skapas en pdf-fil som (oftast) fungerar. Vissa tecken krånglar när man går via dvi så då ska man först skriva

dvips min_lab.dvi

för att skapa min_lab.ps som jag (är lite osäker här eftersom jag i regel använta dvipdfm) gör till pdf med

pspdf min_lab.ps

Sony
2005-03-26, 12:08
Tar mig friheten att lägga till en egen fråga som rör samma sak...hoppas det är ok.

Vad skiljer egentligen ps2pdf & ps2pdf12 & ps2pdf13 & dvipdf(m) åt? Är någon att föredra framför de andra? Det enda jag upptäckt är att dvipdfm ser betydligt bättre ut än dvipdf när man tittar på det på datorn. Är väl knappast så att ett kommando är dåligt och ett är bra utan de fyller olika funktioner?

/ Sony

barry_zvn
2005-03-26, 12:12
Är det inte så att bilderna ska vara i eps för att kunna användas i Latex? Nu vet jag inte om jag förtod frågan rätt men om jag har en rapport gjort i latex skriver jag


Också osäker på om jag förstod frågan, men visst är det så att alla bilder måste vara encapsulated postscript om man ska köra latex som "vanligt". Dvs generera en dvi (device independent) fil som utfil. Den dvi-filen kan man ju sen konvertera till lite whatever, pdf vanligen genom att först göra den till en ps och sen ps till pdf.

Den variant jag först trodde han var ute efter var "pdflatex"-kommandot som finns i dom distributioner av TeX jag stött på. Den genererar automagiskt en pdf-fil som utfil men alla bilder måste vara i typ godtyckligt bild-format UTOM just ps...

barry_zvn
2005-03-26, 12:18
Tar mig friheten att lägga till en egen fråga som rör samma sak...hoppas det är ok.

Vad skiljer egentligen ps2pdf & ps2pdf12 & ps2pdf13 & dvipdf(m) åt? Är någon att föredra framför de andra? Det enda jag upptäckt är att dvipdfm ser betydligt bättre ut än dvipdf när man tittar på det på datorn. Är väl knappast så att ett kommando är dåligt och ett är bra utan de fyller olika funktioner?

/ Sony

PDF är ett jäkla härke att rota i när det går snett. Vad det skulle kunna bero på är att någon av konverterana ändrar vilken typ av fonter som används och dom andra inte. Acrobat Reader är riktigt usel på att visa Type 3 Bitmap fonter vilket gör att texten ser "suddig" ut på skärmen trots att utskrifterna ser bra ut.


edit... om det är det som spökar så är ju en "lösning" att alltid använda typ 1 fonter när man kör latex, typ nåt i stil med

\usepackage[T1]{fontenc}

pelle
2005-03-26, 12:46
Antar att du vill ha ett slutresultat som en pdf-fil. Om du sitter på många bilder i ps-format borde det väl vara lättare att bara köra latex som vanligt och sen konverterar din dvi-utfil till pdf-format. Endera via någon dvi2pdf-variant (finns eventuellt installerad beroende på tex-distribution, annars är det bara att tanka hem någon) eller också via dvi2ps och sen använda ps2pdf eller liknande script (borde finnas på dom flesta plattformar). I annat fall får du väl konvertera bilderna till vanlig jpg eller nåt som pdflatex kan hantera. Konverteringen borde dom flesta kompetenta bildbehandlingsprogram klara av, Gimp eller Adobe Photoshop tex.


fast varför tjaffsa med konvertering till pdf, dvi dominerar :)

Jag kör windows och har därför MikTex installerat. Jag har inte kollat om div2pdf är installerat där, det får jag se efter. Det är ju det förfarandet jag gör i skolan. Tack för svaret

barry_zvn
2005-03-26, 12:52
Jag kör windows och har därför MikTex installerat.

dvipdfm finns med som standard i MikTeX

aliquis
2005-03-26, 14:00
du kan ju ha epsbilder i latex så jag förstår inte varför du skall göra om dem.

Sony
2005-03-26, 14:40
PDF är ett jäkla härke att rota i när det går snett. Vad det skulle kunna bero på är att någon av konverterana ändrar vilken typ av fonter som används och dom andra inte. Acrobat Reader är riktigt usel på att visa Type 3 Bitmap fonter vilket gör att texten ser "suddig" ut på skärmen trots att utskrifterna ser bra ut.


edit... om det är det som spökar så är ju en "lösning" att alltid använda typ 1 fonter när man kör latex, typ nåt i stil med

\usepackage[T1]{fontenc}

Okej, så det är därför både dvipdf och dvipdfm ger bra utskrifter men bara den ena är något man vill läsa på dator. Är det liknande skillnader på pspdf12-13 etc.?

För att återgå till huvudfrågan är det väl som fler sagt bäst att behålla eps-bilderna och göra om från dvi eller ps till pdf.

pelle
2005-03-26, 15:11
dvipdfm finns med som standard i MikTeX
Tack, det visste jag inte. Det funkar bra att göra så.
Anledning till att jag vill göra om mina bilder till .pdf är av ren lathet. Det finns nämnligen en snabbknapp i WinEdt (editorn jag skriver dokumentet i) som kör pdflatex.

Men detta går ju lika bra.

Tack för hjälpen :hbang:

-AG-
2005-03-26, 16:52
Jag brukar köra dvips + ps2pdf eller (oftast) dvipdf. Detta i Linux.

Torwald
2010-05-24, 20:49
Bumpar en gammal tråd för lite akut hjälp!
Om jag kompilerar med latex2pdf, då kan jag väl ha med jpg och pdf-bilder med \includegraphics om jag använder paketet graphicx?

Har ett akut problem: Bilden kommer inte med! Placering och storlek verkar stämma, men istället för bilden står bara filnamnet i ramen.

Vad beror det här på?

Torwald
2010-05-24, 20:59
DOOOH!

Option draft gör att bilder inte visas? :em:

Eiken
2010-05-25, 07:51
För mig har aldrig jpeg bilder funkat med graphicx. Kanske ändrats på sistonde iofs men jag brukar konvertera alla bilder till pdf ändå. "convert" under linux sköter det smidigt från terminalen.

Torwald
2010-05-25, 17:19
Hmm, har inte testat jpeg men både pdf och png fungerar i alla fall fint för mig.