handdator

Visa fullständig version : Morgonprommenad och muskelförlust


-xR-
2005-03-26, 10:01
Hej!

Jag sitter här och funderar lite och undrar ifall det inte är bättre att gå en lite längre sträcka senare på dagen istället för på tom mage med tanke på muskelförlusten? Blir det muskelförlust och hur blir det ifall jag ska gå och tränat kvällen innan och proteinsyntesen fortfarande är aktiv?

Bör jag oroa mig för muskelförlust och välja annan cardio?

Mycket noja men tacksam för svar :D

King Grub
2005-03-26, 10:10
Det innebär inte negativ proteinbalans under dygnet som helhet att utöva konditionsträning på fastande mage förutsatt att proteinintaget under dygnet är tillräckligt. Visst sker det muskelnedbrytning, men det gör det alltid. Det är en pågående process, uppbyggnad och nedbrytning, och inget som kan motverkas helt. Det går inte att se saken i ett minutperspektiv, utan man får titta på den minst i dygnsperspektiv.

"Exercise increased leucine oxidation by approximately 50 and 30% over preexercise rates for fast and fed periods, respectively. This increase amounted to approximately 4-7% of daily leucine oxidation. Subjects remained in body leucine equilibrium (balance -4.6 +/- 10.5 mg.kg-1.day-1; -3.6 +/- 8.3% of intake; P = not significant from zero balance). Therefore, moderate exercise did not cause a significant deterioration in leucine homeostasis at a protein intake of 1 g.kg-1.day-1."

Am J Physiol. 1997 Aug;273(2 Pt 1):E394-407. Moderate exercise at energy balance does not affect 24-h leucine oxidation or nitrogen retention in healthy men.

"Effects of moderate physical activity (90 min at 45-50% of maximal O2 uptake 2 times daily) and "high" or "normal" protein intake (1.0 g protein. kg-1. day-1, n = 8) on the pattern and rate of 24-h macronutrient utilization in healthy adult men were compared...

The highest contribution of fat to ET was seen postexercise during fasting (73 and 61% of ET for high and normal, respectively). With the high-protein diet the subjects were in a positive protein (P < 0.001) and CHO balance (P < 0.05) and a negative fat balance (P < 0.05)."

Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E964-76. Effect of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization.

Att utöva förbränningsträningen på minst 6 timmars fastande mage är effektivast. Och en intensitet av 65% Vo2Max är effektivare än promenader för att optimera fettförbränning (ca 75% av maxpuls, alltså).

-xR-
2005-03-26, 10:19
Tack grub, du är grym!

65% Vo2Max kan innefatta lätt jogging kanske? Hur länge?

:thumbup:

mystic[-_-]
2005-03-26, 10:24
Tack grub, du är grym!

65% Vo2Max kan innefatta lätt jogging kanske? Hur länge?

:thumbup:

Prommenad i högt tempo/lätt jogging skulle jag säga. Jag väljer själv prommenader i högre tempo på runt 45 minuter (OBS! jag deffar inte) :) Skulle nog gå runt 60 om jag deffade

stefannn
2005-03-26, 11:10
hur har´det blivit med att ta en proteindrink före promenaden .. snackades om det förut.. ska man göra det eller gör det ingen nytta
ska snart börja deffa själv

Sverker
2005-03-26, 13:02
Proteindrink innan morgonpromenaden är, enligt mig, helt fel metod.
Dels är det dyrt att köra blodsocker på protein. Bättre och billigare med en frukt då.
Dels så får du en insulinfrisättning som hindrar frisättningen av fett.

King Grub
2005-03-26, 13:11
Jag håller med. Tar man en proteindrink innan är hela idén med att utnyttja fastande-mage-konceptet borta. Då kan man nästan lika gärna utföra aktiviteten precis när som helst senare under dagen. Direkt kontraproduktivt.

Naom
2005-03-26, 13:25
Men att Tex äta ett äpple innan morgonpromenaden... är det bra eller dåligt?

King Grub
2005-03-26, 13:26
Men att Tex äta ett äpple innan morgonpromenaden... är det bra eller dåligt?

Det gör inget nytta och försämrar fettförbränningen. Det heter fastande mage av en anledning. Det enda man behöver är vatten och eventuellt koffein om man tycker det känns bra; koffein ökar energiförbrukningen.

der_rickard
2005-03-26, 13:34
Var kan man köpa koffeintabletter? Apoteket?

King Grub
2005-03-26, 13:40
Ja, men bara i småpack nuförtiden.

-xR-
2005-03-26, 13:41
Var kan man köpa koffeintabletter? Apoteket?

Japp. Vissa föredrar även kaffe.

King Grub
2005-03-26, 13:42
Vissa föredrar även kaffe.

Kaffe ger långt från samma effekt som samma mängd koffein i tablettform.

"Caffeine tablets proved to be far more ergogenic than regular coffee or decaffeinated coffee plus caffeine... even though the actual dosage of caffeine (4.5 mg per kg of body weight) was the same in all three cases."

Comparison of Coffee and Caffeine as an Ergogenic Aid, Canadian Journal of Applied Physiology, vol. 19, Supplement, p. 19P, 1994.

"In summary, we investigated the effects of caffeine
ingestion in association with coffee on endurance and
metabolism during exercise. The results clearly demonstrated
that caffeine ingested in this form does not alter
the bioavailability of caffeine but fails to enhance
endurance."

J Appl Physiol 85: 883-889, 1998; Metabolic and exercise endurance effects of coffee and caffeine ingestion

Megatuttarna
2005-03-26, 14:09
Det är väl på intet sätt kontraproduktivt att överdosera lite ALA tillsammans med koffeinet innan man tar och promenerar på morgonen?

Monoxide
2005-03-26, 15:51
Det är väl på intet sätt kontraproduktivt att överdosera lite ALA tillsammans med koffeinet innan man tar och promenerar på morgonen?

Överdrivet kontraproduktivt vet jag inte om det är, men så vitt jag vet är ALA inte snabbverkande och därför finns det ingen anledningen att ta stora doser ALA innan morgonpromenaden. Bättre att sprida ut intaget över dagen för att få bättre upptag och effekt.



Sen har jag en fråga angående morgonpromenader. Tänkte först starta en egen tråd, men tänkte att det kanske är lika bra att skriva den här:

Innan kunde man ofta läsa att morgonpromenader inte bör vara längre än 90 minuter därför att då ökar muskelnedbrytningen (eller något i den stilen). Finns där några nya rön angående maxtid på morgonpromenader?

Halldin
2005-03-26, 16:05
Jag har gått ifrån promenadträsket och börjat springa lite ... detta gör jag vanligtvis på eftermiddagen dagar jag inte tränar något annat, är jag suboptimal då? :(

King Grub
2005-03-26, 16:26
Jag har gått ifrån promenadträsket och börjat springa lite ... detta gör jag vanligtvis på eftermiddagen dagar jag inte tränar något annat, är jag suboptimal då? :(

Mjaaa... i fettförbränningssyfte. Däremot presterar du antagligen bättre med högre blodsocker, så i konditionssyfte är det nog att föredra. Och kan du hålla ett högre tempo förbrukar du mer energi, även om det kanske är kolhydratenergi. Det är dock alltid bra att köra intensivare former av konditionsträning, oavsett när på dygnet du vill/kan göra det.

Halldin
2005-03-26, 17:59
Hm, men hur lång tid ska det vara mellan måltid och konditionsträning? För fettförbränningen reduceras väl av insulinet, eller?

King Grub
2005-03-26, 18:32
Svårt att säga någon exakt siffra. Ju bättre insulinkänslighet du har, desto mindre insulin frisätts när du ätit något. Men... två timmar, kanske. Svårt att springa närmare inpå efter en måltid ändå.

gorken
2005-03-27, 10:45
Jag håller med. Tar man en proteindrink innan är hela idén med att utnyttja fastande-mage-konceptet borta. Då kan man nästan lika gärna utföra aktiviteten precis när som helst senare under dagen. Direkt kontraproduktivt.

Hmmm...jag har då ett problem. Jag bor ca 2 mil från jobbet och tar buss en bit och promenerar ca 6.5 km av den sista biten till jobbet. Problemet blir att det nästan går 45-50 minuter från det att jag går upp tills jag börjar gå. Det är inte det att jag tror att 5 kg muskler försvinner utan mer att jag nästan dör av hunger! Skulle det då vara värdelöst med den protte drink av kassein en stund innan?

mvh

Stefan

King Grub
2005-03-27, 12:11
Du skulle försämra fettförbränningen. Är det av den anledningen du går promenaden är det sämre än att göra det på fastande mage, ja.

gorken
2005-03-27, 14:11
Du skulle försämra fettförbränningen. Är det av den anledningen du går promenaden är det sämre än att göra det på fastande mage, ja.


Jo det var tanken....hmmmm. Fan då blir det att bita ihop tills man börjar knalla. Men kan det vara Såååå stor försämring? Jag kanske går långsammare om jag är hungrig? Äh vad vet jag...det verkar finnas så många olika teorier, får testa mig fram.

mvh

Stefan

KIRE
2005-03-27, 16:00
Jo det var tanken....hmmmm. Fan då blir det att bita ihop tills man börjar knalla. Men kan det vara Såååå stor försämring? Jag kanske går långsammare om jag är hungrig? Äh vad vet jag...det verkar finnas så många olika teorier, får testa mig fram.

mvh

Stefan

Nej, det blir ingen stor försämring. Men du lär ju inte bli mycket mättare och piggare av en proteindrink ändå. Käka frukost istället isåfall. Det försämrar förbränningen lika mkt som en proteindrink.

Kolla det jag skrev i en annan tråd om detta så får du lite perspektiv på
hur mycket förbränningen försämras.

denna tråd
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39582&page=1&pp=15

King Grub
2005-03-27, 17:24
Läs Williams inlägg i den här tråden...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19404&page=9&pp=15&highlight=insulin

...så ser du att det inte krävs mycket förhöjda insulinnivåer för att fettförbränningen skall vara helt utslagen.

KIRE
2005-03-27, 17:44
Läs Williams inlägg i den här tråden...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19404&page=9&pp=15&highlight=insulin

...så ser du att det inte krävs mycket förhöjda insulinnivåer för att fettförbränningen skall vara helt utslagen.

Men med tanke på att insulin har 3 minuters halveringstid så tar det beroende på hur vi aktiverar oss ca 5- 30 minuter innan vi är lika låga om inte lägre än innan drinken. Så vill vi ha låga nivåer så aktiverar vi oss bara lite kraftigare och efter ett tag bränner vi i samma takt. Börjar man med superintensiva intervaller tar det ca 5 min innan vi är låga men promenerar man i rask takt tar det längre tid. Dock inte mkt mer än runt 30min.

Det är just därför det spelar mindre roll om man äter innan promenaden bara man ser till att gå en stund. Går man bara 30min så spelar det roll men därefter spelar det mindre roll. Och innan 30min har man ändå förbrukat så lite energi totalt att det inte spelar så stor roll om den kom från kolhydrat eller fett. Det handlar om några fåtal gram så om det ska spela roll får man se på det i ett LÅNGT perspektiv isåfall.

King Grub
2005-03-27, 17:50
Förvisso är det väl inte insulininjektioner det handlar om?

King Grub
2005-03-27, 17:58
Efter insulinfrisättning från mjölkproteiner är insulinnivåerna förhöjda i upp till 80 minuter (J. Nutr. 132:2174-2182, 2002).

gorken: ät ett mindre mål direkt du kommer upp - det behöver inte vara proteindrink om du inte vill - om du vill slippa den värsta hungern och ändå kunna bränna fett någorlunda effektivt under promenaden senare.

gorken
2005-03-27, 20:43
Efter insulinfrisättning från mjölkproteiner är insulinnivåerna förhöjda i upp till 80 minuter (J. Nutr. 132:2174-2182, 2002).

gorken: ät ett mindre mål direkt du kommer upp - det behöver inte vara proteindrink om du inte vill - om du vill slippa den värsta hungern och ändå kunna bränna fett någorlunda effektivt under promenaden senare.


Låter kalas! Tack!

//Stefan

Hoffa
2005-03-27, 21:04
Läs Williams inlägg i den här tråden...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19404&page=9&pp=15&highlight=insulin

...så ser du att det inte krävs mycket förhöjda insulinnivåer för att fettförbränningen skall vara helt utslagen.

Dom där siffrorna är ganska så intressanta, jag diskuterade det där med William en gång, det var också intressant! Kom på två funderingar.


1.

Ska man hård dra det så är ju kontentan att fettförbränningen är avständ 2/3 av tiden som man är vaken om man inte gör någon aktivitet (promenad,löpning,styrketräning). Eftersom koncentrationen av insulin i blodet efter en blandad måltid efter 2 timmar är 50-150 microU/ml blod och vid 44 microU/ml blod hämmas lipidoxidationen.

Det betyder att det bara är den sista timman innan man äter igen (om man äter med 3 timmars mellanrum) som man kan förbränna fett?

Ändå säger man att fettförbränningen är störst i vila? Men det kanske baseras på fastande mage då?

2.

En annan fundering också, den enda gången man kommer under 13 microU/ml blod är ju efter nattens sömn, då måste det betyda att det fett som frisatts från fettdepåerna under natten är det enda fettet som man kan förbränna under dagen? Eftersom mer fett inte kan frisättas eftersom man inte kommer under 13 microU/ml blod under dagen?

Sverker
2005-03-28, 08:10
hmm...Hoffa.

Kan ju spekulera lite.
Gissar att sifrorna bygger enbart på insulin och vila.
Under dagen när vi rör på oss kommer andra hormon som adrenalin och glukagon med i leken och stimulerar frisättningen av fett. Får vi bara ut fettsyrorna i blodet så kommer de ju att förbrännas i musklerna när vi rör på oss.
Att adrenalin och glukagon är " starkare " än insulin visas ju praktiskt hos alla dem som kan utnyttja företräningendrinken.

MyungChul
2005-03-28, 11:12
kan du inte promenera en bit, och sen ta bussen och äta där?

aliquis
2005-03-28, 11:36
Orkar inte läsa hela tråden, men såg det om protein i början. Har för mig att jag läste någonstans att det tom är så att om man tar protein på morgonen och sedan går så ökar förbränningen/användningen av protein för hela dagen och proteinbalansen blir sämre. I fallet utan protein är det som sagt såklart ett problem just medans man går men sett till hela dagen bättre.

Hoffa
2005-03-28, 12:13
hmm...Hoffa.

Kan ju spekulera lite.
Gissar att sifrorna bygger enbart på insulin och vila.
Under dagen när vi rör på oss kommer andra hormon som adrenalin och glukagon med i leken och stimulerar frisättningen av fett. Får vi bara ut fettsyrorna i blodet så kommer de ju att förbrännas i musklerna när vi rör på oss.
Att adrenalin och glukagon är " starkare " än insulin visas ju praktiskt hos alla dem som kan utnyttja företräningendrinken.

Aha, okej, tackar Sverker!

Alltså kan glukagon och adrenalin och kanske kortisol också "förtrycka" insulin nivåerna nedåt igen så att dom hamnar under 13 microU så att frisättningen fortsätter?

En annan fundering som jag hade som du eller någon annan gärna får spekulera i.

Om man kör någon aerobisk aktivitet innan frukost efter 6+ timmmars sömn så uppnår man en mycket god fettförbränning. Säg att man tränar innan frukost och sen äter 2-3 måltider med 3 timmars mellanrum och sen inte äter något på 6 timmar och kör någon aerobisk aktivitet igen då för att sen äta efter. Alltså att man försöker träna 2ggr/dag på "fastande mage". Visst är muskelnedbrytningen större men det fanns studier som visade på att även om muskelnedbrytningen är "aktiv" om man tex kör HIIT innan frukost så är muskelnedbrytningen inte speciellt stor om man ser i ett 24h perspektiv och om man håller protein intaget högt.

Alltså för att uppnå mera fettförlust så skulle man kunna träna 2gg/dag på fastande mage och ändå behålla musklerna genom att hålla protein intag högt och äta täta måltiden övriga timmar på dygnet. Säg att man tränar kl 06.00 och äter frukost 07.00, mellanmål 10.00, lunch 13.00, mellanmål 16.00, sen ingen mat förrän 22.00, vid 21.00 så kör man någon aerobisk aktivitet.

Ska dock säga att jag aldrig skulle vilja testa detta eftersom jag antar att resultaten är mycket sämre än en traditionell deff främst vad gäller muskelbehållningen. Jag bara spekulerar fritt nu när jag har påsklov och varken ligger på i uppbyggnadsfas eller deff. ;)

- M -
2005-03-29, 01:01
Nu kan man ju debattera hur vida Glutamin funkar på tränande eller ej, men skulle det ha någon negativ effekt på förbränningen att ta det innan en morgonpromenad på en i övrigt fastande mage?

King Grub
2005-03-29, 05:13
Glutamin påverkar inte insulinnivåerna, om det tas ensamt.

Sverker
2005-03-29, 06:25
Alltså kan glukagon och adrenalin och kanske kortisol också "förtrycka" insulin nivåerna nedåt igen så att dom hamnar under 13 microU så att frisättningen fortsätter?




Snarare så att du kör med både gas och broms.
Insulinnivåerna ligger långt över 13 microU samtidigt som adrenalinet verkar och driver upp blodsockret och frisätter fett från fettdepåerna.

- M -
2005-03-29, 10:15
Glutamin påverkar inte insulinnivåerna, om det tas ensamt.

Ja, det var ett intag enbart av Glutamin jag syftade på. Tack för infon. Gäller samma sak med BCAA etc.?

King Grub
2005-03-29, 10:39
BCAA frisätter insulin.