handdator

Visa fullständig version : datakunniga!


mmartin
2005-03-26, 07:56
Snälla hjälp mig håller på att bli galen...

Problemet:

Datorn var helt väck och startadeom sig själv helt plötsligt och gjorde så ofta, lika ofta kom det upp meddelande om att grafikkortet ska nollställas...

Kom fram till att det kanske är smart att formatera om hela datorn, sagt och gjort.

Så igår installerades windows xp, även norton antivirus, xp office och brännarproggrammet Nero.

Då ville jag spela mitt spel Heroes of might and magic och satte i orginal-cd`n som ville ha DirectX först, vilket stod att jag hade redan, sedan kom liscensfråga som jag accepterade, sedan det konstiga: kommer upp en ruta där det står Installshield har hittat ett fel och kommer att avsluta...?

Varför? så var det inte INNAN formateringen? jag blev lack och letade upp den där installshield på datan och funderade på om det kanske var installeringsskydd, så nåväl jag RADERADE väck den ifrån datorn- ÄNDÅ samma meddelande, hur e det möjligt???

Jag är väldigt glad om nån kan reda ut detta och förkara varför det ej går och gärna hur ska jag göra..

Tack på förhand!

Shadow Warrior
2005-03-26, 08:03
Sen jag skaffade licensierat WIN XP har jag inte haft några problem alls, för övrigt så använder jag mozzila, spybot, Ad-Aware, antivir, High Jack this och win xp brandväggen.

mmartin
2005-03-26, 08:15
nä jag hade inte det innan heller men nu fattar jag inte alls vad det kan vara?

King Grub
2005-03-26, 08:34
Hårdvarufel? Datorer som startar om sig själva och som det dyker upp småfel på som ser ut som mjukvarufel kan vara fel på någon hårdvara.

Deadlift
2005-03-26, 09:06
Hårdvarufel? Datorer som startar om sig själva och som det dyker upp småfel på som ser ut som mjukvarufel kan vara fel på någon hårdvara.

Det tror jag också, troligtvis något strul med grafikkortet (typiskt att datorn bootar om utan anledning). Om du har något gammalt grafikkort så testa att byt det för att se om problemen försvinner.

Yankeee
2005-03-26, 09:42
Har du bytt drivrutiner? Till grafikkortet alltså.

reaper
2005-03-26, 11:28
Vid omstarter kan det bero på att nätaggregatet är dåligt eller att minnena är kassa mm. Det bästa är att starta med så lite grejer i burken som möjligt och se om samma fel uppstår. Först bör du väl dock testa att byta drivrutiner och liknande. Installshield ska du inte ta bort, Windows behöver det för att installera vissa program.

hulken
2005-03-26, 11:33
Snälla hjälp mig håller på att bli galen...

Problemet:

Datorn var helt väck och startadeom sig själv helt plötsligt och gjorde så ofta, lika ofta kom det upp meddelande om att grafikkortet ska nollställas...

Kom fram till att det kanske är smart att formatera om hela datorn, sagt och gjort.

Så igår installerades windows xp, även norton antivirus, xp office och brännarproggrammet Nero.

Då ville jag spela mitt spel Heroes of might and magic och satte i orginal-cd`n som ville ha DirectX först, vilket stod att jag hade redan, sedan kom liscensfråga som jag accepterade, sedan det konstiga: kommer upp en ruta där det står Installshield har hittat ett fel och kommer att avsluta...?

Varför? så var det inte INNAN formateringen? jag blev lack och letade upp den där installshield på datan och funderade på om det kanske var installeringsskydd, så nåväl jag RADERADE väck den ifrån datorn- ÄNDÅ samma meddelande, hur e det möjligt???

Jag är väldigt glad om nån kan reda ut detta och förkara varför det ej går och gärna hur ska jag göra..

Tack på förhand!


Vad är det för grafikkort du har ?
Har du kollat tempen på moderkortet och processorn ?
Kan eventuellt vara nätagget som är för klent och speciellt om du har ett grafikkort som är krävande.

mmartin
2005-03-26, 22:02
ok tack för svaren...

vet ärligt talat inte för tillfället vilket grafikkort jag har, ska kolla upp det och svara på det snarast...

Men om man ominstallerar måste man installera nya drivrutiner för ljud och grafik kort? funderar på om det kanske spökar lite...

För övrigt verkar den funka bättre nu rent funktionsmässigt utan varningsmeddelanden och omstarter...

mmartin
2005-03-27, 15:56
Uppdatering:

Hade en kunnig kompis som kikade på datorn nyss...

Ominstallerade allt på nytt och kollade igenom, verkade var ok då.. Sedan började det: när han installerade ett spel, då fick datorn fnatt och har hållt på sen dess...

Han hade ingen aning om varför och enda förklaringen var att grafik kortet är sönder... så vad gör man?


Antar man inte har nått val än att köpa nytt imån på el giganten då...

Yankeee
2005-03-27, 15:57
Antar man inte har nått val än att köpa nytt imån på el giganten då...

Köp från en riktig datorbutik istället, då får du mer för pengarna.

Edit: Om den började fnatta när du installerade spelet lär det inte vara grafikkortet som det är fel på, om den började fnatta när ni startade spelet så kan det vara grafikkortet.

Men hur är det med drivrutinerna? Har ni testat de nyaste, och flera olika versioner?

mmartin
2005-03-27, 19:06
Köp från en riktig datorbutik istället, då får du mer för pengarna.

Edit: Om den började fnatta när du installerade spelet lär det inte vara grafikkortet som det är fel på, om den började fnatta när ni startade spelet så kan det vara grafikkortet.

Men hur är det med drivrutinerna? Har ni testat de nyaste, och flera olika versioner?


Japp han hämtade hem nyaste drivrutinerna och uppdaterade samtidigt i princip allt övrigt också.

Ja det började att strula ordentligt när spelet startade.

Dock strulade det även ordentligt vid installationen av ett annat spel som inte gick att installera...

Sannolikheten säger väl ändå att en sak gått sönder, ganska liten chans att två hårdvaro-prylar har gått sönder..

Och då borde grafikkortet vara den som ligger värst till?

hulken
2005-03-27, 21:03
Vilket var spelet ?
har du servicepack 2 instalerat på datorn ?
Har du rensat datorn från spyware och gjort diskrensning,kollat virus ?
hur mycket minne har du i datorn ?
hur många processer har du igång samtidigt,normalt alltså ?

reaper
2005-03-28, 09:15
Vad menar du med att datorn fick fnatt? :) Började den starta om, fick du blåskärm? Definiera tydligare vad som händer så blir det lättare att hjälpa dig. Vad har du för hårdvara i burken? Om det är ett hårdvarufel som det verkar som så testa med att starta med minimalt antal grejer i burken, uppstår samma fel? Prova också att byta plats på minne, byta minne, byta nätaggregat, byta grafikort etc om du har möjlighet att låna av en kompis. Testa även din hårddisk i en annan dator så att det inte är den som har kekkat ihop. Lycka till :cool:

Yankeee
2005-03-28, 09:19
Japp han hämtade hem nyaste drivrutinerna och uppdaterade samtidigt i princip allt övrigt också.

Ja det började att strula ordentligt när spelet startade.

Dock strulade det även ordentligt vid installationen av ett annat spel som inte gick att installera...

Sannolikheten säger väl ändå att en sak gått sönder, ganska liten chans att två hårdvaro-prylar har gått sönder..

Och då borde grafikkortet vara den som ligger värst till?

Jag vet inte, det känns inte som att det är grafikkortet. Det blir inte mer "belastat" vid en installation än när du inte gör något alls.

Men för att kunna säga lite mer säkert så tycker jag att du ska göra som reaper säger. Skriv ned precis vad som händer.

mmartin
2005-03-28, 23:30
Hmm det som hände var att det "låste" sig efter att datorn varit igång ca 4-5 minuter (varje gång) varav den sen lät ett varningsmeddelande komma som det stod nått i stil med att grafiken har nollställts...
Detta när internet användes..

när proggram lr spel var igång så blev allt på skärmen helt stilla och inget gick att röra inkl ctr-alt-del.

Ibland kunde datorn även helt enkelt starta om bara så där...

Nu är det dock löst verkar det som, precis som nämndes så installerades servicepack 2 och sedan så tog även denna personen och "vickade" och "blåste" lite på grafikkortet med motivering om nån beläggning(??) eller nått i den stilen som ibland kunde inträffa...

vad det var vet jag ej men nått av de två verkade göra susen ihop med en ny ominstallering av ALLT...

nåväl, tack för era tips!