handdator

Visa fullständig version : Mat en fredag


skeletron
2005-03-25, 18:33
Tänkte höra med er vad som skulle kunna bättras:

Frukost:

1por. fullkornshavregryn
2 Grova macker med kaviar
2 glas vatten

Mellanmål:

1 Tallrik pro viva yougurt med havrefras
2 Bananer
1 Passionsfrukt

Lunch:

Hackelbackspotatis med köttgryta
1 Glas mjölk



Mellanmål:

1port havrefras + en banan

Kvällsmat:

Köttfärspaj

Ungefär...

matte2k
2005-03-25, 20:06
Höra med oss om vadå?

skeletron
2005-03-25, 20:43
:naughty:

trodde jag hade editat ihop det som det skulle vara, med det hade jag inte tydligen.. nu står det rätt iaf...

Metal_boy_
2005-03-25, 22:56
Tänkte höra med er vad som skulle kunna bättras:

Frukost:

1por. fullkornshavregryn
2 Grova macker med kaviar
2 glas vatten

Mellanmål:

1 Tallrik pro viva yougurt med havrefras
2 Bananer
1 Passionsfrukt

Lunch:

Hackelbackspotatis med köttgryta
1 Glas mjölk



Mellanmål:

1port havrefras + en banan

Kvällsmat:

Köttfärspaj

Ungefär...


Lunchen är det som är bra, köttfärspajen duger ( lite sisådär beror på vad et är för nån) På de övriga är det på tok för lite protein, om knappt nått alls.

Mental
2005-03-26, 00:17
Lägg in en middag med så ser det bra ut :)

MyungChul
2005-03-26, 18:35
Tänkte höra med er vad som skulle kunna bättras:

Frukost:

1por. fullkornshavregryn
2 Grova macker med kaviar
2 glas vatten

Mellanmål:

1 Tallrik pro viva yougurt med havrefras
2 Bananer
1 Passionsfrukt

Lunch:

Hackelbackspotatis med köttgryta
1 Glas mjölk



Mellanmål:

1port havrefras + en banan

Kvällsmat:

Köttfärspaj

Ungefär...


Min första tanke är att kaviar är mycket socker.. min andra tanke är att 2 bananer är över 40gr kolhydrat, och jag vet inte hur mycket yoghurt du äter, men du lär landa på 50gr kolhydrat.. låter mycket för ett mellanmål i mina öron. lunchen kan både skrivas mer utförligt och förbättras avsevärt. andra mellanmålet, protein.. kvällsmat, hur är pajen gjord? jag antar att det är mycket vetemjöl.. är det äggstanning i? och isåfall, grädde? känns som det är ett ordentligt underskott av, mat. främst protein och fett.

skeletron
2005-03-28, 12:31
Heee, hade i princip bara kaviar att välja på, då morsan inte handlat på ett tag.. :P Första gången på säkert ett år om inte mer som jag smakade på det.. Visste inte det innehöll såpass mycket socker.

Eftersom jag verkar få imig desto fler proteiner, tror jag jag går över /från ost eller skinka då i vanliga fall...) till stekta ägg på mina smörgåsar, iaf på morgonen.
För mkt bananer? Visst, kan käka äpple/päron eller något annat också, så blir det inte sån explosion av kolhydrater...

Har faktiskt inte förstått skilnaden mellan lunch och middag, är det inte samma sak?
Iaf, så brukar det normalt vara så då jag inte har lov, som nu, att jag äter lunch i skolan också.
Då äter jag förstås en macka eller gröt/flingor istället för köttfärspajen...

Du undrade hur den var lagad.. Ägstanning i ja, men lättmjölk, inget grädde här inte. Glömde säga att det serverades grönsaker till...

Låter detta rimligare?

King Grub
2005-03-28, 12:37
Äter man så mycket kaviar att sockret blir en faktor åt något håll är det något fel. ;) Du kan lugnt använda kaviar; fettet är dessutom utmärkt.

Lunch och middag är bara ord. Bra mat är alltid bra mat.

Pajen låter helt okej.

kroy
2005-03-28, 14:51
..skulle bara vilja fråga om varför du inte dricker mjölk till frukosten och endast ett glas i övrigt (vad jag ser)?

skeletron
2005-03-28, 21:13
Humm... Vet faktiskt inte.. Får slänga in några glas mjölk till då..

Men hur ser det ut overall?