handdator

Visa fullständig version : Hur mycket fett är OK på morgonen?


der_rickard
2005-03-25, 17:07
Av vad jag har lärt mig härifrån forumet så ska man inte frossa i fett vid frukosten, pga att det försämrar insulinkänsligheten under hela dan. Först och främst, har jag uppfattat det rätt?
Hur mycket fett är det OK att äta till frukosten? Jag käkar detta till frukost:

1 morot
1 päron/äpple/apelsin
1 port Protec
2 port Axa Fiberhavregryn (kokt i kastrull. kanel och lågkalorisylt ovanpå gröten)
2 matskedar psylliumfrön i gröten
ca 2-3 dl minimjölk
1 ägg med kaviar

Min fråga är om det är "värt" att skippa ägget? Hur mycket förstör det (säkert omöjligt att svara på...)?

King Grub
2005-03-25, 18:13
Min fråga är om det är "värt" att skippa ägget?

Nej. Hade det varit 5 äggulor kanske. ;)

palme
2005-03-25, 18:48
Äggulor är ju sååå farliga *rolleyes*

King Grub
2005-03-25, 18:49
Det var mer den generella fettmängdens inverkan på insulinkänsligheten vid frukost som avsågs, inte äggulorna påstådda "farlighet". ;)

Tolkia
2005-03-25, 20:21
Apropå diskussionen kring det Farliga MorgonFettet och insulinkänsligheten över lag skulle jag vilja säga att den dag man börjar fettrensa en frukost som exempelfrukosten ovan för insulinkänslighetens skull, då tycker jag att man skall ta sig en allvarlig funderare över vad det är man försöker uppnå och varför. Visst, det är aldrig bra att "frossa i fett", men när en portion havregrynsgröt och ett ägg blir att frossa i fett, ja, då ... det skulle vara om man kokt gröten på grädde, då, eller tar hela kaviartuben till ägget. ;) Det är ingen som någonsin funderat över varför inte 100% av Sveriges befolkning utvecklade åldersdiabetes innan ordet "insulinkänslighet" kom på modet (diskussionen påminner, tycker jag, inte så lite om den som funnits kring kolesterol och hjärt/kärlsjukdomar)? Sedan tycker jag nog att man kan ta sig en tredje funderare, nämligen över om man tror att man kommer att uppnå det man vill uppnå på det sätt man försöker göra det på. Det pratas mycket om vikten av att "optimera" allt, men det är ju liksom helheten som spelar roll, och de flesta av oss är nog inte så optimala i alla övriga stycken att en äggula här eller där spelar någon större roll. Inte för insulinkänsligheten i alla fall. Och det är nog fler som lägger på sig oönskade kilon p.g.a. fettets energiinnehåll än p.g.a. dess påverkan på insulinkänsligheten.

Se där, ett liten moralkaka så här på kvällskvisten. Mer specifikt till trådskaparen: Jag tycker att det verkar som en helt normal frukost för en aktiv individ; ät du ditt ägg i fred (och med välbehag). Som Grub redan påpekat.

zam
2005-03-25, 22:40
de flesta av oss är nog inte så optimala i alla övriga stycken att en äggula här eller där spelar någon större roll


Men för resten som är det kanske frågan kan vara berättigad? :confused:

Tolkia
2005-03-25, 22:51
No offense, men om jag får vara så fräck så misstänker jag att den kategorin som (eventuellt) ligger på den nivån inte ställer den typen av frågor - och inte här ... (möjligen svarar de på andras ...) ;)

Herkulez
2005-03-25, 22:52
No offense, men om jag får vara så fräck så misstänker jag att den kategorin som (eventuellt) ligger på den nivån inte ställer den typen av frågor - och inte här ... (möjligen svarar de på andras ...) ;)
:thumbup:

Metal_boy_
2005-03-25, 23:09
om du ska tävla i SM i bb så kanske du bör tänka på sånt där tjafs, inte annars. Jag lovar att resultaten kommer vara bättre om du äter lite som du själv vill, än om du går omkring och följer en massa regler som gör att du tycker det suger. Speciellt sånna saker som påverkar sådär lite som insulinkänslighetssänkning av fettintag vid frukosten.

zam
2005-03-25, 23:14
No offense, men om jag får vara så fräck så misstänker jag att den kategorin som (eventuellt) ligger på den nivån inte ställer den typen av frågor - och inte här ... (möjligen svarar de på andras ...) ;)



Du kanske misstänker fel. :)

Tolkia
2005-03-25, 23:31
Du kanske misstänker fel. :)
Du driver med mig, va ...?
Skämt åsido - visst finns det en mikroskopisk möjlighet att jag misstänker fel, precis som det finns en mikroskopisk möjlighet att en schimpans som får hamra på en skrivmaskin skall lyckas producera en shakespearepjäs. Men i det här fallet är väl själva grejen att man när man klarar av att hålla sig på en "optimal" nivå så behöver man inte ställa den typen av frågor eftersom man redan kan svaret (och svaret i det här specifika fallet har vi ju redan fått).

Jag vill än en gång påpeka att jag inte är ute efter att hacka på trådskaparen; jag reagerade snarast mot den fixering vid insulinkänslighet som verkar vara trenden för tillfället.

zam
2005-03-26, 00:08
Det är en fixering vid så gott som alla mer eller mindre oväsentliga detaljer här,att jag brydde mig om just den här tråden var för att jag tyckte frågan var intressant.

Du vet,det kan ju vara fler som är intresserade av svaren än frågeställarna själva.

Vissa gillar att dra saker till sin spets vare sig det gäller nyfikenhet eller mani.

Vad har du med att göra vad folk vill uppnå och varför?

King Grub gav ju ett vettigt svar,personligen spyr jag på din moralkaka om helheten. *rolleyes* *whatever*

Ärligt talat,Tolkia o Metal_boy,är ni verkligen rätt personer att mästra andra i frågor om insulinkänslighet,fett och i förlängningen form? :confused:

King Grub
2005-03-26, 06:44
Det är aldrig fel att söka kunskap, oavsett vilken "nivå" man själv befinner sig på. Varför det skulle vara ointressant att veta eller eller t o m applicera metoder som har en fördelaktig effekt på hälsa och form, oavsett hur mycket "detaljer" det är, kan jag inte förstå. Och jag skulle ju inte kalla kostens effekt på glukostoleransen "tjafs" överhuvudtaget. Samtidigt är det naturligtvis viktigt att kunna hantera informationen och inte låta det övergå i fanatism.

Hursomhelst, on topic:

Det krävs inga mängder.

"A small difference in fat intake at breakfast has a large influence on circulating diurnal NEFA concentration, which it is concluded influences adversely glucose tolerance up to 6 h later."

Br J Nutr. 1998 Oct;80(4):323-31.

Å andra sidan är det just mättat fett som innebär de större negativa konsekvenserna.

Här ser du att en jättefrukost med mättat fett försämrar glukostoleransen fem timmar senare. 40 g mättat fett innebär väl en bacon- och äggfrukost av klass. Å andra sidan vet jag inte var den nedre siffran går någonstans, om den är 30 g , 25 g eller vad.

"A high-fat breakfast (40 g fat) where the fatty acid composition was predominantly saturated fatty acids (SFA), n-6 polyunsaturated fatty acids (PUFA), long-chain n-3 PUFA or monounsaturated fatty acids (MUFA) was followed 5 h later by a low-fat, high-carbohydrate lunch (5.7 g fat), which was identical in all four studies. The plasma insulin response was significantly higher following the SFA meal than the other meals after both breakfast and lunch (P<0.006) although there was no effect of breakfast fatty acid composition on plasma glucose concentrations. Postprandial insulin sensitivity (SI(Oral)) was assessed for 180 min after each meal. SI(Oral) was significantly lower after lunch than after breakfast for all four test meals (P=0.019) following the same rank order (SFA < n-6 PUFA < n-3 PUFA < MUFA) for each meal. The present study demonstrates that a single meal rich in SFA reduces postprandial insulin sensitivity with 'carry-over' effects for the next meal."

Br J Nutr. 2002 Dec;88(6):635-40.

Att hoppa över frukost innebär också negativa konsekvenser för bl a insulinkänsligheten:

"Reported energy intake was significantly lower in the EB period (P=0.001), and resting energy expenditure did not differ significantly between the 2 periods. OB was associated with significantly higher fasting total and LDL cholesterol than was EB (3.14 and 3.43 mmol/L and 1.55 and 1.82 mmol/L, respectively; P=0.001). The area under the curve of insulin response to the test meal was significantly lower after EB than after OB (P<0.01). CONCLUSION: OB impairs fasting lipids and postprandial insulin sensitivity and could lead to weight gain if the observed higher energy intake was sustained."

Am J Clin Nutr. 2005 Feb;81(2):388-96.

der_rickard
2005-03-26, 07:57
Tack zam och King Crub för svar och förståelse för nyfikenhet!

Sverker
2005-03-26, 08:08
Ärligt talat,Tolkia o Metal_boy,är ni verkligen rätt personer att mästra andra i frågor om insulinkänslighet,fett och i förlängningen form? :confused:


Den som är fri från synd skall kasta första stenen. ( Johannes, 8 ).



zam ! Detta är ett forum. Genom olika åsikter belyser man problemen från flera håll och insikten kan bli bättre.
Vad som är rätt eller fel är upp till var och en.

zam
2005-03-26, 09:04
Den som är fri från synd skall kasta första stenen. ( Johannes, 8 ).



zam ! Detta är ett forum. Genom olika åsikter belyser man problemen från flera håll och insikten kan bli bättre.
Vad som är rätt eller fel är upp till var och en.


Sverker,det var det jag ville komma fram till när Tolkia i mitt tycke mässade om att ingen på det här forumet behövde bry sig i frågan!

Tack för infon King Grub.

Grahn
2005-03-26, 09:10
Sverker,det var det jag ville komma fram till när Tolkia i mitt tycke mässade om att ingen på det här forumet behövde bry sig i frågan!

Tack för infon King Grub.

Hon gav bara en annan synvinkel på det hela, du hanterade det dåligt. Du behöver inte göra som hon säger men man kan iaf vara hövlig nog att lyssna för att sedan säga att man inte håller med.

Sen är det alltid bra med en "heads up" på fanatismen ;) men blir lätt lite för detaljfokuserad om man läser mycket här. Vet inte om du är det men forumet skrivs inte enbart för dig heller. Det kanske var rent allmänt tänkt?

Metal_boy_
2005-03-26, 20:31
Det är en fixering vid så gott som alla mer eller mindre oväsentliga detaljer här,att jag brydde mig om just den här tråden var för att jag tyckte frågan var intressant.

Du vet,det kan ju vara fler som är intresserade av svaren än frågeställarna själva.

Vissa gillar att dra saker till sin spets vare sig det gäller nyfikenhet eller mani.

Vad har du med att göra vad folk vill uppnå och varför?

King Grub gav ju ett vettigt svar,personligen spyr jag på din moralkaka om helheten. *rolleyes* *whatever*

Ärligt talat,Tolkia o Metal_boy,är ni verkligen rätt personer att mästra andra i frågor om insulinkänslighet,fett och i förlängningen form? :confused:

Jag gav bara min åsikt i ämnet.

Tolkia
2005-03-27, 10:49
Ärligt talat,Tolkia o Metal_boy,är ni verkligen rätt personer att mästra andra i frågor om insulinkänslighet,fett och i förlängningen form?
Oh shit, du har sett mig på stan! Det innebär att jag från och med nu varken kan skriva inlägg i träningsforumet, eftersom jag är för klen, i kostforumet eftersom jag är för tjock eller i allmänt eftersom jag är för ful för att kommentera hur dokusåpekändisarna ser ut och för korkad för att kommentera något de gör ... *cry*

Ärligt talat, om det är din inställning hoppas jag verkligen att det är du på din avatar ... personligen tycker jag egentligen inte att någon är "rätt" person att mästra någon annan, hur avgrundsdjup skillnaden i kompetens, utseende, fysisk form eller något annat egentligen är. Det är en sak att förklara saker för folk, en helt annan att försöka sätta sig på dem. För att ta ett kolozzeumspecifikt exempel finns det ju ett antal människor som i kraft av både kunskap och form skulle kunna platta till den stora massan rätt rejält, men som på ett fördömligt vis aldrig låter sig frestas att sjunka till den nivån (ingen nämnd ingen glömd).

Sedan är det som du påpekade fler än trådstartaren (ursäkta förresten att jag sabbat din tråd, och nu fortsätter att göra det!) som läser en tråd. Det var just därför jag skrev mitt ursprungliga inlägg - som en kommentar kring det här med insulinkänslighetsförsämringsskräcken i största allmänhet, när diskussionen redan börjat svänga åt det hållet. Trådskaparen fick ju svar på sin fråga redan i Grubs första inlägg, och jag har väl inte opponerat mig mot det vad, jag vet?
... när Tolkia i mitt tycke mässade om att ingen på det här forumet behövde bry sig i frågan!
Det vet jag inte om jag kan säga att jag verkligen påstått, däremot står jag för att jag tror att de personer som verkligen skulle märka skillnad av en äggula till frukost eller ej är ganska få. Det är var och en fritt att välja vad man vill lägga krutet på, men jag kan tycka att det är lite synd om/när att lägga alltför mycket på små detaljer, när man skulle få ut så mycket mer av att lägga det på större detaljer. Det blir, lite hårddraget, som att fundera över om man skall ge sina krukväxter Blomstra klockan fem eller klockan sex, och samtidigt glömma bort att vattna dem (det fanns en ganska rolig tråd på temat insulinutsändring och tuggummi för ett tag sedan som tog upp just de här, om än mer på skämt). Det kan hända att man fixerar sig vid detaljer för att man tycker att det är kul och intressant, men det är inte så sjukligt ovanligt att man gör det för att man får detaljen presenterad för sig som Avgörande och Superviktig och inte har grunden för att avgöra om detaljen verkligen är DEN ENDA Avgörande och Superviktiga eller om den är en i mängden av detaljer. Därav mitt påpekande att man inte skall snöa in på detaljer alltför mycket om man inte är på en elitnivå där sådan har betydelse (Notera att jag faktiskt inte skrev "eftersom du ändå inte är i sådan form att det spelar någon roll för dig ..." specifikt till trådskaparen eller så i det första inlägget. Jag hade gärna släppt diskussionen där, men någon annan ville gärna fortsätta den i en något annan riktning ...), helt enkelt för att jag tycker att det tar för mycket tid från sådant som är viktigare, och som man skulle tjäna mer på att försöka påverka.

Jag kan inte säga att jag själv upplevde mitt inlägg som så gränslöst oförskämt, men uppenbarligen blev det fel någonstans och jag vill be om ursäkt för detta, främst riktat till till der_rickhard som a) fick ett drygt svar som han inte bett om på en seriös fråga b) fick sin kost-tråd förvandlad till en ormgrop av grinollar.

zam
2005-03-27, 16:20
Tolkia,fan lägg ner nu.

Vill du något mer,skicka ett pm eller nåt,det här börjar bli pinsamt. *slap*

KIRE
2005-03-27, 16:53
Jag håller helt med om Tolkias grundresonemang. Det kan lätt spåra ur med detaljfixering på detta forum. Men det är aldrig fel att diskutera på detaljnivå, faran är snarare att vissa personer som läser kan tolka innebörden av det man skriver om fel. Därför bör man ibland påminna om att vissa saker kanske inte
spelar jättestor roll egentligen. Annars blir det lätt fel om en nybörjare kommer in hit. Precis som Tolkia gjorde.