handdator

Visa fullständig version : Idé att deffa?


Barrels
2005-03-24, 16:28
Hej!

Är ny här och inte särskilt insatt i detta forum, men hoppas att jag fixar detta ändå. Jag har tränat i ett år nu och börjar tänka på om jag kanske skulle slänga in en deff innan sommaren och fortsätta bygga senare på sensommaren. Har precis börjat med kreatin och fått bra flyt på träningen så jag har inte velat påbörja en deff ännu, men tycker nog att det kan vara motiverat ändå. Frågan är om det kanske är för sent att börja nu? Jag skulle uppskatta om någon erfaren som vet vad han/hon pratar om kan ge sin syn på det hela.
Jag lägger in lite bilder så ni ser hur jag ser ut nu. Det är inga ordentliga poser, men det kanske inte spelar någon roll eftersom jag mest undrar om ni tycker att det är idé att deffa, eller om jag först skall lägga på mig lite mera massa. Undrar även om jag hinner få bort en del fett på typ två månader. Jag strävar efter att bli "lagom" hård, inget extremt tunnt kycklingskinn behövs. Ni får gärna ge synpunkter på den lilla massan jag har, men som sagt, det är mest en fråga om det är någon idé att deffa för mig.

Barrels
2005-03-24, 16:30
...ni ser magen...brr!

Här är några till...

The_RobRoy
2005-03-24, 16:33
Sjuka resultat om du tränat 1 år :thumbup:

Börjar kännas som jag är ensam i hela världen o inte få sånna där resultat snart *screwy*

Klart du kan deffa, om det är det du vill, dock blire ju svårt att öka i muskelmassa under den perioden, men om du vill fixa en snygg beachform är det ju inte försent. Men som du säger är du inne i ett flyt nu, kanske bättre o köra på och deffa till nästa sommar istället?

Lycka till, hur du nu än gör..

Barrels
2005-03-24, 16:38
Sjuka resultat om du tränat 1 år :thumbup:

Börjar kännas som jag är ensam i hela världen o inte få sånna där resultat snart *screwy*

Klart du kan deffa, om det är det du vill, dock blire ju svårt att öka i muskelmassa under den perioden, men om du vill fixa en snygg beachform är det ju inte försent. Men som du säger är du inne i ett flyt nu, kanske bättre o köra på och deffa till nästa sommar istället?

Lycka till, hur du nu än gör..


Tack så mycket! Är ganska nöjd med fettmängden förutom på magen, kommer nog knappt våga dra av mig tröjan och dallra omkring med det där om jag inte gör något. Jag funderar på om jag skall köra lite deff under hela april och maj. Men hinner det minska så mycket på det? Gör det inte det så kan jag ju lika gärna skita i det och bygga vidare.

The_RobRoy
2005-03-24, 16:50
Man brukar ju säga att tapa 0.5kg fett i veckan är lagom tempo.

Du har alltså typ 9 veckor, säg 10 om du deffar lite i början av juni fortfarande (inge varmt i vattnet då ändå) ;) på dig.

5kg fett, det kommer definitivt göra skillnad på magen.

Så kör du bara en seriös bra deff, så kommer det heltklart se bra ut.

Barrels
2005-03-24, 17:02
Man brukar ju säga att tapa 0.5kg fett i veckan är lagom tempo.

Du har alltså typ 9 veckor, säg 10 om du deffar lite i början av juni fortfarande (inge varmt i vattnet då ändå) ;) på dig.

5kg fett, det kommer definitivt göra skillnad på magen.

Så kör du bara en seriös bra deff, så kommer det heltklart se bra ut.


Tror nog att jag köper ditt förslag! Men, (detta kanske inte hör hemma här inne, men ändå...) vet du om det tär mycket på muskelmassan att förbränningsträna direkt efter styrketräning, eller blir det +-0? Jag har hört att man helst inte skall lägga förbränningen direkt efter stryketräningen för att det i så fall blir varken hackat eller malet, men styrketräningen blir väl inte helt bortkastad för att man drar ut och springer i en halvtimme efter, eller? Man borde ju utnyttja de låga insulinnivåerna. Tack för råden!

Metal_boy_
2005-03-24, 17:12
deffa du, finns ju lite där :thumbup:

Tys0n
2005-03-24, 19:55
Är det bara 1 års träning det dära? Vad käkar du om dagarna :booty:

Barrels
2005-03-24, 20:21
Är det bara 1 års träning det dära? Vad käkar du om dagarna :booty:


Haha! Som att det där är så mycket då? Jag började träna seriöst i mars förra året, innan det så tränade jag på ett gym för första gången i lumpen -00. Där tränade jag lite då och då när det fanns tid och att sköta en bra kost var typ omöjligt då vi låg i fält hela tiden så den perioden räknar jag inte med eftersom jag säkert bröt ner mig mer än vad jag byggde...antar att jag får ta det som en komplimang :)

hultman
2005-03-24, 21:12
Man brukar ju säga att tapa 0.5kg fett i veckan är lagom tempo.

Du har alltså typ 9 veckor, säg 10 om du deffar lite i början av juni fortfarande (inge varmt i vattnet då ändå) ;) på dig.

5kg fett, det kommer definitivt göra skillnad på magen.

Så kör du bara en seriös bra deff, så kommer det heltklart se bra ut.


Ett halvt kilo i veckan?! Herregud.
Det är verkligen inte max för vad man kan gå ned i vikt utan att tappa massa.
Kolla bara på Berge, han låg väl runt 1.5 kg per vecka i slutet utan att tappa en cm³ muskler?

hultman
2005-03-24, 21:13
för övrigt, till tråden.

grymma resultat på ett år, verkligen!

styrkestats; bänk, mark, böj, hantelpress etc efterlyses som vanligt :D

sunkan
2005-03-24, 21:18
Ett halvt kilo i veckan?! Herregud.
Det är verkligen inte max för vad man kan gå ned i vikt utan att tappa massa.
Kolla bara på Berge, han låg väl runt 1.5 kg per vecka i slutet utan att tappa en cm³ muskler?

det kan ju inte vara nyttigt för kroppen att ligga på så mycket energi underskott som han gjorde då?

Metal_boy_
2005-03-24, 21:20
det kan ju inte vara nyttigt för kroppen att ligga på så mycket energi underskott som han gjorde då?

vem har sagt att byggning är hälsosamt ;)

sunkan
2005-03-24, 21:30
vem har sagt att byggning är hälsosamt ;)

så sant :D

Jay-Z
2005-03-24, 21:58
Om du har motivationen och lite bråttom kan jag rekommendera "The Velocity Diet". Den kan du läsa mer om på www.t-nation.com. I princip proteindrinkar med krossade linfrön i 4 veckor.

Berge
2005-03-24, 22:06
det kan ju inte vara nyttigt för kroppen att ligga på så mycket energi underskott som han gjorde då?

nyttigt å nyttigt det man inte vet om skadar ej :D

sunkan
2005-03-24, 22:08
nyttigt å nyttigt det man inte vet om skadar ej :D

du låg alltså på ett energiunderskott på ungifär 1500kcal? :bow:
konstant hunger då eller?

Berge
2005-03-24, 22:15
du låg alltså på ett energiunderskott på ungifär 1500kcal? :bow:
konstant hunger då eller?


Nej jag låg nog på energiunderskott på ca 2000-2500 i slutet , och ja sista 6 v var jag oftast så hungrig att jag mådde riktigt dåligt men det var ju värt det i slutet så ...

sunkan
2005-03-24, 22:18
Nej jag låg nog på energiunderskott på ca 2000-2500 i slutet , och ja sista 6 v var jag oftast så hungrig att jag mådde riktigt dåligt men det var ju värt det i slutet så ...

å fy satan, fan va strongt gjort :bow:

adlibris
2005-03-24, 23:13
Ni får gärna ge synpunkter på den lilla massan jag har, men som sagt, det är mest en fråga om det är någon idé att deffa för mig.

Gissar att du hade bra med muskler redan innan du började träna. Breda axlar, bröstkorgen dominerar helt över magen, smala höfter. Vad du än gör kan det knappast gå fel. Tycker helt klart att du bör satsa på att tappa några kilon. Dels för att du redan har massa men också för att jag tror att du är en sån jävel som lägger på dig muskler lätt. Mycket roligare och mer inspirerande att bygga från bra form.

The_RobRoy
2005-03-25, 01:24
Har inte följt Berge jättenoga, men klart han måste tappat lite muskelmassa om han låg på så mycket kaloriminus.. ..i vilket fall, sa inte att man inte KAN tappa snabbare, utan vad som är lagom tempo, eftersom han inte ska bli deffad till nån tävling är de ju helt onödigt o lägga sig på för mycket kaloriminus..

Slartibartfast
2005-03-25, 13:25
Sjuka resultat på så kort tid! :thumbup:

edit: och ja, deffa på bara. Det finns ju en del under redan.

Barrels
2005-03-25, 18:07
Här igen, ursäkta om jag verkar nonchalant, men har ej tillgång till dator när jag vill... Tackar för alla kommentarer, ni har övertygat mig om att börja en deff. Jag startar nog nästa vecka, måste räkna lite och kolla vilka spår som går att springa i osv. Att en dag kunna ha synliga magmuskler motiverar mig väldigt mycket. Funderar på att minska maten med ca 500 kcal och springa en långtur i veckan på ca 7-8 km (långt för mig), två kortare turer efter styrketräningspassen och morgonpromenader på helgen, vad tror ni om det?

hultman
2005-03-26, 12:53
En sak du måste ta i hänsyn till är att kroppens ämnesomsättning rubbas då man sänker energiintaget. Alltså, om du sänker intaget med ett par hunda kilokalorier per dag så är det möjligt att det fortfarande hamnar inom intervallet där kroppen klarar av att hålla samma fettmängd ändå. Kroppen har alltså ett ganska stort intervall, i vilket man måste gå under för att gå ned i vikt. Därför måste man sänka intaget väldigt mycket för att gå ned, inte bara gå runt att tro att ~200 kcal per dag kommer att betyda att du går ned 2 hekto fettmassa i veckan.