handdator

Visa fullständig version : hur mycket vila behöver man? behöver hjälp med upplägg


Johan86
2005-03-24, 16:21
hur många timmar måste musklerna man tränar vila innan man kan träna dom igen? en kille på jobbet sa att dom skulle vila 72 timmar innan man tränade dom igen.

jag kör ju helkroppspass nu.så då blir de ju bara 2 gånger i veckan jag kan köra.annars hur tycker ni att jag ska lägga upp mitt schema om jag kör detta:

3*10 sittande rodd
3*10 latsdrag till bröstet
3*10 knäböj
3*10 lårcurl
3*15 situps
3*10 cable pushdown -triceps
3*10 hantellyft åt sidan
3*10 hantelpress
3*10 hantelcurl

Bjorne
2005-03-24, 17:05
Splitta det i två delar, lägg till ett par övningar/set och kör tre pass i veckan, så bör det inte bli för mycket.

Johan86
2005-03-25, 12:10
hur tycker ni att jag ska lägga upp det?

myggan
2005-03-25, 12:52
i följande ordning hade jag kört en 2-split:

dag 1: bröst, axlar, triceps, mage

dag 2: ben, rygg, biceps, vader

Pellefant
2005-03-25, 12:53
hur många timmar måste musklerna man tränar vila innan man kan träna dom igen? en kille på jobbet sa att dom skulle vila 72 timmar innan man tränade dom igen.

Jag har läst både 48 och 72 timmar, verkar vara olika skolor.

King Grub
2005-03-25, 13:15
För nybörjare har studier visat att träning av samma muskelgrupp tre gånger per veckan är effektivast, medan två gånger ger större tillväxt för erfarna.

Jansson_84
2005-03-25, 16:45
För nybörjare har studier visat att träning av samma muskelgrupp tre gånger per veckan är effektivast, medan två gånger ger större tillväxt för erfarna.

Tja *yourock*
Hur länge är man nybörjare då gymmat i ca 6 månader och är rätt seriös
är jag fortfarande nybörjare då?
men alltså du menar att man kan köra samma muskelgrupp 2-3 ggr i veckan beroende på om man är nybörjare eller inte?!!!

Man ska besegra dom tunga vikterna, man ska inte låta sig besegras......!

Johan86
2005-03-25, 17:31
skulle detta fungera?

mån bröst, axlar, triceps, mage
tis vila
ons ben, rygg,biceps,mage
tors vila
fre vila
lör bröst, axlar, triceps, mage
sön vila

anledningen till att det bara blir 3 pass på en vecka är att jag inte har tillgång till gym på söndagar.hur tycker ni att jag ska lägga upp schemat?

självklart kör jag 2 pass veckan efter med ben,rygg,biceps och 1 pass med bröst,axlar,triceps.

Kevin
2005-03-25, 17:54
king grub , menar du altså att träna samma muskel 2 ggr i veckan.

altså bröst 2 ggr i veckan axlar 2 ggr i veckan ben 2 ggr i veckan mm mm???

har altid hört att man ska vila 7 dagar innan man kör den muskeln igen lixom månda bröst sen nästa månda bröst igen.

isåfall skulle de bli dubbelt så många pass. får ju börja köra 2 ggr om dan 5 dar i veckan ju=) *screwy* *screwy*

Solle
2005-03-25, 17:55
Det funkar nog alldeles utmärkt. Kör ett likadant schema själv just nu, förutom att jag kör 2-1-2 (träna 2 dagar, vila 1)

Edit: Mitt svar var riktat till Johan86.

Johan86
2005-03-25, 18:01
jag kör helkroppspass nu.kör igenom hela kroppen på ca 1,5-2 timmar inklusive uppvärmning och stretching.man kan ju inte ge riktigt max då

ska nog börja och dela upp kroppen.tack för tipsen

här står det precis som kevin sa att man ska träna samma muskel var 7:e dag.
http://www.bk-sportsmag.se/artiklar/undvik_overtraning.htm

fast det är väl om man kör fetslut på muskeln?

Johan86
2005-03-25, 18:03
Det funkar nog alldeles utmärkt. Kör ett likadant schema själv just nu, förutom att jag kör 2-1-2 (träna 2 dagar, vila 1)

Edit: Mitt svar var riktat till Johan86.

funkar det bra att träna 2 dagar i rad? hur delar du upp det?

King Grub
2005-03-25, 18:17
king grub , menar du altså att träna samma muskel 2 ggr i veckan. altså bröst 2 ggr i veckan axlar 2 ggr i veckan ben 2 ggr i veckan mm mm???

Ja, just det.

har altid hört att man ska vila 7 dagar innan man kör den muskeln igen lixom månda bröst sen nästa månda bröst igen.

Proteinsyntesen (nybildningen av muskelprotein) pågår högst 48 timmar efter ett pass. När du har återhämtat dig finns det ju ingen anledning att vila en halv vecka till "för syns skull".

Därmed inte sagt att muskeln är helt återhämtad efter 48 h bara för att proteinsyntesen inte pågår längre - det finns fler faktorer som spelar in där. Men 7 dygn mellan passen måste vara oerhört sällsynt att det krävs vid någorlunda normal träning.

Jag har själv sedan slutet av förra året tränat varje muskelgrupp med 72 h mellanrum, och det fungerar helt makalöst bra - över förväntan.

Kevin
2005-03-25, 18:18
hm okay kan du skriva ditt tränings skema här? :)

King Grub
2005-03-25, 18:33
Jag vet inte om det bör direkt påverka ditt upplägg, men men:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=38901&page=1&pp=15&highlight=f%F6rklaring

Kevin
2005-03-25, 18:37
hm borde man inte bli väldigt seg om amn kör sådär

lixom först ett helt benpass och sen ett helt axelpass


hur långa blir dina pass *popcorn*

King Grub
2005-03-25, 18:42
60-70 minuters styrketräning. Tempo! Håll intensiteten uppe. Ju mer vikt man kan lyfta på en viss tidsperiod, desto större överbelastning. En fördel med att ha bra kondition är att man kan hålla ett bra tempo under gympassen utan att behöva minska på vikterna eller gå in i väggen, i och med att man återhämtar sig så snabbt mellan setten. Tycker jag.

Bjorne
2005-03-25, 19:42
60-70 minuters styrketräning. Tempo! Håll intensiteten uppe. Ju mer vikt man kan lyfta på en viss tidsperiod, desto större överbelastning. En fördel med att ha bra kondition är att man kan hålla ett bra tempo under gympassen utan att behöva minska på vikterna eller gå in i väggen, i och med att man återhämtar sig så snabbt mellan setten. Tycker jag.

För att köra sådär, är det väl viktigt att man verkligen låter musklerna vila i 72h, så att passet man kör i mellan för det andra muskelgrupperna inte går på den vilande musklerna för hårt. Så, hur uppnår man nu detta när man kör såhär:
Bröst, rygg, triceps, biceps, kondition
Framsida lår, baksida lår, axlar, mage, kondition

Hur tränar man bröst utan att träna axlar? Hur tränar man ländryggen utan att träna baksidalår? Lite mer detaljerat hur ett pass ex kan se ut för dig hade varit intressant, då jag själv funderar på att gå på två dagars split som körs två gånger i veckan. Men är rädd för att vissa muskler inte ens kommer få återhämta sig 48h... :MrT:

Johan86
2005-03-26, 11:00
om man kör så här så kan man väl träna 2 dagar vila 1dag träna 2 vila 1 osv?

bröst, axlar, triceps, mage
ben, rygg, biceps

eller är det bästa om hela kroppen får vila sig varannan dag?

Eatalot
2005-03-26, 11:29
det måste vara helt beroende på vad man är ute efter och hur hårt man tränar. jag tex skulle aldrig kunna köra 2 tunga pass i veckan på samma muskel. 1 tungt å pass är det precis jag orkar med. det andra passet är lätt.

jag tvivlar inte på att man kan bicce-curla 2ggr i veckan, men att köra tung mark 2 ggr i veckan måste va självmord för återhämtningen.

Johan86
2005-03-26, 13:02
om man ska dela splitta kroppen i 3 pass.hur skulle ni göra då?

Solle
2005-03-26, 17:48
funkar det bra att träna 2 dagar i rad? hur delar du upp det?
Har inte kört såhär speciellt länge men jag tycker det funkar bra hittills. Kör bröst,axlar,triceps första passet och ben,rygg,biceps andra.

Det gäller ju att man lyssnar på kroppen och tänker till lite extra när man kör liknande program. T.ex. funkar det kanske inte så bra att köra både knäböj och marklyft samma vecka.