handdator

Visa fullständig version : Få veta andras personnummer?


Tolkia
2005-03-24, 15:09
Kan man ringa någonstans och få veta andras personnummer, eller är det uppgifter som inte lämnas ut? Har en kompis jag skulle vilja gratta på födelsedagen, men jag vet inte när denna födelsedag infaller, och det skulle sabotera rätt rejält att fråga föremålet för uppvaktningen, ju.

Jense
2005-03-24, 15:10
går ej. eller det gör det kanske, folkbokföringen torde va det rätta isf http://www.rsv.se/folkbokforing/ovrigt/info.html leta & njut

edit: fel länk

Fultjack
2005-03-24, 15:22
fråga nån annan i hans närhet annars? ring hans föräldrar å fråga tex

påven
2005-03-24, 16:13
det går visst, ring skattemyndigheten, offentliga uppgifter

Cilia
2005-03-24, 19:30
Kan man ringa någonstans och få veta andras personnummer, eller är det uppgifter som inte lämnas ut? Har en kompis jag skulle vilja gratta på födelsedagen, men jag vet inte när denna födelsedag infaller, och det skulle sabotera rätt rejält att fråga föremålet för uppvaktningen, ju.


enligt tryckfrihetsförordningen som alla myndigheter lyder under är all information som finns hos myndigheter offentlig handling såvida de inte är skyddade av sekretess och då måste dom kunna referera till ett lagrum i sekretesslagen för att att neka dig ta del av informationen. Om dom gör det kan du överklaga till Kammarrätten som får ta ställning till huruvida myndighetens beslut är korrekt eller inte.

Dvs finns personnummer hos en myndighet och du vet tillräckligt med information för att dom ska kunna veta vem du frågar efter så är samtliga uppgifter dom har om den personen inklusive personnummer offentliga.

internethjälten
2005-03-24, 19:55
ring 0771-567 567 och säg vad han heter... sen får du resten ;)

aliquis
2005-03-25, 01:06
oh, finns samma sak i usa? nathalie portman! ;D