handdator

Visa fullständig version : Svensk skattepolitik


Big_Vik
2005-03-24, 10:16
Vad tycker ni om den? Sätt nu igång att diskutera riktigt livligt! Har någon kanske tips på bra litteratur/artiklar som jag kan sätta tänderna i efter morgonpromenaden? Skulle vara den personen evigt tacksam. ;) Jag har hört att det inte finns något land på denna jord som det är lika dyrt och krångligt att driva företag i som här i Sverige. Sant? *screwy* Då undrar jag såhär, vad motiverar vår nuvarande skattepolitik? främst ur en företagsskatter och regler-aspekt. (Men det kanske även finns andra områden?) Skulle vad jag hört vara rätt och riktigt är det kanske inte så konstigt att knappt någon i vårt kära fosterland vill driva och nyetablera företag längre? Vilket också kunde förklara den ökande arbetslösheten (?) och att man knappt får jobb efter högskolestudier längre. källa på det här sista: Kolozzeum :D (*) Eller är jag totalt fel ute?( Slutligen, är våra folkvalda inkompetenta, och är detta deras fel?

Vill höra en jäkla disskussion nu! :devil:

*= Jag vill minnas att vi haft ett par trådar om detta fenomen. Killar och tjejer som utbildat sig till civilingenjörer allt möjligt, och sökt bortåt 500 jobb under flera års tid, eller något. Men det enda exempel jag kan komma på just i detta nu är väl Munter (som visserligen har jobb sen en tid tillbaka). Jaha, ska man rösta blått nu då, och så *poff* kan alla få jobb, och det blir fred på jorden??

hasse36
2005-03-24, 10:39
Jag har hört att det inte finns något land på denna jord som det är lika dyrt och krångligt att driva företag i som här i Sverige. Sant?Undrar hur många det är här på forumet som har kunskap om att driva företag i flera länder.

Det jag kan berätta är att det är oerhört enkelt att driva en enskild firma i Sverige. Kontakta PRV för registrering av firman (kostade 800 kr för 4-5 år sedan). Leta därefter upp en "källarfirma" som arbetar med bokföring och redovisning och låt dem hjälpa dig med den preliminärdeklaration som krävs för F-skattsedel. Din firma är "up and running" på några veckor till en kostnad av ca 1500 kr. Låt sedan källarfirman sköta din bokföring och koncentrera dig på det du kan.

Edde_1
2005-03-24, 12:06
Tror iofs inte att man blir av med arbetslösheten för att det blir en högerregering, fast jag själv är M så tror jag att det är bättre att sossarna hade fått vara kvar vid makten men med stöd utan stöd av Miljöpartiet och vänstern, fast det lär ju inte hända.

Skulle det nu bli en högerregering så hinner dom inte göra några stordåd på 4 år, så då blir det en sosseregering igen. Så då är det inte så stor nytta med en Höger regering, hade högern däremot fått sitta i 12 år hade det kanske, och då kanske blivit någon skillnad.

Jag har själv en enskild firma och visst är det mycket skatter, drar jag in 100000 betalar jag in ca 77000 i skatt och egenavgifter *spy*


Förövrigt så tycker jag att man bör kunna både preliminärdeklarera och bokföra själv om har ett företag, men det är jag det. Annars går det 10000-15000 kr till en revisor om året helt i onödan.

Big_Vik
2005-03-24, 12:08
Undrar hur många det är här på forumet som har kunskap om att driva företag i flera länder.

Det jag kan berätta är att det är oerhört enkelt att driva en enskild firma i Sverige. Kontakta PRV för registrering av firman (kostade 800 kr för 4-5 år sedan). Leta därefter upp en "källarfirma" som arbetar med bokföring och redovisning och låt dem hjälpa dig med den preliminärdeklaration som krävs för F-skattsedel. Din firma är "up and running" på några veckor till en kostnad av ca 1500 kr. Låt sedan källarfirman sköta din bokföring och koncentrera dig på det du kan.

Vet ej.

Jahapp. Då hade jag fel i det då, det är säkert väldigt enkelt att driva företag. Grejen är den att jag ska absolut inte starta något företag, utan jag tänkte utreda vår skattepolitik i en uppsats i skolan. Om vi säger såhär, det finns inget land i världen som har så omotiverat höga personalskatter och arbetsgivaravgifter (?) som vi i Sverige. Var kan jag få dessa uppgifter bekräftade (eventuellt få reda på att jag fattat helt åt skogen fel)? Villken politiker, statssekreterare, nationalekonom eller vem fan som helst kan motivera våra rekordhöga skatter?

Big_Vik
2005-03-24, 12:09
Jag har själv en enskild firma och visst är det mycket skatter, drar jag in 100000 betalar jag in ca 77000 i skatt och egenavgifter *spy*


Det är ju precis det jag menar! Varför?

Edde_1
2005-03-24, 12:42
Det är ju precis det jag menar! Varför?

Oeffektiv offentlig sektor.
Bidragstagare, mm
Det är mycket som kostar i ett land, och i Sverige blir vi färre och färre som betalar skatt och fler som ska ha bidrag. Ungerfär så, enkelt förklarat.

Försök hitta boken Nationalekonomi eller Vår Ekonomi av Klas Ekelund, den borde alla läsa.

hasse36
2005-03-24, 12:51
Jag har själv en enskild firma och visst är det mycket skatter, drar jag in 100000 betalar jag in ca 77000 i skatt och egenavgifter *spy*Nu räknar du som den moderat du är - du vill att det skall låta mycket. Visst, vi har höga skatter och egenavgifter men det finns ingen anledning att salta.

[1]
Du räknar in momsen vilket man aldrig gör som företagare. Ja, möjligtvis i likviditetsbudgeten. Om man nu måste ha en sån.

[2]
Du räknar med 55% marginalskatt vilket förutsätter en lön på ca 310 000 kr/år. Något som de flesta här på forumet aldrig någonsin kommer att nå.

Med periodiseringsfonder och investeringsfonder kan du jämna ut olikheter mellan goda och dåliga år så att du inte behöver komma över brytpunkten.

Edit: Nej föresten. Inte ens mina saltade beräkningar når mer än 73000.
Förklara hur du kommer fram till 77000!

hasse36
2005-03-24, 12:53
Det är ju precis det jag menar! Varför?Men snälla - vad är det du menar? Det verkar som om du har förutfattade meningar som du vill ha bekräftade.

Pellefant
2005-03-24, 12:54
Det är ju precis det jag menar! Varför?

För att skatterna för enskilda firmor måste vara ungefär detsamma som för löntagare, annars skulle "alla" ha firma och fakturera istället i den mån det går för att få lägre skatt.

Big_Vik
2005-03-24, 13:00
Oeffektiv offentlig sektor.
Bidragstagare, mm
Det är mycket som kostar i ett land, och i Sverige blir vi färre och färre som betalar skatt och fler som ska ha bidrag. Ungerfär så, enkelt förklarat.

Försök hitta boken Nationalekonomi eller Vår Ekonomi av Klas Ekelund, den borde alla läsa.

Ja bidragstagare kunde man ju räkna ut, svinen som inte vill jobba, akademiker som inte får något jobb alls (ev. måste ta ett skitjobb som de är överkvalificerade för.) Jag är inte alls insatt, men handen på hjärtat, är inte nuvarande bidragsystemet och a-kassan bara skit? Kommer inte ihåg men i vissa fall kan man väl tjäna mer på att inte jobba alls än att jobba eller något sådant? 16000 kr som ju är max är det inte i överkant? (kom visst lite ur spår där!)

Ineffektiv offentlig sektor, naturligtvis. Nu går det bara utför med Sverige? :(

Tack så mycket för boktipset! :)

Big_Vik
2005-03-24, 13:09
Men snälla - vad är det du menar? Det verkar som om du har förutfattade meningar som du vill ha bekräftade.

Yupp yupp! :thumbup:

Jag vill påstå att vi har orimligt höga personalskatter och kostnader för att driva företag i detta land, vilket skrämmer bort många entrepenörer, och att detta kan vara en orsak till att arbetslösheten ökar (det gör den väl?) och ingen kan motivera varför heller. Överbevisa mig är du snäll! :) (för du har säkert mer rätt än mig, jag är ju bara en liten skolpojke som ville få till en diskussion för att få mer kunskap om hur världen fungerar) :em:

precis
2005-03-24, 13:13
orkade inte läsa vare sig posten eller något svar.

Men svenska skattepolitik lever efter följande devis: "Om det går att tjäna pengar på det - så ska det stoppas genom skatter."

hasse36
2005-03-24, 13:20
Överbevisa mig är du snäll! :) (för du har säkert mer rätt än mig, jag är ju bara en liten skolpojke som ville få till en diskussion för att få mer kunskap om hur världen fungerar) :em:

Jo, tjena! Hemuppsats över påsken? :cool:

Big_Vik
2005-03-24, 13:33
Jo, tjena! Hemuppsats över påsken? :cool:

Inte riktigt, men på ett ungefär, det har jag ju redan sagt. Jag går på gymnasiet och ville såklart göra något jag tyckte var intressant, inom min inriktning (ekonomi). Det var min lärare som väckte min nyfikenhet under en lektion för några veckor sedan, och jag förundrades över hur otroligt lite pengar som blev över då företaget i fråga betalat alla avgifter, sen hävdade han att Sverige var den dyraste platsen på jorden att driva företag på. Gör jag fel i att välja att lita blint på min lärare, som har en mycket gedigen bakgrund och tonvis av erfarenhet inom ekonomi och företag, är extremt sakkunnig och umgås med alla höjdare inom toppen av stans näringsliv? (det här sista är faktiskt sant till 100%) :D

Vad har du för bakgrund själv, ska du komma med några bra boktips, och är det fel att vara uppriktigt intresserad av och vilja lära sig om spännande ämnen?

Kram

muskelbyggarn
2005-03-24, 13:41
Ok skall vi klargöra och reda ut frågan då :cool:


Att STARTA företag i Sverige är skitlätt och ganska billigt. Det ges möjligheter att få starta-eget bidrag i 3-6 månader som är samma som A-Kassa, vilket tveklöst inget annat land har.

Så sett ur de två aspekterna är det lätt att starta. Finns mycket hjälp att få.

Problemet kommer sedan. Ett ekonomiskt stöd i 3-6 månder (med vissa regler) känns tryggt men efter dessa månader står du som företagare där du står. Du får nu känna på hur det svenska skattesystemet fungerar med höga arbetsgivaravgifter och inkomstskatt.

Det är just här som problemen börjar, eller problem och problem, gör det svårare än vad det behöver vara och skapar mindre sug efter folk som vill starta eget då det helt enklet är för mycket DEG som måste in före skatt för att det skall bli något kvar till företagsägaren sedan. Egenavgiften/arbetsgivaravgiften ligger på ca:32,5%, finns en nedsättning med 5% av den avgiften upp till en viss lönssumma - maximal nedsättning per månad är fn. 3000 om jag inte minns fel.

Sedan är skatten som alla andra betalar ca:32% (löneskatt).


Som företagare har du bara skyldigheter och sämre förmåner än en vanlig anställd. Du har sämre sjukförsäkring, ingen tjänstepension osv. Du får också PRIVAT gå in och täcka ev. investeringar dvs. du får ta en mycket större RISK. Detta premieras med att ta ut världens högsta skatter!

Som företagare får du höra att du är för dyr osv. men för att du skall få kvar 100 spänn i plånboken så behöver du alltså (utan kostnader för KOSTNADER som material, transport, bokföring, deklaration osv.) dra in närmare 200 spänn. Det samma gäller den företagare du kanske köper en tjänst av som ex. bokföring, de har samma villkor och måste debitera dig på "kanske" 500 spänn i timmen vilket gör att dina kostnader dra iväg och du måste själv debitera kund mer för att kunna få ut en rimlig lön.


Det går att driva företag, det är jobbigt och svårt med små möjligheter för "normalföretagaren" att kunna tjäna skapligt med pengar, då de flesta inte sitter inne med "Kanonidén" som leder till höga vinster.

Alltså:
Mycket Jobb
Sämre Socialt skyddsnät
Sämre Pensionsvillkor
Större privata ekonomiska RISKER


Detta ur en ENMANSFÖRETAGARES perspektiv, ytterligare svårigheter/nackdelar händer vid anställning av personal.



Mitt råd är att börja logga in på www.skattebetalarna.se och där läsa igenom allt material som finns om du är intresserad av att läsa lite om svensk skattefunktion.


Vänl,,,
Tobbe

Edde_1
2005-03-24, 15:03
Nu räknar du som den moderat du är - du vill att det skall låta mycket. Visst, vi har höga skatter och egenavgifter men det finns ingen anledning att salta.

[1]
Du räknar in momsen vilket man aldrig gör som företagare. Ja, möjligtvis i likviditetsbudgeten. Om man nu måste ha en sån.

[2]
Du räknar med 55% marginalskatt vilket förutsätter en lön på ca 310 000 kr/år. Något som de flesta här på forumet aldrig någonsin kommer att nå.

Med periodiseringsfonder och investeringsfonder kan du jämna ut olikheter mellan goda och dåliga år så att du inte behöver komma över brytpunkten.

Edit: Nej föresten. Inte ens mina saltade beräkningar når mer än 73000.
Förklara hur du kommer fram till 77000!

Klart momsen ska vara med, jag måste pynta för den med, men jag förstår vad du menar och du har en poäng.

Jag orkar inte förklara. Jag vet vad jag betalar in efter min preliminärdeklaration och skatten på den är det skattemyndigteten som har räknat ut. Förlåt det var inte 77000 det var 76580.

Sen vet jag precis hur jag kan få ner min skatt med omfördelningar, periodiseringar mm. Men det är i princip bara ett sätt att skjuta skatten framför sig och/eller jämna ut den. I och för sig kan man ju alltid kursa eller köpa ett skalbolag så slipper man en hel del skatt, men det orkar jag inte ens redogöra för här.

Jag har inget emot att betala skatt, tycker bara det är lite mycket emellanåt. Så nu har jag börjat jobba kommunalt också så jag får tillbaka skatten jag betalar in från mitt företag, dvs som lön från kommunen :devil:

Glad påsk

Rocco
2005-03-24, 15:11
Funderade ett tag, när it-bubblan sprack och jag blev arbetslös, på att starta eget som konsult. Slog snabbt detta ur hågen då jag börjat läsa på om enmansföretag.

Dags att låta såssarna få sitta i opposition några mandatperioder. Fast det kanske krävs ett regelrätt korståg till Norrland för att det ska bli verklighet?

Pellefant
2005-03-24, 15:54
Är inte speciellt konstigt att hantverkare ofta frågar om det ska vara med eller utan kvitto innan de kan ge ett pris.

muskelbyggarn
2005-03-24, 16:04
Är inte speciellt konstigt att hantverkare ofta frågar om det ska vara med eller utan kvitto innan de kan ge ett pris.


Nej tyvärr inte. För att få det att gå runt många gånger för dessa så krävs svartjobb, hur gärna de än skulle vilja ha allt vitt. Många kunder vill inte betala 450 i timmen när de kan ge 200.

Nästa sak är alla små presentbutiker och liknande, hur många är det som inte kör dubbla kassor? Är otroligt vanligt för att få det gå runt. Lite synd.



Någon skrev om periodiseringsfonder. Stämmer att man kan skjuta framför sig en del av vinsten och ta in som inkomst igen vid perioder med mindre belägg. Nu är förslaget att dessa periodiseringsfonder skall räntebeläggas och räntan på detta "fiktiva" belopp tas upp som kapitalinkomst.
Man fattar inte vad regeringen vill, mer jobb eller mindre jobb...


Vänl,,,
Tobbe

hasse36
2005-03-24, 16:21
Någon skrev om periodiseringsfonder. Stämmer att man kan skjuta framför sig en del av vinsten och ta in som inkomst igen vid perioder med mindre belägg. Nu är förslaget att dessa periodiseringsfonder skall räntebeläggas och räntan på detta "fiktiva" belopp tas upp som kapitalinkomst.Vadå fiktiva belopp? När jag använde mig av periodiseringsfonder så stod pengarna kvar på mitt konto och jag fick ränta på pengarna och betalade skatt på räntan. Skall man betala skatt två gånger eller vad menar du? *screwy*

Styrkebyggare
2005-03-24, 16:23
Det jag retar mig mest på är den statliga skatten som är så förbannat kontraproduktiv. Jag är själv egenföretagare och känner ett rätt gott gäng i liknande situation och kan intyga att lusten att jobba ihop högre vinster avtar drastiskt när pengarna börjar rulla in. Man anstränger sig helt enkelt mindre och mindre eftersom det ändå bara blir skatt av "alltihop" Upp till en bruttovinst på 400 kkr får man behålla drygt hälften, sedan ryker 65% och skulle man få ihop över 585 kkr i vinst så blir man av med nästan 70%.

Man kan ju lyckligtvis dra av resor, datorer och lite annat smått och gott. Kontentan blir dock att folk hittar på allt möjligt - från tveksamma avdrag till att skjuta på arbete (när det är möjligt) - för att inte komma över brytpunkten till statlig skatt. Liknande kan man ju se för folk med vanlig anställning - hur kul är det att jobba övertid om 53-58% förvinner i skatt?

Att anställa folk är också ett jäkla meck. Att hålla på med lite timavlöning går väl an, men anställer du någon som småföretagare så kan det bli förbannat dyrt om personen exempelvis blir sjuk. Förutom en massa kostnader för sjukersättning OCH ev. vikarie de första veckorna så får man ju fortsätta betala 15% i evighet. Jag har läst om fall där företag har tvingats betala sjukersättning till alkoholister som de inte har sett på flera år.

Eftersom jag jobbar med teknisk konsultation gentemot företag så har jag det rätt väl förspänt jämfört med service- och affärsidkare som dels arbetar mot priskänsliga konsumenter och dels har en massa omkostnader för lokaler och anställda. Många affärsidkare är "tvungna" att skattefiffla eftersom de inte kan leva på 50% av det eventuella överskott de har på sin rörelse.

dantheman
2005-03-24, 16:25
Vadå fiktiva belopp? När jag använde mig av periodiseringsfonder så stod pengarna kvar på mitt konto och jag fick ränta på pengarna och betalade skatt på räntan. Skall man betala skatt två gånger eller vad menar du? *screwy*

Periodiseringsfond har inget med "pengar" eller likvida medel att göra utan är en ren bokföringsåtgärd.

muskelbyggarn
2005-03-24, 16:27
Vadå fiktiva belopp? När jag använde mig av periodiseringsfonder så stod pengarna kvar på mitt konto och jag fick ränta på pengarna och betalade skatt på räntan. Skall man betala skatt två gånger eller vad menar du? *screwy*

Det som händer är att om vi säger att du avsätter i år 100 000 i periodiseringsfond så får du på detta belopp då betala en ränta, räntan skulle då påföras i din deklaration som kapitalränta (inkomst) och du får då betala skatt på denna ränta.
Staten vill med andra ord ta fram en del av de pengar som finns i periodiseringsfonderna för att få ett större skatteunderlag.

Om jag inte fattade förslaget helt fel, detta gäller alltså inte idag!


Vänl,,,
Tobbe

Laan
2005-03-24, 16:58
Klart momsen ska vara med, jag måste pynta för den med


Nej

Edit: (joföresten, när du som privat person handlar ngt till dig själv :D )

Dorn
2005-03-24, 16:59
Sverige är i helhet ett vidrigt land med vidrigt höga skatter, både för företag och privatpersoner.
Just därför jag inte betalar skatt till svinen.

Kimo
2005-03-24, 23:27
Ett sätt att orientera sig bland dimridåerna i den borgerliga ideologi som går under namnet nationalekonomi är "Ekonomihandboken" av Johan Ehrenberg och Sten Ljunggren, den finns på de flesta större bibliotek.

Megatuttarna
2005-03-25, 03:46
Till synes verkar behovet av skatteplanerare som får skatterna att "minska" vara välbehövligt. Man borde kanske satsa på det området inom juridiken. Fy fan vad mycket jobb man skulle ha då.