handdator

Visa fullständig version : Nätverkskabel.


Metal_boy_
2005-03-24, 02:46
Ska ha kablar från en router till två datorer, och undrar vad för typ av nätverkskablar jag ska ha?

boxsquat
2005-03-24, 02:53
cat5.

Metal_boy_
2005-03-24, 02:59
cat5.

Tack :thumbup:

hasse36
2005-03-24, 06:31
Kategori 5 eller cat5 är den enklaste TP-kabeln och den räcker med råge till ditt nätverk hemma i lägenheten eller villan.

Kategori 5 - Den vanligaste standarden för produkter som använder 100 MHz.
Kategori 5e - e:et står för enhanced. Kat 5e-kablaget skall också klara 100 MHz men man har specificerat normer för hur stor överhörning mellan par (NEXT), impedans, reflektion, etc får vara. Med Kat 5e kan man köra 1000Base-T (Gigabit över koppar).
Kategori 6 - Tuffare krav än kat 5e, skall klara 200 MHz bandbredd.
Kategori 7 - Tuffare krav än kat 6, skall klara 600 MHz bandbredd.
Källa: Kjell & Company Helsingborg

Vad som kan ställa till det är rak vs korsad TP. Om du kopplar ihop två datorer eller kopplar ADSL-modem till datorn skall du använda korsad TP vilket innebär att ena kontaktens "sändardarpinne" går till den andra kontaktens "mottagarpinne" och vice verca.

När du kopplar en dator till en router skall du använda rak TP dvs "sändardarpinne" skall gå till "sändardarpinne" och "mottagarpinne" skall gå till "mottagarpinne".

Alltså:
Korsad TP mellan ADSL-modem och router.
Rak TP mellan Dator och router.

Vad som kan ställa till det för dig är att en del nätverkskort automatiskt anpassar sig så att det inte spelar någon roll om kabeln är rak eller korsad. Ja, det kan alltså få dig att tro att det funkar med korsad när det "egentligen" skall vara rak - och tvärtom.

OT:
En del operatörer låser förbindelsen på nätverkskortets MAC-adress (ID-nummer som skall vara unikt). Telia låser i en timme men det går att låsa upp med Start->Run skriv sedan cmd och vid DOS-promptern skriver du ipconfig/release. (Gäller Windows XP). Sedan är det bara att koppla in routern.

Net at ONCE tar 250 kr för att byta MAC-adress.

Kreout
2005-03-24, 09:11
Om du inte har en korsad kabel att använda mellan ADSL-modem och router (det är faktiskt rak kabel mellan modem-dator så vitt jag vet) så kan du koppla modemet till routerns uplink-uttag.
Kort sagt kan man säga att alla kontakterna i routern utom uplink är "vända" på vägen in, så att en rak kabel kan brukas för att koppla in en PC. Det blir alltså exakt samma sak som att använda en korsad kabel mellan två datorer, förutom att omkopplingen av sändar/mottagarstift utföres internt i routern istället för i en korsad kabel. I de flesta ADSL-modem fungerar det som i routern och därför kan man koppla in en PC med rak kabel. Ska man däremot koppla modemet till routern behövs alltså en korsad kabel då de två interna omkopplingarna i modemet och routern tar ut varandra annars, utan en tredje omkoppling i kabeln. Kan alltså överkommas genom att använda uplink-kontakten.

hasse36
2005-03-24, 10:51
...(det är faktiskt rak kabel mellan modem-dator så vitt jag vet)När jag skaffade Telia ADSL för två år sedan så följde det med en korsad TP til ZyXEL-modemet. När jag har experimenterat med min nyare dator (16 mån) med 3Com-kretar på moderkortet så spelar det ingen roll om man använder rak eller korsad. I en annan äldre dator (ca 5 år) som jag har sitter ett Realtek nätverkskort och då måste jag använda korsad TP.

Kreout
2005-03-24, 11:43
När jag skaffade Telia ADSL för två år sedan så följde det med en korsad TP til ZyXEL-modemet. När jag har experimenterat med min nyare dator (16 mån) med 3Com-kretar på moderkortet så spelar det ingen roll om man använder rak eller korsad. I en annan äldre dator (ca 5 år) som jag har sitter ett Realtek nätverkskort och då måste jag använda korsad TP.

Okej, i mitt Alcatel är det rak så det varierar uppenbarligen... Smart det där med nätverkskort som kopplar om själva efter behov, fram för mer sånt :)