handdator

Visa fullständig version : Får inte ihopp det, behöver hjälp!


KP_
2005-03-24, 01:26
Kille, 18 år, 185 cm, 90 kg!
Hade tänkt att inom en vecka starta min deff och håller på nu och förbreder och räknar osv. Men jag får inte ihopp det med hur mkt protein kolisar och fett jag ska äta!
Har kommit fram till att jag ska ligga nånstans runt 3200 kalorier om dagen tll att börja med. Om man börjar med att räkna på att jag ska äta 2g protein/kg, ca 90 g fett (1g/kg) och resten kolisar så blir det 180 g protein, 90g fett och 417g! kolisar vilket jag tycker är alldeles för mkt. (Eller?!) Skulle hellre vilja ligga runt drygt 200g men då måste jag äta upp emot 400g protein! Får inte alls ihopp det och det börjar bli riktigt drygt nu.
Därför frågar jag alla erfarna deffare här om hjälp att försöka få ihopp det för mig, hur gör ni? Hur mångra gram kolisar är lagom? *whatever*

mmmCay
2005-03-24, 01:32
Det är bra att fylla din energibehöv med kolhydrater. Du får mer energi, mer tryck, och hjälper proteinerna med att jobba.

Och det skadar inget att kolhydraterna är mycket, mycket billigare än protein.

KP_
2005-03-24, 02:15
Det är bra att fylla din energibehöv med kolhydrater. Du får mer energi, mer tryck, och hjälper proteinerna med att jobba.

Och det skadar inget att kolhydraterna är mycket, mycket billigare än protein.

Det är sant, men fick endå en känsla av att det var överdrivet mycket med 400g när andra ligger på mellan 100 och 200g om dagen :MrT:

Men får väll testa att ligga högt och sänka efterhand om det går för segt. Men jag skulle gärna vilja höra en kommentar med fördelar/nackdelar från någon som brukar ligga på ett lägre intag!

mmmCay
2005-03-24, 02:25
Det är sant, men fick endå en känsla av att det var överdrivet mycket med 400g när andra ligger på mellan 100 och 200g om dagen :MrT:

Men får väll testa att ligga högt och sänka efterhand om det går för segt. Men jag skulle gärna vilja höra en kommentar med fördelar/nackdelar från någon som brukar ligga på ett lägre intag!

Andra människör som deffar på 100-200g kolhydrater om dagen brukar inte köra någon andra form av motion än styrketräning. De också drar ner väldigt kraftigt på kalorierna, många ligger under 2000kcal om dagen. Sen bråkar de över att det är optimalt med stora portioner kolhydrater vid träningen.

En fördel med att satsa en så stor del av din energiintag på kolhydraterna är att du kan köra lite mer optimalt på din före- och efterträningsshaker. Och du behöver inte oroa dig med de "stora" mängder kolhydrater som är rekommenderat i de måltider som kommer efter träningen.

Hoppas också att du får bra svar från någon som äter kolhydratfattigt.

King Grub
2005-03-24, 08:26
Vilket problem! :D

Inget problem! :)

Lösningen är enkel: går du ner på det energiintag och den kolhydratmängd du kommit fram till, kör på det. Ju högre kolhydratintag du kan hålla och ändå gå ner i den takt du önskar, desto mer energi kommer du att ha och desto bättre kommer träningen att gå under deffen.

Märker du att du inte går ner i önskad takt efter någon vecka eller så: sänk kolhydratintaget med en 50 gram per dag eller så, tills du hittar nivån som passar ditt energibehov vid deff. Problem löst.

KP_
2005-03-24, 13:19
Vilket problem! :D

Inget problem! :)

Lösningen är enkel: går du ner på det energiintag och den kolhydratmängd du kommit fram till, kör på det. Ju högre kolhydratintag du kan hålla och ändå gå ner i den takt du önskar, desto mer energi kommer du att ha och desto bättre kommer träningen att gå under deffen.

Märker du att du inte går ner i önskad takt efter någon vecka eller så: sänk kolhydratintaget med en 50 gram per dag eller så, tills du hittar nivån som passar ditt energibehov vid deff. Problem löst.

hehe alltid lika skönt att höra att problemen är så lättlösta :D
Men så får det i alla fall bli.
Tack för svaren! Det har nu underlättat mycket i mina räkningar att få det bekräftat att det funkar att köra så här till en början :thumbup: