handdator

Visa fullständig version : AXA Sports Club


Billy da Kid
2005-03-23, 18:24
Vad tror ni om den, kan det vara något komplement till frukosten?
Druvsocker och honung *grr* inte så bra va?

Ingredienser: Fullkornsvete 49 %, fullkornsråg 20 %, korn, druvsocker, honung, maltextrakt, salt.
Näringsvärde:
Genomsnittliga värden för 100 g
Energivärde 1420 kJ
Energivärde 340 kcal
Protein 11 g
Kolhydrat 67 g
- varav sockerarter 11 g
Fett 2,5 g
- varav mättat fett 0,5 g
Kostfiber 11 g
Natrium 0,6 g

/Kidden

TPS
2005-03-26, 11:39
AXA Sports Club är ju namnet på flera saker. AXA har ju en heldel produkter under namnet Sports Club, men vilken menar du nu? Müsli? Bröd? Gröt?

Som sagt, AXA Sports Club har flera matvaror i sitt sortiment, men vilken menar du?

Thompah
2005-03-26, 11:44
Jag hade då inte stoppat i mig det där till frukost. På tok för mycket socker.

formula4shape
2005-03-26, 11:57
AXA sport flingor har ett väldigt bra och lågt GI och slår egentligen All Bran plusen, den är värd att prova. Sen var jag i kontakt med AXA även angående deras pasta som ligger på 36 i GI..oslagbart?

Resterande AXA produkter har jag inte tittat så mycket på.

TPS
2005-03-26, 12:04
AXA sport flingor har ett väldigt bra och lågt GI och slår egentligen All Bran plusen, den är värd att prova. Sen var jag i kontakt med AXA även angående deras pasta som ligger på 36 i GI..oslagbart?

Resterande AXA produkter har jag inte tittat så mycket på.
En produkt ur deras sortiment man bara måste prova är Müslin. Satan så mkt energi man får av den...

formula4shape
2005-03-26, 12:23
En produkt ur deras sortiment man bara måste prova är Müslin. Satan så mkt energi man får av den...

Mjo energi får man av att äta mcdonalds också :D

Ska kolla upp deras Müsli någon dag, tror inte jag kan få tag på dom idag dock! Men postar här i så fall :thumbup:

Billy da Kid
2005-03-26, 12:47
Sportflakes heter dom jag tänkte på

der_rickard
2005-03-26, 13:13
AXA sport flingor har ett väldigt bra och lågt GI och slår egentligen All Bran plusen, den är värd att prova. Sen var jag i kontakt med AXA även angående deras pasta som ligger på 36 i GI..oslagbart?

Resterande AXA produkter har jag inte tittat så mycket på.


Vad heter pastan?

formula4shape
2005-03-26, 13:36
Vad heter pastan?

AXA sportpasta

TPS
2005-03-26, 13:54
Pastan är faktiskt riktigt bra! Inte bara för att den smakar jävligt bra men pigg blir man. Dock är ju koktiden så jävla lång, 12-13minuter, vilket iofs alla bra pastalivsmedel har som koktid.

formula4shape
2005-03-26, 13:59
Pastan är faktiskt riktigt bra! Inte bara för att den smakar jävligt bra men pigg blir man. Dock är ju koktiden så jävla lång, 12-13minuter, vilket iofs alla bra pastalivsmedel har som koktid.

Den har GI 36, så den påverkar i princip inte blodsockret någonting. Dvs riktigt bra att köra på dagen, man står sig bra kolhydratsmässigt. Efter träningen är den dock för långsam..

King Grub
2005-03-26, 14:01
Den har GI 36, så den påverkar i princip inte blodsockret någonting.

Det beror ju på mängderna; värdet är satt vid 50 gram kolhydrat - mindre än "normalportionen" enligt paketet. Äter man, säg, 200 gram av något med det GI:t blir blodsockerpåverkan rejäl i alla fall.

der_rickard
2005-03-26, 14:02
Pastan är faktiskt riktigt bra! Inte bara för att den smakar jävligt bra men pigg blir man. Dock är ju koktiden så jävla lång, 12-13minuter, vilket iofs alla bra pastalivsmedel har som koktid.

Jo, lite drygt är det att stå där och vänta med tonfiskburken öppen och redo ;)

Jag brukar köra Kungsörnens Linguine Fullkorn. Som riktigt tjock spaghetti, koktid 12min och "dokumenterat lågt GI". Gillar den skarpt!

Såg förresten att du kom från Uppsala, vet du var man kan köpa Sportpastan nånstans? Jag har inte sett den, men har å andra sidan inte heller letat...

Edit: Såg precis på Kungsörnens hemsida att deras Linguine har ett GI på 36 det med...

formula4shape
2005-03-26, 16:44
Det beror ju på mängderna; värdet är satt vid 50 gram kolhydrat - mindre än "normalportionen" enligt paketet. Äter man, säg, 200 gram av något med det GI:t blir blodsockerpåverkan rejäl i alla fall.

36 var vid 100g pasta förstod jag det som, när jag pratade med dem. Hur som helst finns det många pasta sorter som är mycket sämre (gällande lågt GI), vet ingen direkt heller som slår den med stor marginal? Sen äter vi alla inte dina colemanportioner grubb :D

King Grub
2005-03-26, 16:46
Då är studien som fastställt det GI:t inte speciellt relevant, eftersom alla officiella värden i tabellerna gäller blodsockersvar vid 50 gram kolhydrat från livsmedlet i fråga.

formula4shape
2005-03-26, 17:12
Då är studien som fastställt det GI:t inte speciellt relevant, eftersom alla officiella värden i tabellerna gäller blodsockersvar vid 50 gram kolhydrat från livsmedlet i fråga.

Blodsockersvar vid större mängder är inte heller speciellt relevant. Pastan är iaf bland de bättre vad gäller lågt GI (oavsett om studien vore på 50g kolhydrater eller 100g pasta)

King Grub
2005-03-26, 18:29
Studier som mäter blodsockersvar måste ju göras med likvärdiga mängder för likvärdiga livsmedel för att de skall vara jämförbara...

TPS
2005-03-27, 11:25
såg förresten att du kom från Uppsala, vet du var man kan köpa Sportpastan nånstans?

Jag har aldrig vart med om att jag inte funnit pastan när jag vart ute efter den.. Så den finns nog över allt här i våran studentstad :D