handdator

Visa fullständig version : Mitt träningsprogram, bra eller anus?


phii
2005-03-23, 18:11
Åsikter, förlöjliganden och feedback tack.

Tränar 2 dagar vilar 2 dagar och börjar om igen.

(Kör 6-7 reps i 4 set i varje övning utom mage.)

Dag 1:
Hantelpress
Bänkpress
Mage
Sittande Axelpress
Stående hantellyft åt sidan
Liggande tricepspress

Dag 2:
Latsdrag
Hantlerodd
Sittande rodd
Baksida axlar (liggandes kabeldrag)
Bicepscurl


Och ja, det är ingen träning för benen. Förklaringen är den att jag har spelat hockey i ett antal år har därför helt ok ben redan, dock är det snart dags att köra igång benen igen.

Som det känns nu så har jag växt helt ok och allt är frid och fröjd...men är ändå nyfiken på om det är nåt som är galet som jag inte tänkt på...

Matte_Maiden
2005-03-23, 18:24
Åsikter, förlöjliganden och feedback tack.

Tränar 2 dagar vilar 2 dagar och börjar om igen.

(Kör 6-7 reps i 4 set i varje övning utom mage.)

Dag 1:
Hantelpress
Bänkpress
Mage
Sittande Axelpress
Stående hantellyft åt sidan
Liggande tricepspress

Dag 2:
Latsdrag
Hantlerodd
Sittande rodd
Baksida axlar (liggandes kabeldrag)
Bicepscurl


Och ja, det är ingen träning för benen. Förklaringen är den att jag har spelat hockey i ett antal år och har ben därefter.

Som det känns nu så har jag växt helt ok och allt är frid och fröjd...men är ändå nyfiken på om det är nåt som är galet som jag inte tänkt på...

Jag kan sätta en peng på att du helt enkelt inte tycker att det är kul att träna ben. Att dina f.d. hockeylår skulle vara tillräckligt för en allmänt symmetrisk kropp efter ett tags träning tvivlar jag starkt på.

Lägg in ben är mitt tips.

phii
2005-03-23, 18:27
Mjo alltså, benträning är skoj...bara det att jag har haft underutvecklad överkropp jämfört benen tills ungefär nu....ligger väl i groparna att börja med benträning.

EDIT: när min digitalkamera är lagad hade jag tänkt posta lite bilder, så får du klaga på min asymmetriska kropp :D

MyungChul
2005-03-23, 18:31
bara hantelpress och bänkpress? och varför köra båda då det är i princip samma sak? en med hantel en med skivstång.. och vad för magövningar? känns generellt som för få övningar, jag skulle delat upp det på 3-4 dagar.. lagt in mer övningar osv

vikingur
2005-03-23, 18:42
Knäböj är helt klart kungen tycker jag även om du tycker nu att du har fina ben så är knäböj skitbra för hela kroppen och ett måste tycker jag. Finns iget fulare en dom som tränar som har stor överkropp och totalt bommad på ben :naughty:

vikingur
2005-03-23, 18:48
Åsikter, förlöjliganden och feedback tack.

Tränar 2 dagar vilar 2 dagar och börjar om igen.

(Kör 6-7 reps i 4 set i varje övning utom mage.)

Dag 1:
Hantelpress
Bänkpress
Mage
Sittande Axelpress
Stående hantellyft åt sidan
Liggande tricepspress

Dag 2:
Latsdrag
Hantlerodd
Sittande rodd
Baksida axlar (liggandes kabeldrag)
Bicepscurl


Och ja, det är ingen träning för benen. Förklaringen är den att jag har spelat hockey i ett antal år har därför helt ok ben redan, dock är det snart dags att köra igång benen igen.

Som det känns nu så har jag växt helt ok och allt är frid och fröjd...men är ändå nyfiken på om det är nåt som är galet som jag inte tänkt på...


skulle varmt rekomendera att byta latsdrag mot chinups typ 1x50 och lägga in marklyft både chins och marklyft är ruskigt sköna :D

Droog
2005-03-23, 18:48
Mjo alltså, benträning är skoj...bara det att jag har haft underutvecklad överkropp jämfört benen tills ungefär nu....ligger väl i groparna att börja med benträning.

EDIT: när min digitalkamera är lagad hade jag tänkt posta lite bilder, så får du klaga på min asymmetriska kropp :D

Shit, vilket "nybörjarproblem"! Tänk om en annan kunde säga att man inte tränade en viss kroppsdel pga asymmetri... :D

z_bumbi
2005-03-23, 18:49
Programet ser bra ut även om jag personligen tycker det verkar vara lite mycket set om du ska träna så pass ofta som du gör, antingen vila mer mellan passen eller minska antalet set en del.

Fatalist
2005-03-23, 18:49
Och du ska köra benträning, speciellt knäböj, om du vill få några resultat att tala om av den övriga träningen.

Jag har en hockeyspelande klasskompis som tycker hans ben är tillräckligt stora - visst de duger, men han är skitsvag också ;)

phii
2005-03-24, 00:37
skulle varmt rekomendera att byta latsdrag mot chinups typ 1x50 och lägga in marklyft både chins och marklyft är ruskigt sköna :D
Jo, helt klart skulle jag hellre vilja köra chinups. Tyvärr är jag för klen för att orkar mer än kanske 3-4 st :em: Just lats har jag grymt svårt at få någon kontakt i men tränar på och hoppas jag skall få lite styrka så jag kan gå över till chinups.

Marklyft går bort eftersom jag tokknäckte ryggen i höstas och fick vila i 2 månader och precis har gått på sittande rodden igen á 45kg. Och då kan det vissa dagar vara för tung belastning i den rörelsen.

Programet ser bra ut även om jag personligen tycker det verkar vara lite mycket set om du ska träna så pass ofta som du gör, antingen vila mer mellan passen eller minska antalet set en del.
Du menar det att 3 dagars vila för en muskel inte är tillräckligt? Jag ligger juh i planer att lägga in en 3:e dag med benträning alt. konditionsträning, det skulle ge mig 5 dagars vila för en muskel, det kanske är bättre?

boxsquat
2005-03-24, 02:20
bara hantelpress och bänkpress? och varför köra båda då det är i princip samma sak? en med hantel en med skivstång.. och vad för magövningar? känns generellt som för få övningar, jag skulle delat upp det på 3-4 dagar.. lagt in mer övningar osv

Vad snackar du om? Sluta lek expert.

Shadow Warrior
2005-03-24, 06:09
Ok, att utesluta ben, men du behöver fortfarande bygga styrka i höften och korsryggen, därav behöver du köra marklyft och rullande hyperextensions, och då får du problmet med att röven växer av marken (kanske oproportionerligt i förhållande till framsida ben) alltså behöver du träna hela kroppen ändå....

Shadow Warrior
2005-03-24, 06:10
bara hantelpress och bänkpress? och varför köra båda då det är i princip samma sak? en med hantel en med skivstång.. och vad för magövningar? känns generellt som för få övningar, jag skulle delat upp det på 3-4 dagar.. lagt in mer övningar osv

Dt finns inget så säger att du behöver fler än 2övningar för pecsen, speciellt inte om du inte tränat så många år. Plan press och lutande hantelpress är fullt tillrävkligt.

Sheogorath
2005-03-24, 07:03
bara hantelpress och bänkpress? och varför köra båda då det är i princip samma sak? en med hantel en med skivstång.. och vad för magövningar? känns generellt som för få övningar, jag skulle delat upp det på 3-4 dagar.. lagt in mer övningar osv

Om du utför din hantelpress som du utför din bänkpress har du missat hela poängen. Du ska inte ligga och pressa med hantlarna och leka att det är en svårbalanserad stång. Du ska dra nytta av faktumet att du inte har en begränsning i rörelselängden och köra med mycket djupare stretch.

Men att köra båda övningarna plant verkar lite overkill. Att ha en av dem uppåtlutande skulle jag rekommendera.