handdator

Visa fullständig version : En Svensk Klassiker


Olsson
2005-03-23, 13:33
www.ensvenskklassiker.se
"Fullfölj under en period av 12 månader Engelbrektsloppet, 60 km, alt. Vasaloppet eller Öppet Spår, 90 km, på skidor, Vätternrundan, 300 km, på cykel, Vansbrosimningen, 3 km, och Lidingöloppet, 30 km löpning."

Någon som har gjort detta?
Jag känner mig sugen på en rejäl utmaning och få ett mål med träningen och livet.
Problemet i dagsläget är väl att jag knappt verken kan simma eller åka skidor.
Hur jobbigt j-vla mkt träning behövs för att genomför en sådan här grej?
Vad kan vara rimmligt att satsa på? 2007, 2008 ?

JJ
2005-03-23, 13:40
Jag har gjort den. Du kan börja redan i år, simningen kräver ingen träning alls om du har våtdräkt. För att klara Lidingöloppet utan att lida allt för mycket bör du komma upp i 3 löppass i veckan relativt snart (är du ovan så trappa upp sakta) varav ett är ett långpass. Svårast blir nog Vasan, det är mer teknik än man tror och det är duktigt jobbigt. Har du möjlighet till att köra rullskidor alt. inlines med stavar så gör det.

nemd
2005-03-23, 13:50
Tänk på att anmäla dig ganska långt innan till alla tävlingarna, jag skulle anmäla mig till vätternrundan till i år, kommr inte ihåg när men då var det fullt. Läs sedan deras tips på hemsidorna vad du bör tänka på tex vill dem juh att man cuklat ca 100 träningsmil när det gäller vättenrundan.

Jag ska också försöka göra en klassiker om några år, lycka till!!!


nemd :D

JJ
2005-03-23, 13:52
Glömde en sak, åk Öppet Spår om du inte vill tappa 40 minuter på att köa.

Olsson
2005-03-23, 14:11
okej, tackar för tipsen.
Lidingöloppet testar jag kanske på redan i år. Jag har orienterat ett antal år innan så terränglöpning upp mot 30 km har jag ialla fall varit van vid och vet var det innebär. Simmningen tänker jag börja med när ombyggnaden på simhallen är klar här om nån månad. Sen återstår det att köpa en hyfsat billig cykel som rullar bra, helst redan nu i vår. Där efter fixa ett par skidor till vintern. Kan tänka mig att det krävs en hel del skidåkning innan man fixar vasaloppet levande ;) Hmm, ja eller öppet spår kommer det nog bli. Förhoppningsvis kan jag låna rullskidor gratis och träna. Här nere i skåne är ju inte tillräckligt med snö allt för ofta.

JJ
2005-03-23, 14:17
Simningen är verkligen ett skämt jämfört med de andra grenarna, klart att om du siktar på en bra tid så måste du ju träna (i kallt vatten). Jag flöt i mål strax över en timme utan någon större ansträngning, de 2 första kilometrarna är i stark medström. Säg till när det börjar närma sig så ska du få lite fler tips.

Henke
2005-03-23, 14:30
Håller med om att simningen är minst jobbigt, använder du våtdräkt är det inte ens jobbigt, lidingöloppet tar man sig runt på relativt otränad med lite ont i fötterna, vasan får man kämpa lite på och vättern är ett helvete, har provat att köra alla istort sett helt otränad på kondisbiten och även kört vasan och vättern med ca 10 pass i kroppen, det märktes en fantstisk skillnad.
Vid köp av cykel så lägg gärna ned en krona extra, jag köpte en cykel för 700 till första vättern, blev till och med mobbad i depåerna, cyklade då på ca 22 timmar med blödande skavsår i arslet, köpte ny cykel och tjyvtränade lite inför nästa vättern och förbättrade tiden med 4,5 timmar, körde även då på mountainbike.

Inför skidåkandet är det bäst om du kan skaffa dig en hyffsad balans, man kan få vila en hel del i nedförsbackarna då, samt köp inte vallningsfritt, lämna även in skidorna för vallning i mora, det hjälper otroligt.

Det är väl det jag kan komma på nu, ska du köra vättern i sommar så kanske vi ses, det är sista etappen på tredje rundan nu, så snart kan jag hämta den där jäkla guldmedaljen, ska bli skönt.

MVH

JJ
2005-03-23, 14:32
Cyklar man på en mountainbike får man skylla sig själv om det blir jobbigt ;)

Henke
2005-03-23, 14:47
Tja, är för fet för racermodellerna, sen så slipper man punka också, en klar fördel. man får inte glömma bort att det ska vara en liten utmaning också

1-2-3
2005-03-23, 15:40
Vore skoj! En kompis har utmanat mej att köra klassikern innan vi fyller 30. Funderar på att anta den :cool:

wintersnowdrift
2005-03-23, 15:56
Jag ska förhoppningsvis inleda min klassiker med Vätternrundan nu i juni.
Jag har tränat alla grenarna ett tag så jag hoppas att jag kommer kunna fullfölja (men man kan ju aldrig veta vad som händer på vägen).

Det enda tips jag kan ge är väl: TRÄNA! Ffa då skidteknik om du inte åkt så mycket längdskidor innan (rätt teknik betyder jättemkt). Tror säkert att du kan köra igång redan nästa år om du vill, man får ju börja med vilket lopp som helst.

Lycka till!
//Kristin

Jax
2005-03-23, 16:29
Klassikern ska göras, men det får nog vänta tills två av mina största mål är klara:
- Maran under 3:00:00
- Genomgöra en Iron Man

JJ
2005-03-23, 16:32
- Genomgöra en Iron Man
Vilken tävling hade du tänkt dig? Måste också klara en någon gång.

Jax
2005-03-23, 16:34
Vilken tävling hade du tänkt dig? Måste också klara en någon gång.
Kalmar
http://hem.passagen.se/johanka/swe/svenska.html

KIRE
2005-03-23, 17:09
Jag har gjort den. Du kan börja redan i år, simningen kräver ingen träning alls om du har våtdräkt. För att klara Lidingöloppet utan att lida allt för mycket bör du komma upp i 3 löppass i veckan relativt snart (är du ovan så trappa upp sakta) varav ett är ett långpass. Svårast blir nog Vasan, det är mer teknik än man tror och det är duktigt jobbigt. Har du möjlighet till att köra rullskidor alt. inlines med stavar så gör det.

Börja i år?

Vätternrundan är fullbokad och vasaloppet har redan varit ;)

Men nästa år klarar han ju lätt om målet bara är att ta sig i mål på alla tävlingarna.

JJ
2005-03-23, 17:15
Börja i år?

Vätternrundan är fullbokad och vasaloppet har redan varit ;)

Men nästa år klarar han ju lätt om målet bara är att ta sig i mål på alla tävlingarna.

Svårt att läsa? Börja med simningen, man behöver inte göra allt under ett kalenderår.

KIRE
2005-03-23, 17:18
Svårt att läsa? Börja med simningen, man behöver inte göra allt under ett kalenderår.

Åfan.
Jag trodde att det var en klassiker endast om man körde alla aktiviteter samma år :)

JJ
2005-03-23, 17:20
Åfan.
Jag trodde att det var en klassiker endast om man körde alla aktiviteter samma år :)
Nope, bara man gör det inom ett år. En fördel med att börja med det man tror kommer vara det tyngsta momentet är att man kan på ett sätt får 2 chanser.

axlpxl
2005-03-24, 09:09
Klassiker 2008 it is! :hbang:

Tolkia
2005-03-24, 21:42
Ang. Vansbrosimningen: Hur omöjlig är den utan våtdräkt? Jag fattar ju att man har ett taskigt utgångsläge om det råder istidskyla, men ett år med "normalvarmt" vatten? Och vilken är maxtiden egentligen?

JJ
2005-03-24, 21:58
Ang. Vansbrosimningen: Hur omöjlig är den utan våtdräkt? Jag fattar ju att man har ett taskigt utgångsläge om det råder istidskyla, men ett år med "normalvarmt" vatten? Och vilken är maxtiden egentligen?

Hmm, maxtiden är nog längre än du vill vara kvar i vattnet utan våtis. Man blir nedkyld rätt ordentligt om man är mager och långsam, det går nog utan större problem om man har en 10-15 kg för mycket. Min magre far stod i värmetältet i 40 minuter, helt förstörd medan hans något korpulente vän bara gick och duschade. Träning i kallt vatten rekommenderas.

Kalleh
2005-03-25, 12:20
Angående våtdräkter. Hur länge har Vansbrosimningen hållt på? Och hur länge har man använt våtdräkt inom sådana sammanhang?

Har bara en känsla av att man under iallafall de första åren inte använde sig av sådana bekvämligheter. Nu menar jag inte att man ska ge sig in i någon idiotgrej och frysa röven av sig bara för att vara macho. Men om man vet att man klarar det utan våtdräkt, hade inte det känts lite mer äkta? :)

Jax
2005-03-25, 12:22
Annars kan man smörja in hela kroppen med fett. Det är ju sexigt :D

hejhopp
2006-08-04, 13:56
Någon som har gjort detta?
Jag känner mig sugen på en rejäl utmaning och få ett mål med träningen och livet.
Problemet i dagsläget är väl att jag knappt verken kan simma eller åka skidor.
Hur jobbigt j-vla mkt träning behövs för att genomför en sådan här grej?
Vad kan vara rimmligt att satsa på? 2007, 2008 ?

Ska du försöka dig på en svensk klassiker 2007 nu då? *popcorn*

secce
2006-08-05, 12:31
precis som henke skrev, köp/låna gärna en lite bätte cykel. Är man som mig, ovan cyklare, kan det bli ett helvete.. ;)

Simmningen är väldigt lätt. våtdräkt kanske behövs om man är riktigt smal eller känslig för kyla. När jag simmade var det 17 grader och det var helt ok.

inför skidåkningen tycker jag att stakträningen är den viktigaste biten då loppet är förhållandevis ganska plant, även om det finns en del feta backar. men som sagt, har man bra stakstyrka kan man ta sig igenom utan att vara helt förstörd och få en hyffsad tid också!

det som är baksidan av det hela är kostanderna. som fattig student då jag genomförde klassikern blev det rejäla hål i plånkan av allt körande hit och biljetter dit. Allt som allt gick det väl på en 5-6000.

Bondlurk
2006-08-05, 12:49
Läste att folk tipsade dig att åka inlines med stavar, mycket bra träning. =) Med det hjälper verkligen inte när det gäller din teknik på skidor. Jag har åkt inlines sen jag började skolan och kan nu som student inte ens ta mig upp för barnbacken på skidor.

Cykelmannen
2006-08-05, 13:12
Jag förstår inte vad ni pratar om, Vätternrundan är ju den enklaste delen :p Jag ska försöka mig på klassikern nästa år (har inte råd detta år) och att bara ta sig igenom loppen är väl en sak, roligare blir det om man sätter upp hyfsat svåra tidsmål.

Vätternrundan: Under 9 timmar
Vasaloppet: Under 7 timmar
Vansbrosimningen: Bara ta sig i mål (jag kan knappt simma)
Lidingöloppet: Under 4 timmar


Men ingenting kan slå den härliga syn Vätternrundan ger på natten när man blickar fram mot hundratals rödlysande cykelbaklysen och bara viner fram i en snabb klunga i 40 km/h utan att knappt ta i ;)

Angående vätternrundan och startbevis. Vänta med att köpa det tills det är 1-2 veckor kvar då många, som fått förhinder, säljer sina för runt halva priset!

Xponent
2006-08-05, 21:45
Jag förstår inte vad ni pratar om, Vätternrundan är ju den enklaste delen :p Jag ska försöka mig på klassikern nästa år (har inte råd detta år) och att bara ta sig igenom loppen är väl en sak, roligare blir det om man sätter upp hyfsat svåra tidsmål.

Vätternrundan: Under 9 timmar
Vasaloppet: Under 7 timmar
Vansbrosimningen: Bara ta sig i mål (jag kan knappt simma)
Lidingöloppet: Under 4 timmar


Men ingenting kan slå den härliga syn Vätternrundan ger på natten när man blickar fram mot hundratals rödlysande cykelbaklysen och bara viner fram i en snabb klunga i 40 km/h utan att knappt ta i ;)

Angående vätternrundan och startbevis. Vänta med att köpa det tills det är 1-2 veckor kvar då många, som fått förhinder, säljer sina för runt halva priset!

Om du har kondition för att köra vättern runt på sub 9 h, så skall du inte ha några större problem att klara av Lidingöloppet på (en bit) under 3 timmar. Såklart skall du löpträna innan...
Det är iaf min uppfattning. Men sedan är vi alla olika skapta.

Olsson
2006-08-05, 23:46
Oj min gamla tråd har fått liv igen :) Klassikern ligger i mina tankar fortfarande men jag tror inte det blir något nästa år. VR & LL är jag dock sugen på.

Landsvägscykel har jag nu förtiden och tränar en hel del. VR sub 10 ser jag inte som något problem, men ska det genomföras nästa år så blir det åtminstonde sub9 satsning.

Försöker komma igång med löpningen igen efter massa problem med smärtor i smalbenen. Trappar upp träningen långsammt, 2*4km i veckan har jag kommit upp till nu och det funkar bra ialla fall. Vill bara smalbenen fungera så blir lidingöloppet inget problem heller. Sub 2:30 skulle vara kul, men någon tid där vågar jag inte satsa på än. Målet är i nuläget bara att kunna springa obehindrat.

Har inget större intresse av verken simmning eller skidor just nu så ända andledningen att träna det skulle vara föra att göra klassiken. Därför skjuter jag nog upp det till 2008 ialla fall :D Vill det sig väl är jag till och med klar med studierna då och har ett jobb.

Cykelmannen
2006-08-06, 09:38
Om du har kondition för att köra vättern runt på sub 9 h, så skall du inte ha några större problem att klara av Lidingöloppet på (en bit) under 3 timmar. Såklart skall du löpträna innan...
Det är iaf min uppfattning. Men sedan är vi alla olika skapta.


Sant! Även om jag i nuläget tycker det är jobbigare å springa 3 km än å cykla 300 km ;)

Fredrik S
2006-08-06, 10:40
Sant! Även om jag i nuläget tycker det är jobbigare å springa 3 km än å cykla 300 km ;)

För mig är det precis tvärt om. Jag cyklade 20km i fredags och sprang 17km igår och jag tyckte cyklingen var jobbigare. Jag är sugen på klassikern med början på Lidingöloppet i år, som jag är anmäld till, och ännu mer sugen på Kalmar triatlon 2007 eller 2008, men jag bävar för cyklingen. Jag hatar verkligen cykling av hela mitt hjärta och det känns som om att jag aldrig kommer att kunna träna upp mig så att jag klarar 180km eller 300km. Vi får se.

hejhopp
2006-08-06, 12:45
För mig är det precis tvärt om. Jag cyklade 20km i fredags och sprang 17km igår och jag tyckte cyklingen var jobbigare. Jag är sugen på klassikern med början på Lidingöloppet i år, som jag är anmäld till, och ännu mer sugen på Kalmar triatlon 2007 eller 2008, men jag bävar för cyklingen. Jag hatar verkligen cykling av hela mitt hjärta och det känns som om att jag aldrig kommer att kunna träna upp mig så att jag klarar 180km eller 300km. Vi får se.

Roligare om du gör klassikern under 1 och samma år, dvs börjar med vasaloppet.

Själv hatar jag att springa så Lidingöloppet kommer bli sjukt jobbigt.