handdator

Visa fullständig version : Sjuk fettförlust :(


slowpoke
2005-03-23, 12:34
Hej igen alla,

Jag har nu genom att promenera livet ur mig varje dag, styrketräna stenhårt 5 dagar i veckan och äta endast nyttigt utan något som ens liknar är en ätardag tappat över 15 kilo, känns skitbra, grejen är det att fettet på magen knappt har rört sig :(

Har tappat *massor* på ben, rumpa, axlar och baksida lår, men inte alls lika mycket på brösten och magen, varför?!

Får panik snart, är snart nere på den vikten jag satt som målvikt och magen är så gott som kvar, lite mindre men ändå...?! :confused:

Tacksam för hjälp!

stridis
2005-03-23, 12:52
Varför inte börja med andra motionsaktiviteter istället för promenader? Löpträning eller spinning eller vad du nu gillar, som är lite mer högintensivt än promenader.

Om du väljer att börjar löpträna så välj bra skor, inte alltför hårt underlag och bygg in det i din livsstil precis som dina promenader som du håller på med nu. Finns löpartidningar för allehanda tips för nybörjare.

edit:Förresten (hur mycket har du tappat (aha)) och hur mycket väger du idag? Hur är din kondition?

Mental
2005-03-23, 12:55
Hoppas du mätt magen med måttband,

För man blir fan blind, jag har tappat 20 pannor, och tycker inte jag blivit smalare i midjan alls, vore det inte för att måttbandet talade om det för mig så skulle jag tro att jag var ungefär lika tjock, men jag har gått från ett midjemått på 107cm till 87cm. Och tja, det är en del :p

Men ser jag mig i spegeln tycker jag att jag ser ut som jag alltid har gjort. Tror förändingen går för långsamt för självbilden hinner uppdatera sig. Hur sitter dina gamla jeans, det är alltid en bra indikator :)

abjorn
2005-03-23, 12:58
Jag känner samma sak. -10 på midjan nu och tycker jag ser lika fet ut som förrut. Dessvärre tycker inte mina byxor det ;)

KIRE
2005-03-23, 13:10
Fettet släpper på olika ställen på olika personer vid olika tidpunkter.
Det är bara att deffa på tills det är borta på magen oxå, det finns ingen genväg att komma åt just det fettet snabbare. Och eftersom du lyckats gå ned så bra hittils så tycker jag inte du ska ändra ditt vinnande koncept utan bara köra på som vanligt. Ha tålamod.

slowpoke
2005-03-23, 13:11
Varför inte börja med andra motionsaktiviteter istället för promenader? Löpträning eller spinning eller vad du nu gillar, som är lite mer högintensivt än promenader.

Om du väljer att börjar löpträna så välj bra skor, inte alltför hårt underlag och bygg in det i din livsstil precis som dina promenader som du håller på med nu. Finns löpartidningar för allehanda tips för nybörjare.

edit:Förresten (hur mycket har du tappat (aha)) och hur mycket väger du idag? Hur är din kondition?

Hmm, men effekten av promenaderna har inte avstannat ännu tack och lov, tycker du jag borde öka dosen av cardio ändå? Vägde 103kg när jag började, nu 88kg, 1.81 lång!

slowpoke
2005-03-23, 13:13
Hoppas du mätt magen med måttband,

För man blir fan blind, jag har tappat 20 pannor, och tycker inte jag blivit smalare i midjan alls, vore det inte för att måttbandet talade om det för mig så skulle jag tro att jag var ungefär lika tjock, men jag har gått från ett midjemått på 107cm till 87cm. Och tja, det är en del :p

Men ser jag mig i spegeln tycker jag att jag ser ut som jag alltid har gjort. Tror förändingen går för långsamt för självbilden hinner uppdatera sig. Hur sitter dina gamla jeans, det är alltid en bra indikator :)

Jeansen kan nu inhysa en mindre tjej =) Men det vet jag om, det är magen kvar bara =(

Det som gör mig orolig är att magen fortfarande valkar sig som fan när jag sitter ner, det har den alltid gjort, fast mindre nu då, det säger de flesta och det märker jag lite själv, men den har inte varit i närheten av minskning på fett som resten av kroppen...

Då börjar jag undra följande; Säg att det är minst 10kg till för att få bort magen relativt helt och hållet, då är jag nere på 78 kg och liten som en mus, trode jag hade mer muskler än så? Vill inte tyna bort, har alltid varit bitig/biffig, kraftig benstomme och allt vad det heter... Kan detta stämma? :(

slowpoke
2005-03-23, 13:15
Fettet släpper på olika ställen på olika personer vid olika tidpunkter.
Det är bara att deffa på tills det är borta på magen oxå, det finns ingen genväg att komma åt just det fettet snabbare. Och eftersom du lyckats gå ned så bra hittils så tycker jag inte du ska ändra ditt vinnande koncept utan bara köra på som vanligt. Ha tålamod.

Det är exakt det jag kör på och den inställningen jag har! Är bara rädd för att tyna bort innan magen är borta bara =(

Menar du att det kan ta lite här och lite där och sen *pang* så börjar det dras från magen? Minns att Grub skrivit att det är samma förlust över hela kroppen samtidigt :confused:

Inga andra som har lite tips snälla? Har panik snart :(

Tack på förhand alla!

Mental
2005-03-23, 13:18
Jeansen kan nu inhysa en mindre tjej =) Men det vet jag om, det är magen kvar bara =( Det jag blir extra orolig för att magen valkar sig som fan när jag sitter precis som förr, fast mindre då, det säger alla..

Då börjar jag undra så här; Säg att det är minst 10kg till för att få bort magen relativt helt och hållet, då är jag nere på 78 kg och liten som en mus, trode jag hade mer muskler än så? Vill inte tyna bort, har alltid varit bitig/biffig, kraftig benstomme och allt vad det heter...

Nej, du har varit fet :) Ledsen, men så är det. Hade du haft mycket muskelmassa och grovbenstomme så skulle du se rutorna nu. Den jobbiga sanningen är nog att du dels bantat bort lite muskler, och dels inte hade så mycket som du trodde till att börja med.
Antingen så godtar du magen ett tag till, börjar äta mer och styrketränar som en dåre och deffar igen senare, eller så godtar du att du kommer att vara en tanig smal liten fis och deffar sålunda bort magen.

Det är fan inte kul, men jag går på alternativ 2, ska börja bygga lite smått när magen väl är borta, men just nu har jag fysik som en räka *cry*

slowpoke
2005-03-23, 13:23
Nej, du har varit fet :) Ledsen, men så är det. Hade du haft mycket muskelmassa och grovbenstomme så skulle du se rutorna nu. Den jobbiga sanningen är nog att du dels bantat bort lite muskler, och dels inte hade så mycket som du trodde till att börja med.
Antingen så godtar du magen ett tag till, börjar äta mer och styrketränar som en dåre och deffar igen senare, eller så godtar du att du kommer att vara en tanig smal liten fis och deffar sålunda bort magen.

Det är fan inte kul, men jag går på alternativ 2, ska börja bygga lite smått när magen väl är borta, men just nu har jag fysik som en räka *cry*

Det är mycket möjligt att det är så, det gör inte mig så mycket det heller, vill absolut inte starta någon byggarkarriär, inte ens på långa vägar, dock vill jag se bra ut!

Jag går inte lägre ner än 82-84kg, där går min smärtgräns för hur "liten" en kille med min vikt kan bli! Allt går väl ut på att man ska vara nöjd med sig själv eller hur och inte se ut som Flex Wheeler? :)

Vill ju bara veta varför magen dröjer så förbannat :( Hjälp grabbar?

King Grub
2005-03-23, 13:31
Minns att Grub skrivit att det är samma förlust över hela kroppen samtidigt :confused:!

Då minns du fel! :) Det är det det inte är. Däremot kan du inte bestämma var det tas mest; det är en fråga om hormoner, gener, insulinresistens, osv. Jag har skrivit att det inte går att punktförbränna, att fettet försvinner över hela kroppen, inte bara på magen, t ex. Men visst tas det mer från vissa delar än andra, och det är olika från person till person.

slowpoke
2005-03-23, 13:36
Då minns du fel! :) Det är det det inte är. Däremot kan du inte bestämma var det tas mest; det är en fråga om hormoner, gener, insulinresistens, osv. Jag har skrivit att det inte går att punktförbränna, att fettet försvinner över hela kroppen, inte bara på magen, t ex. Men visst tas det mer från vissa delar än andra, och det är olika från person till person.

OK, skönt att höra OM det är så att det varierar? Med andra ord, kommer magen få sin dos av fettförbränning snart eller kommer jag ha världens mest deffade kropp tillsammans med världens fulaste/fetaste mage även om jag loosar typ 5-6kg till? :confused:

Hjälp mig, sitter på jobet och är skitnojig, känns som om mina muskler försvinner och magen är kvar hela tiden :(

Junior
2005-03-23, 13:36
Man lagrar som sagt sitt fett på olika ställen.

Om du skulle deffa bort magen och sedan börja gå upp i vikt igen så skulle du med största sannolikhet lägga på dig på magen först...

Det är väl i och för sig inget ovanligt att män lägger på sig runt magen (och kvinnor på lår och rumpa)...

Om det fungerar med nuvarande upplägg så skulle jag inte förändra något över huvud taget (förutsatt att du inte går ned snabbare än 0.5 kg / vecka alltså), det enda du riskerar då är att du blir av med mera muskler.

Kör på tills du är nöjd, det har ju funkat hittills! :thumbup:

Edit: Långsam kille den där Junior... :cryout:

King Grub
2005-03-23, 13:38
kommer jag ha världens mest deffade kropp tillsammans med världens fulaste/fetaste mage även om jag loosar typ 5-6kg till?

Det låter högst osannolikt. Det kommer. Men det låter som om magen kommer att bli det parti som blir hårt sist på dig. Och visst kan det innebära en viss avmagring på de delar som blev hårda först. Lägg inte på dig så mycket späck på magen nästa uppbyggnadsperiod så slipper du problemet. :)

slowpoke
2005-03-23, 13:39
Då minns du fel! :) Men visst tas det mer från vissa delar än andra, och det är olika från person till person.

Gäller detta en hel deff/viktnedgång, eller är det i olika perioder det går? Grejen är ju att förra gången jag vägde typ 79kg (utan att träna då) gick det nästan fortare på magen och då var magen relativt platt... Men inte denna gång?

King Grub
2005-03-23, 13:40
Gäller detta en hel deff/viktnedgång, eller är det i olika perioder det går? Grejen är ju att förra gången jag vägde typ 79kg (utan att träna då) gick det nästan fortare på magen och då var magen relativt platt... Men inte denna gång?

Som sagt, dina hormoner och din insulinkänslighet och eventuella insulinresistens, bara för att nämna några faktorer, påverkar, och det är inga konstanta faktorer.

slowpoke
2005-03-23, 13:40
Det låter högst osannolikt. Det kommer. Men det låter som om magen kommer att bli det parti som blir hårt sist på dig. Och visst kan det innebära en viss avmagring på de delar som blev hårda först. Lägg inte på dig så mycket späck på magen nästa uppbyggnadsperiod så slipper du problemet. :)

:em: Att jag varit fet :(

Hjälper det att köra mage stenhårt på gymmet ett par ggr i veckan? Har avstått då jag läst att magen blir ju visuellt ännu större med muskler *under* fettet.. Kör dock allt annat väldigt seriöst, som t ex tunga knäböj etc.

slowpoke
2005-03-23, 13:41
det är inga konstanta faktorer.

Är det nu man ska skrika jippie? :) Hoppas hoppas :D

Mental
2005-03-23, 13:43
Det är mycket möjligt att det är så, det gör inte mig så mycket det heller, vill absolut inte starta någon byggarkarriär, inte ens på långa vägar, dock vill jag se bra ut!

Jag går inte lägre ner än 82-84kg, där går min smärtgräns för hur "liten" en kille med min vikt kan bli! Allt går väl ut på att man ska vara nöjd med sig själv eller hur och inte se ut som Flex Wheeler? :)

Vill ju bara veta varför magen dröjer så förbannat :( Hjälp grabbar?

Ja, allt går ut på att man skall vara nöjd med sig själv, men det låter på dig som om att du inte kommer att vara nöjd med dig själv om magen blir kvar.
Då är det bara att fortsätta nedåt som gäller, om du är 181cm lång och väger 82kg och är relativt otränad då är dy mycket nära den övre gränsen för övervikt, har du dessutom gener för fettlagring på magen, ja då kommer du att ha en kula varesig du vill eller inte.

Jag är 180cm lång, har inte tränat något alls innan jag började viktminskningen, så jag är medveten om att jag är nästan muskel-lös *cry*
Jag struntar i vad vågen säger, jag skall fan ned tills man kan skymta rutorna, om det så krävs att jag går ned till 70kg :furious:

Så du får antingen loosa viktidialet och skita i vågen, eller godta din mage och ligga på den vikt du vill ligga på.

(Eller hålla tummarna för att magen är borta vid din målvikt :thumbup: Tyvärr tror jag inte den är det, men hoppas kan man alltid)

Mental
2005-03-23, 13:46
:em: Att jag varit fet :(

Hjälper det att köra mage stenhårt på gymmet ett par ggr i veckan? Har avstått då jag läst att magen blir ju visuellt ännu större med muskler *under* fettet.. Kör dock allt annat väldigt seriöst, som t ex tunga knäböj etc.

Klart du ska träna mage, där inte så att du kommer att få jordens biffigaste magmuskler över en natt, speciellt när du går på energiminus. vore det så lätt att skaffa magmuskler skulle nog alla göra det ;)

Du bör dock se till att ha lite styrka för att balansera upp ryggen, så givetvis ska du träna magen

slowpoke
2005-03-23, 13:51
Ja, allt går ut på att man skall vara nöjd med sig själv, men det låter på dig som om att du inte kommer att vara nöjd med dig själv om magen blir kvar.
Då är det bara att fortsätta nedåt som gäller, om du är 181cm lång och väger 82kg och är relativt otränad då är dy mycket nära den övre gränsen för övervikt, har du dessutom gener för fettlagring på magen, ja då kommer du att ha en kula varesig du vill eller inte.

Jag är 180cm lång, har inte tränat något alls innan jag började viktminskningen, så jag är medveten om att jag är nästan muskel-lös *cry*
Jag struntar i vad vågen säger, jag skall fan ned tills man kan skymta rutorna, om det så krävs att jag går ned till 70kg :furious:

Så du får antingen loosa viktidialet och skita i vågen, eller godta din mage och ligga på den vikt du vill ligga på.

(Eller hålla tummarna för att magen är borta vid din målvikt :thumbup: Tyvärr tror jag inte den är det, men hoppas kan man alltid)

Jag väger 88kg nu inte 82kg. Jag har gått ner från 103kg och vill gå ner till max 80kg, inte mer, vill ha lite tyngd bakom dels när jag tränar och dels när jag utövar kampsport!

Jag vet att med tiden och med mina nya träningsvanor så kommer jag ha min drömkropp inom ett år eller så men nu är det sommaren som hägrar och jag vill kunna åka till stranden utan att skämmas och komma med dåliga bortförklaringar till polarna hela tiden :(

Vill ha bort magen helt enkelt, otränad vete sjutton, visst jag är nybörjare, tränat i knappt 5-6 månader nu, bänkar 90kg, knäböjer över 100kg så riktigt fet är jag väl inte?

slowpoke
2005-03-23, 13:51
Klart du ska träna mage, där inte så att du kommer att få jordens biffigaste magmuskler över en natt, speciellt när du går på energiminus. vore det så lätt att skaffa magmuskler skulle nog alla göra det ;)

Du bör dock se till att ha lite styrka för att balansera upp ryggen, så givetvis ska du träna magen

Jo, men hjälper det mig i mitt mål att få bort fettet på magen??

King Grub
2005-03-23, 13:53
Är det nu man ska skrika jippie? :) Hoppas hoppas :D

Det beror ju på om du gör något åt saken. Bra sammansatt mat baserade på näringsriktiga livsmedel, regelbunden motion (mycket konditionsträning), ditt liv som helhet helt enkelt - allt påverkar. Det gäller inte bara temporärt under deffen, utan det gäller hela din livsstil; en livstidssatsning.

slowpoke
2005-03-23, 13:53
det är inga konstanta faktorer.

Grub?

Det skulle betyda oerhört mycket om du kunde få mig att förstå den exakta innebörden på dummiesvenska :) Detta kan vara det jag vill höra för att bibehålla min motivation som börjat sina rejält de sista dagarna :(

slowpoke
2005-03-23, 13:55
Det beror ju på om du gör något åt saken. Bra sammansatt mat baserade på näringsriktiga livsmedel, regelbunden motion (mycket konditionsträning), ditt liv som helhet helt enkelt - allt påverkar.

Konditionsträning? Inte promenader alltså? Ska jag börja löpa? Cykla? Brukar gå minst 1 timme, ibland nästan 2 timmar *varje* kväll, plus 5 hårda pass på gymmet i veckan, äter bara kyckling, fisk, räkor, grönsaker, kesella, balannsbröd etc..

Innan gick från bilen till cafeét och åt pizza på vägen hem ;)

King Grub
2005-03-23, 13:57
Nej, jag pratar intensiv konditionsträning. Bör vara en del av allas vardag, byggare som "medelsvensson". Att aktivera sig med någon syrekrävande form av motion en 3-5 dagar i veckan, minst en halvtimme åt gången, är nästan grundläggande för hälsa och välbefinnande i längden. Gäller alla friska individer.

Mental
2005-03-23, 14:03
Tja, svårt att säga, du anser dig ha mage nu, det är lite svårt att få en uppfattning om proportionerna dock, på dig låter det som att den är gigantisk, men det tror jag inte ;) För att kunna spekulera i om du kan loosa magen under en deff från 88kg till 81-82kg så lär du posta en bild eller 2.

Eller åtminstånde ditt midjemått

slowpoke
2005-03-23, 14:06
Tja, svårt att säga, du anser dig ha mage nu, det är lite svårt att få en uppfattning om proportionerna dock, på dig låter det som att den är gigantisk, men det tror jag inte ;) För att kunna spekulera i om du kan loosa magen under en deff från 88kg till 81-82kg så lär du posta en bild eller 2.

Eller åtminstånde ditt midjemått

Har varken eller tyvärr :( Ångrar nu att jag inte mätt olika delar med måttband och/eller tagit bilder..
En liten veckojournal har jag dock, iofs inget avancerat alls...

Jag får väl ånga på, alla säger ju att jag ser mycket bättre ut nu så det går vål åt rätt håll... :D

slowpoke
2005-03-23, 14:11
Nej, jag pratar intensiv konditionsträning. Bör vara en del av allas vardag, byggare som "medelsvensson". Att aktivera sig med någon syrekrävande form av motion en 3-5 dagar i veckan, minst en halvtimme åt gången, är nästan grundläggande för hälsa och välbefinnande i längden. Gäller alla friska individer.

Om man har absolut noll kondition pga cigaretter och snus och dessutom är överviktig kan jag lova dig bäste Grub att i alla fall jag, totalt stupar efter 2 minuters löpning :( Därför är promenaderna så bra i mitt fall, men visst har jag tänkt tanken, det känns som slöseri med tid att bara gå och gå så himla mycket, vad är bäst, cykla eller löpa? Vad innebär egentligen löpning, är det springa som typ "missat bussen fort" eller jogga som "lite snabbare än att gå"?

Många frågor jag vet, men idag är ingen bra dag psykiskt bara :(

Fors
2005-03-23, 14:12
Har varken eller, ångrar att jag inte mätt med måttband och/eller tagit bilder, en liten veckojournal har jag dock, iofs inget avancerat alls... Jag ångar på, alla säger ju artt jag ser mycket bättre ut så :D

Har du inget måttband? Även om vi inte vet vad midjan mätte pre-deff, kan vi nog föreställa oss hur det ser ut nu, till din vikt och längd.

slowpoke
2005-03-23, 14:13
Har du inget måttband? Även om vi inte vet vad midjan mätte pre-deff, kan vi nog föreställa oss hur det ser ut nu, till din vikt och längd.

Ska leta fram ett på jobbet, strax tillbaks :thumbup:

KIRE
2005-03-23, 14:13
Konditionsträning? Inte promenader alltså? Ska jag börja löpa? Cykla? Brukar gå minst 1 timme, ibland nästan 2 timmar *varje* kväll, plus 5 hårda pass på gymmet i veckan, äter bara kyckling, fisk, räkor, grönsaker, kesella, balannsbröd etc..

Innan gick från bilen till cafeét och åt pizza på vägen hem ;)

Du kan ju byta ut promenaderna nu under en månad eller liknande mot
löpning, spinning, boxercise eller något annat högintensivt som du gillar.
Kör så mycket gögintensivt så det motsvarar samma energiförbrukning som
du brukar ha på dina promenader. Du kan räkna med att tex spinning förbrukar
dubbelt så mycket energi som dina promenader. Alltså en timme spinning blir samma som 2 timmar promenad. Du skriver att du promenerar ungefär 10 timmar i veckan i dagsläget. Kör då 5 timmar mera högintensivt totalt per vecka istället . Kör så i en månad så får du upp konditionen lite. Därefter så kan du köra HIIT i 10 min efter varje gympass och promenera resten istället om du vill. Eventuellt kan du ju lägga in ett längre cardiopass på hög intensitet per vecka oxå och minska promenaderna motsvarande energimängd.

Du kommer att märka att din förbättrade kondition påverkar dig väldigt positivt på gympassen. Du kan köra betydligt effektivare på dom. Du kommer
även få bättre insulinkänslighet och förmodligen bättre hormonnivåer. Du kommer använda fett som bränsle vid fler tillfällen i din vardag.
Dessutom kommer du må bättre rent generellt och det är ju oxå trevligt.

Men se till att ha koll på kosten, det är lite viktigare om man kör högintensivt än om man bara promenerar, speciellt om man ligger lågt på totala energiintaget vs förbrukningen.

slowpoke
2005-03-23, 14:19
Du kan ju byta ut promenaderna nu under en månad eller liknande mot
löpning, spinning, boxercise eller något annat högintensivt som du gillar.
Kör så mycket gögintensivt så det motsvarar samma energiförbrukning som
du brukar ha på dina promenader. Du kan räkna med att tex spinning förbrukar
dubbelt så mycket energi som dina promenader. Alltså en timme spinning blir samma som 2 timmar promenad. Du skriver att du promenerar ungefär 10 timmar i veckan i dagsläget. Kör då 5 timmar mera högintensivt totalt per vecka istället . Kör så i en månad så får du upp konditionen lite. Därefter så kan du köra HIIT i 10 min efter varje gympass och promenera resten istället om du vill. Eventuellt kan du ju lägga in ett längre cardiopass på hög intensitet per vecka oxå och minska promenaderna motsvarande energimängd.

Du kommer att märka att din förbättrade kondition påverkar dig väldigt positivt på gympassen. Du kan köra betydligt effektivare på dom. Du kommer
även få bättre insulinkänslighet och förmodligen bättre hormonnivåer. Du kommer använda fett som bränsle vid fler tillfällen i din vardag.
Dessutom kommer du må bättre rent generellt och det är ju oxå trevligt.

Men se till att ha koll på kosten, det är lite viktigare om man kör högintensivt än om man bara promenerar, speciellt om man ligger lågt på totala energiintaget vs förbrukningen.

Alla dina tips har jag nu printat ut, tack!

En fråga dock; Det om mitt totala energibehov per dag är en grej jag undrat över, har fyllt i massa med tabeller och skit där man ska skriva hur länge man sover/läser/går etc på ett dygn men det har alltid blivit fel och jag har skitit i det, har kört lite mattematik på tabeller jag läst här också, sen tog jag resultat med 1.5 då jag ansåg att jag inte var en 2.0, fick fram typ 2500kcal per dygn, lät lite lågt med tanke på all min cardio, 5 dagar på jobbet osv?

Hmm, vad ska en 23 årig kille på 1.81 väga egentligen? Utan att träna då?

King Grub
2005-03-23, 14:20
Om man har absolut noll kondition pga cigaretter och snus och dessutom är överviktig kan jag lova dig bäste Grub att i alla fall jag, totalt stupar efter 2 minuters löpning :( Därför är promenaderna så bra i mitt fall, men visst har jag tänkt tanken, det känns som slöseri med tid att bara gå och gå så himla mycket, vad är bäst, cykla eller löpa? Vad innebär egentligen löpning, är det springa som typ "missat bussen fort" eller jogga som "lite snabbare än att gå"?

Många frågor jag vet, men idag är ingen bra dag psykiskt bara :(

Där har du ju en stor bov - bort med cigaretter, snus och allt skräp, och börja bygg upp en kondition i stället. Börja lugnt och öka allteftersom. Allt som får upp pulsen är bra. Löpning är effektivare över en viss tidsrymd än cykel, men cykel är skonsammare och en otränad individ kan ofta hålla på längre. Jogga, simma, cykla, spela innebandy - vad som helst. Rör på dig. Det låter som om dina levnadsvanor är dåliga och en stor del av det som ligger bakom problemen du har i dag.

Bättre kondition kommer att påverka dig positivt på alla sätt, både i gymmet och utanför och framför allt vad gäller hur din kropp fungerar och ser ut.

Kaboffastar
2005-03-23, 14:21
Jag känner samma sak. -10 på midjan nu och tycker jag ser lika fet ut som förrut. Dessvärre tycker inte mina byxor det ;)

haha :D fråga mina braller abjorn, jag har tappat 5 kg, mina byxor sitter som en påse nötter nu. dyrt att deffa

Kaboffastar
2005-03-23, 14:22
Hej igen alla,

Jag har nu genom att promenera livet ur mig varje dag, styrketräna stenhårt 5 dagar i veckan och äta endast nyttigt utan något som ens liknar är en ätardag tappat över 15 kilo, känns skitbra, grejen är det att fettet på magen knappt har rört sig :(

Har tappat *massor* på ben, rumpa, axlar och baksida lår, men inte alls lika mycket på brösten och magen, varför?!

Får panik snart, är snart nere på den vikten jag satt som målvikt och magen är så gott som kvar, lite mindre men ändå...?! :confused:

Tacksam för hjälp!

Om du har, ge oss pics. Mer rättvis bedömmning.

slowpoke
2005-03-23, 14:24
Där har du ju en stor bov - bort med cigaretter, snus och allt skräp, och börja bygg upp en kondition i stället. Börja lugnt och öka allteftersom. Allt som får upp pulsen är bra. Löpning är effektivare över en viss tidsrymd än cykel, men cykel är skonsammare och en otränad individ kan ofta hålla på längre. Jogga, simma, cykla, spela innebandy - vad som helst. Rör på dig. Det låter som om dina levnadsvanor är dåliga och en stor del av det som ligger bakom problemen du har i dag.

Japp, det stämmer angående mina dödliga vanor :em: Har börjat med badminton minst 1 gång i veckan också. Man har ju även börjat tänka lite i överträningstankar nu måste jag erkänna, från ingenting till lååånga promenader 7 dagar per vecka, 5 pass i gymmet, total skärpning i kosten och lite badminton, det *känns* bra för tillfället men kroppen kanske inte klarar av detta i längden?

Ska lägga ner med tobaken, alkoholen har jag sumpat för länge sedan så är bov är borta i alla fall ;)

Men egentligen, när jag rasar så kraftigt i vikt som jag gör, är det egentligen någon mening med att lägga om alla mina vanor, det går ju skitbra egentligen, är bara "problemet" med magen som fått mig att fundera...

slowpoke
2005-03-23, 14:26
Om du har, ge oss pics. Mer rättvis bedömmning.

Läs tråden, har inga bilder tyävrr!

Magen är inte enorm, det är en stor kula, lovehandelsen har minskat de också, magen likaså, men inte i samma takt som benen...

King Grub
2005-03-23, 14:27
Du skulle kunna byta ut några av promenaderna, som inte alls har samma positiva effekter på kondition och insulinkänslighet, mot kortare, intensivare pass av någon motionsform du tycker om (eller tycker minst illa om). Då sparar du tid, förbrukar antagligen mer energi och fett, och får den intensiva konditionsträningens fördelar utan att behöva oroa dig för överträning, då din totala motionstid sjunker, trots att effekten ökar.

Jag skulle personligen aldrig gå promenader i konditions- eller fettförbränningssyfte, utan det är enbart intensiv konditionsträning som gäller. Mindre tidsåtgång, oerhört mycket större effekt.

stridis
2005-03-23, 14:28
Alla dina tips har jag nu printat ut, tack!
Hmm, vad ska en 23 årig kille på 1.81 väga egentligen? Utan att träna då?

Jag är 1.795 ,23 år och kille. Jag väger 75-78kg. Tar ca 90 i bänk och så så verkar ung lika stark som dig faktiskt! Så lägg på några kg på det viktintervallet + lite till senare när du blivit *flex* .

Du kanske får se hur jag ser ut om jag inte bangar i fototävlingen...

slowpoke
2005-03-23, 14:31
Du skulle kunna byta ut några av promenaderna, som inte alls har samma positiva effekter på kondition och insulinkänslighet, mot kortare, intensivare pass av någon motionsform du tycker om (eller tycker minst illa om). Då sparar du tid, förbrukar antagligen mer energi och fett, och får den intensiva konditionsträningens fördelar utan att behöva oroa dig för överträning, då din totala motionstid sjunker, trots att effekten ökar.

Jag skulle personligen aldrig gå promenader i konditions- eller fettförbränningssyfte, utan det är enbart intensiv konditionsträning som gäller. Mindre tidsåtgång, oerhört mycket större effekt.

Detta kan mycket väl stämma in på mig Grub, man kanske har blivit lite blind av allt promenerande hit och dit överallt på nätet och i tidningar :confused:

Har faktiskt testat att springa tills jag inte orkar mer medan jag är ute och går, dock blir jag trött så fort så jag orkar bara 1-3 ggr innan jag skiter i det och bara fortsätter gå :( Alltså, gå en kvart typ, springa 2-3 minuter, gå en kvart, springa 2 minuter, sen är jag så slut och får ont lite här och där i benen så jag lägger ner och går raskt istället... En början eller katastrof?

KIRE
2005-03-23, 14:31
Alla dina tips har jag nu printat ut, tack!

En fråga dock; Det om mitt totala energibehov per dag är en grej jag undrat över, har fyllt i massa med tabeller och skit där man ska skriva hur länge man sover/läser/går etc på ett dygn men det har alltid blivit fel och jag har skitit i det, har kört lite mattematik på tabeller jag läst här också, sen tog jag resultat med 1.5 då jag ansåg att jag inte var en 2.0, fick fram typ 2500kcal per dygn, lät lite lågt med tanke på all min cardio, 5 dagar på jobbet osv?

Hmm, vad ska en 23 årig kille på 1.81 väga egentligen? Utan att träna då?

Du väger 88kg va? inte jättehård.
Följande stämmer förmodligen hyffsat isåfall.
1800kcal/dag förbrukar du av att inte göra någonting (12600kcal/vecka)
6000kcal/vecka 5h gym 10h promenad
X kcal/dag på jobbet Vad gör du på jobbet?
300kcal dag för vardagliga rutiner (2100kcal i veckan)

ca 21000kcal i veckan + det du gör på jobbet alltså. Om vi då säger att du har ett normalt jobb och förbrukar 4-500kcal där 5 dagar i veckan så förbrukar du ungefär 23000kcal skulle jag tippa på i veckan.

Alltså lite över 3000kcal om dagen. Så om du äter 2500kcal/dag men inte har ätardag så ligger du ju bra till tycker jag. Har du ätardag så får den vara väldigt liten eller så får du äta mindre i veckorna.

Observera att ovanstående säkert inte stämmer exakt men det är en liten fingervisning iallafall om läget.

slowpoke
2005-03-23, 14:32
Jag är 1.795 ,23 år och kille. Jag väger 75-78kg. Tar ca 90 i bänk och så så verkar ung lika stark som dig faktiskt! Så lägg på några kg på det viktintervallet + lite till senare när du blivit *flex* .

Du kanske får se hur jag ser ut om jag inte bangar i fototävlingen...

Hur länge har du tränat? Klart du inte skall banga :hbang:

stridis
2005-03-23, 14:35
... vill gå ner till max 80kg, inte mer, vill ha lite tyngd bakom dels när jag tränar och dels när jag utövar kampsport!


Kampsportare brukar vara rätt så deffade, har att göra med viktklasser. Skulle inte vara förvånad om någon såsom din instruktör eller så vill att du skall gå ner mer om det skulle bli aktuellt med tävlingar.

slowpoke
2005-03-23, 14:36
Du väger 88kg va? inte jättehård.
Följande stämmer förmodligen hyffsat isåfall.
1800kcal/dag förbrukar du av att inte göra någonting (12600kcal/vecka)
6000kcal/vecka 5h gym 10h promenad
X kcal/dag på jobbet Vad gör du på jobbet?
300kcal dag för vardagliga rutiner (2100kcal i veckan)

ca 21000kcal i veckan + det du gör på jobbet alltså. Om vi då säger att du har ett normalt jobb och förbrukar 4-500kcal där 5 dagar i veckan så förbrukar du ungefär 23000kcal skulle jag tippa på i veckan.

Alltså lite över 3000kcal om dagen. Så om du äter 2500kcal/dag men inte har ätardag så ligger du ju bra till tycker jag. Har du ätardag så får den vara väldigt liten eller så får du äta mindre i veckorna.

Observera att ovanstående säkert inte stämmer exakt men det är en liten fingervisning iallafall om läget.

Sitter på en kontorstol framför datorn är vad jag gör på jobbet, 6 timmar per dag, inget annat :em:

Om man nu låg på betydligt lägre kaloriintag än 2500 per dag, skulle det innebära större effekt på tappandet av muskelmassa?

Alltså, en grej har jag lite svårt att förstå, när man bränner massa kcal på intesiva cardiopass eller raska promenader, då "måste" man ju äta mer för att inte hamna för lågt på kcal intaget elelr hur? Det kan inte jag göra, blir inte hungrigare utav varken träning eller cardio/promenader? Detta gör att jag ligger en bra bit mer än 500kcal minus varje dag! Jag orkar lika mycket (lite) på jobbet/gymmet, mår likadant som innan deffen så det är inget jag mår dåligt utav eller har skuldkänslor utav, men är det verkligen så?

slowpoke
2005-03-23, 14:38
Kampsportare brukar vara rätt så deffade, har att göra med viktklasser. Skulle inte vara förvånad om någon såsom din instruktör eller så vill att du skall gå ner mer om det skulle bli aktuellt med tävlingar.

Hehe, kampsport har jag knapp börjat med, målet är att vara en "deffad" kampsportare året runt :D Men det är senare mål, först ska jag anse mig själv se bra ut och må bra psykiskt för med den kosten jag har nu och all jäkla träning skulle jag inte orka 5 minuter inne i dojon :(

stridis
2005-03-23, 14:42
Hur länge har du tränat? Klart du inte skall banga :hbang:

Tränat mest Wing Chun. Har väl tränat 3-4mån styrketräning per år i 6år som komplement. Hade jag tränat året om så hade jag nog varit större men då hade jag inte haft så mycket tid heller till löpträning och Wing chun och greppträning. Studierna tar sin tid!

slowpoke
2005-03-23, 14:44
Tränat mest Wing Chun. Har väl tränat 3-4mån styrketräning per år i 6år som komplement. Hade jag tränat året om så hade jag nog varit större men då hade jag inte haft så mycket tid heller till löpträning och Wing chun och greppträning. Studierna tar sin tid!

Fan vad nice, ungefär hur jag tänkt mig att lägga upp mitt framtida liv :hbang:

Wing Chun, vad är det? :em:

För min del blir det Shootfighting, Muay Thai och lite BJJ...

KIRE
2005-03-23, 14:45
Sitter på en kontorstol framför datorn är vad jag gör på jobbet, 6 timmar per dag, inget annat :em:

Om man nu låg på betydligt lägre kaloriintag än 2500 per dag, skulle det innebära större effekt på tappandet av muskelmassa?

Alltså, en grej har jag lite svårt att förstå, när man bränner massa kcal på intesiva cardiopass eller raska promenader, då "måste" man ju äta mer för att inte hamna för lågt på kcal intaget elelr hur? Det kan inte jag göra, blir inte hungrigare utav varken träning eller cardio/promenader? Detta gör att jag ligger en bra bit mer än 500kcal minus varje dag! Jag orkar lika mycket (lite) på jobbet/gymmet, mår likadant som innan deffen så det är inget jag mår dåligt utav eller har skuldkänslor utav, men är det verkligen så?

Alla dina träningspass är med i min beräkning. Du ska äta 2500kcal/dag och träna som du sagt. Då stämmer det. Om du tränar mer så tappar du fett snabbare eller så kan du äta mer mat. Äter du mindre så tappar du oxå fett snabbare eller så kan du träna mindre. Det får du sälja helt själv.

slowpoke
2005-03-23, 15:07
Alla dina träningspass är med i min beräkning. Du ska äta 2500kcal/dag och träna som du sagt. Då stämmer det. Om du tränar mer så tappar du fett snabbare eller så kan du äta mer mat. Äter du mindre så tappar du oxå fett snabbare eller så kan du träna mindre. Det får du sälja helt själv.

Bra skrivet! Nu fick jag det bekräftat! Det får en att börja undra varför inte folk som ska börja deffa tar ett 45 minuters cardiopass per dag och äter som vanligt istället för att gnälla att "det är så jobbigt att deffa", de borde komma in i my world för en dag :(

Tack Kire!

Jag kör på som vanligt, har tappat 15 pannor redan så... jag ska även försöka fimpa och lägga in lite cyckling, springa/löpning också, hoppas kroppen klarar det bara ;)

"Magproblemet" får väl kvarstå om inte någon anna därute vill försöka sig på att 'lugna ner' mig? :D

Hoffa
2005-03-23, 17:02
"Magproblemet" får väl kvarstå om inte någon anna därute vill försöka sig på att 'lugna ner' mig? :D

Jag har sett en del som har deffat riktigt intensivt i 16-20 veckor och nästan enbart tappat på armar,ben och baken. Inte förrän dom sista veckorna så försvann fettet på magen,bröstet och framförallt ansiktet. En av dom såg ut att ha samma BF% efter att ha tappat 6 kg som när han började, men 6 veckor senare var han riktigt slajsad!

slowpoke
2005-03-23, 17:17
Jag har sett en del som har deffat riktigt intensivt i 16-20 veckor och nästan enbart tappat på armar,ben och baken. Inte förrän dom sista veckorna så försvann fettet på magen,bröstet och framförallt ansiktet. En av dom såg ut att ha samma BF% efter att ha tappat 6 kg som när han började, men 6 veckor senare var han riktigt slajsad!

Sånt här gillar jag att läsa!! :thumbup: Hoffa :hbang:

Hoffa
2005-03-23, 17:31
Sånt här gillar jag att läsa!! :thumbup: Hoffa :hbang:

Jo, det är ju bra, men jag ljuger inte och skriver det bara för att göra dig glad ;)

Det är mina egna personliga erfarenheter av personer som deffat. Jag har också sett personer som förlorat mycket i ansiktet,magen och brösten i början samtidigt som andra delar också försvinner lika snabbt. En del kan deffa på sämre mat och mindre cardio och ta det lugnt mer, en del måste köra hårdare,äta mer strikt och mindre, men dom får båda samma resultat.

Jag tycker man skall göra det som krävs och sen låta resultaten tala för sig själv. Personer som verkligen kämpat för något hårt och länge får en större känsla av förnöjsamhet efter och förstår andra bättre och kan hjälpa dom bättre som är i samma situation (deff eller uppbyggnad).

Pellefant
2005-03-23, 22:17
Jag har nu genom att promenera livet ur mig varje dag, styrketräna stenhårt 5 dagar i veckan och äta endast nyttigt utan något som ens liknar är en ätardag tappat över 15 kilo, känns skitbra

Jätteduktigt! :thumbup:

Hur fixar du att undvika ätardagar/frossa i mat? Vad gör du när du får "sug"?

Har du några knep så dela gärna med dig. :em:

Johan
2005-03-23, 22:56
Jag har ungefär samma problem som du, fast tvärtom =)
Har alltid lite fett på magen, men har aldrig fått bort fettet ordentligt på benen och rumpan. Men ge inte upp för till sist så börjar det försvinna, kanske så som man hade tänkt sig från början, men du kommer en bit på vägen.

Du måste bara bestämma dig för att "nu jävlar ska jag deffa tills jag är nöjd" sen när du har nått ditt mål så kommer du troligtvis ha vant dig vid den livsstilen som krävs för att ligga på den nivån, förhoppningsvis alltså en hälsosammare livsstil som innehåller bra mat, intensiv konditionsträning, hård styrketräning.
Men du kommer ju kunna öka matintaget lite så att kroppen hamnar i harmoni :)

Självdiciplin är en annan viktig sak, ungefär som igår när en konsult gav oss en 2.5kg Daimpåse på jobbet *grr27*

KIRE
2005-03-23, 23:01
Jätteduktigt! :thumbup:

Hur fixar du att undvika ätardagar/frossa i mat? Vad gör du när du får "sug"?

Har du några knep så dela gärna med dig. :em:

Käka en massa grönsaker och häll vinäger på.
Det mättar och du kan äta riktigt mycket
utan att det blir någon energi av det.

Du kan tex ersätta en deciliter ris med TVÅ KILO
frysta grönsaker(av rätt märke).
Båda sakerna innehåller 50g kolhydrat.
Gissa vilken du bli mättast av ? :)

slowpoke
2005-03-23, 23:21
Jätteduktigt! :thumbup:

Hur fixar du att undvika ätardagar/frossa i mat? Vad gör du när du får "sug"?

Har du några knep så dela gärna med dig. :em:

Tackar tackar!

När jag får sug efter något onyttigt så drar jag en sallad med kebabkött på stan, inget annat, det händer någon gång i veckan när grabbarna inte vill äta där jag vill på luncherna ;) Kör lite utav en Atkinsdiet (inga kollisar) eftersom jag mår lika bra/dåligt utav det...

Suget stillar jag med lite Kesella + Fun Light, smakar ju som godis :) Annars är det bara att gå, gå, gå, gå, gå, gå eller springa massor och äta nyttigt, det ger resultat direkt!

slowpoke
2005-03-23, 23:24
Du kan tex ersätta en deciliter ris med TVÅ KILO
frysta grönsaker(av rätt märke).
Båda sakerna innehåller 50g kolhydrat.
Gissa vilken du bli mättast av ? :)

Exakt! *Mycket* sallad slinker ner, rödkål, rödlök, broccoli, blomkål, morötter, tomat, gurka etc etc etc, massor! Det mättar! Kyckling, kalkon och räkor på det och vips så visar vågen nergång!

Callister
2005-03-23, 23:43
Det är skillnad på viktnedgång och viktnedgång också. Kan ju vara mer eller mindre sund. Det märks HELT klart på kroppen hur man ätit/tränat, även om man gått ner precis lika mycket i fett.

slowpoke
2005-03-24, 01:15
Det är skillnad på viktnedgång och viktnedgång också. Kan ju vara mer eller mindre sund. Det märks HELT klart på kroppen hur man ätit/tränat, även om man gått ner precis lika mycket i fett.

Hur menar du? Utveckla tack?

PUMPISH
2005-03-24, 08:46
Det är mycket möjligt att det är så, det gör inte mig så mycket det heller, vill absolut inte starta någon byggarkarriär, inte ens på långa vägar, dock vill jag se bra ut!

Jag går inte lägre ner än 82-84kg, där går min smärtgräns för hur "liten" en kille med min vikt kan bli! Allt går väl ut på att man ska vara nöjd med sig själv eller hur och inte se ut som Flex Wheeler? :)

Vill ju bara veta varför magen dröjer så förbannat :( Hjälp grabbar?

Strunt i vikten i lägg dina smärtgränser åt sidan. Kolla i spegeln istället!
Vad spelar det för roll för mycket man väger???? Viktigare hur man ser ut och hur man vill se ut!
Hade också problem med magen förut men den kom tillslut! Bara fortsätta köra hårt!

Callister
2005-03-24, 09:49
Hur menar du? Utveckla tack?
Vi säger att du under en vecka går ner 0.5 kg fett, men du har då inte tränat mycket, du har ätit rätt dålig mat (Men ändå underskott nog att gå ner, men du har ändå ätit tillräckligt regelbundet/whatever för att inte förlora muskler)

Sen om du en annan vecka gått ner 0.5 kg fett men där har du ätit mycket bättre, tränat mycket mer, men du har gått ner precis lika mycket fett som tidigare vecka. Detta syns inte på vågen men det märks på kroppen hur man levt. :)

Sheogorath
2005-03-24, 10:58
Det är mycket möjligt att det är så, det gör inte mig så mycket det heller, vill absolut inte starta någon byggarkarriär, inte ens på långa vägar, dock vill jag se bra ut!

Jag går inte lägre ner än 82-84kg, där går min smärtgräns för hur "liten" en kille med min vikt kan bli! Allt går väl ut på att man ska vara nöjd med sig själv eller hur och inte se ut som Flex Wheeler? :)

Vill ju bara veta varför magen dröjer så förbannat :( Hjälp grabbar?

Konstig inställning. Jag har styrketränat i snart tre år, och väger ganska exakt min längd i centimeter minus 100, dvs 85 kg på 185 cm. Att du som inte styrketränat seriöst skulle väga MER än mig i förhållande till längden verkar knäppt. För otränade manliga personer är längd i centimeter minus 110 ett rätt bra RIKTMÄRKE för "god form". Det skulle lägga dig på 71 kg, och sen kanske du har lite mer muskler än andra pga. din övervikt, och därför kanske 74-75 kg är mer rimligt.

Hårt, men sant.

Fors
2005-03-24, 12:43
Jag tycker också att du skall deffa fram rutorna, även om det innebär att du går lägre i vikt än du tänkt dig. Det är bra för självförtroendet att se rutorna - och veta att man har möjlighet att få fram dem. Det kommer att kännas lättare när du börjar bygga igen också.

blunder
2005-03-24, 13:26
Jag tycker också att du skall deffa fram rutorna, även om det innebär att du går lägre i vikt än du tänkt dig. Det är bra för självförtroendet att se rutorna - och veta att man har möjlighet att få fram dem. Det kommer att kännas lättare när du börjar bygga igen också.

Så sant.. började deffa i höstas på 107 kg, trodde att 85 kg skulle räcka, men nu är jag där och inte fan har jag några rutor, så det är bara att fortsätta. Har sänkt lite på kosten och ökat cardion för att få bort de sista 6-8 kilona, trägen vinner. Kör på bara!

slowpoke
2005-03-24, 14:13
Det kanske är enkelt för mig att säga att jag "stannar här" just nu, ni har kanske rätt, jag kanske inte ger mig tills jag nått min drömkropp hur långt ner vågen än pekar men inte fan ger jag upp! Har *minst* 6-8kg kvar innan sommaren! Stenhårt är det nu :D

Sheogorath
2005-03-24, 18:00
Kör hårt mannen!

Hardcore all the way!

Cilia
2005-03-24, 18:56
Detta kan mycket väl stämma in på mig Grub, man kanske har blivit lite blind av allt promenerande hit och dit överallt på nätet och i tidningar :confused:

Har faktiskt testat att springa tills jag inte orkar mer medan jag är ute och går, dock blir jag trött så fort så jag orkar bara 1-3 ggr innan jag skiter i det och bara fortsätter gå :( Alltså, gå en kvart typ, springa 2-3 minuter, gå en kvart, springa 2 minuter, sen är jag så slut och får ont lite här och där i benen så jag lägger ner och går raskt istället... En början eller katastrof?


Fortsätt att springa intervaller med det menar jag spring så långt du orkar och gå sedan tills du kan andas "normalt" igen och sedan springer du igen. Du kommer att bli överraskad över hur snabbt du kommer att förbättra din kondition. Snart kommer du att kunna springa en betydligt längre sträcka än idag och snart kan du springa i 45 min.

slowpoke
2005-03-25, 01:58
Fortsätt att springa intervaller med det menar jag spring så långt du orkar och gå sedan tills du kan andas "normalt" igen och sedan springer du igen. Du kommer att bli överraskad över hur snabbt du kommer att förbättra din kondition. Snart kommer du att kunna springa en betydligt längre sträcka än idag och snart kan du springa i 45 min.

Exakt det jag ska börja med starting tomorrow, påsk kondition typ, ska skutta omkring som en stor biffig hare =)

Tack för all uppmuntran alla!