handdator

Visa fullständig version : Farliga Ägg?


hobbitar
2005-03-23, 07:53
Jag kokade ägg igår kväll som jag glömde lägga in i kylen. Är det någon fara om jag äter dom nu på morgonkvisten?

Thony
2005-03-23, 09:36
testa. sen rappoterar du om du blev magsjuk eller inte, ok ?

HenrY
2005-03-23, 09:43
Ja har gjort så flera ggr utan problem. Tror inte dom blir dåliga så snabbt!

Thony
2005-03-23, 09:47
Ja har gjort så flera ggr utan problem. Tror inte dom blir dåliga så snabbt!


ljug inte nu henry, du vill att han skall bli sjuk bara.

Sverker
2005-03-23, 09:50
Det är ju det här som gör frågorna så ohyggligt komplexa.
Det finns ingen säker mat. Det finns alltid en risk mer eller mindre.

Det skall aldrig förekomma några tveksamheter. Man skall alltid koka och steka maten ordentligt. Man skall aldrig lämna något framme. Det skall fort in i kyl och frys för att kylas ned. Det skall aldrig ligga länge. Gör aldrig mer mat än som äts upp inom något dygn.........Det är en utopi, något att sträva mot. Men verkligen är annorlunda.

Hur gamla var äggen innan du kokade dem ? Desto äldre de är desto längre måste de kokas för att dräpa alla bakterier. Hur länge kokade du dem ? Hårdkokta eller lite simmig vita. Koktiden är avgörande.


Teoretiskt är dina ägg " säker mat ".
Salmonellen, shigellan, camptylobakterna ,stafylokockerna dog allesammans. Bacillus trivs inte i kompakta livsmedel som ägg. Ägg är porösa och clostridier tål inte syret osv.

Du blir inte allvarligt sjuk.

Cess
2005-03-23, 11:07
Ingen fara alls...

Hårdkokta ägg håller i stort sett hur länge som helst förutsatt att skalet är helt och inte sprucket. Vid kokningen stängs de små porer som finns i äggets skal och syre kan därför inte tränga in i ägget. I Kina gör man tusenårsägg plus andra varianter där de kokta äggen sparas i ett halvår eller så... :)

Det är en klassiker att koka upp ett helt paket ägg innan en veckas segling. De färdigkokade äggen behöver sen inte ta upp platsen i det minimala kylskåpet.

MyungChul
2005-03-23, 21:41
Det skall aldrig förekomma några tveksamheter. Man skall alltid koka och steka maten ordentligt. Man skall aldrig lämna något framme. Det skall fort in i kyl och frys för att kylas ned. Det skall aldrig ligga länge. Gör aldrig mer mat än som äts upp inom något dygn.........Det är en utopi, något att sträva mot. Men verkligen är annorlunda.

Hade man ett svalskåp skulle man kunna göra såhär, ställ aldrig in varma saker i ett kylskåp då det blir kondens, och efter ett tag mögel och annat krafs som man vill hålla utanför kylskåpet, och hemmet portar för övrigt

HenrY
2005-03-23, 21:49
ljug inte nu henry, du vill att han skall bli sjuk bara.

Lägg till en smiley av något slag om du skämtar!:)
jag vill inte att han ska bli sjuk....varför skulle jag det?

Sverker
2005-03-24, 07:32
Hade man ett svalskåp skulle man kunna göra såhär, ställ aldrig in varma saker i ett kylskåp då det blir kondens, och efter ett tag mögel och annat krafs som man vill hålla utanför kylskåpet, och hemmet portar för övrigt

Då är vi inne på snabb omsättning av det som vi har i kylskåpet. Mögel och jäst behöver några dagar på sig att växa till. Innan dess skall maten vara uppäten.

Mat som står längre som t e x ost skall vara ordentligt inslaget i plastpåse, ostkupa eller plastburk.

Just nu är det inga problem eftersom det är kylskåpskallt ute men om några veckor så går det inte att ställa ut maten för avsvalning.

Sverker
2005-03-24, 07:37
Ingen fara alls...

Hårdkokta ägg håller i stort sett hur länge som helst förutsatt att skalet är helt och inte sprucket. Vid kokningen stängs de små porer som finns i äggets skal och syre kan därför inte tränga in i ägget. I Kina gör man tusenårsägg plus andra varianter där de kokta äggen sparas i ett halvår eller så... :)

Det är en klassiker att koka upp ett helt paket ägg innan en veckas segling. De färdigkokade äggen behöver sen inte ta upp platsen i det minimala kylskåpet.

Skulle jag vara mycket försiktigt med. När man kokar äggen förstör man äggets naturliga försvar. Alla enzymer som skyddar ägget mot bakterier denatureras och vägen in är vidöppen.
Minsta skada på den skyddande hinnan gör att dörren är öppen in.
Vanligtvis skadas också hinnan när äggen kokas.

Cess
2005-03-24, 08:07
Aj då... :)

Får investera i ett större kylskåp på båten då! :D

Thony
2005-03-24, 09:26
Lägg till en smiley av något slag om du skämtar!:)
jag vill inte att han ska bli sjuk....varför skulle jag det?


Har jag någonsin skämtat ? Om nåt ? ;)

Tolkia
2005-03-24, 10:25
Aj då... :)
Får investera i ett större kylskåp på båten då! :D
Det går att konservera dem också, genom att lägga in dem i s.k. vattenglas (någon silikat; kalium- eller natrium-, tror jag) eller genom att "täppa igen" porerna i skalet, t.ex. genom att ge äggen ett överdrag av vax eller lera (jag påstår inte att det är fråga om moderna metoder ...). Tveksamt dock om det är värt besväret. ;)

Cess
2005-03-24, 10:38
Ja, kinesiska tusenårsägg ska ju vara en delikatess... Så varför inte? ;)

s0s
2005-03-24, 12:16
koka ägg i salt och plocka ur dom när dom ska ätas.

ps
lite boost på immun försvaret är aldrig fel ;)

Sverker
2005-03-24, 12:23
ps
lite boost på immun försvaret är aldrig fel ;)


Du har en viss proteinsyntes i kroppen och en viss mängd aminosyror som du kan bygga någonting av ( enkelt förklarat ).

Antingen så bygger du en massa antikroppar och makrofager som kämpar förtvivlat i tarmarna för att hålla angreppet tillbaka.

Eller så tränar du på gymmet och bygger lite ny muskelmassa.

Proteinsyntesen blir den samma.

s0s
2005-03-24, 12:32
Produktionen av anitkroppar är mycket snabbare andra gången man råkar ut för sjukdomen, det finns "minnes celler" eller vad det nu heter.

Tolkia
2005-03-24, 12:36
koka ägg i salt och plocka ur dom när dom ska ätas.

ps
lite boost på immun försvaret är aldrig fel ;)
Man kokar inte ägg i saltvatten för att få någon konserverande effekt; till det behövs en redigt stark saltlake (jämför hur ma lägger in salt sill). Salt i kokvattnet är mest för att äggvitan skall koagulera snabbt om skalet spricker och inte trinna ut i en massa små droppar på ett ganska så oaptitligt sätt.

F.ö. är det inte så att alla bakterier som kommer in i kroppen gör att immunförsvaret "stärks" i något slags analogi med hur styrketräning stärker muskler. Immunförsvarscellerna dukar ju i regel själva under samtidigt som de gör processen kort med de invaderande bakterierna och måste ersättas (en av orsakerna till att met är viktigt att få i sig näringsmässigt väl sammansatt föda när man är sjuk). Men Sverker har ju redan förklarat det där.

Metal_boy_
2005-03-24, 17:14
bör inte vara nån fara att käka ägg som legat framme i ett par timmar på bänken när dom e kokta innan. Bara käka upp skiten.

Pingen
2005-03-24, 17:18
Hade man ett svalskåp skulle man kunna göra såhär, ställ aldrig in varma saker i ett kylskåp då det blir kondens, och efter ett tag mögel och annat krafs som man vill hålla utanför kylskåpet, och hemmet portar för övrigt

Kondens bildas när man ställer något kallt en varmare miljö, inte tvärtom.

Sverker
2005-03-24, 18:33
Kondens bildas när man ställer något kallt en varmare miljö, inte tvärtom.

Eller så ställer man in något varmt där vattnet fortfarande ångar av. Vattenångan kondenserar sedan på de kalla livsmedlen i kylskåpet och blir en utmärkt miljö för alla möjliga mikroorganismer.

Aldrig funderat på varför det bildas vattendroppar på insidan av locket på BigPack-lådan :D

J.Saarela
2005-03-24, 18:56
Varför inte koka nya så slipper du eventuellt bli sjuk för några få kronors skull

hobbitar
2005-03-24, 19:28
För att jag inte har några mer. Men idag så bjöd dom på ägg på jobbet så nu är jag nöjd iaf =)

För övrigt så ligger mina "gamla" ägg kvar i kylen och väntar på sin dom.