handdator

Visa fullständig version : Börja från grunden?


Sonny
2005-03-22, 22:54
När man börjar styrketräna så börjar man från grunden, ser till att man kör ordentliga basövningar osv. Det vet/förstår dom flesta efter att ha läst lite på diverse forum och hemsidor.

Det jag har sett bland flera nyblivna stryketränare (speciellt unga) är att dom är väldigt benägna att skaffa diverse kosttillskott, detta är helt ok, men jag känner att många är fel ute.

Jag känner en person som tränat i ca 3månader och dricker en vassleshake efter träningen, nu ska han helt plötsligt skaffa kreatin.

Är inte det att gå lite för fort fram?, jag är inte äns säker på att han i nuläget får i sig tillräckligt med kcal per dag som han behöver, borde inte gainers vara mer angeläget för honom då eller?

Ska man inte börja med gainers och sen shake efter träning för att sedan jobba sig upp på tillskottskedjan så att säga?

Jag kanske är helt fel ute, men det är så jag känner..

KIRE
2005-03-22, 23:07
När man börjar styrketräna så börjar man från grunden, ser till att man kör ordentliga basövningar osv. Det vet/förstår dom flesta efter att ha läst lite på diverse forum och hemsidor.

Det jag har sett bland flera nyblivna stryketränare (speciellt unga) är att dom är väldigt benägna att skaffa diverse kosttillskott, detta är helt ok, men jag känner att många är fel ute.

Jag känner en person som tränat i ca 3månader och dricker en vassleshake efter träningen, nu ska han helt plötsligt skaffa kreatin.

Är inte det att gå lite för fort fram?, jag är inte äns säker på att han i nuläget får i sig tillräckligt med kcal per dag som han behöver, borde inte gainers vara mer angeläget för honom då eller?

Ska man inte börja med gainers och sen shake efter träning för att sedan jobba sig upp på tillskottskedjan så att säga?

Jag kanske är helt fel ute, men det är så jag känner..


Jag tycker man ska lära sig äta rätt med vanlig mat innan man börjar med tillskotten. Det är ju trots allt vanlig mat som ska vara grunden.

Sonny
2005-03-22, 23:24
Det är så sant, men nu vare verkligen tillskotten jag fokuserade på!

Elajt
2005-03-22, 23:30
Som Kire skrev så är bra mat det första steget mot bättre träning.
och kosttillskot är som sagt bara kostTILLSKOTT.
Fråga honom om han har användning utav att använda kreatin,
imo så borde han fixa maten innan eventuella kosttillskott inhandlades.

en Gainer är bara kolhydrater+protein, att använda den i annat syfte än innan+efter träning är inte speciellt bra.
att använda den som en extra måltid eller liknande stjälper insulinkänsligheten och det är itne speciellt optimalt.

Ursäkta stavfel osv

JAM
2005-03-23, 14:43
Ska man inte börja med gainers och sen shake efter träning för att sedan jobba sig upp på tillskottskedjan så att säga?
"börja med gainers och sen shake"? En "gainer" brukar man blanda till i en "shaker".

Protein och gainer kan man väl köpa direkt om man nu är så ivrig, men kan man inte grunderna kan man lika gärna vänta med det. En anledning att vänta med kreatniet kan kanske vara att han nu i början kommer att öka mycket ändå. När nybörjarökningarna avtar kan det ev. vara dags att prova kreatin.

jwzrd
2005-03-23, 15:29
1. äta regelbundet, hela dagen, varje dag, varje vecka osv
1.1 träna regelbundet, kontinuitet
2. äta tillräckligt mycket, mer mat, mer mat
3. se till att det är rätt saker i alla måltider, GI, fibrer, vatten osv
4. komplettera med en bra drink efter passet

Nummer 5 och framåt handlar om att lära sig träna helt enkelt. Vad fungerar, ökar jag i muskelmassa, hur hårt, hur ofta, hur länge. Periodisering?

Vart efter man börjar få till en ganska effektiv apparat så börjar det bli på plats med tex kreatin. Jag tycker inte man ska börja med det för tidigt, inte för att man inte skulle få effekt då, utan för att man får det. Det blir ett störningsmoment mellan uppfattningen av träningen och kroppen som inte hjälper något.

Langster
2005-03-23, 15:42
Å andra sidan kan inköp av kreatin ses som en "satsning på träningen" av en nybörjare som kanske därför börjar äta lite bättre och träna mer kontinuerligt just pga det!

Det är inget fel med att vilja mycket i början. Att få till en bra kost tar ett tag ändå. Hur många på kolo hade full koll på kosten innan de testade kreatin första gången? Hur många har full koll på kosten NU? Inte jag iaf.

jwzrd
2005-03-23, 16:01
Å andra sidan kan inköp av kreatin ses som en "satsning på träningen" av en nybörjare som kanske därför börjar äta lite bättre och träna mer kontinuerligt just pga det!

Det är inget fel med att vilja mycket i början. Att få till en bra kost tar ett tag ändå. Hur många på kolo hade full koll på kosten innan de testade kreatin första gången? Hur många har full koll på kosten NU? Inte jag iaf.

Menade mer att man bör träna längre ren innan man börjar köra den typen av tillskott. Man måste lära sig hur kroppen reagerar först.

Langster
2005-03-23, 16:14
Menade mer att man bör träna längre ren innan man börjar köra den typen av tillskott. Man måste lära sig hur kroppen reagerar först."Ren"? :D
Det första kosttilskottet jag testade var faktiskt kreatin, långt innan jag testade proteintillskott, långt innan jag började styrketräna. Det ökar prestationsförmågan även om man inte har koll på kosten... Är det verkligen dåligt? Risken att man tycker att det är kul att träna ökar ju förstås...
Det är klart, man förstår kanske mer exakt vad man får ut av ett kosttillskott om det tillförs till en välplanerad kost. Men måste man förstå det?

Jag tror inte det är nån som har byggt upp sin förståelse för hur kost och kosttillskott påverkar träningen från grunden och uppåt så att säga. Man samlar på sig pusselbit efter pusselbit tills ett vettigt upplägg börjar träda fram. Typ: Jaha kreatin blev jag starkare av, om jag nu börjar äta fler ggr om dagen kanske träningen går ännu bättre... Man lär sig att sådana små faktorer faktiskt har betydelse.
Att han får resultat eller inte av kreatin nu betyder ju inte att han inte kommer att skärpa till kosten i framtiden, det betyder absolut inte att han kommer att börja med steroider heller.

jwzrd
2005-03-23, 16:25
Alltså det jag är ute efter är att man ska lära sig träningen och hur kroppen fungerar tillsammans med träning, vad som fungerar osv med så få störningsmoment som möjligt. Pular man in kreatin så går ju vad som helst bra nästan. Jag menade inte att man måste styra upp sin träning minutiöst, utan att man ska vänta lite med kreatintillskott helt enkelt.

JJ
2005-03-23, 16:29
En ev. nackdel med kreatin i början är att man blir lite starkare vilket ev. kan öka skaderisken. Men va fan, vill han köpa så låt han göra det, ingen stor grej.

Langster
2005-03-23, 16:45
Men va fan, vill han köpa så låt han göra det, ingen stor grej.ÄGGSAKT! ;)

mmmCay
2005-03-23, 17:34
Vart efter man börjar få till en ganska effektiv apparat så börjar det bli på plats med tex kreatin. Jag tycker inte man ska börja med det för tidigt, inte för att man inte skulle få effekt då, utan för att man får det. Det blir ett störningsmoment mellan uppfattningen av träningen och kroppen som inte hjälper något.

Utan att ha tränat "ren", dvs utan kreatin, kan man inte veta hur mycket av ökningarna osv är pga kreatinet. Eftersom kreatin är inte billigt, det går att vara en medveten konsument och tänk kritisk om det är faktist värde pengarna, särskilt på början av mans styrketräningkarriär.