handdator

Visa fullständig version : DIABETES deffarn


Kaboffastar
2005-03-22, 21:22
Jag har en polare som har diabetes han vill prova på att deffa litegran, han väger 84 och är 185 lång. han vill bli lite mer "fit" få bort lite underhudsfett så han hänger med på min cardio och träning från och med idag så får vi se hur han klarar sig. nr 1 är väl att han ska få in rätta kostvanor.

Nu till kruxet, finns det några tumregler gällande diabetes ? han är rekomenderad att käka var 4'e timma av läkare för 1 år sen. men han gnäller jämt på att han är hungrig och tro mig han äter som ett helt jävla stall med hästar.

Hur som helst, hur kommer det funka för honom i och med att han har just diabetes, vad bör han tänka på ?

King Grub
2005-03-22, 21:25
Fråga Sverker. :)

Kaboffastar
2005-03-22, 22:04
Fråga Sverker. :)

HOppas han läser tråden :) får PM'a honom annars.

Sverker
2005-03-23, 07:17
Skicka PM.

mini
2005-03-23, 11:30
Inte menat att lägga mig i, men jag har en pappa som är överviktig och har högt socker, så det finns fler som är intresserade av frågeställningen. Om du orkar Sverker får du gärna skriva något i tråden.

Nismo
2005-03-23, 12:22
Är det farligt för någon som har åldersdiabetes att ta morgonpromenader på fastande mage i syfte att bränna fett?

Fors
2005-03-23, 13:03
Tänkte samma sak som mini; kommer ni fram till något intressant får ni gärna kopiera in det i den här tråden.

hangatyr
2005-03-23, 13:48
den upphaussade GI-metoden är väl från början en vanlig diet anpassad för diabetiker?

Kaboffastar
2005-03-23, 14:18
den upphaussade GI-metoden är väl från början en vanlig diet anpassad för diabetiker?

Jao det är det. "framtagen" för diabetiker.

Sverker
2005-03-23, 14:23
Är det farligt för någon som har åldersdiabetes att ta morgonpromenader på fastande mage i syfte att bränna fett?

Inte alls, tvärtom !

All fysisk aktivitet förbättrar insulinkänsligheten och ökar omsättningen av glukos i kroppen. Minimirekomendationen av motion till typ 2 diabetiker är ju fyra st en timmes aktiviteter av typen promenader.

Att promenera på morgonen är utmärkt motion här eftersom insulinnivåerna är låga från start och frisättningen av adrenalin inte blir speciellt stor vid promenad.
Ett intensivare träningspass på morgonen leder till frisättning av adrenalin och eftersom insulinkänsligheten är låg så kan blodsockret att svänga över och bli högt på förmiddagen.

Kaboffastar
2005-03-23, 14:27
Inte alls, tvärtom !

All fysisk aktivitet förbättrar insulinkänsligheten och ökar omsättningen av glukos i kroppen. Minimirekomendationen av motion till typ 2 diabetiker är ju fyra st en timmes aktiviteter av typen promenader.

Att promenera på morgonen är utmärkt motion här eftersom insulinnivåerna är låga från start och frisättningen av adrenalin inte blir speciellt stor vid promenad.
Ett intensivare träningspass på morgonen leder till frisättning av adrenalin och eftersom insulinkänsligheten är låg så kan blodsockret att svänga över och bli högt på förmiddagen.


Hmm jag var ute å gick med min polare i morse. 06:00. efter ca 30 min sa han att han kände sig "låg" och var tvungen att käka nått sött.
P.S Svarar snart på PM'et sverker, killen ska bara sluta skolan.

Sverker
2005-03-23, 14:43
Hmm jag var ute å gick med min polare i morse. 06:00. efter ca 30 min sa han att han kände sig "låg" och var tvungen att käka nått sött.
P.S Svarar snart på PM'et sverker, killen ska bara sluta skolan.

Fanns det insulin i blodet från början ?
En diabetiker använder ofta ett långsamverkande insulin på natten just för att möta den naturliga blodsockerstegringen som sker på morgonen. Glukagon och adrenalin frisätts innan man vaknar för att hjärnan skall få lite energi på morgonen.
Fanns det insulin så kan det ha en kraftigt blodsockesänkande effekt när man börjar att rör på sig. Aktiveteten höjer känsligheten.
Var blodsockret lite lågt på morgonen kan effekten bli kraftig. Alltså en bra anledning att testa blodsockret innan man går ut. Det dröjer ju en timme innan man får mat också !