handdator

Visa fullständig version : Ökar inte mer


rQx
2005-03-22, 18:57
Hej.

Jag har prövat att ändra schema, och ändra rep och allt men jag kommer ingenstans i vissa övningar så som Bänkpress. I vissa övningar som bicepscurl ökar jag efterhand i lagom takt men bänkpressen har inte ökat något på flera månader.. Vad ska man göra? =(

capoje
2005-03-22, 19:03
Kanske en vilovecka med mycket mat?

pellepedal
2005-03-22, 20:26
:eating: & :sleep: & :whipped:

Allan
2005-03-22, 21:13
Jag är lessen om jag inte är uppdaterad när det gäller dina träningsmeriter, men man kanske får göra en gissning. Du har tränat mindre än två år och har gjort hyfsade ökningar under den tiden - men nu är det totalt tvärkört i vissa övningar? Eller...? Du kanske även stoppat upp i viktökning också?

Nå, det är nu din byggarkarriär börjar. Du har gått det vi kallar "varvet runt" med stor sannolikhet. Du har klarat av all den "gratisökning" man gör i början beroende på tekniktillvänjning och hög naturlig testoproduktion. Och det är från och med nu som det börjar på allvar.

Man ökar inte hela tiden - frågan är ju om det ens är intressant för alla. Vad är målsättningen ? Bygga muskler eller bli stark? Jag själv satte mina personliga rekord för många år sen; det är totalt ointressant idag - däremot har jag enormt roligt när jag tränar och det...syns litegrann i alla fall.

Komplettera gärna - det här kanske kan vara början på en tråd om en viktig och underskattad del av träningen - hur man kommer vidare...!


allan

AndersHermansson
2005-03-22, 21:51
Väl talat!

Det är vid den punkten man märker om man verkligen vill bli större eller inte. Med vilja pressar man fram gränserna en bit. Men jag tror man måste vara lite smått galen för att ta sig upp till de höga vikterna =)

Allan
2005-03-22, 21:54
Men jag tror man måste vara lite smått galen för att ta sig upp till de höga vikterna =)



:em:



allan

rQx
2005-03-22, 22:21
Jo, jag har tränat i två år =D (bra gissat) men under den första tiden så var det bara sporadiskt. Jag började mer seriöst i augusti/september förra året. Då började jag med bänkpress och började med 60 kg.. Nu ligger jag på 62 =).. Det konstiga är att medan bänkpressen bara ökat 2 kg så har tricepspressen ökat ca 15 kg. Vad är knepet när man ska höjja vikten? Ska man hlja så man inte klara 3*8 (som jag brukar köra) så man bara klarar 3*6 och sedan när man klarar 3*8 ökar man igen eller hur gör man? Känns som att man fastnar på ett steg.

Jo, vikten ökar.. Har ökat ca 8 kg sedan jag började i augusti. Är väl bara att pumpa på då =P.. Har precis lagt om mitt schema igen =)

Allan
2005-03-22, 22:25
Pröva att pyramidera dig upp till en etta eller två (maxlyft) för att flytta viktgränsen.

allan

rQx
2005-03-22, 22:28
Ska testa detta =D.. Nu kallar sängen, Natt Natt

abjorn
2005-03-22, 22:53
Välkommen till platå nr 1, här slutar många träna... men du kan vara lugn, det kommer fler platåer :thumbup:

JAM
2005-03-23, 00:37
Nå, det är nu din byggarkarriär börjar. Du har gått det vi kallar "varvet runt" med stor sannolikhet. Du har klarat av all den "gratisökning" man gör i början beroende på tekniktillvänjning och hög naturlig testoproduktion. Och det är från och med nu som det börjar på allvar.

Man ökar inte hela tiden - frågan är ju om det ens är intressant för alla. Vad är målsättningen ? Bygga muskler eller bli stark? Jag själv satte mina personliga rekord för många år sen; det är totalt ointressant idag - däremot har jag enormt roligt när jag tränar och det...syns litegrann i alla fall.

Komplettera gärna - det här kanske kan vara början på en tråd om en viktig och underskattad del av träningen - hur man kommer vidare...!JA, det vore roligt om detta blev en tråd om detta så viktiga ämne. Vilka tips finns för att ta sig igenom och förbi dessa platåer? Hur gjorde ni som tränat väldigt många år och tagit er förbi många platåer?

Jag tycker mig stå på en av dessa platåer. :(

Shadow Warrior
2005-03-23, 06:12
"Hemligeheten" är väl bara att periodisera, sen om man behöver göra det enligt en planering eller inte är frågan, men att man i allafall tar det lungt var 5-10vecka och sen efter det gör eventuella små förändningar i schemat.

Kroppen kan helt enkelt inte bygga/öka konstant.

Sen så om det bara är bröstträningen ni stagnerar i (LOL!!!) så kan man ju undra om ni tränar något annat? *rolleyes*

För hög frekvens? Slarvigt utförande? Icke överensstämmande reps och set upplägg i förhållande till målet? osv... problemen kan vara många.

rQx
2005-03-23, 17:09
Well, jag tränar handboll två gånger i veckan och gym tre gånger =)

Ska ändra mitt schema nu men först ska jag till danmark med handbollen.. Efter det gissar jag att jag är svin taggad med mitt nya schema också =D

Diana
2005-03-23, 17:58
Ja stagnerade i böjjen för nån månad sen, då la ja det andra på hylla o bara koncentrerade mej på böjjar så nu e ökningarna igång igen som aldri förr :thumbup: :thumbup:

Fatalist
2005-03-23, 18:03
Tar du ens i när du bänkar? 60 till 62kg på två år *screwy*

Släng på mer vikt. Sänk repsen, kör till failure. Kör inte till failure. Ät mer. Vila mer. Vilovecka.

rQx
2005-03-23, 18:05
Ja.... Får fan knappt upp den sista =)

Alla kan inte vara lika starka och öka varje dag...

vikingur
2005-03-23, 18:05
Håller helt och hållet med Jam vad är målet med träningen ska du bli stor ochgrov eller uthållig ganska stor skilnad där. Sen har jag börjat med eller ja har gjort i ett tag nu att byta schema tränar 6-8 veckor och byter sen till nått annat schema nu brukar jag köra ganska tungt men har även 6 lätta veckor med många supersets det brukar ta ganska bra :naughty:

rQx
2005-03-23, 18:09
Ska precis byta till 6 reppare på måndag =) Och nytt schema =)