handdator

Visa fullständig version : vad kan man göra?


Flytkorken
2005-03-22, 01:29
hej!
De är såhär att jag ska operera fötterna nästa vecka o kommer då inte ens kunna röra mig ur sängen på 2-3veckor.
Eftersom jag då inte kan träna så tänkte jag att jag kunde prova på ett deff-försök eller något, har kanske en 5kg till godo som jag kunde bli av med. frågan är då:

är de ens möjligt att gå ner i vikt när man bara ligger?

och isåfall... vad äter jag då?

jag är ca 1,72lång o väger ca 68-70kg
vill hålla förlusten av muskler till ett minimum såklart ;)

mina egna funderingar är att skippa kolhydrater så mycket som möjligt o försöka hålla mig till ägg, kyckling, proteindryck ock liknande.
ska även använda mig av omega3.

hur gör jag? :confused:

boxsquat
2005-03-22, 01:52
Du gör inte alls. Ät ordentligt, du kommer ändå att tappa muskler och styrka, men försöker du på dig något sådant kommer förlusten att bli rejäl. Dessutom kommer det att bli jobbigt att ligga i sängen hungrig när du är nyopererad. Deffa sen. Läs en bok eller nåt.

Pellefant
2005-03-22, 01:55
Du gör inte alls. Ät ordentligt, du kommer ändå att tappa muskler och styrka, men försöker du på dig något sådant kommer förlusten att bli rejäl. Dessutom kommer det att bli jobbigt att ligga i sängen hungrig när du är nyopererad. Deffa sen. Läs en bok eller nåt.

En bok? ;)

Mental
2005-03-22, 02:15
Att du blir sängliggande betyder att du kommer att tappa i styrka och muskelmassa, om du dessutom lägger dig på kaloriunderskott så kommer du att tappa ännumera styrka och muskelmassa, förvärra inte en redan dålig situation.

King Grub
2005-03-22, 07:01
Att du blir sängliggande betyder att du kommer att tappa i styrka och muskelmassa

Tillräckligt med aminosyror tillsammans med kolhydrat behöver man inte tappa ett dugg på en månads sängliggande, inte ens om man är vältränad.

The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism Vol. 89, No. 9 4351-4358, Essential Amino Acid and Carbohydrate Supplementation Ameliorates Muscle Protein Loss in Humans during 28 Days Bedrest

"We determined whether essential amino acid and carbohydrate supplementation could offset the catabolic response to prolonged inactivity. Major outcome measures included mixed muscle fractional synthetic rate (FSR), phenylalanine net balance, lean leg mass, and leg extension strength. On d 1 and 28, vastus lateralis muscle biopsies and femoral arterio-venous blood samples were obtained during a primed constant infusion of L-[ring-2H5]phenylalanine. Net balance and FSR were calculated over 16 h, during which the control group (CON) received a nutritionally mixed meal every 5 h (0830, 1330, and 1830 h). The experimental group (EXP) also consumed 16.5 g essential amino acids and 30 g carbohydrate (1100, 1600, and 2100 h). The dietary regimen was maintained during bedrest. FSR was higher in the EXP group on d 1 (EXP, 0.099 ± 0.008%/h; CON: 0.075 ± 0.005%/h) and d 28 (EXP, 0.093 ± 0.006%/h; CON, 0.055 ± 0.007%/h). Lean leg mass was maintained throughout bedrest in the EXP group (+0.2 ± 0.3 kg), but fell in the CON group (–0.4 ± 0.1 kg). Strength loss was more pronounced in the CON group (EXP, –8.8 ± 1.4 kg; CON, –17.8 ± 4.4 kg). Essential amino acid and carbohydrate supplementation may represent a viable intervention for individuals at risk of sarcopenia due to immobility or prolonged bedrest."

Att deffa samtidigt är nog ingen god idé, för då ökar nog risken för muskelförlust.

Sverker
2005-03-22, 07:12
Du har ett större protein och energibehov efter operationen. Kroppen skall ju läka ordentligt efter operationen. Även om du inte rör på dig så kommer själva läkprocessen att kräva en hel del energi. Är inte omöjligt att ditt proteinbehov är 2 - 3 g / kg kroppsvikt efter operationen trots att du inte tränar.


Börja att gå ned i vikt efter operationen istället när du kan börja använda fötterna igen.

Kaboffastar
2005-03-22, 07:51
hej!
De är såhär att jag ska operera fötterna nästa vecka o kommer då inte ens kunna röra mig ur sängen på 2-3veckor.
Eftersom jag då inte kan träna så tänkte jag att jag kunde prova på ett deff-försök eller något, har kanske en 5kg till godo som jag kunde bli av med. frågan är då:

är de ens möjligt att gå ner i vikt när man bara ligger?

och isåfall... vad äter jag då?

jag är ca 1,72lång o väger ca 68-70kg
vill hålla förlusten av muskler till ett minimum såklart ;)

mina egna funderingar är att skippa kolhydrater så mycket som möjligt o försöka hålla mig till ägg, kyckling, proteindryck ock liknande.
ska även använda mig av omega3.

hur gör jag? :confused:

En person med ett öppet sår, som ligger och såsar skall äta minst 500 kcal mer om dagen än i vanliga fall. det är så mkt energi tex ett sånt tar. sen en operation på böda fötterna.. Do the math

Flytkorken
2005-03-22, 12:54
okej så deff är ingenting att tänka på..
vad kan jag göra da? känns lite onödigt att ligga o göra inget alls i 3 veckor.

ps. anlednignen till operationen är att jag har medfött 2st ben i varje fot som är ihopväxta (hälbenet och något annat). dom ska då plocka bort ca 2cm ben i varje fot så de är mestadels svulnad jag kommer ha problem med.

King Grub
2005-03-22, 14:21
vad kan jag göra da? känns lite onödigt att ligga o göra inget alls i 3 veckor.

Försök låna en rullstol och köra lite cardio? :)