handdator

Visa fullständig version : Sveriges största slummstad


Jet
2005-03-22, 00:21
http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10113482

Pellefant
2005-03-22, 00:24
Helt sjukt. *screwy*

AndersHermansson
2005-03-22, 00:59
Vilka drägg.

Einar
2005-03-22, 01:15
Jag såg en film förra helgen på filmstaden i malmö. Då var det några killar som kom in precis i slutet av filmen och började snacka o hålla på. När vår film var slut gick de vidare in i en annan biosalong.

Grahn
2005-03-22, 01:16
Kul snart måste det finnas dörrvakter på bio.... *screwy*

boxsquat
2005-03-22, 01:17
Jävla invandrare.

Pellefant
2005-03-22, 01:29
Kul snart måste det finnas dörrvakter på bio.... *screwy*

Snart kommer väl första knivskärningen eller skottskada i en svensk biosalong(filmen borträknad). *grr*

Bjorne
2005-03-22, 01:35
Knappast en nyhet, väldigt ofta som "ungdomsgäng" är stökiga på biograferna, eller ja över huvud taget på alla ställen, privata som offentlig...

Garnax
2005-03-22, 01:43
Jävla invandrare.

Kunde inte se i artikeln att det stog något om invandrare.

Var nog svenskar ska du se, dom brukar bete sig sådär...

MacLeod
2005-03-22, 01:47
Om dom sitter nära brukar det fungera med att luta sig fram och säga "HOHO?!" med en hög röst. Fast det kanske är mer hardcore nere i Malmö.
Men att det finns puckon på biografer är ju ingen nyhet. Fråga Allan hur det var på hans tid när dom körde stumfilmer. Då hade dom en biovakt med ficklampa som minsann visade vart skåpet skulle stå!

Metal_boy_
2005-03-22, 02:39
Låter som när vi hade matkrig i skolan, typ kastade gröna ärtor i huvudet på folk så de studsade. Mylade en kille med filmjölkstallriken en gång hahaha vilka minnen :laugh: Men då va man en skitunge också, och det här måsste varit en hope skitungar.

EDIT: ännu en orsak till piratkopiering förresten :D

Jense
2005-03-22, 06:00
Kunde inte se i artikeln att det stog något om invandrare.

Var nog svenskar ska du se, dom brukar bete sig sådär...


härligt, vetenskapsmannen.

mini_Arnold
2005-03-22, 07:22
Nackskott. Två var

J.Saarela
2005-03-22, 07:59
Kunde inte se i artikeln att det stog något om invandrare.

Var nog svenskar ska du se, dom brukar bete sig sådär...


*whatever*

Styrkebyggare
2005-03-22, 08:01
:insane: :insane: :insane:

Froddan
2005-03-22, 08:30
Fan vad trist! *grr27*

abjorn
2005-03-22, 09:04
Kunde inte se i artikeln att det stog något om invandrare.

Var nog svenskar ska du se, dom brukar bete sig sådär...

bor det svenskar i maaaalmoooeeeee :confused:

palme
2005-03-22, 09:10
Jävla invandrare.

Säkert kurder!!!


Blir så trött på gängvåld, ingen av de där skulle säga ett pip om de suttit där med morsan.

Herkulez
2005-03-22, 09:16
malmö verkar verkligen vara sveriges slummstad nr1

Thony
2005-03-22, 09:25
Tippar lite lätt på att garnax var lite ironisk.

Muaytudd
2005-03-22, 09:25
Mycket skit min min kära stad men mycket gött oxo.

Många tycker Invandrare är ett sort problem. Men allvarligt är det politikerna som styr det hela som är de riktiga idioterna.


Go socialdemokraterna! *rolleyes*

RobbeliRobban
2005-03-22, 10:08
Väktare på biograferna kanske kan vara en idé? Och nu menar jag inte den fjolliga typen av väktare utan just de som är skärpta och vågar ta för sig litegrann.

fintelligens
2005-03-22, 10:14
Hände ungefär samma sak här, ett par veckor sen. Vi skulle ha bollturnering i en sportsal, då kommer det ett stort gäng som stökar, skriker, skjuter raketer m.m. Väktarna gjorde ingenting.

Droog
2005-03-22, 10:14
Tycker du inte att det är lite sjukt om det ska börja krävas väktare på biograferna? Men det är klart, när räddningstjänsten behöver poliseskort så är det väl en naturlig utveckling.

Brenner
2005-03-22, 10:19
vad är det som är problemet? ge den största en sånn höger så att han aldrig mer landar!!! jag skulle bli dömd för dråp om jag var där det är ett löfte :MrT:

Grahn
2005-03-22, 10:21
vad är det som är problemet? ge den största en sånn höger så att han aldrig mer landar!!! jag skulle bli dömd för dråp om jag var där det är ett löfte :MrT:

Jobbigt att vara du, själv skulel ajg nog tycka att dråp kanske var lite i överkant för att störa filmen.

Brenner
2005-03-22, 10:23
Jobbigt att vara du, själv skulel ajg nog tycka att dråp kanske var lite i överkant för att störa filmen.

jag skulle örfilat varenada en ut ur biografen i alla fall *slap* .................................................. ..sen skulle jag dödat dom :devil:

Karl_alfred
2005-03-22, 10:26
Kunde inte se i artikeln att det stog något om invandrare.

Var nog svenskar ska du se, dom brukar bete sig sådär...
Vissa har tydligen undkommit verkligheten helt.

Brenner
2005-03-22, 10:28
Vissa har tydligen undkommit verkligheten helt.

HAHAHAHAH! :laugh:

J_Hells
2005-03-22, 10:33
Vissa har tydligen undkommit verkligheten helt.

Och vissa har undkommit sarkasmen helt?

Mart|n
2005-03-22, 10:33
Dom sista gångerna jag varit på Royal så har där varit en väktare. Så var det inte för några år sen...

Brenner
2005-03-22, 10:34
Och vissa har undkommit sarkasmen helt?

dålig :booty:

Nismo
2005-03-22, 10:37
Kunde inte se i artikeln att det stog något om invandrare.

Var nog svenskar ska du se, dom brukar bete sig sådär...

Det är ju rätt uppenbart om de kom från Sverige eller inte.
Rösta rätt.

RobbeliRobban
2005-03-22, 10:39
Vissa har tydligen undkommit verkligheten helt.

Eller så har vissa räknat ut att bara för att tre av 10 är negrer, så är inte deras sju kompisar det?

Det är invandrargäng i ett nötskal, några är "invandrare" resten låtsas bara. Det funkar omvänt också, i den lokala blöjnasseligan här är säkert hälften från iran.

Thony
2005-03-22, 10:54
jag skulle örfilat varenada en ut ur biografen i alla fall *slap* .................................................. ..sen skulle jag dödat dom :devil:


javisst det är ju klart att du skulle.Det här är internet det förlovade nördarnas paradise, där alla kan minsann vara coola.

J_Hells
2005-03-22, 12:27
dålig :booty:

Och vissa har undkommit intelligensen helt?

jag skulle örfilat varenada en ut ur biografen i alla fall .................................................. ..sen skulle jag dödat dom

Jag skulle nog tro att du skulle sitta och darra i biostolen. Det är oftast de som snackar mest som gör minst.

TCOR
2005-03-22, 12:33
spöstraff bör fasen införas.....

boxsquat
2005-03-22, 13:23
Skojar ni med mig? Varenda en av er förutom typ Grahn, RobbeliRobban och Styrkebyggare har uttryckt helt klart rasistiska åsikter. Ska ni skjuta ner ungdomar för att dom bråkar i en biograf? Och Brenner, vafan ska du göra?

Visst fan är det trist att ungdomar bråkar i en biograf, men vad förväntar man sig när man skapar varenda jävla möjlig förutsättning för det? Klart som fan att ungdomarna kommer att göra det, och det blir ännu värre också. Kom nu inte heller här och säg att Sverige borde utvisa alla invandrare och att det ska bli nån slags raskrig här, för det är inte ens det saken handlar om. Det finns en jävla massa svenskar som är tusen gånger mer utsatta än någon invandrare och som beter sig lika "illa" åt som tio gäng med turkar. Det är en klassfråga. Sverige skulle dessutom gå i konkurs utan blattar.

Om man ska vara lite mer tydlig här så är det ju självklart vad som håller på att sker. Vilka är det som vinner på det här och vilka är det som förlorar? Är det Göran 54, VD för storföretagen som förlorar på det? Nixelipix, han ser inte ens några invandrare förutom på tv! Det är blattarna i ghettot och svenskarna i biografen som får lida för det. Inte fan är det Göran Persson.

KIRE
2005-03-22, 13:37
Sverige skulle dessutom gå i konkurs utan blattar.

Förklara varför är du snäll. Jag tror nog personligen på motsatsen.

palme
2005-03-22, 14:01
Skojar ni med mig? Varenda en av er förutom typ Grahn, RobbeliRobban och Styrkebyggare har uttryckt helt klart rasistiska åsikter.

Vad var så rasistiskt med mitt inlägg då din blatte? Du är lika stor rasist själv så kom inte och peka finger ;)

Tricklev
2005-03-22, 14:03
Malmö suger, göteborg är bäst ;)

mini_Arnold
2005-03-22, 14:06
Malmö suger, stockholm är bäst ;)

Ja det håller jag med om. :thumbup:

Nismo
2005-03-22, 14:08
Ja det håller jag med om. :thumbup:

Fö jävvla goa göbbar i dennahär staden!

boxsquat
2005-03-22, 14:10
Vad var så rasistiskt med mitt inlägg då din blatte? Du är lika stor rasist själv så kom inte och peka finger ;)

Du är blatte själv, så inte så mycket antagligen. Dig räknar jag inte. Och inte heller t.ex. Herkulez eller jense, för jag vet redan hur dom tänker.

Alltså, jag gillar inte heller blattar som förstör såklart. Det gör väl ingen. Och självklart förstör blattar mer och skapar sämre stämning än svenskar i allmänhet, det är ingen nyhet. Jag tyckte bara att det var skitfjantigt att folk ville skjuta några ungdomar för att dom var stökiga i en biograf.

palme
2005-03-22, 14:12
Alltså...nog för att de flesta tycker jag liknar en juggo men jag är fan Svensk! *grr*

boxsquat
2005-03-22, 14:15
Nej, du är blatte. Det lyser blatte från dig rakt av mannen, can't deny it. :sleep:

palme
2005-03-22, 14:17
Men svennefitta bingbong...

boxsquat
2005-03-22, 14:19
Men seriöst, jag har ALLTID trott att du var invandrare. Trodde du var italienare på riktigt. :D Sättet du skriver på påminner om en integrerad invandrare typ. Typ som mig kanske. :D

Herkulez
2005-03-22, 14:25
Men seriöst, jag har ALLTID trott att du var invandrare. Trodde du var italienare på riktigt. :D Sättet du skriver på påminner om en integrerad invandrare typ. Typ som mig kanske. :D
träffa palme i höstas en snabbis när vi var i uppsala, han var svensk men pratade med blattebrytning *screwy*

boxsquat
2005-03-22, 14:26
träffa palme i höstas en snabbis när vi var i uppsala, han var svensk men pratade med blattebrytning *screwy*

Haha, a kurd trapped in a big ass swede's body!

palme
2005-03-22, 14:28
träffa palme i höstas en snabbis när vi var i uppsala, han var svensk men pratade med blattebrytning *screwy*

Vad snackar du om då? Rikssvenska kallas det.

Herkulez
2005-03-22, 14:30
jaså,är bara van med norrbottniska så jag troddeeran dialekt var en sån där som håriga mörka män med mustach pratade.

Nismo
2005-03-22, 14:37
träffa palme i höstas en snabbis när vi var i uppsala, han var svensk men pratade med blattebrytning *screwy*

Ja, håller med. Senast jag såg honom stod han med ett livsfarligt gäng och hotade folk...

palme
2005-03-22, 14:38
Säger killen som gick med spänntröja och spände biccen längs hela dragasbrunnsgatan. Skäms på dig!

Thony
2005-03-22, 16:02
jag skulle örfilat varenada en ut ur biografen i alla fall *slap* .................................................. ..sen skulle jag dödat dom :devil:


javisst det är ju klart att du skulle.Det här är internet det förlovade nördarnas paradise, där alla kan minsann vara coola.

joak1m
2005-03-22, 16:06
Säger killen som gick med spänntröja och spände biccen längs hela dragasbrunnsgatan. Skäms på dig!

WHATs the connection inte westside connection!!!

(ja, jag var tvungen)

Officer
2005-03-22, 16:08
Jag är blatte själv (turk), och bor i Stockholm. Vartenda biobesök jag är på (varje helg), så är det alltid tre eller flera killar som förstör filmen, särskilt skräckfilmer. Och jag lovar att det alltid, VARENDA GÅNG varit svartskallar som misskött sig. Och jag menar verkligen det.

Yankeee
2005-03-22, 16:19
Anställ alla väktare som har åkt dit för excess och placera dem i biosalongerna.

Metal_boy_
2005-03-22, 16:36
Anställ alla väktare som har åkt dit för excess och placera dem i biosalongerna.

Sen vore det ju bra om dom hade tillåtelse att krossa knäskålarna på packet också, vad jag vet så får dom väl knappt vifta med nyckelknippan *grr27*

Yankeee
2005-03-22, 16:41
Sen vore det ju bra om dom hade tillåtelse att krossa knäskålarna på packet också, vad jag vet så får dom väl knappt vifta med nyckelknippan *grr27*

Äh, de stuntade i det förut, då kan de göra det nu också.

Taurus
2005-03-22, 16:43
Invandrare eller ej, slå ner dom och släng ner dom i närmsta sopnedkast :furious:

mini
2005-03-22, 16:49
Jajemen, det är alldeles för lite våld, övergrepp och maktmissbruk i det här mesiga svennelandet. Det är ju det som är universallösningen på de flesta problemen. Integration, frånvarande föräldrar, social utsatthet - U name it, ett par snabba slag med batongen i ett mörkt hörn så är det fixat. Skitenkelt.

Metal_boy_
2005-03-22, 16:54
Äh, de stuntade i det förut, då kan de göra det nu också.

jo men då blir det ju ett jävla liv från folk, så är vakterna skurkar sen istället.

Kan ju lika gärna ha dagisfröknar som går omkring och säger fy till folk i Sverige.

Yankeee
2005-03-22, 16:58
jo men då blir det ju ett jävla liv från folk, så är vakterna skurkar sen istället.

Kan ju lika gärna ha dagisfröknar som går omkring och säger fy till folk i Sverige.

Jag skojade bara...

Metal_boy_
2005-03-22, 17:07
Jajemen, det är alldeles för lite våld, övergrepp och maktmissbruk i det här mesiga svennelandet. Det är ju det som är universallösningen på de flesta problemen. Integration, frånvarande föräldrar, social utsatthet - U name it, ett par snabba slag med batongen i ett mörkt hörn så är det fixat. Skitenkelt.


Det handlar ju inte direkt om våld på så sätt att dom ska få puckla på dom vid ett gripande bara för dom är sk "skurkar", men när en polis blir överfallen vid ett gripande och bara sköter sitt jobb så blir det ett jävla liv om han använder självförsvar, till skillnad från när en vanlig person blir överfallen och använder självförsvar.

Andyh
2005-03-22, 21:38
Jajemen, det är alldeles för lite våld, övergrepp och maktmissbruk i det här mesiga svennelandet. Det är ju det som är universallösningen på de flesta problemen. Integration, frånvarande föräldrar, social utsatthet - U name it, ett par snabba slag med batongen i ett mörkt hörn så är det fixat. Skitenkelt.
Äntligen en vettig människa...

mini
2005-03-22, 22:18
Det handlar ju inte direkt om våld på så sätt att dom ska få puckla på dom vid ett gripande bara för dom är sk "skurkar", men när en polis blir överfallen vid ett gripande och bara sköter sitt jobb så blir det ett jävla liv om han använder självförsvar, till skillnad från när en vanlig person blir överfallen och använder självförsvar.
Du menar som när de ska försvara sig mot Åke, 64?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,615866,00.html
Ska vi ha poliser som Michael Lundh?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=377109

Cilia
2005-03-22, 23:08
Förklara varför är du snäll. Jag tror nog personligen på motsatsen.


jag ska inte svara för ngn annan men jag är övertygad över att om alla som inte var födda i Sverige och kanske även andra generationens invandrare som många gånger fortfarande av de flesta räknas som invandreare flyttade ifrån Sverige skulle vi inte få det här landet att gå runt.

Vi skulle helt enkelt inte vara tillräckligt många människor kvar för att tillsätta alla de arbeten som måste utföras för att hålla oss på den levnadsstandard som vi är vana vid. Vi skulle inte svälta ihjäl men vi skulle ganska snabbt bli ett fattigt land. Dörutöver kan vi få problem i framtiden att hitta arbetskraft när det stora pensionsavgångarna kommer. Förutsatt att vi inte hittar andra sätt att hantera olika funktioner iofs. Utveckling kan ju ändra på behovet av arbetskraft.

Men om man bortser från det skulle jag inte vilja leva i ett land som inte har influenser och påverkan utifrån av olika kulturer. Vilket himla tråkigt land det skulle vara. Jag är glad över alla de olika kulturerna som finns och tar gladeligen till mig olika maträtter och annat som kommer från andra kulturer.

Sedan är det klart att allt inte är solsken men det är sällan något är bara svart eller vitt.

boxsquat
2005-03-22, 23:12
Alltså svaret på KIREs fråga är skrivet i en gammal bok som heter Lön, pris och profit, av Karl Marx. Sverige skulle gå i konkurs om det inte fanns några arbetslösa heller. Vi behöver folk som utför skitjobben. Se bara på hur vi löser det här med städare. Det är ju nästan bara illegala flyktingar från latinamerika som städar, har ni inte märkt det? Vi sluter ett rimligt avtal med dem och säger "du får leva på 3000kr i månaden i utbyte mot att du slipper svälta ihjäl i ditt hemland". Vilken normalt funtad svensk av idag skulle städa trappuppgångar liksom?

Metal_boy_
2005-03-23, 00:01
Du menar som när de ska försvara sig mot Åke, 64?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,615866,00.html
Ska vi ha poliser som Michael Lundh?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=377109

Om du läste mitt inlägg så ser du att jag inte menar att dom ska få slå folk bara för dom gjort fel om dom själva inte blir utsatta för våld...Det du lägger upp är ju ännu lindrigare så då kan du ju gissa med ljumsken vad jag anser ;)

Leon
2005-03-23, 00:17
Det är väl ganska klart att Malmö har stora problem med segration osv.Tyvärr är detta ett samhälle som våra politiker skapat och dom som röstat fram politikerna! Det kommer troligtvis väktare på biograferna som en tillfällig lösning men problemet kvarstår.Rösta bort dom som sitter i regeringen 2006!! *spy*

boxsquat
2005-03-23, 00:32
Rösta bort dom som sitter i regeringen 2006!!

Till fördel för vilka? Vänstern? Moderaterna? Det är ju samma skit överallt, gör er själva en stor tjänst och strunta i att gå och rösta istället.

Trance
2005-03-23, 00:46
Jajemen, det är alldeles för lite våld, övergrepp och maktmissbruk i det här mesiga svennelandet. Det är ju det som är universallösningen på de flesta problemen. Integration, frånvarande föräldrar, social utsatthet - U name it, ett par snabba slag med batongen i ett mörkt hörn så är det fixat. Skitenkelt.

Japp, mer poliser är aldrig lösningen. Det skall till mer kampanjer och socialsekreterare så de får lära sig att de gör fel. Just nu vet de inte det, de förstår helt enkelt inte vad de gör alternativt så är de tvingade av det kalla samhället.

Metal_boy_
2005-03-23, 00:48
Till fördel för vilka? Vänstern? Moderaterna? Det är ju samma skit överallt, gör er själva en stor tjänst och strunta i att gå och rösta istället.


haha seriöst så funderar jag på det, jävla skit alltihop. Dom har knappast sina åsikter som framhävs och det har väl framgått med allt fuffens som politiker hållt på med. Dom har makt och tjänar pengar, samt låter det som passar majoriteten slinka ur käften på dom för att kunna sitta där med sina feta löner.

MacLeod
2005-03-23, 00:55
Vet inte om någon såg dokumentären om "Les Quatre Milles" på tv för några veckor sedan. Handlade om förorten utanför Paris där dom nu börjat riva vad vi kallar för miljonhusen, o helt sonika flytta alla familjer till nya hus som ligger i samma område. Vi är inte riktigt där ännu, men det dröjer nog inte länge till.

Såg ni inte den så kolla:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=73178&previousRenderType=6

Elajt
2005-03-23, 01:09
Till fördel för vilka? Vänstern? Moderaterna? Det är ju samma skit överallt, gör er själva en stor tjänst och strunta i att gå och rösta istället.

Rösta blankt? :)

Mindek
2005-03-23, 01:17
Anställ alla väktare som har åkt dit för excess och placera dem i biosalongerna.


Åkt dit för excess? Man blir väl frikänd för att ha handlat i excess, vad det nu har med väktare att göra...

boxsquat
2005-03-23, 01:32
Rösta blankt? :)

Varför? Varför slösa din tid på det? Det är ju - om möjligt - ännu dummare än att gå och rösta.

Doctor Snuggles
2005-03-23, 02:34
Alltså svaret på KIREs fråga är skrivet i en gammal bok som heter Lön, pris och profit, av Karl Marx. Sverige skulle gå i konkurs om det inte fanns några arbetslösa heller. Vi behöver folk som utför skitjobben. Se bara på hur vi löser det här med städare. Det är ju nästan bara illegala flyktingar från latinamerika som städar, har ni inte märkt det? Vi sluter ett rimligt avtal med dem och säger "du får leva på 3000kr i månaden i utbyte mot att du slipper svälta ihjäl i ditt hemland". Vilken normalt funtad svensk av idag skulle städa trappuppgångar liksom?

Eh... visserligen stämmer det idag, men 20 år sedan? Då sverige var en "välfärdsstat", vem gjorde skitjobben då?

boxsquat
2005-03-23, 02:41
Jag vet, det var därför jag skrev "vilken normalt funtad svensk av idag".

Doctor Snuggles
2005-03-23, 03:36
Och av det följer förstås slutsatsen/frågan: Om det fungerade då, varför inte idag? Att ekonomin är så bedrövlig att det behövs människor som är villiga att utföra skitgöra för en spottstyver?

boxsquat
2005-03-23, 04:34
Och av det följer förstås slutsatsen/frågan: Om det fungerade då, varför inte idag? Att ekonomin är så bedrövlig att det behövs människor som är villiga att utföra skitgöra för en spottstyver?

Därför tiderna ändras. Förr hotade kapitalet med att folk skulle svälta ihjäl ifall dom inte tog sig an skitjobben. Nu hotar kapitalet med andra grejer, t.ex. arbetslöshet och blattar. Blattar är ju ett skitbra vapen. Blattar utför jobben mycket billigare. Det är få svenskar som skulle gå med att få så lite betalt som dom inom blattejobbsektorn får, typ pizzabagare, städare och liknande. Svenskarna som jobbar som pizzabagare är ju i allt väsentligt blattar.

Jense
2005-03-23, 06:49
Jag vet, det var därför jag skrev "vilken normalt funtad svensk av idag".


du.


nej men det kan man väl göra som extraknäck, på helger mellan jobb. men aldrig gå runt och svabba skanska för 30kr i timmen.

KANSKE är det så att våra mammor städar våra rum hemma för länge in på livet, att vi tar renheten förgivit. städning blir en grej "man inte vill göra" ..... det ändras när man bor själv, då kommer morsan hem till en och städar

ölobrännvin
2005-03-23, 06:58
Alla blattar verkar ha väldiga stökiga tonår. Men alla vuxna man träffar är ju för det mesta trevliga. Lösningen är i allafal inte att alla röstar på nåt nazzeparti.

z_bumbi
2005-03-23, 07:19
Du menar som när de ska försvara sig mot Åke, 64?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,615866,00.html


"Jag la armen på fönsterkarmen. En av poliserna sa åt mig att ta bort armen. Jag sa att det tänkte jag inte göra. Då sa de åt mig igen, men jag vägrade."

Med hans inställningen så får du förlåta mig men jag tror inte hela sanningen har kommit fram i artikeln i aftonbladet..

Jet
2005-03-23, 07:22
"Jag la armen på fönsterkarmen. En av poliserna sa åt mig att ta bort armen. Jag sa att det tänkte jag inte göra. Då sa de åt mig igen, men jag vägrade."

Med hans inställningen så får du förlåta mig men jag tror inte hela sanningen har kommit fram i artikeln i aftonbladet..

Så sant som det är sagt, hur kan det komma sig att man går fram för att ge ett tips, och det slutar med att man slåss? Folk är så J--LA godtrogna så fort media kastar lite skit.

mini_Arnold
2005-03-23, 07:25
Är det bara jag som tycker att det vore bra om polisen statuerade fler exempel, tex i malmöområdet?
Gillar inte hur ungdomar ser på poliser. Jag vet, har själv varit en och umgåtts med ungdomar. Det är inte poliserna som är mesiga det är lagen!

ölobrännvin
2005-03-23, 07:26
Poliserna har ett utsatt jobb och dom vet väl aldrig när dom råkar ut för en galning heller, speciellt i storstäderna. Men nog fan finns det poliser som tar ut sina aggresioner på oskyldiga medborgare :furious:

mini
2005-03-23, 11:38
"Jag la armen på fönsterkarmen. En av poliserna sa åt mig att ta bort armen. Jag sa att det tänkte jag inte göra. Då sa de åt mig igen, men jag vägrade."

Med hans inställningen så får du förlåta mig men jag tror inte hela sanningen har kommit fram i artikeln i aftonbladet..

Jag är inte så naiv att jag tror att Åke är ett offer för oprovocerat våld. Däremot kan vi kanske enas om att det verkar överilat att två poliser jagar honom med batong? Kanske ett gripande skulle varit lämpligare om han betedde sig illa? Inte var han beväpnad? Inte är det ett extremt hot att en pratglad besserwisser på 64 lutar armen mot bilen? Det borde väl finnas andra och bättre lösningar på problemet Åke än att banka på honom?

palme
2005-03-23, 11:40
SJälvklart gjorde gubben mer än bara vägra flytta armen. Men om han inte hota de med nåt vapen så känns det lite överdrivet att dra batong.

Får se om det blir nå åtal.

Tomten
2005-03-23, 12:02
SJälvklart gjorde gubben mer än bara vägra flytta armen. Men om han inte hota de med nåt vapen så känns det lite överdrivet att dra batong.

Får se om det blir nå åtal.

Precis, det finns ingen ursäkt för två poliser att spöa upp en gammal pensionär bara för han uppför sig som ett svin. Det är ju otroligt att två vuxna människor inte kan övermanna en äldre herre utan att behöva slita fram batongerna. Lär de sig inget på polishögskolan? *screwy*

muskelbyggarn
2005-03-23, 13:42
Alltså svaret på KIREs fråga är skrivet i en gammal bok som heter Lön, pris och profit, av Karl Marx. Sverige skulle gå i konkurs om det inte fanns några arbetslösa heller. Vi behöver folk som utför skitjobben. Se bara på hur vi löser det här med städare. Det är ju nästan bara illegala flyktingar från latinamerika som städar, har ni inte märkt det? Vi sluter ett rimligt avtal med dem och säger "du får leva på 3000kr i månaden i utbyte mot att du slipper svälta ihjäl i ditt hemland". Vilken normalt funtad svensk av idag skulle städa trappuppgångar liksom?


Allvarligt? Du kan backa upp det där påståendet med verklig statistik?
Kan säga direkt att de städare som varit på de företag jag arbetat på har uteslutande varit "svenskar", i denna lilla ort jag bor på finns 2 "svenskar" som har städföretag med 5-6 anställa per företag, så vitt jag sett också bara "svenskar".

När du kallar städning för ett skitjobb så är det du som förtrycker dessa arbetsgrupper, att städa är som vilket jobb som helst, mindre kvalificerat svar ja, men likförbannat ett arbete.

Metal_boy_
2005-03-23, 14:17
Allvarligt? Du kan backa upp det där påståendet med verklig statistik?
Kan säga direkt att de städare som varit på de företag jag arbetat på har uteslutande varit "svenskar", i denna lilla ort jag bor på finns 2 "svenskar" som har städföretag med 5-6 anställa per företag, så vitt jag sett också bara "svenskar".

När du kallar städning för ett skitjobb så är det du som förtrycker dessa arbetsgrupper, att städa är som vilket jobb som helst, mindre kvalificerat svar ja, men likförbannat ett arbete.

Har me nästan bara sett uteslutande svenska städare där jag bor, typ gamla tanter eller kärringar i 40års-åldern som har sin frisyr kvar från 80-talet och tuggar tuggummi.

z_bumbi
2005-03-23, 14:21
Jag är inte så naiv att jag tror att Åke är ett offer för oprovocerat våld. Däremot kan vi kanske enas om att det verkar överilat att två poliser jagar honom med batong?

Ingen av oss vet vad som hände så det är omöjligt att säga om det var "överilat" eller inte, eller vet du något mer än vad som framkommit i pressen?
Iofs jagar de honom inte heller efter vad som har framkommit hittils.

Kanske ett gripande skulle varit lämpligare om han betedde sig illa? Inte var han beväpnad?

"Han förs i handfängsel till polisstation och släpps först sent samma kväll."
Han blev ju gripen? Polisen har rätt att använda våld för att gripa någon så det kan lika gärna vara det som de gjorde, våldstrappan är ganska brant från bara händerna, via batong till skjutvapen idag.

Inte är det ett extremt hot att en pratglad besserwisser på 64 lutar armen mot bilen? Det borde väl finnas andra och bättre lösningar på problemet Åke än att banka på honom?

Han var bara en pratglad besserisser? Inte en person som uppträder hotfullt, skriker att han ska döda snutdjävlarna och sen börjar slåss?
Det man har att gå på är vad pressen rapporterar och det är inte så mycket, mellan att han inte lyder uppmaningen till att han blir gripen är det en väldigt stor lucka som förhoppningsvis får sin förklaring vid rättegången. Jag har sett personer slå om från gemytlig till bindgalen på mindre än en minut och det antar jag att de flesta har gjort någon gång.

JJ
2005-03-23, 14:23
I sthlms området är de flesta städare invandrare om inte de 5 Ericsson företag + Atlas Copco som jag varit på skulle vara unika. En av dem som städar där jag är nu tyckte synd om mig som hade ett så stillasittande jobb, hans var mycket bättre. Man ska inte förutsätta att alla tycker det är ett dåligt jobb.

Piranha
2005-03-23, 14:23
På mitt jobb här och det tidigare har vi inte haft en enda svensk städare ..

PowPow
2005-03-23, 14:26
Min aktning för större delen av kolozzeums medlemar sjönk...

Ni kanske ska hålla er till saker ni kan

*whatever*

jwzrd
2005-03-23, 14:27
Varför? Varför slösa din tid på det? Det är ju - om möjligt - ännu dummare än att gå och rösta.

Du är bra dum du. Att inte rösta alls är fan att bara sitta hemma, dra i ballen och ändå förvänta sig att nån ska bry sig ett jävla dugg om att du inte gillar samhället som det ser ut nu. Rösta blankt om du inte gillar något men ändå vill höras. Att inte rösta överhuvudtaget är höjden av ignorans.

boxsquat
2005-03-23, 14:29
Allvarligt? Du kan backa upp det där påståendet med verklig statistik?
Kan säga direkt att de städare som varit på de företag jag arbetat på har uteslutande varit "svenskar", i denna lilla ort jag bor på finns 2 "svenskar" som har städföretag med 5-6 anställa per företag, så vitt jag sett också bara "svenskar".

När du kallar städning för ett skitjobb så är det du som förtrycker dessa arbetsgrupper, att städa är som vilket jobb som helst, mindre kvalificerat svar ja, men likförbannat ett arbete.

Ja habibi, helt allvarligt. Statistik? Ser jag ut som BRÅ? Nej för fasen, jag har ingen jäkla statistik på någonting, men jag bor i Stockholm och här är det bara utlänningar som städar. Och inte heller vilka utlänningar som helst, utan såna som inte har asyl. Jag pratar alltså om dom som städar trappuppgångar, köpcentra, gator och torg. Inte fan är det svenskar. Jag vet inte hur det ser ut i din lilla ort, men så är det inte här i alla fall.

Förtrycker "arbetsgrupper"? Hur många städare tror du vill vara städare?

jwzrd
2005-03-23, 14:33
Ja habibi, helt allvarligt. Statistik? Ser jag ut som BRÅ? Nej för fasen, jag har ingen jäkla statistik på någonting, men jag bor i Stockholm och här är det bara utlänningar som städar. Och inte heller vilka utlänningar som helst, utan såna som inte har asyl. Jag pratar alltså om dom som städar trappuppgångar, köpcentra, gator och torg. Inte fan är det svenskar. Jag vet inte hur det ser ut i din lilla ort, men så är det inte här i alla fall.

Förtrycker "arbetsgrupper"? Hur många städare tror du vill vara städare?

Här i helsingborg är det typ semi-retards och utlänningar enbart. Jag kan inte påminna mig om att jag sett en enda "svensk" som städat. Av dom jag snackade med på kontoret (städare) så var det få jag ens kunde göra mig förstådd med.

boxsquat
2005-03-23, 14:36
Du är bra dum du. Att inte rösta alls är fan att bara sitta hemma, dra i ballen och ändå förvänta sig att nån ska bry sig ett jävla dugg om att du inte gillar samhället som det ser ut nu. Rösta blankt om du inte gillar något men ändå vill höras. Att inte rösta överhuvudtaget är höjden av ignorans.

Vad är det med dig egentligen jwzrd? Hur gammal är du? Ska vi sitta här och kalla varandra för dumma? Jättemoget.

Skitsamma, jag tar inte åt mig, men jag förväntade mig mer från dig.

Metal_boy_
2005-03-23, 14:37
Hörde på lokala nyheter att i ett betongområde här i staden och även på fler ställen var det problem me att städarna inte städade ordentligt, dom hade bara vatten i hinkarna och i princip bara spred ut skiten i trappuppgångarna. Det verkar inte som att en del städföretag lägger ner så mycke på rengörningsprodukter, antagligen för att spara pengar, samt att dem som jobbar bara svabbar över skiten lite hastigt med tanke på skitlönen.

Herkulez
2005-03-23, 14:37
Vad är det med dig egentligen jwzrd? Hur gammal är du? Ska vi sitta här och kalla varandra för dumma? Jättemoget.

Skitsamma, jag tar inte åt mig, men jag förväntade mig mer från dig.
men han har en poäng med det han säger muhammed eller hur=)


MVH: stolt soffliggare

jwzrd
2005-03-23, 14:38
Vad är det med dig egentligen jwzrd? Hur gammal är du? Ska vi sitta här och kalla varandra för dumma? Jättemoget.

Skitsamma, jag tar inte åt mig, men jag förväntade mig mer från dig.

Hahaha MOGET! Du inser att du är bra töntig nu?

Metal_boy_
2005-03-23, 14:39
Vad är det med dig egentligen jwzrd? Hur gammal är du? Ska vi sitta här och kalla varandra för dumma? Jättemoget.

Skitsamma, jag tar inte åt mig, men jag förväntade mig mer från dig.

alla har i princip blivit kallade för dumma av jwzrd nån gång, han bara är sån :)

jwzrd
2005-03-23, 14:40
alla har i princip blivit kallade för dumma av jwzrd nån gång, han bara är sån :)

Alla är dumma i huvudet helt enkelt! :thumbup:

PowPow
2005-03-23, 14:40
Allvarligt? Du kan backa upp det där påståendet med verklig statistik?
Kan säga direkt att de städare som varit på de företag jag arbetat på har uteslutande varit "svenskar", i denna lilla ort jag bor på finns 2 "svenskar" som har städföretag med 5-6 anställa per företag, så vitt jag sett också bara "svenskar".

När du kallar städning för ett skitjobb så är det du som förtrycker dessa arbetsgrupper, att städa är som vilket jobb som helst, mindre kvalificerat svar ja, men likförbannat ett arbete.


1990 var städyrket det vanligaste yrket hos invandrade män (31,26%) och det tredje vanligaste yrket hos invandrade kvinnor (17,42%)
(Bevelander, Pieter; Carlson, Benny; Rojas, Mauricio (1997) I krusbärslandets storstäder - Om invandrare i Stockholm, Göteborg och Malmö. Stockholm: SNS Förlag)

Förtrycket ligger i att folkgrupper (som t.ex. Irakier) med en utbildningsgrad som är nästan dubbelt så hög som den infödda befolkningens utbildningsgrad (både om man räknar åldersstandardiserat och ej åldersstandardiserat) får dras i de socioekonomiskt lägsta yrkesgrupperna. Om man ens får något jobb. Inte konstigt att vi har brist på spetskompetens, när spetskompetensen kör taxi och städar trappuppgångar :smash:

boxsquat
2005-03-23, 14:41
men han har en poäng med det han säger muhammed eller hur=)


MVH: stolt soffliggare

Nä, det tycker jag inte. Jag ser inte hur jag skulle föra min egna "politiska agenda" framåt genom att rösta på något riksdagsparti. Eller att gå dit och inte rösta alls. Den tiden det tar att göra det på lägger jag hellre ner på att skriva en artikel, snacka med folk och påverka dom i den riktningen jag gillar eller liknande, förutsatt nu att jag är intresserad av politik, vilket jag inte är.

Mitt problem är ju inte vilket parti av dom befintliga som ska få makten, utan hur ingen av dom ska ha makt. =)

jwzrd
2005-03-23, 14:46
Nä, det tycker jag inte. Jag ser inte hur jag skulle föra min egna "politiska agenda" framåt genom att rösta på något riksdagsparti. Eller att gå dit och inte rösta alls. Den tiden det tar att göra det på lägger jag hellre ner på att skriva en artikel, snacka med folk och påverka dom i den riktningen jag gillar eller liknande, förutsatt nu att jag är intresserad av politik, vilket jag inte är.

Mitt problem är ju inte vilket parti av dom befintliga som ska få makten, utan hur ingen av dom ska ha makt. =)

Därför röstar man blankt! Inte fan behöver du skriva en artikel just dom 10 minuter det tar att rösta?

boxsquat
2005-03-23, 14:47
Därför röstar man blankt! Inte fan behöver du skriva en artikel just dom 10 minuter det tar att rösta?

Varför ska jag rösta blankt?

Metal_boy_
2005-03-23, 14:51
Varför ska jag rösta blankt?


Som en protest emot att det inte finns något bra parti, då vet Sverige det sen om du röstar blankt. Röstar du inte övör huvud taget så är det bara du som vet vad du vill.

boxsquat
2005-03-23, 14:56
Som en protest emot att det inte finns något bra parti, då vet Sverige det sen om du röstar blankt. Röstar du inte övör huvud taget så är det bara du som vet vad du vill.

Äh, jag tror inte vi kommer komma någonvart med den här diskussionen...

Metal_boy_
2005-03-23, 14:57
Äh, jag tror inte vi kommer komma någonvart med den här diskussionen...

inte jag heller, vi går o tar en kebab istället :) :eating:

jwzrd
2005-03-23, 14:57
Äh, jag tror inte vi kommer komma någonvart med den här diskussionen...

Nej du vill ju inte erkänna poängen. Röstar du blank så finns din röst med i beräkningen, röstar du inte blir du bara garvad åt. Du får den i röven men protesterar bara på ett papper du stoppar i fickan.

Droog
2005-03-23, 15:00
Inte konstigt att vi har brist på spetskompetens, när spetskompetensen kör taxi och städar trappuppgångar :smash:

Först och främst, Rojas = *spy*

Snacka om moderna myter! Finns inte en utländsk läkare med godtagbar utbildning som är arbetslös mot sin vilja i Sverige. Det gäller inte bara sjukvården utan även inom R&D också. Där jag jobbar finns det gott om spetskompetens från andra länder. Företag och universitet plockar daglig dags experter från andra länder. Spetskompetens verkar ha blivit ett mycket utvattnat uttryck, i min mening är en ingenjörsutbildning från t ex Somalia INTE spetskompetens som du och dina gelikar tycks tro.

RobbeliRobban
2005-03-23, 15:00
arargrorarg, en blankröst räknas numera som en felröst. Alltså inte något slags statement mer än någon som tex ritat en penis på en valsedel. *screwy* *bs* *whatever* :devil: *uppdate*

hangatyr
2005-03-23, 15:01
själv brukar jag rösta på mig själv. det tråkiga är att:
ingen annan röstar på mig, samt att rösten obegripligt nog räknas som ogiltig.

JJ
2005-03-23, 15:23
Snacka om moderna myter! Finns inte en utländsk läkare med godtagbar utbildning som är arbetslös mot sin vilja i Sverige. Det gäller inte bara sjukvården utan även inom R&D också. Där jag jobbar finns det gott om spetskompetens från andra länder. Företag och universitet plockar daglig dags experter från andra länder. Spetskompetens verkar ha blivit ett mycket utvattnat uttryck, i min mening är en ingenjörsutbildning från t ex Somalia INTE spetskompetens som du och dina gelikar tycks tro.

Här måste jag hålla med lite, jobbar och har jobbat med massor av invandrare inom IT/telekom. Just nu sitter det t.ex. 2 kubaner, en ryss, 2 iranier samt en från Irak inom 50 meter ifrån mig, skulle tippa på att de ändå tjänar mellan 25-35 tusen/månad. Inget företag jag varit på har tvekat att anställa invandrare, tvärtom har de ofta sett det som en fördel. Därmed inte sagt att det inte finns högutbildade invandrare som inte får jobb, men om kärnfysiker kör taxi så finns det nog en anledning till det.

z_bumbi
2005-03-23, 15:25
arargrorarg, en blankröst räknas numera som en felröst. Alltså inte något slags statement mer än någon som tex ritat en penis på en valsedel.

Då kan man alltså lika gärna rita när man ändå håller på. :D

PowPow
2005-03-23, 15:25
Först och främst, Rojas = *spy*

Snacka om moderna myter! Finns inte en utländsk läkare med godtagbar utbildning som är arbetslös mot sin vilja i Sverige. Det gäller inte bara sjukvården utan även inom R&D också. Där jag jobbar finns det gott om spetskompetens från andra länder. Företag och universitet plockar daglig dags experter från andra länder. Spetskompetens verkar ha blivit ett mycket utvattnat uttryck, i min mening är en ingenjörsutbildning från t ex Somalia INTE spetskompetens som du och dina gelikar tycks tro.

Rojas är endast medförfattare till boken ifråga. Statistiken (som var det enda jag refererade) kommer från SCB. Sen tvivlar jag på att det är Rojas vetenskapliga arbete du kritiserar, utan snarare hans utspel i media på sistonde (som må vara värda att kritiseras).

Det är ju just det som är problemet. Vi tror oss kunna lösa arbetskraftsbristen med arbetskraftsinvandring, precis som på efterkrigstiden. Den stora skillnaden mellan nu och då, är att vi idag har en grupp som är den högst utbildade gruppen i Sverige, som inte utnyttjas. All vetenskap och statistik visar på att de naturaliserade invandrare som bor i Sverige är mågfaldigt mer arbetslösa (alternativt överkvalificerade) i referens till sin utbildningsnivå.

Stor del av humankapitalet går förlorad vid en internationel migration. Dels förlorar man förmågan att kommunicera ohindrat på målspråket, men främst av allt, så är humankapital (så som arbetslivserfaranhet och utbildning) en färskvara. Så med de mottagningstiderna vi har idag, så är det inte konstigt att så mycket kompetens går till spillo.

Med tanke på att vi redan nu importerar arbetskraft som får försvenska sin tidigare utbildning, så är det fullt möjligt att försvenska de utbildningar som de svenska invandrarna idag har. Modern myt? Nej, samhällsvetenskaplig fakta. Sverige är ett av de länder som är sämst på att ta till vara på den mest högutbildade (etniska) gruppens kompetens.

Langster
2005-03-23, 15:27
PÅ mitt jobb har vi just nu en invandrad städare, men innan han var det några svenska tjejer. Av de städare jag sett i mitt arbetsliv har minst hälften varit svenskar. Och jag jobbar i den Stora Staden Stockholm.

boxsquat
2005-03-23, 15:28
Jag håller också med JJ och Droog lite faktiskt. Grejen är ju att i t.ex. läkaryrket är inte den enda biten av kompetensen att kunna avgöra om en person har influensa eller inte, det är mycket mer än så. En gammal svensk kvinna som kommer in har inte den mentala orken att kommunicera med en somalisk man som inte förstår henne. Så är det ju. Hon har ont, mår dåligt och vill bli omhändertagen av någon hon kan vara öppen mot. Jag är ju blatte själv och ärligt talat väljer jag oftast hellre en svensk läkare än en blatte ifall jag är sjuk.

PowPow
2005-03-23, 15:32
Här måste jag hålla med lite, jobbar och har jobbat med massor av invandrare inom IT/telekom. Just nu sitter det t.ex. 2 kubaner, en ryss, 2 iranier samt en från Irak inom 50 meter ifrån mig, skulle tippa på att de ändå tjänar mellan 25-35 tusen/månad. Inget företag jag varit på har tvekat att anställa invandrare, tvärtom har de ofta sett det som en fördel.

Ja, mångfaldshantering (Diveristy management) har börjat få fotfäste i även Sverige idag. Men vi har en lång väg att vandra. Men måga företag har fått nys om den "Diversity or die"-vågen som slog igenom i USA för ett antal år sedan. Med framtidens (och dagens) demografi blir företagen tvugna att arbeta med mångfald för att kunna överleva.
(Mlekov, Katarina; Widell, Gill (2003) Hur möter vi mångfalden på arbetsplatsen? Lund: Studentlitteratur)

Därmed inte sagt att det inte finns högutbildade invandrare som inte får jobb, men om kärnfysiker kör taxi så finns det nog en anledning till det.

Ja, statistisk diskriminering, alternativt strukturell diskriminering.

PowPow
2005-03-23, 15:36
Jag håller också med JJ och Droog lite faktiskt. Grejen är ju att i t.ex. läkaryrket är inte den enda biten av kompetensen att kunna avgöra om en person har influensa eller inte, det är mycket mer än så. En gammal svensk kvinna som kommer in har inte den mentala orken att kommunicera med en somalisk man som inte förstår henne. Så är det ju. Hon har ont, mår dåligt och vill bli omhändertagen av någon hon kan vara öppen mot. Jag är ju blatte själv och ärligt talat väljer jag oftast hellre en svensk läkare än en blatte ifall jag är sjuk.

Det är en av anlendingarna till att SFI och försvenskningsprogram för läkares tidigare utbildning, där bland annat ett språktest är inkluderat, finns.
Ex: http://www.folkuniversitetet.se/templates/Page.aspx?id=15876

JJ
2005-03-23, 15:38
Ja, mångfaldshantering (Diveristy management) har börjat få fotfäste i även Sverige idag. Men vi har en lång väg att vandra. Men måga företag har fått nys om den "Diversity or die"-vågen som slog igenom i USA för ett antal år sedan. Med framtidens (och dagens) demografi blir företagen tvugna att arbeta med mångfald för att kunna överleva.


Ericsson fattade det här för många år sen, antagligen för att de jobbar på så många marknader. I "min bransch" har jag aldrig stött på någon som skulle tveka att anställa en invandrare om den varit lämplig. Det finns säkert "omognare" branscher.

PowPow
2005-03-23, 15:43
Ericsson fattade det här för många år sen, antagligen för att de jobbar på så många marknader. I "min bransch" har jag aldrig stött på någon som skulle tveka att anställa en invandrare om den varit lämplig. Det finns säkert "omognare" branscher.

Just Ericsson har jag läst flera lysande exempel.

Exempel på annan sorts mångfaldhantering än den vi diskuterar här, är när Ericsson anställde sociologer, artister med mera för att öka kreativiteten i produkutveklingen. Lite komiskt, men det upplevdes visst som positivt.

muskelbyggarn
2005-03-24, 07:51
Ok, 30% av invandrade män städar, och resterarande utförs av "svenskar".

Fan va trött jag är på att behöva skriva svenskar och invandrare, svensk är man när man KÄNNER det i hjärtat, har 2 vänner från irak som är mer svenskar än många av mina gamla kompisar som är ena jävla slöfockar som bara suger ut samhället på pengar :furious:

Dagens situation kräver dock att man "måste" särskriva två grupper...


Tycker dock att 30% resp 18% av invandrare som är städare är särkskilt mycket och för den delen så är inte förortsstockholm hela jävla sverige, finns faktiskt ca: 7,5-8 miljoner människor utanför stockholm också.

Vidhåller fortfarande att ett städyrke är som vilket annat som helst, det är vi andra som ser ned på städjobb som något "skitjobb" som gör jobbet till ett skitjobb. Jag skulle lätt kunna vara städare, sopgubbe, parkskötare m.m med mindre kvalificerade arbetsuppgifter följer också ett mindre ansvar som ibland kan vara jäkligt skönt att slippa ifrån.



Vänl,,,
Tobbe

boxsquat
2005-03-24, 10:56
har 2 vänner från irak som är mer svenskar än många av mina gamla kompisar som är ena jävla slöfockar som bara suger ut samhället på pengar

Det där är ju hur rasistiskt som helst. Försöker du på något sätt inflika att negationen av svensk, nämligen invandrare, hör ihop med att suga ut samhället på pengar? Och att dina två irakiska kompisar som förmodligen är goda arbetsmyror är mer svenskar bara för att dem bidrar mer till samhället? Alltså blir man mindre svensk ju mindre man bidrar till samhället.

Svensk är man när man behandlas som en svensk. Hur mycket jag än vill det, och hur bra min svenska än må vara, så behandlas jag fortfarande som en blatte. Och vad vore jag för idiot om jag kände mig som svensk? Jag tycker i motsats till dig och dina integrerade vänner inte att svensk är någon slags hedersutmärkelse. Jag trivs jättebra med att vara fri från allt vad nationalism heter.

Langster
2005-03-24, 11:04
Självklart kommer du att bli behandlad som en blatte då du vill bli det.

Svensk är inte en hedersutmärkelse. Men det är hedersamt att försöka bidra till det samhälle man lever i. Klarar man det känner man antagligen starkare band till landet.

boxsquat
2005-03-24, 11:07
Självklart kommer du att bli behandlad som en blatte då du vill bli det.

Svensk är inte en hedersutmärkelse. Men det är hedersamt att försöka bidra till det samhälle man lever i. Klarar man det känner man antagligen starkare band till landet.

Jag vill inte bli behandlad som en blatte, varför skulle jag det?

Langster
2005-03-24, 11:08
Och vad vore jag för idiot om jag kände mig som svensk?Jag trivs jättebra med att vara fri från allt vad nationalism heter.
Hej och hå.

boxsquat
2005-03-24, 11:11
Hej och hå.

Ja? Vad har det med att jag vill bli behandlad som en invandrare att göra? Jag känner mig varken som svensk eller invandrare. Jag känner liksom inte samhörighet med olika folkgrupper, etniska grupper eller nationaliteter, utan snarare med folk som har likadana värderingar som jag.

Langster
2005-03-24, 11:14
Fågan är varför du skulle vara en idiot om du kände dig som svensk. Du lever ju här. Är du så fruktansvärt utstött från samhället?

boxsquat
2005-03-24, 11:17
Fågan är varför du skulle vara en idiot om du kände dig som svensk. Du lever ju här. Är du så fruktansvärt utstött från samhället?

Därför att jag har en egen nationalitet?

J_Hells
2005-03-24, 11:18
Det där är ju hur rasistiskt som helst. Försöker du på något sätt inflika att negationen av svensk, nämligen invandrare, hör ihop med att suga ut samhället på pengar? Och att dina två irakiska kompisar som förmodligen är goda arbetsmyror är mer svenskar bara för att dem bidrar mer till samhället? Alltså blir man mindre svensk ju mindre man bidrar till samhället.


Där har du fel. En god medborgare (se Svensk) är synonymt med att bidra till samhället.

boxsquat
2005-03-24, 11:20
Där har du fel. En god medborgare (se Svensk) är synonymt med att bidra till samhället.

Alltså är en gambian som har bott i Sverige i 2 år och städar i trappuppgångar också svensk?

Langster
2005-03-24, 11:22
Därför att jag har en egen nationalitet?
OK, det visste jag inte. Du planerar alltså inte att stanna i Sverige nån längre stund, eller? Nä då förstår jag att du inte vill kallas, eller känna dig, svensk.

J_Hells
2005-03-24, 11:23
Alltså är en gambian som har bott i Sverige i 2 år och städar i trappuppgångar också svensk?

Ja? Vad är det som är så konstigt med det? Låter som att någon behöver ta itu med sina fördomar. Om han är Svensk medborgare och arbetar, varför inte?

Langster
2005-03-24, 11:23
Alltså är en gambian som har bott i Sverige i 2 år och städar i trappuppgångar också svensk?
Om han vill det så... Men man blir inte nåt bara genom att säga det. Du vet, det är som att vara bodybuilder, man måste kämpa lite för det oxå! ;)

boxsquat
2005-03-24, 11:27
OK, det visste jag inte. Du planerar alltså inte att stanna i Sverige nån längre stund, eller? Nä då förstår jag att du inte vill kallas, eller känna dig, svensk.

Nä, egentligen inte, jag vill nog helst bo någon annanstans. Australien eller USA kanske. Jag har ingen aning just nu, jag planerar inte ens så långt in i framtiden. Men du förstår ju fortfarande inte. Jag har inget emot svenskar, jag känner ungefär lika mycket samhörighet med kurder (jag är från Kurdistan) som med svenskar, eller egentligen mer med svenskar, i varje fall om man ser till värderingar och kultur. Mitt problem är inte vilken nationalitet jag ska tillhöra, utan själva konceptet som gör att det på något sätt ska vara fördelaktigt för mig att känna mig som en svensk och uppleva mig som en svensk. Jag vill inte vara min nationalitet, jag vill vara mig själv. Jag väljer ut det bästa från de kulturer jag hittills stött på och skapar min egen kultur.

Jag blir riktigt äcklad av "integrerade invandrare" och också invandrare som vägrar integrera sig. Två sidor av samma trångsynta mynt.

boxsquat
2005-03-24, 11:28
Ja? Vad är det som är så konstigt med det? Låter som att någon behöver ta itu med sina fördomar. Om han är Svensk medborgare och arbetar, varför inte?

Men hur många kommer att behandla honom som svensk? Är invandrare då synonymt med att inte bidra till samhället?

PowPow
2005-03-24, 11:33
Fan va trött jag är på att behöva skriva svenskar och invandrare, svensk är man när man KÄNNER det i hjärtat, har 2 vänner från irak som är mer svenskar än många av mina gamla kompisar som är ena jävla slöfockar som bara suger ut samhället på pengar :furious:


Håller med dig. Den vi och dem-debatt som syns idag gör ju inte mycket bättre..

Men dock, att vara invandrare betyder inte att man inte är svensk. Det betyder bara att man har bytat land efter födseln.

Langster
2005-03-24, 11:38
Nä, egentligen inte, jag vill nog helst bo någon annanstans. Australien eller USA kanske. Jag har ingen aning just nu, jag planerar inte ens så långt in i framtiden. Men du förstår ju fortfarande inte. Jag har inget emot svenskar, jag känner ungefär lika mycket samhörighet med kurder (jag är från Kurdistan) som med svenskar, eller egentligen mer med svenskar, i varje fall om man ser till värderingar och kultur. Mitt problem är inte vilken nationalitet jag ska tillhöra, utan själva konceptet som gör att det på något sätt ska vara fördelaktigt för mig att känna mig som en svensk och uppleva mig som en svensk. Jag vill inte vara min nationalitet, jag vill vara mig själv. Jag väljer ut det bästa från de kulturer jag hittills stött på och skapar min egen kultur.

Jag blir riktigt äcklad av "integrerade invandrare" och också invandrare som vägrar integrera sig. Två sidor av samma trångsynta mynt.Nä precis. Man måste inte känna att man tillhör nån nationalitet om man inte vill det. För det är väl just en känsla egentligen? Den känslan kommer nog när man tycker om sitt land och vill bo där, även av andra anledningar än att man föddes där.

Samma sak gäller ju när man ser på andra. Är en person svensk eller inte? Det beror på vad den personen vill göra för landet, om han tycker om att bo här osv. En invandrare som tycker att allt är skit med Sverige, vill komma härifrån och helst vill spöa folk på biografer anser jag inte vara svensk. En som lever på bidrag, men gillar Sverige och försöker skaffa ett jobb, försöker lära sig språket osv och därmed "vill vara svensk", han är svensk.

Vissa föds till en nationalitet, andra måste faktiskt arbeta för det, kanske sorgligt, men sant.

J_Hells
2005-03-24, 11:39
Men hur många kommer att behandla honom som svensk?
Om han arbetar, talar förstående Svenska och angagerar sig, då är han Svensk. Så är det bara. Om du inte ser den fingerade personen som Svensk, då är det ditt problem.

Är invandrare då synonymt med att inte bidra till samhället?

Det har jag aldrig påstått. Är du ute efter provokation, eller är du såpass födomsfull att du verkligen tycker så? En invandrare som vill arbeta är väl självklart en bättre medborgare än en som vill ta bidrag, oavsett tidigare nationalitet.

Langster
2005-03-24, 11:42
Vill bara påpeka att jag och många infödda med mig (nuförtiden) inte går och tänker: Oj där går en såndär invandrare. När vi ser en "blatte" på stan.
Helt ärligt faktiskt.

ölobrännvin
2005-03-24, 12:56
Mina Bosniska arbetskamrater kallar sej för bosnier och det gör vi andra också, och som dem gnäller över sverige, nää när jag får pension så sticker jag direkt till bosnien för det är mycket bättre och en lastbilschaufför som kommer ibland sitter med på fikat och förklarar att vi svenskar är puckon som ger alla invandrare pengar och husrum bara man säger rätt saker på imigrationsverket. Man upphör inte att vara irakier exempelvis bara för att man blir svensk man kan vara båda delar.

Tolkia
2005-03-24, 13:15
Vill bara påpeka att jag och många infödda med mig (nuförtiden) inte går och tänker: Oj där går en såndär invandrare. När vi ser en "blatte" på stan.
Helt ärligt faktiskt.
I second that. Jag har t.ex. en kursare med eritreanska föräldrar (jag har inte frågat honom om han anser sig vara eritrean eller svensk, så låt oss lämna den frågan därhän) och tro det eller ej, men jag sitter inte och tänker "oj, han är svart" eller "oj, vad han ser konstig ut" varje gång han öppnar munnen (det är vad jag skriver ja - i verkligheten är det naturligtvis precis vad jag gör, men jag vet ju att det inte är helt PK, så jag gör mitt bvästa för att låtsas som ingenting ... :D )

En liten historia apropå ingenting: Sista året jag bodde på studentkorridor flyttade det in en kille från Stockholm med syrianska föräldrar (själv svenskfödd) som var oerhört förvånad över att vi, som han uttryckte det, "hade så många invandrare här uppe i Norrland". Han hade trott att folk öppet skulle vända sig om på gatan och att barn skulle peka på honom och säga "Titta mamma, en brun pojke" eller något i den stilen. En inställning som vi här uppe f.ö. kallar "nollåttefasoner" ...

backflash
2005-03-24, 13:55
Ser ingen större fara i att gå på stan och tänka "titta h*n är från x" dvs dela in i typer, det blir värre när vi tillskriver imaginära attribut till dem så som "titta h*n är från x, vilket betyder att jag kommer bli rånad av en hedersmördande getknullare som endast lever på bidrag ... och inte är svensk". Vad som föds ur detta kan vi nog gissa.

lådsquattaren har ju rätt att närmast magiska egenskaper tillskrivs nationstillhörighet, alla sådana, och då att vara 'svensk' verkar vara att jobba och slita så skapas genast en rejäl svårighet redan i ordet invandrare och vad detta då kommer att representera.

Herkulez
2005-03-24, 13:59
Vill bara påpeka att jag och många infödda med mig (nuförtiden) inte går och tänker: Oj där går en såndär invandrare. När vi ser en "blatte" på stan.
Helt ärligt faktiskt.
annat var det när min gamla NK lärare var ung, han är kring 55 idag

"En dag när vi var hos en kompis i umeå så kom en annan kompis förbi och med stora ögon skrek han till oss -grabbar grabbar ,det är en neger på stan, vi hoppade upp på cyklarna och trampade för allt vi var värda för att hinna se denna mörka man"

:D

Tolkia
2005-03-24, 14:03
... då att vara 'svensk' verkar vara att jobba och slita så skapas genast en rejäl svårighet redan i ordet invandrare och vad detta då kommer att representera.
Jo, särskilt med tanke på vilken outsägligt representativ och verklighetsnära karaktärisering av det svenska kynnet den beskrivningen levererar.

Tricklev
2005-03-24, 14:07
annat var det när min gamla NK lärare var ung, han är kring 55 idag

"En dag när vi var hos en kompis i umeå så kom en annan kompis förbi och med stora ögon skrek han till oss -grabbar grabbar ,det är en neger på stan, vi hoppade upp på cyklarna och trampade för allt vi var värda för att hinna se denna mörka man"

:D

:laugh:

Påminner om min gammel morfar, som gick 7kilometer för att se en neger på cirkus ;)

backflash
2005-03-24, 14:23
Jo, särskilt med tanke på vilken outsägligt representativ och verklighetsnära karaktärisering av det svenska kynnet den beskrivningen levererar.


:)

If I may respond in English.
In the thread there could be read that 'swedishness' was, at least in a way, measured in the amount of work one does. Thus, for some, this amount of work and the will to work, is what portrays -represents- a 'Swede'. Then, the word immigrant can probably not hold the exact same meaning as 'Swede' for those who think in that manner, and thereby will be paired to some other meaning. Perchance creating a problem for those who are associated with that term?

muskelbyggarn
2005-03-24, 16:11
"Det där är ju hur rasistiskt som helst. Försöker du på något sätt inflika att negationen av svensk, nämligen invandrare, hör ihop med att suga ut samhället på pengar? "

Nej det gör jag inte, det är du som inte fattar vad jag skriver.

Jag HATAR alla jävlar som suger ut samhället med avsikt, spelar ingen roll om det är svenne eller blatte. Samma slödder allihopa. Sedan att invandrare som grupp har större andel bidragsberoende är en annan sak och jag anser inte att det är individens fel i första hand utan den helt kassa invandrings och integrationspolitiken som förs i detta land som har huvudansvaret för den frågan.

Svensk är som jag skrev om du läste något man känner själv. Att man sedan inte blir uppfattad som svensk av andra är en annan femma och ett av integrationsproblemen som finns.

Vill man sedan som du inte känna sig svensk eller kurd, fine, det är ett fritt samhälle och man får tycka vad man vill!


Vänl,,,
Tobbe

Langster
2005-03-24, 16:21
:)

If I may respond in English.
In the thread there could be read that 'swedishness' was, at least in a way, measured in the amount of work one does. Thus, for some, this amount of work and the will to work, is what portrays -represents- a 'Swede'. Then, the word immigrant can probably not hold the exact same meaning as 'Swede' for those who think in that manner, and thereby will be paired to some other meaning. Perchance creating a problem for those who are associated with that term?
Det var inte vad jag skrev iaf. Det behöver inte vara just svensk. Det kan lika gärna vara norsk eller gambiansk. Att vara en god medborgare medför alltid en del plikter, vart du än bestämmer dig för att leva.

För mig skapar ordet invandrare inte nåt problem.
Det verkar nästan som att ordet skapar mer problem för de som är invandrare och vill tycka synd om sig själva. Jag tror att många känner ett obefogat utanförskap idag.

boxsquat
2005-03-24, 16:48
Nä precis. Man måste inte känna att man tillhör nån nationalitet om man inte vill det. För det är väl just en känsla egentligen? Den känslan kommer nog när man tycker om sitt land och vill bo där, även av andra anledningar än att man föddes där.

Samma sak gäller ju när man ser på andra. Är en person svensk eller inte? Det beror på vad den personen vill göra för landet, om han tycker om att bo här osv. En invandrare som tycker att allt är skit med Sverige, vill komma härifrån och helst vill spöa folk på biografer anser jag inte vara svensk. En som lever på bidrag, men gillar Sverige och försöker skaffa ett jobb, försöker lära sig språket osv och därmed "vill vara svensk", han är svensk.

Vissa föds till en nationalitet, andra måste faktiskt arbeta för det, kanske sorgligt, men sant.

Ja, jag är med dig allt förutom det där med att en skötsam invandrare är mer svensk än en invandrare som inte sköter sig. Jag skulle inte säga så. Killarna som förstör på biografen och liknande är idioter, dom kan vara hur svenska eller osvenska som helst. Deras handling förändrar inte den saken, för jag ser ingen kausalitet mellan den handlingen och nationalitet. Såhär ser jag på det: en integrerad invandrare som känner sig svensk och upplever sig som svensk, alltså egentligen att han inte känner sig som icke-svensk och inte upplever sig som icke-svensk, är också svensk. Sen spelar det ingen roll om han är tungt kriminell eller VD på ett företag, att vara svensk är en fråga om kultur, inte hur vänlig man är mot kapitalet. Det där är skitsnack. Daniel Maiorana är mycket mer svensk än Ahmed 47 som bryter på arabiska och besöker moskén varje helg, även om Ahmed 47 sitter och arbetar med CAD-program på Ericsson dagarna i ända.

Metal_boy_
2005-03-24, 16:57
Jag tycker att en bra integrerad invandrare är en invandrare som lärt sig hur man man lever här, och har respekt för det samtidigt som den ej ska svika sitt eget ursprung och traditioner.

Man ska aldrig glömma sina rötter.

Langster
2005-03-24, 17:04
Ja, jag är med dig allt förutom det där med att en skötsam invandrare är mer svensk än en invandrare som inte sköter sig. Jag skulle inte säga så. Killarna som förstör på biografen och liknande är idioter, dom kan vara hur svenska eller osvenska som helst. Deras handling förändrar inte den saken, för jag ser ingen kausalitet mellan den handlingen och nationalitet. Såhär ser jag på det: en integrerad invandrare som känner sig svensk och upplever sig som svensk, alltså egentligen att han inte känner sig som icke-svensk och inte upplever sig som icke-svensk, är också svensk. Sen spelar det ingen roll om han är tungt kriminell eller VD på ett företag, att vara svensk är en fråga om kultur, inte hur vänlig man är mot kapitalet. Det där är skitsnack. Daniel Maiorana är mycket mer svensk än Ahmed 47 som bryter på arabiska och besöker moskén varje helg, även om Ahmed 47 sitter och arbetar med CAD-program på Ericsson dagarna i ända.
Du missuppfattade vad jag skrev. Det har fortfarande inget med pengar att göra. Jag skrev ju just att det var känslan som avgjorde. Sen hur man ser på andra är en annan sak. Kultur är inte allt heller. Man får gärna vara muslim eller vadsomhelst och inte fira jul och ändå vara svensk.

Det krävs dock en insats för att bli accepterad i ett nytt land, som jag skrev.

boxsquat
2005-03-24, 17:10
:)

If I may respond in English.
In the thread there could be read that 'swedishness' was, at least in a way, measured in the amount of work one does. Thus, for some, this amount of work and the will to work, is what portrays -represents- a 'Swede'. Then, the word immigrant can probably not hold the exact same meaning as 'Swede' for those who think in that manner, and thereby will be paired to some other meaning. Perchance creating a problem for those who are associated with that term?

Which is also precisely my point (although you expressed it much better). What Langster is trying to say is that the word "swede" (here not even a static word, it could be norwegian or whatever; the nationality of the inhabitants of the country you are living in) can be used in the description of a law obeying, profit making and generally well-behaved citizen living in a certain country. This means that the negation of the word "swede" (or whatever the nationality may be) which would then be "immigrant", "foreigner" or something similar to those should - and will - be described as diametrically opposed to that of "swede". Which sounds to me as racism on steroids, or perhaps diazepam...

boxsquat
2005-03-24, 17:11
Du missuppfattade vad jag skrev. Det har fortfarande inget med pengar att göra. Jag skrev ju just att det var känslan som avgjorde. Sen hur man ser på andra är en annan sak. Kultur är inte allt heller. Man får gärna vara muslim eller vadsomhelst och inte fira jul och ändå vara svensk.

Det krävs dock en insats för att bli accepterad i ett nytt land, som jag skrev.

Men vad menar du med ordet får? Får för vem?

Langster
2005-03-24, 17:14
Motsatsen till god medborgare kan vara kriminell, ja. Eller latmask, soffliggare, bidragstagare. Sätter du likhetstecken mellan dessa ord och invandrare så är det DU som är rasist.

Langster
2005-03-24, 17:18
Men vad menar du med ordet får? Får för vem?
Heh, vad menar du? Att man FÅR vara muslim? För mig får man ha vilken jävla religion som helst, tror inte många svenskar har några problem med att folk inte är just kristna.

boxsquat
2005-03-24, 17:22
Motsatsen till god medborgare kan vara kriminell, ja. Eller latmask, soffliggare, bidragstagare. Sätter du likhetstecken mellan dessa ord och invandrare så är det DU som är rasist.

Nej, det är ju du som sätter likhetstecken mellan god medborgare och svensk. Alltså är det logiska också att det bör sättas likhetstecken mellan motsatsen till god medborgare och invandrare? För sextio år sen när det inte fanns några invandrare här, skulle du fortfarande ha använt den definitionen? Ordet svensk är ju bara användbart i relation till allt det som inte är svenskt.

boxsquat
2005-03-24, 17:25
Heh, vad menar du? Att man FÅR vara muslim? För mig får man ha vilken jävla religion som helst, tror inte många svenskar har några problem med att folk inte är just kristna.

Nä, får vara svensk. Du säger att min rollfigur Ahmed 47 får vara svensk sålänge han "sköter sig" (underkastar sig den gängse moralen, de gängse värderingarna, etc), och då undrar jag givetvis vem det är som ger honom denna tillåtelse? Sedan när han har blivit tillåten att "vara svensk", vem ser till att han också i praktiken får vara så svensk som han fick tillåtelse att vara? Vari ligger nyttovärdet för honom i att få vara svensk om han ändå inte upplevs eller blir behandlad som svensk?

Langster
2005-03-24, 17:31
Nej, det är ju du som sätter likhetstecken mellan god medborgare och svensk. Alltså är det logiska också att det bör sättas likhetstecken mellan motsatsen till god medborgare och invandrare? För sextio år sen när det inte fanns några invandrare här, skulle du fortfarande ha använt den definitionen? Ordet svensk är ju bara användbart i relation till allt det som inte är svenskt.
Grejen är ju att jag fanns inte för 60 år sen! Jag växte upp med det här.
Det är inte så att jag en dag vaknade och såg att det fanns en massa invandrare i mitt land.

Motsats till svensk? Du lägger lite för stor tyngd vid det ordet tror jag. Motsatsen till svensk kan vara norsk. Behöver inte vara hedersmördare.

Nu måste jag gå och träna.

Tolkia
2005-03-24, 18:50
In the thread there could be read that 'swedishness' was, at least in a way, measured in the amount of work one does. Thus, for some, this amount of work and the will to work, is what portrays -represents- a 'Swede'. Then, the word immigrant can probably not hold the exact same meaning as 'Swede' for those who think in that manner, and thereby will be paired to some other meaning. Perchance creating a problem for those who are associated with that term?
Exakt. Och mitt inlägg var avsett just som en fin vink åt den som eventuellt förfäktar åsikten att "svenskhet" på något sätt skulle kunna mätas i hur arbetsam man är att det kanske vore dags att komma ut i verkligheten, för "svensk" stavas inte "idog" längre - om det någonsin har gjort det, något jag är tämligen tveksam till (att det sedan bland svenskar i gemen anses fint att vara "arbetsam" på gränsen till det patologiska är den annan sak; det finns många ideal som man hyllar utan att själv efterleva dem, eller försöka efterleva dem i större utsträckning). Jag kanske skulle ha dragit till med en skrevspark på en gång.

En integrerad invandrare som känner sig svensk och upplever sig som svensk, alltså egentligen att han inte känner sig som icke-svensk och inte upplever sig som icke-svensk, är också svensk.
Ungefär så, ja. För att inte säga just så, ja (inte ofta vi är så överens, förresten, så sug på den medan du kan ... :D ). Nationalism och nationalkänsla är ju just känslor; det enda sättet att mäta svenskhet måste alltså vara i hur svensk en person känner sig, eller kanske möjligen vill känna sig.

För övrigt undrar jag om inte det i media ganska vanligt förekommande uttrycket "andra generationens invandrare" inte är mer än lovligt absurt? För att inte säga paradoxalt?

Trance
2005-03-24, 18:53
Exakt. Och mitt inlägg var avsett just som en fin vink åt den som eventuellt förfäktar åsikten att "svenskhet" på något sätt skulle kunna mätas i hur arbetsam man är att det kanske vore dags att komma ut i verkligheten, för "svensk" stavas inte "idog" längre - om det någonsin har gjort det, något jag är tämligen tveksam till (att det sedan bland svenskar i gemen anses fint att vara "arbetsam" på gränsen till det patologiska är den annan sak; det finns många ideal som man hyllar utan att själv efterleva dem, eller försöka efterleva dem i större utsträckning). Uag kanske skulle ha dragit till med en skrevspark på en gång.

Alla vet att vara svensk definieras att du fortfarande tar en kölapp även om lokalen är tom och kassan är ledig.

PowPow
2005-03-24, 18:58
Ja? Vad är det som är så konstigt med det? Låter som att någon behöver ta itu med sina fördomar. Om han är Svensk medborgare och arbetar, varför inte?

Men om man är Svensk medborgare och inte arbetar? Är man inte svensk då? (?)

boxsquat
2005-03-24, 19:06
Ungefär så, ja. För att inte säga just så, ja (inte ofta vi är så överens, förresten, så sug på den medan du kan ... :D ). Nationalism och nationalkänsla är ju just känslor; det enda sättet att mäta svenskhet måste alltså vara i hur svensk en person känner sig, eller kanske möjligen vill känna sig.

För övrigt undrar jag om inte det i media ganska vanligt förekommande uttrycket "andra generationens invandrare" inte är mer än lovligt absurt? För att inte säga paradoxalt?

Jag har flickvän och är inte särskilt sugen idag, men det är alltid kul att vi är överens. :D

And on a serious note håller jag med dig. Vi kanske kan ha sex after all. :cool:

J_Hells
2005-03-24, 20:12
Men om man är Svensk medborgare och inte arbetar? Är man inte svensk då? (?)

Nej, då är man norsk! *rolleyes*

Eller så är man kanske en sämmre medborgare, om man nu har den inställningen att man inte vill arbeta trots att man har möjlighet.

PowPow
2005-03-24, 20:19
Nej, då är man norsk! *rolleyes*

Eller så är man kanske en sämmre medborgare, om man nu har den inställningen att man inte vill arbeta trots att man har möjlighet.

Ja, det lät ju nästan som om man var tvungen att jobba för att vara medborgare.

Langster
2005-03-24, 20:40
Nä, får vara svensk. Du säger att min rollfigur Ahmed 47 får vara svensk sålänge han "sköter sig" (underkastar sig den gängse moralen, de gängse värderingarna, etc), och då undrar jag givetvis vem det är som ger honom denna tillåtelse? Sedan när han har blivit tillåten att "vara svensk", vem ser till att han också i praktiken får vara så svensk som han fick tillåtelse att vara? Vari ligger nyttovärdet för honom i att få vara svensk om han ändå inte upplevs eller blir behandlad som svensk?
Hur behandlas en svensk?

Vill han kalla sig svensk, om han tycker att det finns nåt värde i det, då kommer det inte att vara några problem för honom att bli sedd som svensk av andra.

Om han däremot tycker att allt som har med svenska samhället suger och att alla svenskar är dumma i huvudet och rasister, då lär det bli väldigt svårt för honom att bli integrerad.

Allt handlar om inställning. Det är klart att renodlade rasister aldrig kommer att se honom som en svensk, men det är en minoritet.

Jag sa aldrig att det handlade om hur mycket man jobbade! Lägg inte Muskelbyggarns ord i min munn. Jag förstår dock vad han menade. Det gör säkert ni andra också! Jag sa att det handlade om känsla (det gjorde han också)... Och en VILJA att vara en del av samhället.
Jag blir ju för bövelen inte engelsman bara för att jag åker över dit och jobbar ett par månader.

dared
2005-03-24, 20:46
Hur behandlas en svensk?

Vill han kalla sig svensk, om han tycker att det finns nåt värde i det, då kommer det inte att vara några problem för honom att bli sedd som svensk av andra.

Om han däremot tycker att allt som har med svenska samhället suger och att alla svenskar är dumma i huvudet och rasister, då lär det bli väldigt svårt för honom att bli integrerad.

Allt handlar om inställning. Det är klart att renodlade rasister aldrig kommer att se honom som en svensk, men det är en minoritet.

Jag sa aldrig att det handlade om hur mycket man jobbade! Lägg inte Muskelbyggarns ord i min munn. Jag förstår dock vad han menade. Det gör säkert ni andra också! Jag sa att det handlade om känsla (det gjorde han också)... Och en VILJA att vara en del av samhället.
Jag blir ju för bövelen inte engelsman bara för att jag åker över dit och jobbar ett par månader.

ord! Mycket bra sagt faktiskt.

muskelbyggarn
2005-03-24, 20:50
Exakt Langster, kanske handlar det om att VILJA förstå vad vi skriver också?


Om man kommer från ett annat land, kommer hit och känner för detta land, vill följa de lagar och regler som finns och göra rätt för sig och känner att, ja Sverige är mitt land, här VILL jag bo och leva. Då är man svensk.

Däremot om man kommer hit, skiter i allt, kallar de som bor här för jävla svennejävlar, ger fan i och jobba, det gör ju andra osv. Ja då kan man inte kalla sig Svensk, så enkelt är det. Nu var detta ett "extremfall" och används som kontrast mot föregående stycke.


>J_Hells
"Eller så är man kanske en sämmre medborgare, om man nu har den inställningen att man inte vill arbeta trots att man har möjlighet."

Så ser jag på det, vill man inte jobba utan leva på att andra jobbar åt en, då tycker jag den personen är trash helt enkelt. En jävla snyltare, så väl infödd "svensk" (vilket det dräller av tyvärr som inte har lust att jobba...) som "invandrare".


Idiotiskt är de flyktingar som får komma hit och får uppehälle - SOM VILL JOBBA. Då får de inte jobba för de inte har fått arbetstillstånd, vilket tar allt från 6-12 månader. Helt idiotiskt för merparten av flyktingarna som vill jobba och göra rätt för sig -> och inte FÅR det.



Vänl,,,
Tobbe

boxsquat
2005-03-24, 20:53
Oj, jag glömde visst lägga till att jag gillar Karl Marx?

You can hate me now.

BeatNec
2005-04-10, 09:50
någon "svensk" här som har bott i ett annat land?

Jense
2005-04-10, 09:52
någon "svensk" här som har bott i ett annat land?


det rättfärdigar inte kriminellt beteende. speciellt då inte av ngn liten totte på 15 bast som inte bott i något annat land än sverige.

BeatNec
2005-04-10, 09:54
vad pratar du om?

Jense
2005-04-10, 09:55
vad pratar du om?


ah, ja. jag trode bara du skulle börja med "se, så ni vet inte hur det käns att bo i ett främmande land" snacket

BeatNec
2005-04-10, 09:56
läs och tänk efter innan du spottar ut dig dumma inlägg...

Jense
2005-04-10, 09:57
läs och tänk efter innan du spottar ut dig dumma inlägg...


jag läste din fråga, det räcker.

Jet
2005-04-10, 10:39
någon "svensk" här som har bott i ett annat land?

Nä, det har jag inte. Vart vill du komma?

BeatNec
2005-04-10, 19:40
de e tufft som fan å flytta till ett annat land. bodde själv i paris tidigar.
sökte säkert 100 jobb i början, fick inte ens vända hamburgare på en mcdonnalds kopia...

ja undrar hur jag skulle klara mig om jag va _tvungen_ att flytta ifrån sverige när jag va kanske 40 år? lära sig ett nytt språk, bli nekad hundra jobb. osv

välldigt psykiskt jobbigt att bli nekad jobb efter jobb...

f-up läge som ingen vill vara i och som är omöjligt att tänka sig in i om man inte bott i annat land, tror jag...


i övrigt så blev jag ganska förvånad över denna tråden med så många märkliga inlägg, från folk med så annorlunda verklighetsbild en vad jag har =)

Heimdahl
2005-04-10, 20:14
Hur det än är Socialdemokraternas fel alltihop, det är jag tvärsäker på, spelar ingen roll om det var nysvenskar eller inte... jävla sossarna har suttit för länge.

Jet
2005-04-10, 21:56
de e tufft som fan å flytta till ett annat land. bodde själv i paris tidigar.
sökte säkert 100 jobb i början, fick inte ens vända hamburgare på en mcdonnalds kopia...

ja undrar hur jag skulle klara mig om jag va _tvungen_ att flytta ifrån sverige när jag va kanske 40 år? lära sig ett nytt språk, bli nekad hundra jobb. osv

välldigt psykiskt jobbigt att bli nekad jobb efter jobb...

f-up läge som ingen vill vara i och som är omöjligt att tänka sig in i om man inte bott i annat land, tror jag...


i övrigt så blev jag ganska förvånad över denna tråden med så många märkliga inlägg, från folk med så annorlunda verklighetsbild en vad jag har =)

Merparten av de som begår brott är ju faktiskt unga människor, många av dem har bott här hela sitt liv. Att de bor i segregerade områden kan man inte älta till förbannelse, det är om inte annat föräldrarnas plikt att motivera sina barn att bli goda medborgare och satsa på att integrera sig så gott det går i samhället.

Dessutom, i Sverige behöver man inte begå brott för att ÖVERLEVA, utan i Sverige begås brott då man strävar efter STATUS, inte mat på bordet.

The Mentor
2005-04-10, 22:11
Jag tycker att kriminalitet är en bra sak.

BeatNec
2005-04-12, 19:21
"Dessutom, i Sverige behöver man inte begå brott för att ÖVERLEVA, utan i Sverige begås brott då man strävar efter STATUS, inte mat på bordet"

eller för spänningen, eller pga uttråkning eller för att få ihop till dagens tjack, eller till steroider eller för att kunna åka på semester till sommaren eller av vilken anledning som hellst.

att det görs för att få status i sverige är nog mer av en tv-grejj ;P

_Magnus_
2005-04-13, 16:35
Men va det ska tjôtas!!
Hälften av er är så politiskt korrekt skitnödiga så ni är rädda att ens titta åt en invandrare för att bli beskyllda för att bli kallade rasister. Och andra hälften har fattat galoppen någorlunda. Ni får själva lista ut vem som är vem. Allt kan man inte försvara med att skylla på integrationspolitik osv....

Och vad beträffar Malmö så ÄR det en slummstad som tyvärr kommer spåra ur ännu mera.
Gängen är som pesten och man bör ha en magnum i fickan om man ska våga sig ut själv eller i ett mindre sällskap kvällstid.

Och att kunna kalla sig svensk (utlandsfödd eller inte) är defenitivt någonting hedervärt! :smash: Det var nämligen nån som antydde motsattsen.

Jense
2005-04-13, 17:50
mera.
Gängen är som pesten och man bör ha en magnum i fickan om man ska våga sig ut själv eller i ett mindre sällskap kvällstid.



aaaaaaaja, du behöver knappast överdriva för att bevisa en poäng :D



även om en magnum är en fin pistol

_Magnus_
2005-04-13, 18:20
aaaaaaaja, du behöver knappast överdriva för att bevisa en poäng :D



även om en magnum är en fin pistol


Okej, jag kanske överdrev en smula men det var bara för att budskapet skulle gå hem. ;)

Jense
2005-04-13, 18:20
Okej, jag kanske överdrev en smula men det var bara för att budskapet skulle gå hem. ;)



ja precis.. bor du själv i malmö?

palme
2005-04-13, 18:24
Nån som såg intervjun med killen som vart kidnappad i Irak? Han hade bott här sen...84(?) och en snubbe tolka vad han sa......jag tycker det är jävligt illa när jag har kompisar som bott här i mindre än 3 år och kan Svenska väldigt bra. Det kändes som en spottloska i ansiktet, det går bra att "fly" hit men han är inte ett dugg intresserad av att lära sig språket. Då kan han lika gärna åka hem igen för han har då inte gjort nått för vårat land.

PowPow
2005-04-13, 18:45
"Hälften av er är så politiskt korrekt skitnödiga så ni är rädda att ens titta åt en invandrare för att bli beskyllda för att bli kallade rasister. Och andra hälften har fattat galoppen någorlunda. Ni får själva lista ut vem som är vem. Allt kan man inte försvara med att skylla på integrationspolitik osv...."

Vad tycker du man ska skylla på? Att det finns en viss gen i personer från andra länder än Sverige, som gör att dessa personer beter sig illa?

"Och vad beträffar Malmö så ÄR det en slummstad som tyvärr kommer spåra ur ännu mera.
Gängen är som pesten och man bör ha en magnum i fickan om man ska våga sig ut själv eller i ett mindre sällskap kvällstid. "

Jag har bott här i 22 år, och aldrig haft några problem med att gå ute på kvällarna. Varken med eller utan kompisar vid min sida.

Nu ska jag cykla iväg och träna.. hoppas inte invandrarna kommer och tar mig...

"Och att kunna kalla sig svensk (utlandsfödd eller inte) är defenitivt någonting hedervärt! :smash: Det var nämligen nån som antydde motsattsen."

Mer hedervärt än att kunna kalla sig dansk, tysk eller kines? Menar du att det hedersvärda är att vara knuten till en nation, eller att vara knuten till just Sverige? Och i så fall varför?

PowPow
2005-04-13, 18:47
Nån som såg intervjun med killen som vart kidnappad i Irak? Han hade bott här sen...84(?) och en snubbe tolka vad han sa......jag tycker det är jävligt illa när jag har kompisar som bott här i mindre än 3 år och kan Svenska väldigt bra. Det kändes som en spottloska i ansiktet, det går bra att "fly" hit men han är inte ett dugg intresserad av att lära sig språket. Då kan han lika gärna åka hem igen för han har då inte gjort nått för vårat land.

Skrev en uppsats på B-nivå om ämnet (Andraspråksinlärning för vuxna). Är du intresserad så kan du skicka ett PM.

_Magnus_
2005-04-14, 11:56
ja precis.. bor du själv i malmö?

Nope bor inte i malmö men jag tillbringar 7 timmar varje dag här och det räcker :)

Till han med Haschplankebilden:
Det finns många orsaker, det är möjligt att integrationspolitiken är EN av dom, men man kan fan inte förklara rån, misshandel och våldtäkter med att man har det svårt och bor i en fattig stadsdel.
Jag är allt annat än rik, snarare ganska fattig. Men jag har aldrig begått något utav ovan nämda brott.

Dom det är mest synd om i samanhanget är majoriteten invandrare som sköter sig, fan dom måste verkligen skämmas över sina lansmän.

Om DU nu inte tycker det är hedervärt att kalla sig svensk så får det stå för dig. Jag kan bara hänvisa dig till att läsa lite historia och samhällskunskap så kommer du snart att inse att vi har det ganska bra här uppe och att våra förfäder har dött-slitit-svultit och offrat sig för att vi ska ha det som vi har det nu.
Avslutar med ett engelskt ordsåråk.
Översätt det gärna till svenska: England - Love it or leave it!

PowPow
2005-04-14, 16:07
Om DU nu inte tycker det är hedervärt att kalla sig svensk så får det stå för dig. Jag kan bara hänvisa dig till att läsa lite historia och samhällskunskap så kommer du snart att inse att vi har det ganska bra här uppe och att våra förfäder har dött-slitit-svultit och offrat sig för att vi ska ha det som vi har det nu.
Avslutar med ett engelskt ordsåråk.
Översätt det gärna till svenska: England - Love it or leave it!

Jag har inte motsagt mig det faktum att man kan känna sig hederfull av att vara svensk. Lite samhällskunskap, säger du. Är faktiskt inne på min tredje termin, på väg att bli just samhällsvetare. Och kom ihåg, att historian är inget annat än en efterhandskonstruktion, som inte speglar det som har hänt, utan det som historiker har valt att folusera på inom en viss tidsrymnd. Du väljer nu att fokusera på några positiva saker, men väljer inte att nämna saker som hände under t.ex. Carl XII:s tid, eller under ww2 (bara för att demonstrera hur 3:e person senare kan tolka vad historikerna en gång tolkat).

Ser inte riktigt hur jag ska känna stolthet över vad folk för länge sedan gjorde. Personer som jag inte har någon som helst koppling till (förutom någon slags konstruerat kvasisläktskap). Men jag motsätter mig inte att andra känner denna stolthet. Folk får vara stolta över vad dem vill. Själv är jag mest stolt över det som jag själv varit med och utvecklat. Gällande min känslor över att vara född i Sverige, så är jag snarare tacksam än stolt.

PowPow
2005-04-14, 16:10
Det finns många orsaker, det är möjligt att integrationspolitiken är EN av dom, men man kan fan inte förklara rån, misshandel och våldtäkter med att man har det svårt och bor i en fattig stadsdel.
Jag är allt annat än rik, snarare ganska fattig. Men jag har aldrig begått något utav ovan nämda brott.

Är det någon som har gjort det?
Frågan är snarare, om du tycker att man kan förklara rån, misshandel och väldtäckt genom att åberopa den skyldiges etniska ursprung.

Jet
2005-04-14, 16:19
"Dessutom, i Sverige behöver man inte begå brott för att ÖVERLEVA, utan i Sverige begås brott då man strävar efter STATUS, inte mat på bordet"

eller för spänningen, eller pga uttråkning eller för att få ihop till dagens tjack, eller till steroider eller för att kunna åka på semester till sommaren eller av vilken anledning som hellst.

att det görs för att få status i sverige är nog mer av en tv-grejj ;P

Så att man har tråkigt är en förklaring till att börja råna folk? Då är det ju bra att merparten av människor inte verkar ha det...

De äckliga ungdomsgäng som härjar i Malmö har säkerligen inte ett långt gånget narkotikamissbruk eller steroidmissbruk, då många av dem knappt har kommit ur blöjan.

Och varför reagerar inte deras föräldrar när de kommer hem med stöldgods, alternativt har pengar att köpa saker som föräldrarna inte har gett dem?

_Magnus_
2005-04-15, 11:57
Är det någon som har gjort det?
Frågan är snarare, om du tycker att man kan förklara rån, misshandel och väldtäckt genom att åberopa den skyldiges etniska ursprung.

Till lika stor del som utanförskap iallafall. Ta bara en sådan sak som att det tex i många arabländer är extremt hårda straff för diverse brott, men här i sverige är straffen skrattretande, speciellt för folk under 18. Varför ska man köpa en canadian goose jacka för 8000 när du kan sno den och i extremt sällsynta fall få en utskällning av en socialtant.

En annan bidragande orsak är att det tyvärr innom vissa avdessa grupper är status att begå brott. Någon annan var tidigare inne på det.

_Magnus_
2005-04-15, 12:20
Jag har inte motsagt mig det faktum att man kan känna sig hederfull av att vara svensk. Lite samhällskunskap, säger du. Är faktiskt inne på min tredje termin, på väg att bli just samhällsvetare. Och kom ihåg, att historian är inget annat än en efterhandskonstruktion, som inte speglar det som har hänt, utan det som historiker har valt att folusera på inom en viss tidsrymnd. Du väljer nu att fokusera på några positiva saker, men väljer inte att nämna saker som hände under t.ex. Carl XII:s tid, eller under ww2 (bara för att demonstrera hur 3:e person senare kan tolka vad historikerna en gång tolkat).


Japp jag är medveten om att historien skrivs med eftervärldens ögon efter vad som ansågs vara politiskt korrekt då. Men båda sidor gynnas av historieberättare.


Ser inte riktigt hur jag ska känna stolthet över vad folk för länge sedan gjorde. Personer som jag inte har någon som helst koppling till (förutom någon slags konstruerat kvasisläktskap). Men jag motsätter mig inte att andra känner denna stolthet. Folk får vara stolta över vad dem vill. Själv är jag mest stolt över det som jag själv varit med och utvecklat. Gällande min känslor över att vara född i Sverige, så är jag snarare tacksam än stolt.

Ok, tacksamhet - stolthet, saksamma i mina ögon. Men alla har ju som du skrev olika åsikter om detta

The Mentor
2005-04-15, 12:53
Till lika stor del som utanförskap iallafall. Ta bara en sådan sak som att det tex i många arabländer är extremt hårda straff för diverse brott, men här i sverige är straffen skrattretande, speciellt för folk under 18. Varför ska man köpa en canadian goose jacka för 8000 när du kan sno den och i extremt sällsynta fall få en utskällning av en socialtant.

En annan bidragande orsak är att det tyvärr innom vissa avdessa grupper är status att begå brott. Någon annan var tidigare inne på det.

Men har du aldrig frågat dig varför det är innebär upphöjd status att begå brott inom dessa grupper? Och varför envisas folk med att ständigt missa det att det är förortskillar som begår brott och inte "invandrare"? Jag menar, hur många invandrare från t.ex. Lidingö (det finns en hel del) tror du det är som begår brott? Hur många invandrare som inte bor i förorterna är det överhuvudtaget som begår brott? Not a whole lot, kan jag säga dig. Det är en klassfråga, och har också alltid varit det. Svenskarna i förorterna går ju inte att skilja från invandrarna - tvärtom, är svenskarna i sådana slags områden oftast värst.

Arablandsexemplet suger så hårt att det inte är sant. De flesta invandrarkillar här i Sverige som begår brott är andra generationens invandrare och har alltså aldrig ens upplevt sitt hemlands lagar - och resten, som inte är andra generationens invandrare, som t.ex. jag, var ju så pass små i det egna hemlandet att det inte fanns någon möjlighet att begå brott!

MFredde
2005-04-15, 13:05
Ska jag vara helt ärlig så kan man inte gå igenom malmö från ena sidan till den andra utan att bli "utsatt" för något. Helt sjuk stad i nuet som en gång i tiden var mycket trevlig. Blir absolut inte förvånad när man läser/hör något sånt här. Malmö är FUCKED UP *grr27*

The Mentor
2005-04-15, 13:13
Jag säger detsamma om Djursholm. Man vågar ju inte gå från ena sidan till den andra utan att bli antastad av någon vidrig kärring som tror att man ska råna henne, när allt man egentligen vill är att låna hennes prylar ett tag. Skrämmande hur utvecklingen ter sig. Man blir ju förfan alldeles jävla mörkrädd! Såhär var det inte när min mormors fars mosters farbrors kusins rumskompis farmors farfars träds grens ekorres mördares ägares pappa levde. Samhället är på väg mot avgrunden, och politikerna bara tittar på!

Metal_boy_
2005-04-15, 13:27
Och varför reagerar inte deras föräldrar när de kommer hem med stöldgods, alternativt har pengar att köpa saker som föräldrarna inte har gett dem?

Det är lättare att hålla pengar gömda när man kommer hem. Man säljer såklart prylarna. En utläning som snor en bilstereo har sällan bil tex.

palme
2005-04-15, 13:31
Det är lättare att hålla pengar gömda när man kommer hem. Man säljer såklart prylarna. En blatting som snor en bilstereo har sällan bil tex.

Men när jag snodde en bilstereo så hade jag inte heller bil, men jag är ju inte blatte heller. Fick den inte såld samma kväll heller...

Är du med i GB metal?

Metal_boy_
2005-04-15, 13:34
Men när jag snodde en bilstereo så hade jag inte heller bil, men jag är ju inte blatte heller. Fick den inte såld samma kväll heller...

Är du med i GB metal?

ändrade till utläning, eftersom vissa bara får säga blatte här inne, så jag tog det säkra före det osäkra.

Är väl samma sak med en svensk "hårding". Jag trodde att jet pratade om invandrare, och dess förortskriminalitet.

GB?

palme
2005-04-15, 13:35
Glassbolaget.

Metal_boy_
2005-04-15, 13:38
Glassbolaget.


:laugh: aha du tror att jag är en sån typ *screwy*

PowPow
2005-04-15, 15:50
Till lika stor del som utanförskap iallafall. Ta bara en sådan sak som att det tex i många arabländer är extremt hårda straff för diverse brott, men här i sverige är straffen skrattretande, speciellt för folk under 18. Varför ska man köpa en canadian goose jacka för 8000 när du kan sno den och i extremt sällsynta fall få en utskällning av en socialtant.


Du menar alltså, att personer från annat land än Sverige (alla andra eller bara vissa andra länder?) har det i sina gener att stjäla, mörda, våldta, misshandla et cetera? Har jag förstått dig rätt? Skrämmande i så fall..

_Magnus_
2005-04-15, 16:17
Du menar alltså, att personer från annat land än Sverige (alla andra eller bara vissa andra länder?) har det i sina gener att stjäla, mörda, våldta, misshandla et cetera? Har jag förstått dig rätt? Skrämmande i så fall..


Ja visst är det skrämmande, vi får hoppas att det inte är så....

PowPow
2005-04-15, 18:17
Ja visst är det skrämmande, vi får hoppas att det inte är så....

Då är vi på samma plan i våra förhoppningar iaf *rolleyes*

palme
2005-04-17, 19:00
http://www.expressen.se/index.jsp?a=270649

I malmö vill jag bo! *flex*

CoC
2005-04-18, 09:23
En lång rad av år av socialdemokratisk invandringspolitik har totalt förstört delar av Sverige. En huvudanledning till att jag emigrerade. Huvudlöst att ta in folk i stora mängder och samtidigt vara väl medvetna om att en stor del av dom saknar möjlighet till att få ett hyffsat arbete med allt vad det innebär. Invandring i kontrollerade former från fördomsfria länder är bara positivt med ökad genetisk variation m.m. Varför inte införa en kvotering som står i direkt relation till brottstatistiken, dvs ökad invandring från de länder som begår färre brott per capita än medelsvensken och minskad eller indragen invandring från de länder som är överrepresenterade i brottstatistiken.

PowPow
2005-04-18, 14:46
En lång rad av år av socialdemokratisk invandringspolitik har totalt förstört delar av Sverige. En huvudanledning till att jag emigrerade. Huvudlöst att ta in folk i stora mängder och samtidigt vara väl medvetna om att en stor del av dom saknar möjlighet till att få ett hyffsat arbete med allt vad det innebär. Invandring i kontrollerade former från fördomsfria länder är bara positivt med ökad genetisk variation m.m. Varför inte införa en kvotering som står i direkt relation till brottstatistiken, dvs ökad invandring från de länder som begår färre brott per capita än medelsvensken och minskad eller indragen invandring från de länder som är överrepresenterade i brottstatistiken.

Genetisk variation? Say what? *rolleyes*

titanic
2005-05-19, 17:27
*grr*
HATARHATARHATARHATARHATARHATARHATARHATARHATARHATAR HATARHATARHATARHATARHATARHATARHATARHATARHATARHATAR HATARHATARHATARHATAR!
dessa idioter!!