handdator

Visa fullständig version : Hur långt mellan måltiderna?


sanoj
2005-03-21, 21:29
Har fått för mig att det inte ska vara mer än 3 timmar mellan varje måltid, stämmer det?

Hur stora ska måltiderna vara om man äter med 3 h mellanrum?

(Jag är inte speciellt muskulös så jag kan inte äta som nån flodhäst, men jag klämmer i mig så mycket det går.)

King Grub
2005-03-21, 21:45
Skall och skall... Det händer inget dramatiskt om det råkar gå lite längre tid, men 3 timmar är en bra siffra att ha i baktanken. Blir det 2 timmar och 45 minuter här och 3 och en halv timme där spelar det mindre roll.

Hur mycket du skall äta beror på ditt energibehov och antalet mål du äter. Timmarna efter ett träningspass kan du lägga in lite extra kalorier, främst i form av kolhydrat och protein, utspridda över ett flertal mindre mål.

Några enkla tips: kring träning, särskilt timmarna efter, och på morgonen är det lämpligt att koncentrera kolhydratintaget lite extra. Har man inte tränat innan kan man dra ner på kolhydraterna sent på kvällen, eftersom förmågan att ta hand om glukos är som bäst tidigt på dagen, för att försämras allteftersom dagen lider, samt att det hämmar tillväxthormonutsöndring på natten. Fett jämnt utspritt över dagen, men inte för mycket (mättat) direkt på morgon, då det sänker insulinkänsligheten de kommande timmarna, och inte i samband med träning eller timmarna direkt efter. Protein jämnt utspritt över dagen, men lite extra tonvikt timmarna efter träning.

Lasse Kongo
2005-03-21, 22:03
jag har kommit fram till att 2 1/2 till 3 passar mig perfekt.

åt under en längre tid med 2h intervall, bara för det skulle vara så, men det var för tätt, har provat 4h med men efter ca 3 1/2 känner ja att ja börjar sega till, så 3 är helt klart 100% optimalt för mig.

men som sagt, man får inte bli för inrutad utan gå på lite känsla o se va som funkar för dig.

om det går för länge tex uppåt 5h så äre inte att jag tror att allt går åt helvete eller att jag tappar massa, jag blir helt enkelt så matt utan food...

HenrY
2005-03-21, 22:24
jag har kommit fram till att 2 1/2 till 3 passar mig perfekt.

åt under en längre tid med 2h intervall, bara för det skulle vara så, men det var för tätt, har provat 4h med men efter ca 3 1/2 känner ja att ja börjar sega till, så 3 är helt klart 100% optimalt för mig.

men som sagt, man får inte bli för inrutad utan gå på lite känsla o se va som funkar för dig.

om det går för länge tex uppåt 5h så äre inte att jag tror att allt går åt helvete eller att jag tappar massa, jag blir helt enkelt så matt utan food...

Samma här, försöker att äta med 2.5 - 3 timmars mellanrum. När det går över 3.5 så börjar ja sega till!

Kaboffastar
2005-03-21, 22:49
Jag försöker hålla 3 timmars mellanrum. Utan att titta på klockan så känner jag när det är 15 min kvar till ät-dags, då börjar jag bli hungrig. samma sak åt andra hållet jag känner av när det gått 15-30 min förbi ät-tiden då känner jag mig rätt tom = jag blir hungrigare och hungrigare och när dte väl blir mat så äter jag kanske lite för mkt för att kunna hålla mig inom mina kaloriintagsramar = jag äter mig inte mätt = hungig snabbare = ond cirkel. så funkar jag :D ( _OBS_ ^^SÅ funkade jag vekligen inte innan jag började deffen, då kunde jag käka 5 mackor och lite soppa ena dagen, 1 mål mat och 4 mackor andra dagen och 5 mål varm mat 3'e dagen, snacka om rutin ;) )

CeCe
2005-03-23, 11:16
Vad händer med kroppen om den får gå hungrig en timme? Sjunker förbränningen då eller tar det lite längre tid? Tänkte mest på om man inte ätit så mycket och blir tvungen att oplanerat vänta med nästa måltid en timme längre än vanligt, säg fyra timmar istället för tre?

King Grub
2005-03-23, 13:12
Vad händer med kroppen om den får gå hungrig en timme? Sjunker förbränningen då eller tar det lite längre tid? Tänkte mest på om man inte ätit så mycket och blir tvungen att oplanerat vänta med nästa måltid en timme längre än vanligt, säg fyra timmar istället för tre?

Blodsockret sjunker, glukagon utsöndras, muskelnedbrytning påbörjas. 4 timmar är dock inget att tala om i sammanhanget.

raQblad
2005-03-23, 18:56
jag försöker äta varannan timme, alltså 2 timmars uppehåll mellan varje mål...nånting sånt.