handdator

Visa fullständig version : Putrygg när jag sitter. Går den att stretcha ut?


Aeis
2005-03-21, 18:10
När jag sitter böjs min rygg automatiskt, istället för att hela överkroppen böjs vid benen, speciellt när jag lutar mig fram. Kom att tänka på idag om det kanske var korsryggsmusklerna som är för korta?

Någon som har samma problem eller någon som råkar veta om problemet går att lösa?

Bodylotion
2005-03-21, 18:45
Handlar det inte om din kroppskontroll där...

Aeis
2005-03-21, 19:25
Nja jag vet inte, kanske. Men känns nästan som det kan vara att någon muskel är kort.
Måste iaf spänna mig ganska mycket för att kunna luta lite framåt med rak rygg, och kan ändå inte luta mig så långt fram jag vill. När jag försöker ser det onaturligt och spännigt ut så det är inget jag vill göra bland folk.. :(

ugly_kid
2005-03-21, 21:12
Kom att tänka på idag om det kanske var korsryggsmusklerna som är för korta?



Korsryggsmusklerna som du kallar dom kan ju knappast vara för korta om din kropps böjs på det hållet som du förklarar

Aeis
2005-03-21, 21:25
Korsryggsmusklerna som du kallar dom kan ju knappast vara för korta om din kropps böjs på det hållet som du förklarar

Okej men något mellan rumpan och ryggens början?

Någon som vet om jag kan göra något åt det?

MFredde
2005-03-21, 22:56
Träna ryggen bara, så kan du hoppas att det löser sig. jag har riktigt taskig hållning efter att ha gått med händerna i fickorna ett bra tag.. börjar räta upp sig nu ganska bra

ugly_kid
2005-03-21, 23:11
kan vara så att du har framåtroterande axlar, då ser ryggen mer böjd ut.

obesogen
2005-03-21, 23:28
Jag måste säga att jag inte riktigt fattar vad du menar. Menar du att du har kufos i ländryggen? Jag har då alldrig hört talas om det fenomenet hos en frisk människa. Vad gäller flektion i ryggen så tas den ut mest i den lumbala och cervikala delen och jag fattar inte hur du får det till att du skulle vara stel eller ostretchad för i så falll skulle det bli tvärt om, att du INTE kunde böja ryggen. Du får förklara mer ingående.

bubbe
2005-03-21, 23:30
dålig hållning framför datorskärmen?

man får helt enkelt tänka på sin hållning och sitta upprätt,

pellepedal
2005-03-22, 09:22
Jag har haft samma problem som du. Tror det är en fråga om hållning.
Det handlar om att man får träna upp ryggen och hela tiden tänka på hur man håller kroppen så blir det bättre till slut.

Aeis
2005-03-23, 15:10
Är nog en kombination av dålig hållning framför datorn och händerna i byxfickorna. Kanske också en släng av framåtroterande axlar..

Så jag får försöka sitta bra vid datorn och undvika att ha händerna i byxfickorna.
Hur gör man med framåtroterande axlar?

bubbe
2005-03-23, 15:11
Hur gör man med framåtroterande axlar?

stretcha, träna full längd i hantelpress, se till att baksida axlar och traps
får riktig träning.

Kreout
2005-03-23, 15:22
Varför skulle det inte kunna ha med korta/ostretchade bakre-lårmuskler att göra? Jag kanske har fått det om bakfoten men om vi låtsas att det beror på förkortade hamstrings så borde väl korsryggen förhindras från att fällas framåt allt för mycket eftersom utsträckningen av hamstrings (genom böjningen av låren när man sitter) förhindrar detta då hamstrings är sammankopplade med ryggmuskulaturen. Det som enligt mig borde hända är just att den nedre delen av ryggen kutar bakåt medan den övre delen fälls framåt som vanligt, m.a.o uppnås det beskrivna förloppet? Har jag fel blir jag gärna upplyst.