handdator

Visa fullständig version : Vilket träningsupplägg passar bäst när man skall lägga på sig muskelmassa


mangs
2005-03-21, 13:16
Har nyligen ändrat upplägg i min träning då jag kände för att göra lite förändringar. Det jag vill komma åt är bättre muskeltillväxt och kondition. Styrkan bryr jag mig inte om i nu-läget. Mitt nya upplägg går ut på att köra fler set än tidigare och ungefär samma övningar. Pauserna mellan seten kommer mestadels ligga på 30 sekunder och ca 1 minut för de större övningarna. Kommer köra en del superset för att höja tempot på passet. Att detta både ger och kräver bättre kondition är ju ganska självklart men frågan är om det genererar bättre muskeltillväxt? Kör igenom kroppen på 8 dagar splittat på 4 träningstillfällen.


Jag ger ett exempel nedan på förändringen så kanske ni kan fylla i era tankar ang. vilket som är bäst för muskel-tillväxt.

Gamla upplägget:

Bröst+Triceps
Sned Bänk 5+4+3*100...............................180s paus mellan seten
Bänk 5+4+3*120......................................200 s paus mellan seten
Smal bänk 5+4*105..................................180s paus mellan seten
Dips 9+8+7*25kg......................................15 0s paus mellan seten
Flyes 12+10*27........................................12 0s paus mellan seten
Liggande tricepspress 8+6*65kg...................150s paus mellan seten


Nya upplägget:

Bröst+Triceps
Sned Bänk 6+6+6+6+5*90............................60s paus mellan seten
Bänk 6+6+6+5+5*105..................................60s paus mellan seten
Smal bänk 6+6+5+4*95................................45s paus mellan seten
Dips 10+10+9+8+7+7+6................................45s paus mellan seten
Flyes 12+10+10+8*24..................................30s paus mellan seten
Liggande tricepspress 8+8+8+7+6*50kg...........30s paus mellan seten


Som ni ser, lägre vikter fast med fler set och ett mycket högre tempo. Inbillar mig att detta ger mig bättre uthållighet och kanske muskeltillväxt konta styrka.

Jag kommer köra på detta upplägget under en 10-veckors period för att känna vad det ger mig men vad tror ni, kan det bara positivt eller kommer det bli pannkaka av alltihop och jag får börja om igen från ruta 1?

Tricklev
2005-03-21, 13:32
Hög intensitet, med inte för mycket vila, är bra ur många synpunkter :thumbup:

Nismo
2005-03-21, 17:27
Tycker det ser bra ut.
Känns som det var alldeles för lång tid mellan seten så som du körde innan.

Big_Vik
2005-03-21, 17:28
Hög intensitet, med inte för mycket vila, är bra ur många synpunkter :thumbup:
Utveckla?

Vill inte vara elak, är seriöst nyfiken på hur det kan va så pass bra?

Tricklev
2005-03-21, 17:35
Utveckla?

Vill inte vara elak, är seriöst nyfiken på hur det kan va så pass bra?

Mer träning på kortare stund, kortare pass, högre intensitet(vilket kommer övas upp, typ), man kan ta ut sig mera på kortare stund.

Ja, kortare är helt enkelt nyckelordet ;)

vikingur
2005-03-21, 18:50
Men är det inte för kort paus jag menar 1min är väl i det kortaste tycker jag. Men skriva gärna igen och berätta om det fungerade bra :whipped:

z_bumbi
2005-03-21, 19:11
Jag kommer köra på detta upplägget under en 10-veckors period för att känna vad det ger mig men vad tror ni, kan det bara positivt eller kommer det bli pannkaka av alltihop och jag får börja om igen från ruta 1?

Du får se vad det ger just dig, jag tror du offrare en del av maxstyrkan men uthålligare bör du bli i alla fall.

Big_Vik
2005-03-23, 23:25
Mer träning på kortare stund, kortare pass, högre intensitet(vilket kommer övas upp, typ), man kan ta ut sig mera på kortare stund.

Ja, kortare är helt enkelt nyckelordet ;)

Jag är lite skeptisk till det. Varför ska alla ha så jäkla bråttom när man tränar? Man kör tills man är klar och vilar så mycket man känner för, jag kör nästan aldrig under en timme. Sen är det ju inte så att muskelbrytningen automatiskt ökar med 500% bara för att du varit 61 minuter på gymmet.

Dock förstår jag lite grann vart du vill komma. Hur många gym lider inte av killgäng (det kan vara gubbar också!) som ockuperar stängerna medan de snackar i 10 minuter mellan seten?

För mig personligen (skratta inte nu ;)) är intensitet styrt av tidsaspekten. Jag har inte tränat länge, något över 2år, men jag kan helt klart känna i kroppen under och efter ett lyckat pass att det varit jäkligt intensivt! Vikterna bara flyger upp, du överträffar dig själv och dina mål, energin tycks aldrig ta slut. Problemet blir bara att försöka få de där passen så ofta som möjligt. :confused:

Åsikter från en fortfarande nybörjare i ett intressant ämne. :)