handdator

Visa fullständig version : Få fram formerna! Behöver tips


denpa
2005-03-21, 12:15
Hej Alla glada!

jag skulle behöva hjälp med ett nytt upplägg.

Jag har hittills kört 6x3 i överlag på övningar. jag vill öka i massa. Jag är rätt nöjd nu och nu vill jag få fram definitionerna till sommaren. Hur ska jag köra?

Fettförbänning kontra styrketräning? Lätta på vikterna och köra fler reps? Fler set?

Tacksam för tips och råd!

blekfet2
2005-03-21, 12:34
cardio cardio cardio samt styrke styrke styrke.....lägg om kosten så du hamnar på kalori minus (drygt -500kcal om dan brukar räcka)...,............

aliquis
2005-03-21, 12:35
Fettförbränning och styrketräning. Inte lätta på vikterna, att köra styrketräningen som förbränningsträning är väl bara dumheter. Träna istället tungt så kroppen vet att du behöver musklerna och sköt förbränningen med förbränningsträning/mindre mat istället. Grub har en deffguide - http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

denpa
2005-03-21, 12:38
Tjänar jag inget på att lätta på vikterna och köra fler reps?
Så jag kan köra som jag tidigare fast köra kondition efter träningen.

Vad ska jag tänka på ang kosten så att jag gör av mig med mest fett och så lite muskler som möjligt.

HookersUnited
2005-03-21, 12:41
Hej Alla glada!

jag skulle behöva hjälp med ett nytt upplägg.

Jag har hittills kört 6x3 i överlag på övningar. jag vill öka i massa. Jag är rätt nöjd nu och nu vill jag få fram definitionerna till sommaren. Hur ska jag köra?

Fettförbänning kontra styrketräning? Lätta på vikterna och köra fler reps? Fler set?

Tacksam för tips och råd!
If it's not broken, dont fix it.

Se över kosten istället. Är du fortfarande på blöjstadiet kan det vara en idé att kolla in Björn Borgs deffguide. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)

Bengan
2005-03-21, 12:47
Tjänar jag inget på att lätta på vikterna och köra fler reps?
Så jag kan köra som jag tidigare fast köra kondition efter träningen.

Vad ska jag tänka på ang kosten så att jag gör av mig med mest fett och så lite muskler som möjligt.

Nej inte nått knapt, det enda är att du riskerar at bli svagare :)
Lägg gärna konditionen vid annan tid än styrkan

Tricklev
2005-03-21, 13:34
Nej inte nått knapt, det enda är att du riskerar at bli svagare :)
Lägg gärna konditionen vid annan tid än styrkan

Men om du inte har tid för det, så kan konditionen ligga efter styrketräning, inget springande/cyckland/etc efter benträningen bara.

thezet
2005-03-21, 15:00
Tjänar jag inget på att lätta på vikterna och köra fler reps?
Så jag kan köra som jag tidigare fast köra kondition efter träningen.

Vad ska jag tänka på ang kosten så att jag gör av mig med mest fett och så lite muskler som möjligt.

Det är sant nog ett misstag att träna med lätta vikter under deff. Som antytts ovan är en nyckelfaktor för att behålla musklerna att hålla uppe intensiteten i träningen. Tunga vikter är emellertid endast ett sätt att åstadkomma detta och du ligger definitivt i den nedre delen av det traditionella repsintervallet. Det är produktivt att under viss period i träningscykeln träna styrkeinriktat men du skulle med stor sannolikhet ha upplevt bättre hypertrofi genom att variera dig med åtminstone 3-4 fler reps per set. Med detta sagt finns det inga hinder för att du nu lättar på vikterna. 8-12 reps är för den vältränade knappast gymnastikvikter. Att träna till failure i detta intervall är dock mer påfrestande. En fördel med att under deff bli mindre viktkåt är möjligheten att dels göra av med mer energi under stryrketräningen, dels höja utsöndringen av tillväxthormon och samtidigt öka efterförbränningen ordentligt. Styrketräning med tunga vikter och få set innebär som bekant förvånansvärt liten energiförbrukning. Du kan förbättra den siffran avsevärt genom att något sänka vikterna (8-12) men samtidigt minimera vilotiden. Börja med 45 sekunder och arbeta dig ner till 15 sekunders vila. Klarar du av att träna varje set till failure (du måste naturligtvis för varje set antingen minska vikterna eller repsantalet) med så kort vila, kommer utsöndringen av tillväxthormon vara betydligt bättre än vid dina vanliga pass. Hög utsöndring av tillväxthormon är en nyckelfaktor för hög fettförbränning, så även för tillväxten. Att här angivna upplägg skulle kosta dig muskelmassa är helt uteslutet.

denpa
2005-03-21, 20:35
tackar för tips och råden!

Kolozzeum äger!

Jashguim
2005-03-22, 12:36
Men om du inte har tid för det, så kan konditionen ligga efter styrketräning, inget springande/cyckland/etc efter benträningen bara.

Är det så? Blev i veckan rekommenderad att istället för 20 min cardio efter träning, köra 25 min promenad i rask takt.

Är HIIT något man kan slänga in efter träning?

Fors
2005-03-22, 13:01
Är det så? Blev i veckan rekommenderad att istället för 20 min cardio efter träning, köra 25 min promenad i rask takt.

Är HIIT något man kan slänga in efter träning?

Jepp, HIIT efter träning fungerar hur bra som helst, även om det är bättre om det ligger som ett separat pass. För min del är det dock inte tal om att springa rundor fram och tillbaka till gymmet för att HIITa i 15 minuter, utan jag kör cardion direkt efter styrkan.

denpa
2005-03-22, 13:41
Är det så? Blev i veckan rekommenderad att istället för 20 min cardio efter träning, köra 25 min promenad i rask takt.

Är HIIT något man kan slänga in efter träning?

20 min cardi ger väl mer än 25 min promenad. Promenaden bör väl vara upp mot 40-50 min om det ska ge något?

Fors
2005-03-22, 14:48
20 min cardi ger väl mer än 25 min promenad. Promenaden bör väl vara upp mot 40-50 min om det ska ge något?

Även en promenad kan ses som cardio. Och en promenad ger något oavsett hur lång den är. Dock kräver 20 min HIIT bra mycket mer energi än 25 min promenad.