handdator

Visa fullständig version : Förkylning förstör deff


Fors
2005-03-21, 11:08
Jag är förkyld för tredje gången sedan jag påbörjade min deff för en månad sedan. De två första sjukdomstillfällena höjde jag matintaget så att jag låg strax över nollnivån, för att ge kroppen energi nog att hålla alla tillfriskningsprocesser på topp. Men, två st förkylningsveckor slår hårt på en deff - hittills har jag inte lyckats gå ner ett gram. Och nu är det alltså dags igen. Jag känner att min deff håller på att rinna mig ur händerna, i och med att jag aldrig får någon ordning på den. Således:

Är det mycket sämre att ligga kvar i deffproportioner av mat när man är sjuk? Försämrar det deff, återhämtning från sjukdom eller bäggedera?

Grahn
2005-03-21, 11:11
Tja taskigt med energi och sämre immunförsvar, därför du blev sjuk från början.

Förkylningar kommer som ett brev på posten vid deff :(

CroCop
2005-03-21, 11:16
Men förlorar man muskelmassa om man fortsätter på kcalunderskott vid förkylning?

King Grub
2005-03-21, 14:21
Men förlorar man muskelmassa om man fortsätter på kcalunderskott vid förkylning?

Tillräckligt med protein utspritt över dagen så minskar förlusterna av muskelmassa, men visst är nedbrytningen av muskelprotein högre vid infektioner, speciellt vid feber och särskilt om man envisas med att ligga på energiunderskott så kroppen tvingas äta upp sig själv för att få energi till att bekämpa infektionen.