handdator

Visa fullständig version : Är det ett maktskifte på gång?


Bamse
2005-03-21, 09:12
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,620412,00.html

Bamse
2005-03-21, 09:17
Moderater: 7
King Grub, Sverker, Allan, Jorgen, emmzan, z_bumbi, Grahn

Allan är ju äldst på ovanstående lista av moderater, så det blir väl han som blir statsminister till hösten då'rå? *innocent*

Vem väljer du till din vice statsminister, Allan Cooper? Jag föreslår Mikael Persbrandt.

mini_Arnold
2005-03-21, 09:18
På tiden

Honn
2005-03-21, 09:19
Nah. 18 månader kvar det kan svänga på. S skulle iofs säkert må bra av att förlora makten en period.

Arne Persson
2005-03-21, 09:38
Skönt att det ÄKTA arbetarpartiet äntligen är störst igen! :thumbup:

Tolkia
2005-03-21, 10:11
Äh, opinionsundersökarna är ju inte ens säkra när det gäller att tala om hur det verkligen förhåller sig just nu, när det gäller att förutsäga hur det kommer att bli (på basis av den verkligt trovärdiga skattningen av läget idag ...) är de ju sämre än SMHI.

hasse36
2005-03-21, 10:17
Vid EMU-valet var inte ens vallokalsundersökningarna tillförlitliga.

Lizard
2005-03-21, 10:27
Som Honn påpekar så vänder det där. Problemet för Reinfeldt är inte Persson, utan Olofsson. När väl Maud kommer igång så haglar glesbygds- och jordbruksstöd i retoriken från partiet som tycker "det var bättre förr" stick i stäv mot vad som förmodligen är effektivt. Det är inte ett förbättrat vägnät på landsbygden eller odlingsbidrag till bönderna som kommer räta ut att 25% av de arbetsföra svenskarna som idag går arbetslösa får jobb utan snarare att dynamisera de mindre och mellanstora svenska företagen (och behålla varumärksutvecklingen här!). De stora är förlorade redan med utlandsägande och i händerna på giriga direktörssvin. Maud kommer med all sannolikhet att knäcka en annars ganska foglig konstelation av jasägare.
Perssons helvete är V, MP och ett ev framtida kvinnoparti. Ingen av dem representarar någon avgörande del av väljarkåren men eftersom det är högst osannolikt att (s) får ihop nödvändiga 51% på egen hand så ramlar kravmaskinerna in i regeringen. (Även om (v) visat sig påfallande ansvarsfulla under denna mandatperiod).

Margot kan vända hela middevitten, men jag gissar att det behövs ganska mycket för att få henne att överge sin nuvarande position med mindre än en valförlust och en partiledaravgång innan det inträffar.


Lizard

balder
2005-03-21, 11:35
Ser lovande ut för de blåa *flex*

Jax
2005-03-21, 11:51
Lagom till valet kommer många av de som nu svarat att deras sympatier ligger på något annat parti än sossarna rösta på Göran igen. Dom är lite ilskna nu, men lagom till valet kommer de att glömma bort allt de ogillade och falla tillbaka i den gamla vanan och rösta rött igen utan att tänka efter. Tyvärr (eller som en inbiten sosse säkert tycker. De tar sitt förnuft till fånga).
Men förhoppningsvis så förlorar de röda tillräckligt många röster för att vi ska få ett maktskifte.

aliquis
2005-03-21, 12:15
Äsch, alla partier är ju mesiga och gör ju inget radikalt åt saker o ting ändå. Men inte kan vi väl ha ett blått styre.
Förövrigt hatar jag deras "det ska löna sig att arbeta"-reklam, har mer än en gång tänkt sätta upp lappar med texten "men vi som inte har något arbete då" över dem...
Vad jag inte förstår är varför inte alla som inte gör något anställs kommunalt/inom staten så de iaf gör någon nytta.

Yankeee
2005-03-21, 12:18
Förövrigt hatar jag deras "det ska löna sig att arbeta"-reklam, har mer än en gång tänkt sätta upp lappar med texten "men vi som inte har något arbete då" över dem....

Eh? De ska löna sig att arbeta. Och ni som inte har något arbete får väl ta tag i det och fixa ett. Finns hur många jobb som helst i stockholm t.ex.

Ang topic så kommer väl s med sina vanliga "löften" som dumskallarna köper.

aliquis
2005-03-21, 12:33
Eh? De ska löna sig att arbeta. Och ni som inte har något arbete får väl ta tag i det och fixa ett. Finns hur många jobb som helst i stockholm t.ex.

Ang topic så kommer väl s med sina vanliga "löften" som dumskallarna köper.
Ja, S löften är ju precis samma år efter år och ingenting händer, så nej, det är väl inget vidare det heller. Vård, skola, omsorg och fler jobb.. hum.. ja änsålänge har det ju utvecklats en jävla massa de senaste 10 åren eller så? eller inte =P

Och ja, det finns nog fler jobb i stockholm, finns säkert några enstaka här med, har inte sökt något på aslänge då jag inte orkar anstränga mig o skriva något halvseriöst, men kanske borde det. Sökte praktik på 24 ställen eller något sommaren 2003 men det ledde ju ingen vart ;), får sällan svar när jag söker heller men på något lagerjobb som ju inte borde rankas alltför högt ändå fick jag till svar att de hade fått 350+ ansökningar, gg, nödvändigt att ens försöka då?

AndersHermansson
2005-03-21, 12:37
Ja, S löften är ju precis samma år efter år och ingenting händer, så nej, det är väl inget vidare det heller. Vård, skola, omsorg och fler jobb.. hum.. ja änsålänge har det ju utvecklats en jävla massa de senaste 10 åren eller så? eller inte =P

Och ja, det finns nog fler jobb i stockholm, finns säkert några enstaka här med, har inte sökt något på aslänge då jag inte orkar anstränga mig o skriva något halvseriöst, men kanske borde det. Sökte praktik på 24 ställen eller något sommaren 2003 men det ledde ju ingen vart ;), får sällan svar när jag söker heller men på något lagerjobb som ju inte borde rankas alltför högt ändå fick jag till svar att de hade fått 350+ ansökningar, gg, nödvändigt att ens försöka då?

Kom berget någonsin till Mohammed? (Du kanske ska reallokera till där det finns jobb)

Yankeee
2005-03-21, 12:44
Och ja, det finns nog fler jobb i stockholm, finns säkert några enstaka här med, har inte sökt något på aslänge då jag inte orkar anstränga mig o skriva något halvseriöst, men kanske borde det. Sökte praktik på 24 ställen eller något sommaren 2003 men det ledde ju ingen vart ;), får sällan svar när jag söker heller men på något lagerjobb som ju inte borde rankas alltför högt ändå fick jag till svar att de hade fått 350+ ansökningar, gg, nödvändigt att ens försöka då?

Jag vet hur svårt det kan vara att få ett jobb man vill ha. Särskilt i Örebro. Men om man verkligen vill ha ett jobb och inte är så kräsen, så är det inte speciellt svårt. Och om man är vill att flytta så finns det hur mycket som helst.

Alternativet är att plugga, om man har någon ide om vad man vill bli. Att dra hemma vet jag att det är det sämsta man kan göra.

Action
2005-03-21, 13:17
Ja, S löften är ju precis samma år efter år och ingenting händer, så nej, det är väl inget vidare det heller. Vård, skola, omsorg och fler jobb.. hum.. ja änsålänge har det ju utvecklats en jävla massa de senaste 10 åren eller så? eller inte =P

Och ja, det finns nog fler jobb i stockholm, finns säkert några enstaka här med, har inte sökt något på aslänge då jag inte orkar anstränga mig o skriva något halvseriöst, men kanske borde det. Sökte praktik på 24 ställen eller något sommaren 2003 men det ledde ju ingen vart ;), får sällan svar när jag söker heller men på något lagerjobb som ju inte borde rankas alltför högt ändå fick jag till svar att de hade fått 350+ ansökningar, gg, nödvändigt att ens försöka då?

Med den attityden komer du aldrig få något jobb!!

Och givetvis ska det löna sig att arbeta. Det bör vara större skillnad än vad det är idag på att arbeta eller vara arbetslös. Skatten är redan för hög. sänk dem lite och dra bort lite bidrag så blir allt mycket bättre. *flex*

Achryl
2005-03-21, 15:40
Så underbart! Undrar bara vad som händer när alla små vänsterflickor ska börja rösta, hoppas dom har öppnat en historiebok innan dess

Kimo
2005-03-21, 16:08
Retoriken om att det "ska löna sig att arbeta" handlar i grund och botten att skärpa konflikten mellan arbetare och armén av arbetslösa. Det kommer alltid att finnas en arbetslöshet och i och med den nuvarande nyliberala hegemonin upprätthålls dessutom en så kallad "naturlig arbetslöshet" av den från demokratin avknoppade riksbanken. Poängen är att det ska vara så odrägligt som möjligt att vara arbetslös och då kan man pressa ner löner och försämra arbetsförhållandena radikalt eftersom alternativet till ett veritabelt slavjobb är total misär. Typisk klasskamp från högern, inget nytt under solen med andra ord.

Loke
2005-03-21, 17:22
Hoppas det blir ett maktskifte. Då brukar folk lära sig att uppskatta sossarna en tid framöver.

Jax
2005-03-21, 17:28
Hoppas det blir ett maktskifte. Då brukar folk lära sig att uppskatta sossarna en tid framöver.
Ja det är imponerande att under hela 90-talet och lite till skylla på att någon andra makten några ynka år. Särskilt när det gick så bra innan dess.

Muaytudd
2005-03-21, 17:38
Som Honn påpekar så vänder det där. Problemet för Reinfeldt är inte Persson, utan Olofsson. När väl Maud kommer igång så haglar glesbygds- och jordbruksstöd i retoriken från partiet som tycker "det var bättre förr" stick i stäv mot vad som förmodligen är effektivt. Det är inte ett förbättrat vägnät på landsbygden eller odlingsbidrag till bönderna som kommer räta ut att 25% av de arbetsföra svenskarna som idag går arbetslösa får jobb utan snarare att dynamisera de mindre och mellanstora svenska företagen (och behålla varumärksutvecklingen här!). De stora är förlorade redan med utlandsägande och i händerna på giriga direktörssvin. Maud kommer med all sannolikhet att knäcka en annars ganska foglig konstelation av jasägare.
Perssons helvete är V, MP och ett ev framtida kvinnoparti. Ingen av dem representarar någon avgörande del av väljarkåren men eftersom det är högst osannolikt att (s) får ihop nödvändiga 51% på egen hand så ramlar kravmaskinerna in i regeringen. (Även om (v) visat sig påfallande ansvarsfulla under denna mandatperiod).

Margot kan vända hela middevitten, men jag gissar att det behövs ganska mycket för att få henne att överge sin nuvarande position med mindre än en valförlust och en partiledaravgång innan det inträffar.


Lizard


direktörssvin....

Ja det säger väll allt om dig.

Tro inte nu att jag pallar och argumentera med dig. Har roligare saker att göra som att kolla på simpsons som börjar snart.

Yankeee
2005-03-21, 17:47
direktörssvin....

Ja det säger väll allt om dig.


Ge honom lite cred, det är inte alla som lyckas förlora all sin respekt med ett inlägg.

boxsquat
2005-03-21, 18:10
Ge honom lite cred, det är inte alla som lyckas förlora all sin respekt med ett inlägg.

Tyst muaystud. Du är tönt.

Styrkebyggare
2005-03-21, 18:29
Retoriken om att det "ska löna sig att arbeta" handlar i grund och botten att skärpa konflikten mellan arbetare och armén av arbetslösa. Det kommer alltid att finnas en arbetslöshet och i och med den nuvarande nyliberala hegemonin upprätthålls dessutom en så kallad "naturlig arbetslöshet" av den från demokratin avknoppade riksbanken. Poängen är att det ska vara så odrägligt som möjligt att vara arbetslös och då kan man pressa ner löner och försämra arbetsförhållandena radikalt eftersom alternativet till ett veritabelt slavjobb är total misär. Typisk klasskamp från högern, inget nytt under solen med andra ord.

Att det krävs en lön på 23600 (uppgift enligt SVT's nyheter för några månader sedan) för att det skall löna sig för en part i en socialbidragstagande familj att arbeta är naturligtvis helt i sin ordning. Verkligen ett minimum för att inte hamna i misär...

Lizard
2005-03-21, 22:47
direktörssvin....

Ja det säger väll allt om dig.

Ja, det gör det kanske?!

Jag har jobbat mot ledningar och styrelser i några av de namnkunnigaste företagen i världen, och flera av dem som du inte ens känner till, trots att de gör sina affärer med Världsbanken som mellanhand och garant. Min sammanfattande, men enögda, bild är att det är inga överbegåvningar man tvingas ha att göra med. Kännetecknande för den typen av multinationella gluffs-gluffsföretag är att ju högre upp dessto större grisar - det krävs helt enkelt att man är av en viss sort för att kunna ta sig fram genom the corporate politics djungle och det är inte de såtaste egenskaperna som premieras. Det här går som en röd tråd genom de Allomfattande bolagen även om vissa branscher är värre än andra.
Svenska storföretag har anammat idén och sörplar samvetslöst ur samma hoar som de övriga - vad sägs om ett åttafaldigat lönepåslag i snitt för de största svenska bolagens vd:ar de sista tio åren samtidigt som utflytten (som jag ironiskt nog ser som sunt, men av andra skäl) av jobben pga "lönekostnaderna" har fördubblats. Eller att vinsterna är så låga att för att få tillgång på kapital så har Riksbanken rekordlåg ränta år efter år. Eller att SAAB's ledning inte en enda gång under sin helsvenska period kunde enas om vad som skulle vara en typisk SAAB och om inte de vet så vet inte konsumenten heller det. Enter Opel. Eller att ASEA hela tiden gått som tåget fast Percy Barnevik fick hybris och vill äga allt och alla och snart sagt ruinerade den lilla västeråsfabriken. Hyllad tillika. Eller...eller...(orkar inte mer just nu...pm:a mig så kanske..) Bonusarna, som alltså ligger ovanpå fantasilönen, tillfaller på års- och kvartalsbokslutsrapporter och resultaten piskas fram ur nyex:ade middle management (vem vill ha någon med historia...då är man bortplockad) som skiter i varumärke och långsiktighet. Kursen är allt och med den stiger hr Direktörs lön. Till direktör i ett stort bolag utbildas man inte - man föds och ur detta skrå så får vi vackert leva med våra herrar. Jag spyr.

Svenska, och i många fall internationella, mindre företag har sällan den typen av ledare och ledning. Oftast är de entusiastiskt drivet av någon som faktiskt har en rimlig, till och med låg, ersättning för besväret. Inte sällan ägaren själv.

Kan Sverige utvecka de företag som idag står och stampar med mellan 15 - 200 anställda så kanske vi kan ta oss ur 90-talskrisen. Om inte får vi vackert stå med mössan i hand när Coca-Cola sätter upp en fabrik som gör varor som vi själva är tänkta att köpa. Vinsten kan man drömma om - den är i Atlanta snabbare än burken är i kyldisken.

How's that for cred?!

Lizard

petersson
2005-03-22, 06:48
Och givetvis ska det löna sig att arbeta. Det bör vara större skillnad än vad det är idag på att arbeta eller vara arbetslös. Skatten är redan för hög. sänk dem lite och dra bort lite bidrag så blir allt mycket bättre. *flex*

Jag antar att du räknat på detta och är helt övertygad om att allt kommer bli bättre :sleep:

Zafer
2005-03-22, 08:41
Jag antar att du räknat på detta och är helt övertygad om att allt kommer bli bättre :sleep:
o vad grundar du på att det inte är sant då?

Muaytudd
2005-03-22, 09:42
Ja, det gör det kanske?!

Jag har jobbat mot ledningar och styrelser i några av de namnkunnigaste företagen i världen, och flera av dem som du inte ens känner till, trots att de gör sina affärer med Världsbanken som mellanhand och garant. Min sammanfattande, men enögda, bild är att det är inga överbegåvningar man tvingas ha att göra med. Kännetecknande för den typen av multinationella gluffs-gluffsföretag är att ju högre upp dessto större grisar - det krävs helt enkelt att man är av en viss sort för att kunna ta sig fram genom the corporate politics djungle och det är inte de såtaste egenskaperna som premieras. Det här går som en röd tråd genom de Allomfattande bolagen även om vissa branscher är värre än andra.
Svenska storföretag har anammat idén och sörplar samvetslöst ur samma hoar som de övriga - vad sägs om ett åttafaldigat lönepåslag i snitt för de största svenska bolagens vd:ar de sista tio åren samtidigt som utflytten (som jag ironiskt nog ser som sunt, men av andra skäl) av jobben pga "lönekostnaderna" har fördubblats. Eller att vinsterna är så låga att för att få tillgång på kapital så har Riksbanken rekordlåg ränta år efter år. Eller att SAAB's ledning inte en enda gång under sin helsvenska period kunde enas om vad som skulle vara en typisk SAAB och om inte de vet så vet inte konsumenten heller det. Enter Opel. Eller att ASEA hela tiden gått som tåget fast Percy Barnevik fick hybris och vill äga allt och alla och snart sagt ruinerade den lilla västeråsfabriken. Hyllad tillika. Eller...eller...(orkar inte mer just nu...pm:a mig så kanske..) Bonusarna, som alltså ligger ovanpå fantasilönen, tillfaller på års- och kvartalsbokslutsrapporter och resultaten piskas fram ur nyex:ade middle management (vem vill ha någon med historia...då är man bortplockad) som skiter i varumärke och långsiktighet. Kursen är allt och med den stiger hr Direktörs lön. Till direktör i ett stort bolag utbildas man inte - man föds och ur detta skrå så får vi vackert leva med våra herrar. Jag spyr.

Svenska, och i många fall internationella, mindre företag har sällan den typen av ledare och ledning. Oftast är de entusiastiskt drivet av någon som faktiskt har en rimlig, till och med låg, ersättning för besväret. Inte sällan ägaren själv.

Kan Sverige utvecka de företag som idag står och stampar med mellan 15 - 200 anställda så kanske vi kan ta oss ur 90-talskrisen. Om inte får vi vackert stå med mössan i hand när Coca-Cola sätter upp en fabrik som gör varor som vi själva är tänkta att köpa. Vinsten kan man drömma om - den är i Atlanta snabbare än burken är i kyldisken.

How's that for cred?!

Lizard


Jobbat mot ledningar?

Det räknas inte om man har gjort telefonintervju som representant från ung vänster.


Men som sagt, pallar inte.

Lizard
2005-03-22, 09:57
Jobbat mot ledningar?

Det räknas inte om man har gjort telefonintervju som representant från ung vänster.


Men som sagt, pallar inte.

Jag har ätit middag med två statsministar och lunch med en fransk president.
Några telefonintervjuer har jag aldrig utfört i hela mitt liv och medlem i någon politisk organisation har jag heller aldrig varit.

Du tycks ju palla att fara hej vilt med lögnaktiga rykten.

Lizard

bubbe
2005-03-22, 10:11
Lizard: åter igen :thumbup:

Grahn
2005-03-22, 10:17
Klokaste jag sett ngn skriva här på länge Lizard.

Muaytudd
2005-03-22, 10:35
Jag har ätit middag med två statsministar och lunch med en fransk president.
Några telefonintervjuer har jag aldrig utfört i hela mitt liv och medlem i någon politisk organisation har jag heller aldrig varit.

Du tycks ju palla att fara hej vilt med lögnaktiga rykten.

Lizard


Ok, jag kanske har helt fel angående dig. Måste säga att det är ganska imponerande det du skriver

Blir väldigt nyfiken på vem du är och vilka företag det handlar om. Det är inte många som kommer i sådana situationer under sitt liv.

Det är inget du skulle vilja förtälja?

Lizard
2005-03-22, 11:19
Ok, jag kanske har helt fel angående dig. Måste säga att det är ganska imponerande det du skriver

Blir väldigt nyfiken på vem du är och vilka företag det handlar om. Det är inte många som kommer i sådana situationer under sitt liv.

Det är inget du skulle vilja förtälja?

Jag kan försäkra dig om att jag inte är värd din beundran.
Din nyfunna ödmjukhet är däremot värd min.

Jag redogör bara för var jag varit och vad mina ögon sett åt mig.
Jag åker inte i sexmeters stretcher tilll jobbet och trillar inga aktier mellan miljonkontona. Inte heller står det mig fritt att redogöra för allt jag gjort, om inte annat av juridiska skäl.
Men jag kan försäkra dig om att jag inte är annat än en miljonprogramsunge som livet farit synnerligen ovarsamt fram med och att jag idag besitter kunskap som tillfälligt öppnar dörrar till makten och härligheten beror förmodligen på att jag har lättare att bygga hjärnvindlingar än muskler.


Lizard

Jay-Z
2005-03-22, 11:34
Managementkonsult, Lizard?
/Nicke Nyfiken

petersson
2005-03-22, 14:55
o vad grundar du på att det inte är sant då?

Jag har inte påstått att det inte är sant. Tycker bara det är komiskt att folk ofta kommer med såna där argument utan att ha någon hög ekonomisk utbildning eller dylikt. En vanlig person kan enligt mig omöjligt ha någon som helst uppfattning om det kommer fungera.

Action
2005-03-22, 15:01
Jag har inte påstått att det inte är sant. Tycker bara det är komiskt att folk ofta kommer med såna där argument utan att ha någon hög ekonomisk utbildning eller dylikt. En vanlig person kan enligt mig omöjligt ha någon som helst uppfattning om det kommer fungera.

ok, en väldigt enkel räkning utan hänsyn till många faktorer ger följande.

Minska skatterna med 2 miljarder!
Minska bidragsutgifterna med 2 miljarder!

En sådan omfördelning skulle minska alla byrokrati som krävs för att hantera alla bidragssökande och utbetalningar av bidrag!

Nu är det inte riktigt så enkelt men byrokratin kostar mängder med pengar.

muskelbyggarn
2005-03-24, 07:37
Ligger mycket i vad du skriver Lizard!

>Muaytudd, måste bara fråga hur du lyckades få fram ett "vänsterbudskap" ur det Lizard skrev? Tycker själv det var ganska neutralt skrivet. Att kritisera föreatagslednignar behöver man inte vara vänster-nisse för att göra. Jag som "höger"man kan också tycka det är förjävligt likt det Lizard skrev.



Ang. trådstartningen så får en opinionsundersökning som denna en att må bra, men jag vet hur det brukar bli i slutändan - den rödgröna-röran lägger fram förslag om ökade bidrag och vipps har de knytit sig ann den så vikiga 25% arbetslösa delen av befolkningen. Att samma "röra" har en stark förakring hos de statligt och kommunalt anställda är också ett faktum.

Dessa två väljargrupper - kapar inte handen som föder den. Och 50% majoriteten är given.


Det krävs stora ingrepp i svensk ekonomi nu, större än vad något parti eller block-grupp ensam kan ta tag i. Det har gått så långt tyvärr. Det bästa vore om det blev ett styre med alla partier med, de flesta vet nog vad som behöver göras, det behöver skäras och det REJÄLT. Vi har kostnader som inte världens högsta skattebas räcker till för att täcka. Vi lånade förra året 60 miljarder i högkonjuktur ex. Några nya jobb har inte skapats under denna högkonjuktur vilket är farligt.



Vänl,,,
Tobbe

Baha
2005-03-24, 09:27
Ligger mycket i vad du skriver Lizard!



Det krävs stora ingrepp i svensk ekonomi nu, större än vad något parti eller block-grupp ensam kan ta tag i. Det har gått så långt tyvärr. Det bästa vore om det blev ett styre med alla partier med, de flesta vet nog vad som behöver göras, det behöver skäras och det REJÄLT. Vi har kostnader som inte världens högsta skattebas räcker till för att täcka. Vi lånade förra året 60 miljarder i högkonjuktur ex. Några nya jobb har inte skapats under denna högkonjuktur vilket är farligt.



Vänl,,,
Tobbe

Håller med

Mkt tjaffs och emotsägande för emotsägandets och prestigens skull verkar det vara inom politiken.

Grahn
2005-03-24, 09:44
Några nya jobb har inte skapats under denna högkonjuktur vilket är farligt.

Tyvär så tar ju inget parti alls tag i frågan om hur all denna offshoring etc påverkar sveriges arbetssituation. När det gäller att konkurera med Indier eller balter i lönefrågor så kan vi omöjligen konkurrera oavsett skatteläge.

Knepig fråga minst sagt.

Tolkia
2005-03-24, 11:55
Kännetecknande för den typen av multinationella gluffs-gluffsföretag är att ju högre upp dessto större grisar - det krävs helt enkelt att man är av en viss sort för att kunna ta sig fram genom the corporate politics djungle och det är inte de såtaste egenskaperna som premieras. Det här går som en röd tråd genom de Allomfattande bolagen även om vissa branscher är värre än andra.
Svenska storföretag har anammat idén och sörplar samvetslöst ur samma hoar som de övriga - vad sägs om ett åttafaldigat lönepåslag i snitt för de största svenska bolagens vd:ar de sista tio åren samtidigt som utflytten (som jag ironiskt nog ser som sunt, men av andra skäl) av jobben pga "lönekostnaderna" har fördubblats.
I second that! Jag tycker snarast att det verkar handla mindre om vilken organisation men företräder (företag/statlig myndighet/fackförening/ideell organisation - förhoppingsvis något mer sällan, men långt ifrån aldrig/osv.) än vilken nivå man befinner sig på. När folk väl befunnit sig på en tillräckligt hög position tillräckligt länge har de inlemmats i den rådande "potentatkulturen" eller vad man skall kalla det - och ett icke oviktigt karaktäristikum hos "potentatkulturen" är just att man försöker berika sig själv så mycket som det går, när man nu har chansen. Ergo snuskiga bonusar, fusk med redovisning och liknande. Var och en är sig själv närmast; politisk färg, nationalitet och liknande verkar ha farligt lite att göra med hur man beter sig när man väl kommit upp på den nivå där man kan ostörd kan ägna sig åt svineri (är man företagsledare har man i och för sig fördelen att man kan försvara allt med "om vi inte får göra så här så flyttar vi till ngåot låglöneland i Asien!"); om man tänker efter har vi sett det i alla grupper.
Till direktör i ett stort bolag utbildas man inte - man föds och ur detta skrå så får vi vackert leva med våra herrar. Jag spyr.
Ja, eller också skulle man kunna säga att man "integreras/assimileras" ungefär som det är tänkt att invandrare skall assimileras i det land de invandrar till. Ju längre upp man kommer , desto större är homogeniteten. Och, ja, det kan verkligen göra en spyfärdig.

Dorn
2005-03-24, 13:10
Jag har ätit middag med två statsministar och lunch med en fransk president.
Några telefonintervjuer har jag aldrig utfört i hela mitt liv och medlem i någon politisk organisation har jag heller aldrig varit.

Du tycks ju palla att fara hej vilt med lögnaktiga rykten.

Lizard Spelar du golf med kungen också? :D

muskelbyggarn
2005-03-24, 16:20
>Grahn
Stämmer, visst är det så men man kan inte lägga sig ned utan fight och tro att vi inte kan konkurrera med låglöneländerna. Det gäller som alla andra företag får göra vid konkurrens "hur gör vi för att bli bättre och kunder skall välja oss?".

Vad gäller Sverige så gäller att skapa ett FÖRETAGSVÄNLIGT klimat och satsa på det vi är bra på - högteknologi. Det är där vi kan konkurrera. Vi kan aldrig konkurrera med sömmerskor, leksaksmontörer osv. våra löner är så mycket högre så skatterna spelar mindre roll i det sammanhanget, men för att att Företag skall välja att vara kvar i Sverige så gäller att lägga helt andra skattekvoter på kapita än vad som gäller idag.

Ex. så är kapitalbeskattningen för ett fåmansbolag (AB med 1-2 anställda, vilket är vanligaste formen av AB idag) runt 45% men att placera samma kapital på börsen - 30%.




Att partierna inte vill ta tag i det beror nog mycket på att det kommer krävas stora omställningar i vad vi idag räknar med skall vara "gratis", i praktiken är inte mycket gratis längre ändå. Sådana omställnignar kommer inte skapa popularitet bland dem som regerar landet, därför vore det bästa om alla partier kör några mandatperioder tillsammans och tillsammans då tog "smällen".



Vänl,,,
Tobbe