handdator

Visa fullständig version : Bioteknik, nån här som pluggar det?


Rataxes
2005-03-21, 00:24
Börjar ju bli dags att söka kurser/program till hösten och är lite intresserad av bioteknik. Nån här som läser det som kan säga hur det är? Har inte läst Biologi B och kände mig inte så väldigt säker på Kemi A i gymnasiet (G på alla småprov och sen ett oväntat VG på slutprovet som lyfte upp betyget), skulle man få det väldigt svårt att hänga med med det utgångsläget? Står att Biologi B är rekommenderat men inte ett krav, kemikunskaperna kan man tydligen få fräscha upp med en inledningskurs så det kanske skulle bli ett mindre problem.

Liffa
2005-03-21, 01:28
Börjar ju bli dags att söka kurser/program till hösten och är lite intresserad av bioteknik. Nån här som läser det som kan säga hur det är? Har inte läst Biologi B och kände mig inte så väldigt säker på Kemi A i gymnasiet (G på alla småprov och sen ett oväntat VG på slutprovet som lyfte upp betyget), skulle man få det väldigt svårt att hänga med med det utgångsläget? Står att Biologi B är rekommenderat men inte ett krav, kemikunskaperna kan man tydligen få fräscha upp med en inledningskurs så det kanske skulle bli ett mindre problem.

Jepp! Jag läser 6:e terminen på bioteknik & genomik -programmet. Det första året var väl inte allt för spännande då man var tvungen att läsa matte. Det är egentligen först nu man börjar komma in på intressanta ämnen såsom genteknik, genexpression m.m.
Att du inte läst Biologi B på gymnasiet kommer inte ställa till några problem skulle jag tro, jag kommer knappt ihåg vad den kursen innehöll. Hade du svårt för kemin eller pluggade du bara för lite?
Man behöver inte ha toppbetyg från gymnasiet för att lyckas med universitetsstudierna. Är du motiverad och pluggar hårt så kommer du nog fixa det galant!! :thumbup:

Rataxes
2005-03-21, 01:37
Jepp! Jag läser 6:e terminen på bioteknik & genomik -programmet. Det första året var väl inte allt för spännande då man var tvungen att läsa matte. Det är egentligen först nu man börjar komma in på intressanta ämnen såsom genteknik, genexpression m.m.
Att du inte läst Biologi B på gymnasiet kommer inte ställa till några problem skulle jag tro, jag kommer knappt ihåg vad den kursen innehöll. Hade du svårt för kemin eller pluggade du bara för lite?
Man behöver inte ha toppbetyg från gymnasiet för att lyckas med universitetsstudierna. Är du motiverad och pluggar hårt så kommer du nog fixa det galant!! :thumbup:
Ok, kemi är ganska centralt på detta program då antar jag? Kan nog skylla de flesta av de svårigheter jag hade i vissa ämnen på att jag inte pluggade tillräckligt, alltid varit lite dålig på den punkten, men visst hade jag svårare för att greppa kemi än t ex matte eller fysik.

Liffa
2005-03-21, 01:59
Ja, fast egentligen har vi inte läst så mycket kemi, 30 poäng får jag det bara till. Mattekurserna brukar av de flesta upplevas som svårare än kemikurserna....undantaget är väl kanske organkemin som var lite klurig. Vissa hoppade av programmet eftersom de inte fixade mattekurserna, förmodligen är det därför de ligger först på programmet.
Vilket universitet har du tänkt söka till om det blir av?

Sverker
2005-03-21, 06:51
Klart att du skall plugga bioteknik och kemi :thumbup:

Organkemi är mer spännade än svårt så det fixar du lätt.

n1tro
2005-03-21, 07:30
organisk kemi i kemi B kursen va rätt så krångligt tyckte jag, men det var för att jag verkligen inte pluggade något, fastän det var rätt så intressant ändå... går fortf. på gymnasiet

hasse36
2005-03-21, 10:01
Jag pluggade till dataingenjör för några år sedan och de 50% som tvingades sluta gjorde det under och efter första läsåret. (För att undvika missförstånd - ingen slutade under läsår 2 eller 3) Jag vill påstå att varenda en slutade på grund av matten.

Personligen skulle jag skämmas ögonen ur mig om jag inte hade råkoll på kemi och biologi om jag skulle läsa bioteknik. Men det är jag det :cool:

Jag kan lova dig - eller hota dig - att om du ballar ur, så är det på grund av matten.

Rataxes
2005-03-21, 11:29
Läst datateknik ett år nu och även om kursen med linjär algebra var både smått obegriplig och tråkig så är det ändå inte pga matten jag hoppar av nu till sommaren, bara upptäckt att programmering verkligen inte var kul.

Ivf, tyckte gymnasiekemin som helhet var ganska kul och intressant, mest några enstaka saker mot slutet som jag aldrig greppade och därför fann ointressanta. Ska nog ändå söka programmet (blir på KTH i Stockholm). Har kvar min gamla kemibok och kan ju också ta inledningskursen så förutsättningarna för att ta igen den kemi man glömt bort/aldrig lärt sig är ju goda. Blir det för svårt, så ja vafan, det är ju knappast någon katastrof om man blir tvungen att ta sista utvägen och hoppa av, förhoppningsvis har man ivf lärt sig något på vägen.

Droog
2005-03-21, 12:09
Börjar ju bli dags att söka kurser/program till hösten och är lite intresserad av bioteknik. Nån här som läser det som kan säga hur det är? Har inte läst Biologi B och kände mig inte så väldigt säker på Kemi A i gymnasiet (G på alla småprov och sen ett oväntat VG på slutprovet som lyfte upp betyget), skulle man få det väldigt svårt att hänga med med det utgångsläget? Står att Biologi B är rekommenderat men inte ett krav, kemikunskaperna kan man tydligen få fräscha upp med en inledningskurs så det kanske skulle bli ett mindre problem.

Jag blev klar i julas med mitt ex-jobb. Kan nu titulera mig Civilingenjör i teknisk biologi. (MSc Engineering Biology). Du behöver inte oroa dig för att hänga med. Allt tas oftast från början så skulle du ha några luckor så fylls de snabbt igen. Dessutom kan jag tillägga att jag hade lite ångest både för matten och kemigrundkurserna men det är stor skillnad på gymnasie och universitet. Allt blir så mycket roligare och intressantare, faktiskt.

Biologin behöver du inte heller oroa dig för.

Just nu är arbetsmarknaden riktigt usel inom biotekniken, på många jobb är det ett krav att man ska ha doktorerat, tyvärr. Om du inte känner för att forska skulle jag därför rekommendera en mer rent kemiinriktad utbildning.

Sparrisen
2005-03-21, 12:38
Är Teknisk Biologi studerande i Linköping (civil). Läser allt möjligt - allt från matte, fysik, och programmering till kemi, biologi och genteknik.

Sparrisen
2005-03-21, 12:41
Jag blev klar i julas med mitt ex-jobb. Kan nu titulera mig Civilingenjör i teknisk biologi. (MSc Engineering Biology).

Wow, en kompis! :)

Wain
2005-03-21, 13:04
Just nu är arbetsmarknaden riktigt usel inom biotekniken, på många jobb är det ett krav att man ska ha doktorerat, tyvärr. Om du inte känner för att forska skulle jag därför rekommendera en mer rent kemiinriktad utbildning.

Instämmer, blev klar i somras (bioteknik på Chalmers) och arbetsmarknaden är kass. Komplementerar nu med en cilvilekonomutbildning så att man kan vara arbetslös på två sätt. :booty:

Droog
2005-03-21, 13:12
Instämmer, blev klar i somras (bioteknik på Chalmers) och arbetsmarknaden är kass. Komplementerar nu med en cilvilekonomutbildning så att man kan vara arbetslös på två sätt. :booty:

Yepp, förbered dig på det. Jag har också en ekonomikandidat och det har hjälpt föga för att få ett biotechrelaterat jobb.

Wain
2005-03-21, 14:53
Yepp, förbered dig på det. Jag har också en ekonomikandidat och det har hjälpt föga för att få ett biotechrelaterat jobb.

Lämnar troligtvis landet till hösten så det blir ev. ingen jobbsökning i Sverige.
:thumbup:

Inom vilket område har du ekonomiexamen?