handdator

Visa fullständig version : Högtalare i gym?


Mehdi
2005-03-20, 23:45
Jag har fått i uppdrag att hålla i rusta upp våran klubb med en ljudanläggning. Våran nuvarande stereo består av en gammal LP-spelare från 70-talet med inbyggd förstärkare till ett par skitiga högtalare (båda spruckna sedan 15 år tillbaks, doh).
Hur som helst så har jag ordnat en förstärkare med 6 utgångar. Säger väl inte tekniknissen mycket, men tanken är väl att motionärsavdelningen ska kunna ha låg volym på medans lyftaravdelningen kan krämma på med volym vid träningspassen. Så, vad är egentligen bäst enligt är? Lokalen är ungefär 10 x 16 m stor och vid använder flitig mycket med magnesia(!).

MvH M

Pdaddy
2005-03-21, 08:40
Glöm ej en FEEEET subwoffer :D

Nä men köp inte allt för dyra speakers, man vet va som händer me dem då.
Hitta nåra lämpliga lagom små ögtalare som kan fästas på vägg/tak, ca 10x20 cm eller nåt.. sånadär sateliter..

kolla på MDS.se de har allt möjligt till bra pris, och de e bra saker me.

M

Xponent
2005-03-21, 09:01
Vad har du för budget? Kan du ställa volymen på varje kanal eller hur hade du tänkt att lösa det med olika ljudvolym på de olika högtalarparen?

hasse36
2005-03-21, 10:09
... tanken är väl att motionärsavdelningen ska kunna ha låg volym på medans lyftaravdelningen kan krämma på med volym vid träningspassen.Önskar att man resonerade så på mitt gym.

Ett enkelt sätt att uppnå detta på, är att ha många små högtalare i styrketräningsavdelningen. Gärna några i mitten. Tänk på impedansen om du funderar på att parallellkoppla högtalare.

Mehdi
2005-03-21, 11:43
Pdiddy: Tack för länken och rådet om storlek på högtalare. Har nog en vän som har en gammal subwoofer, ska nog allt hämta in den.

Xponent: Det där med budget är en känslig fråga. Tänk dig själv, våran lokal är i en källare och vi har en LP-spelare som ljudanläggning. Men hur som helst så får jag väl själv lägga ut $ om det blir för mycket. Har du några förslag?
Nej, jag har inte spekulerat på hur man kan lösa volymen mellan högtalarna. Men det är lätt fixat :)

Hasse: Har ni ingen styrelse på erat gym?

Ännu en gång, vad har magnesia för påverkan när det kommer till anläggningen? Mina kemikunskaper säger inte mycket mer förutom att det möjligen kan torka ut högtalarna och eventuellt spräcka dem under långa loppet.

z_bumbi
2005-03-21, 12:08
Damm är ingen höjdare för någon elektronik och magnesiumoxid bildar massor av damm, allt som rör sig i en anläggning cd-spelare, bandare mm får man räkna med att det slits mycket snabbare men även resten tar stryk.

Av den anledningen så köp billiga högtalare som har "godkänt ljud", man hör i alla fall inga större skillnader på ett gym. De flesta har t o m några gamla högtalare som står som man inte vill ha längre av någon anledning, så det kan ju vara ett ställe att börja på, loppmarknader mm säljer också billiga högtalare.

Xponent
2005-03-21, 13:10
Om du kan tänka dig att bygga ihop högtalarna själv så finns det en billig variant på Faktiskt.se. Följ bara denna Länk (http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=681&postdays=0&postorder=asc&start=0).