handdator

Visa fullständig version : Rekrytera nya tränande


z_bumbi
2005-03-20, 21:45
Hur får man in nya grupper av tränande på gymet, vilka metoder funkar bäst/sämst?

Hur gör man för att få nya tränande att stanna kvar på ett gym, några konkreta metoder som ni tycker har funkat bra?

Alla har sett de som tränar några månader och sen bara försvinner från gymet, varför slutar man träna så snart?

Jorgen
2005-03-20, 21:54
Vi har fått (i våra mått mätt) många fler medlemmar sen vi byggde om och utökade gymmet. Den nya delen är mycket fräshare och snyggare än den gamla, som såklart skall snyggas till i sommar. Det har även medfört att andelen tjejer som tränar har ökat.

En bra stämning tror jag är det viktigaste för att stanna kvar på gymmet (det är väldigt viktigt för mig iallafall), bra, vettig och tillräcklig utrustning, trevlig personal (om man nu har någon) är också sådana saker som jag tror påverkar i stor grad. Det skall ju vara roligt att träna, annars fortsätter man inte. Som nybörjare så bryr man sig inte så mycket om om dom tyngsta hantlarna väger 40 eller 70 kilo, man orkar inte lyfta dom i vilket fall som helst, bra maskiner och kunniga, trevliga instruktörer.

Jag tror att man slutar just för att man inte tycker att det är roligt längre. Kan man få nybörjarna att trivas och känna sig välkomna på gymmet så stannar nog en större andel av dom kvar.


//Jörgen

Mehdi
2005-03-20, 21:54
Vi gick ut till skolor och pratade lite om lyftningen och avfärdade ett par myter. Sedan passade vi på att kontakta samtliga idrottslärare och fick på det viset en hel del ungdomar som kom o testa på styrketräning/tyngdlyftning under en friluftsdag.
Just nu försöker jag agera coach men vet i fan hur jag sköter det. Man vill ju direkt inte vara den blötfeta gubben i adidas-overall som pekar på övningar och skickar ut direktiv. Ska ju vara kul och trevligt att ta sig ner och träna. Vore jävligt schysst med råd och förslag för coaching faktist. Har lite hum på hur jag ska gå tillväga men... snälla, hit me :)
Anledningen till att folk slutar är väl att folk inte kan motivera sig själva. Oftast behövs det extra hjälp hos ett par individer för att hålla dem kvar. Att träningen sen hamnar i rutin under vardagslivet tar väl rätt lång tid.

skaparn
2005-03-20, 21:56
1. Lyckas man förklara att resultat inte kommer direkt så har man kommit långt. Hur man sen får det budskapet att gå in är en annan femma.

2. Hålla träningen enkel och rolig.

3. Anpassa nivån så att träning ryms i vardagslivet. Visst måste alltid någon form av uppoffring göras men ingen vill från dag 1 föralltför mycket av sitt tidigare liv.

Tyvärr tror jag du redan kommit på dessa punkter själv, teorin är ganska enkel, svårare är att omsätta det i praktiken. För detta krävs stor personhanteringsförmåga.

Hoffa
2005-03-20, 21:56
Hur får man in nya grupper av tränande på gymet, vilka metoder funkar bäst/sämst?

Hur gör man för att få nya tränande att stanna kvar på ett gym, några konkreta metoder som ni tycker har funkat bra?

Alla har sett de som tränar några månader och sen bara försvinner från gymet, varför slutar man träna så snart?

En anledning till att många slutar träna är för att dom tror att resultaten skall komma efter några veckor, andra slutar för att dom inte får/ser resultat för att dom tränar fel eller framförallt äter för dåligt. Många vänner till mig tränar i en halvtimma lite slappt, dricker en liten drink efteråt och sköter sin kost bedrövligt resten av dagen och undrar varför inte resultaten kommer?

Då slutar dom och går vidare med fördomen om att alla som lägger på sig muskler är dopade, tyvärr.

Det gäller för gruppen som går på gym endast för utseendets skull.
Det finns många, speciellt äldre, som vill få en bättre hälsa, kan man som gym ge dom kostråd och träningsråd när dom börjar så kommer dom stanna kvar mycket längre. Är stämningen mellan alla på gymmet bra så är det fler som går och tränar och rekommenderar gymmet, så att inte Åke 58 år ogillar Patrik 16 år för att han kepsen bakåtfram när han tränar eller att Patrik 16 år ogillar Åke 58 år för att han sänker vikterna så lågt så Patrik måste höja dom hela tiden (även fast Patrik 16 år skulle få bättre resultat om han körde på samma vikter som Åke 58 år än om han macho-tränade :D ) ¨

Hemligheten bakom att få folk att träna på ett gym under en längre tid är att se till att stämningen och atmosfären på gymmet är trevlig och inbjudande.
Att dom som tränar hittar mål och motivation till att träna.
Kanske para ihop äldre med äldre för att hitta en gemenskap och para ihop personer på samma träningsnivå och frekvens och ha dom på gymma vissa tider på vissa dagar ibland.

Bara några tankar. :thumbup:

mini
2005-03-20, 21:57
Kan inte säga vad man ska göra, men har en idé om varför man slutar.
Jag tror resultaten kommer för långsamt. Det är liksom svårt att "bli duktig" på gymmet för motionstränande. De strävar inte efter att kunna lyfta tyngre eller göra ett optimalt utförande. De vill bara hålla sig i form. Och det blir ju ganska enformigt om man kör samma övningar i samma ordning på samma vikt varje pass. Det är helt enkelt inte tillräckligt "roligt" eller belönande för de flesta motionärer. Och då är frågan - är det ett självändamål att behålla dem på gymmen? Kanske skulle finnas någon typ av friskvårdskonsulenter på gymmen som gemensamt med kunden kommer fram till vad som passar? Kanske skulle kunden tycka bättre om ridning/stavgång/isdans/tennis/whatever.

Semiramis
2005-03-20, 22:49
Som flera andra tror jag att det är svårt att motivera folk både att komma till gymet och att stanna kvar om de inte tycker att det är roligt. Några tankar - kontakta företag i närheten och erbjud dem specialavtal och gratis provträning/träningsvägledning för de anställda. Gärna i samband med nyår eller innan sommaren då många börjar få ångest i över sina kroppar.

Framför allt tjejer gillar att det är fräscht och snyggt i gymet och i dusch och omklädningsrum (det kanske killar gör också, fast de inte pratar om det lika mycket). Erbjud någon form av "belöning" för dem som tränar regelbundet. På SATS har det kampanjer då och då där man får en present om man snittar minst två träningstillfällen i veckan under tre månader, de som har börjat gå och stämpla där blir litet mer motiverade efter ett tag, man vill ha sin belöning. Vaken och positiv personal är naturligtvis ett plus. På ett av mina gym håller de reda på när kunderna fyller år, det är litet corny men många gillar den personliga touchen. Så allt som kan lägga litet mer i den positiva vågskålen för dem som är tveksamma kan fungera, de inbitna gymhatarna lär man inte nå och för oss fanatiker är det bara frågan om vilket gym vi sak gå på, inte om vi ska gå.

nemd
2005-03-20, 22:57
Gå ut med mer information i skolorna, både högstadie och gymnasium, även högskolor. Information att ni finns, vart ni finns, priser, lite basic om träning osv.
Jag kan ju säga såhär att jag vet ett stort antal personer som skulle börjat styrketräna tidigare om man hade fått mer info om detta. Många är inte ens medvetna om styrketräning som träningsform. Många vill inte heller börja för dem har hört att det inte är bra att lyfta vikter och yngre får höra att man kan stanna i växten. Sedan att hålla kvar folk är lite knepigare. Trevlig personal, trevlig miljö, rent och fräsht. Varierane musik så det finns musik för de flesta. Många jag känner tycker det är pest att träna när det bara spelas den musiken dem inte gillar. Jag fröstår det inte riktigt då jag inte bryr mig vad det är för musik men för dem är det ganska viktigt.

Att ha nybörjarkurser är en ide faktist. Då får nybörjarna lärar sig lite och på nåt sätt känna sig mer självsäker i gymet. Det är rätt bra tror jag, att man går i en kurs som en grupp. Det blir billigare och lättare än med en personligtränare för många.

:D

nemd