handdator

Visa fullständig version : finns det värdelöst protein?


Body Guard
2005-03-20, 20:20
som topicen lyder har jag fått för mig att det finns ngt som kallas gelatin protein och att de ska vara värdelöst ur näringssynpunkt... någon som kan hjälpa mig att reda ut det ..
/BG

Wayfaerer
2005-03-20, 20:24
Du säger ju det själv, vad är det du vill veta?

Body Guard
2005-03-20, 20:25
om det stämde... var ju inte säker...hur vet man vilka ämnen som inehåller det ... hur värdelöst är det ... om t ex proteinbars innehåller det för att öka sin proteinhallt?

King Grub
2005-03-20, 20:26
Gelatin och kollagen har både Biologiskt Värde 0 och är helt värdelösa. De går inte ens att komplettera upp med annat protein.

hur värdelöst är det ... om t ex proteinbars innehåller det för att öka sin proteinhallt?

Helt värdelöst. Hittar du proteinpulver, gainer eller bars med kollagenprotein - undvik. Det är bondfångeri.

Body Guard
2005-03-20, 20:30
hur vet man då om det är det som de inehåller... det brukar ju bara stå proteinhallt... samt hur kan protein vara värdelöst...

brukar alltid läsa näringsinehållet på produkter och man blir glad när man märker att de inehåller protte men hur vet vilka livsmedel som brukar inehålla dessa proteiner... kan nog gissa att godisnappar som inhåller ca 9-10 g protte måste va den värdelösa sorten?

/BG

King Grub
2005-03-20, 20:31
samt hur kan protein vara värdelöst...

De innehåller aminosyror i fel proportioner till varandra så det biologiska värdet blir 0, dvs det går inte att använda det i proteinsyntesen till muskeluppbyggnad.

En bra produkt har en innehållsförteckning med ingredienserna. Har den inte det så är det anledning nog att undvika den.

kan nog gissa att godisnappar som inhåller ca 9-10 g protte måste va den värdelösa sorten?

Ja.

aliquis
2005-03-20, 20:35
Mer utförligt så byggs proteinet upp av ungefär 20 olika aminosyror varav 8st är essentiella för vuxna människor och 9 för barn, med essentiell menas livsnödvändig och dessa kan kroppen alltså inte producera själv. Ett fullvärdigt protein innehåller ok mängder av alla dessa 8, ju mer som saknas av en av dem desto sämre proteinkvalite vilket eventuellt inte behöver vara så negativt då man ju äter olika livsmedel och de kanske komplementerar varandra.
Kött har väl ett bv uppemot 80-85 tror jag, ägg är satt som 100 och vassle ligger väl runt 120. Majs sägs innehålla dåligt protein och ligger väl nere runt 50 vill jag minnas. Kollagen är proteinet som finns i huden, och gelatin är ett ämne som utvinns genom att man kokar djurben eller hudar. Inget av det är väl någon vidare proteinkälla.

Du vet om produkten innehåller det genom att läsa innehållsförteckningen, inte svårare än så.

Lite kul att gelato på sin websida framställer gelatin som värsta hälsomaten med så väldigt mycket protein osv ;)

Vad gäller bv o grejer kan kroppen fortfarande smälta proteinet, så du får fortfarande i dig energin från aminosyrorna, men du har ingen vidare användning av dem för att bygga muskelmassa eller något annat för den delen.

Body Guard
2005-03-20, 20:43
tack grabbar skönt o få bra och snabba förklaringar...ha en trevlig kväll

/BG

Hoffa
2005-03-20, 21:43
Jag har alltid kört med Exells vassle.

Men jag har för mig att Weiders Mega Mass 2000/4000 innehåller kollagen protein? Någon som vet?

Det är ganska kul isåfall, alla dom som kör med Mega Mass efter träningen och doserar upp så dom tror att dom får i sig 20 g protein i efterträningsdrinken får i själva verket inte i sig något protein alls? Dom får ju i sig protein, men det tas inte upp av kroppen och används till proteinsyntes. :D

Vilket biologiskt värde har proteinet i Havregryn?

MFredde
2005-03-20, 22:13
undrar precis samma som ovan då jag också hört det!

ZLTN
2005-03-20, 22:21
Jag har alltid kört med Exells vassle.

Men jag har för mig att Weiders Mega Mass 2000/4000 innehåller kollagen protein? Någon som vet?

Det är ganska kul isåfall, alla dom som kör med Mega Mass efter träningen och doserar upp så dom tror att dom får i sig 20 g protein i efterträningsdrinken får i själva verket inte i sig något protein alls? Dom får ju i sig protein, men det tas inte upp av kroppen och används till proteinsyntes. :D

Vilket biologiskt värde har proteinet i Havregryn?


Det är väl inte kul isf??? :whipped: Mer träligt för dom som gjort det...

MEGA MASS 4000 består av 20 % muskeluppbyggande protein.

hydrolyserat kollgenprotein, mjölkprotein, vasslepulver ståre i förteckningen.. Inte mängden av d olika dock..

aliquis
2005-03-20, 22:32
http://www.fao.org/documents/show_cdr.asp?url_file=/docrep/007/y5019e/y5019e0b.htm
http://www.freedomyou.com/recipes/grain.htm
http://www.althealth.co.uk/services/info/misc/oats1.php

sökte lite om biological value för oats men hittade inget, en del annat vettigt dock ;/

JAM
2005-03-20, 23:14
Jag har alltid kört med Exells vassle.

Men jag har för mig att Weiders Mega Mass 2000/4000 innehåller kollagen protein? Någon som vet?

Det är ganska kul isåfall, alla dom som kör med Mega Mass efter träningen och doserar upp så dom tror att dom får i sig 20 g protein i efterträningsdrinken får i själva verket inte i sig något protein alls? Dom får ju i sig protein, men det tas inte upp av kroppen och används till proteinsyntes. :D Förut innehöll Weiders produkter kollagenprotein. Men jag tror att de har ändrat det nu.Vilket biologiskt värde har proteinet i Havregryn?Värde vet jag inte, men det är bra protein. Ät på!

sipowitz
2005-03-20, 23:47
Förut innehöll Weiders produkter kollagenprotein. Men jag tror att de har ändrat det nu.

Nä tyvärr inte verkar det som, jag var precis inne på weider.se och kollade upp innehållsförteckningen

Ingredienser:
Dextrose, maltodextrin, hydrolyserat kollgenprotein, mjölkprotein, vasslepulver, avfettat kakaopulver, trikalciumfosfat, naturliga aromämnen, MCT, torkat eggalbumin, lecitin, askorbinsyra, järndifosfat, zinkoxid,
Niacin, DL-alpha tokoferol, pantotensyra, pyridoxin, riboflavin, tiamin, folsyra, natriumjodid, biotin, kobalamin.


Fy fy fy usch

Frazze
2005-03-21, 00:01
Det härliga är att de verkar ha mer kollagen än mjölkprotein.

MFredde
2005-03-21, 02:32
Nä tyvärr inte verkar det som, jag var precis inne på weider.se och kollade upp innehållsförteckningen

Ingredienser:
Dextrose, maltodextrin, hydrolyserat kollgenprotein, mjölkprotein, vasslepulver, avfettat kakaopulver, trikalciumfosfat, naturliga aromämnen, MCT, torkat eggalbumin, lecitin, askorbinsyra, järndifosfat, zinkoxid,
Niacin, DL-alpha tokoferol, pantotensyra, pyridoxin, riboflavin, tiamin, folsyra, natriumjodid, biotin, kobalamin.


Fy fy fy usch


En helt värdelös gainer med andra ord?

WHITEFOLKS
2005-03-21, 02:35
inte helt värdelös men helt klart undermålig. exell och malto är ett mycket bättre val.

JAM
2005-03-21, 02:56
En helt värdelös gainer med andra ord?
Tja, du hade just i alla fall lite mjölkprotein där... :D

Mjölkprotein får vi anta är vassle i det här fallet eftersom det är protein med snabbt upptag man är ute efter.

Eftersom praxis för innehållsförteckningar är att ingredienserna skriva i fallande ordning, är det alltså mer kollagen än vassle i den.

PS.
Ingredienser i JAM-gainern:
maltodextrin, vassleprotein :)

King Grub
2005-03-21, 06:36
En helt värdelös gainer med andra ord?

Ja. Även om det finns andra proteinkällor i den så är alltså kollagenprotein den största. Slaktavfall. *rolleyes*

Sverker
2005-03-21, 07:12
Vilket biologiskt värde har proteinet i Havregryn?

Paulun har lite BV på sin hemsida:
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=333

Vete-råg har enligt sidan BV 50 - 60.
Råg och vete har protein som liknar varandra och har ungefär samma BV.
Havre har inte alls lika kraftigt underskott av den begränsande aminosyran lysin. Det är inte fullvärdigt men klart bättre än vete. Får jag uppskatta så borde BV närma sig 70.

Spelar ingen roll. Kombinationen mjölk-havre är perfekt och BV hamnar över 100. Kombinationen soja-havre kommer säkert mycket nära 100 :thumbup:

Niclaaas
2005-03-21, 08:17
sverker: då borde väl havre+vassle vara en bra kombination också? vad tror du om havre+kasein?

King Grub
2005-03-21, 08:32
Ja, båda är ju mjölkprotein.

Hoffa
2005-03-21, 11:56
Det är väl inte kul isf??? :whipped: Mer träligt för dom som gjort det...

MEGA MASS 4000 består av 20 % muskeluppbyggande protein.

hydrolyserat kollgenprotein, mjölkprotein, vasslepulver ståre i förteckningen.. Inte mängden av d olika dock..

Visst är det kul,många klagar på att dom inte får resultat, vill man ha resultat av sin träning så får man faktiskt lägga ned lite tid på att kolla upp vad maten man äter innehåller och om den är bra eller inte. ;)

Paulun har lite BV på sin hemsida:
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=333

Vete-råg har enligt sidan BV 50 - 60.
Råg och vete har protein som liknar varandra och har ungefär samma BV.
Havre har inte alls lika kraftigt underskott av den begränsande aminosyran lysin. Det är inte fullvärdigt men klart bättre än vete. Får jag uppskatta så borde BV närma sig 70.

Spelar ingen roll. Kombinationen mjölk-havre är perfekt och BV hamnar över 100. Kombinationen soja-havre kommer säkert mycket nära 100 :thumbup:

Okej, så proteinet i havregrynsgröten på morgonen är inget att räkna med?

z_bumbi
2005-03-21, 12:12
Okej, så proteinet i havregrynsgröten på morgonen är inget att räkna med?

Vad äter du till?

Sen är det ju fortfarande så att om man har ett BV på 70 så är ju en del av proteinet komplett och kroppen använder det den behöver av allt man äter.

Hoffa
2005-03-21, 12:23
Vad äter du till?

Sen är det ju fortfarande så att om man har ett BV på 70 så är ju en del av proteinet komplett och kroppen använder det den behöver av allt man äter.

100 g kalkon och 50 g 5% ost. Det är ca 35 g protein, om jag kan räkna med havregrynen så blir det 48 g protein.

Men om jag inte skulle äta något protein förutom det i havregrynsgröten då skulle kroppen ta upp allt protein från gröten istället?

aliquis
2005-03-21, 12:28
Visst är det kul,många klagar på att dom inte får resultat, vill man ha resultat av sin träning så får man faktiskt lägga ned lite tid på att kolla upp vad maten man äter innehåller och om den är bra eller inte. ;)
Okej, så proteinet i havregrynsgröten på morgonen är inget att räkna med?
Hänger väl iofs på mer saker än att gainern råkar vara megamass skulle jag tro.

aliquis
2005-03-21, 12:30
100 g kalkon och 50 g 5% ost. Det är ca 35 g protein, om jag kan räkna med havregrynen så blir det 48 g protein.
Men om jag inte skulle äta något protein förutom det i havregrynsgröten då skulle kroppen ta upp allt protein från gröten istället?
Kroppen tar upp allt protein i vilket fall som helst, men i det här fallet verkar ju gröten ge dig ca 13 gram protein och då det finns överskott av en del och underskott av en del aminosyror från "optimala mängder" så skulle det inte kunna utnyttjas i lika hög grad i kroppen som 13 gram från exempelvis ägg hade gjort.
Tillsammans med kalkonen och osten komplementerar dem säkert varandra en del så du iaf får högre än bv 70, fast där kanske det inte spelar någon roll för din kroppen kanske inte har något behov av 48 gram aminosyror till frukost ändå ;)

Hoffa
2005-03-21, 12:31
Hänger väl iofs på mer saker än att gainern råkar vara megamass skulle jag tro.

Precis, som att efterträningsmålet består av en banan eller av en kebabpizza.

z_bumbi
2005-03-21, 12:47
Kroppen tar upp allt protein, kroppen använder även alla aminosyror den behöver oavsett var den får dem ifrån.

Biologiskt värde är som jag har förstått det att man räknar på vilken aminosyra som begränsar ett protein mest från att vara lika "bra" som äggprotein.

Har man ett BV på 50 så betyder det att en av aminosyrorna bara finns i 50% av den mängd som det finns i ägg, då ser jag det på ett ungefär som att 50% av proteinet faktiskt är lika bra som äggprotein och resten saknar den begränande aminosyran helt. Äter man 20 g protein så har man alltså 10 g som påminner om ägg eller komplett protein, och sen 10 g som är "icke komplett" men som kroppen i alla fall kan använda sig av.
I fallet med havregryn då man hamnar runt 70 i BV så är alltså ca 70% av proteinet lika "bra" som ägg och resterande innehåller i alla fall mycket som kroppen kan ha nytta av.

Varför man uppmanas att kombinera proteinkällor om de man använder sig av inte är kompletta är för att man inte behöver äta lika mycket protein totalt för att få i sig de aminosyror man behöver, mycket protein är inte farligt i sig men det kräver lite mer av kosten i övrigt bla så måste man dricka mer plus att proteinet stjäl kaloriutrymme från både kolhydrater och fett.

Så fort man blandar in en komplett protienkälla i en måltid så spelar allt ovan mindre roll även om det är bra att i alla fall höfta lite när det gäller att kombinera källorna i övrigt.

ZLTN
2005-03-21, 15:49
Visst är det kul,många klagar på att dom inte får resultat, vill man ha resultat av sin träning så får man faktiskt lägga ned lite tid på att kolla upp vad maten man äter innehåller och om den är bra eller inte. ;)


Ok lite kul är det väl då... Men det känns ändå lite b att ett företag som weider skulle sälja värdelösa gainers? *screwy* Tur jag har mina egna, för dem dom kränger nere på gymmet är weider mega mass :D Och dom tycker man ju bord eha lite koll? *slap*

Hoffa
2005-03-21, 16:38
Ok lite kul är det väl då... Men det känns ändå lite b att ett företag som weider skulle sälja värdelösa gainers? *screwy* Tur jag har mina egna, för dem dom kränger nere på gymmet är weider mega mass :D Och dom tycker man ju bord eha lite koll? *slap*

Jo, visst är det b-betonat! Men dom kör ju mycket vinst på det, kan tänka mig att kollagen protein är billigare att köpa in än riktigt vassle, lägre inköpspris men samma försäljningspris som andra gainers = mer vinst. Även fast Weider är lite billigare än dom flest andra, iallfall vad gäller gainers.

På mitt gym säljer dom också Mega Mass, och han som säljer det brukar klunka på en gainomax då och då efter träning, vilket geni... :D