handdator

Visa fullständig version : Plöfsigg av mejeriprodukter (snyggt ord va?)


Muaytudd
2005-03-20, 16:44
Ibland har jag känt att jag blir mer vattnig av mejeriprodukter. Finns det ngn sanning i det eller är det bara nojja?

Är det skillnad på kolhydrater och kolhydrater?

Har hört ngt om att t.ex pasta ska binda mer vatten än ris.

Om det stämmer, är det ngt liknande med de få kolisarna i mejeriprodukter?

Metal_boy_
2005-03-20, 17:25
ska nog mer till än vad mejeriprodukter kan påverka för att du möjligtvis skulle se nån skillnad.

Frazze
2005-03-20, 17:31
Pluffsig skulle nog jag ha skrivit :)

Bodylotion
2005-03-20, 17:35
Ibland har jag känt att jag blir mer vattnig av mejeriprodukter. Finns det ngn sanning i det eller är det bara nojja?

Är det skillnad på kolhydrater och kolhydrater?

Har hört ngt om att t.ex pasta ska binda mer vatten än ris.

Om det stämmer, är det ngt liknande med de få kolisarna i mejeriprodukter?


Mina "teser" till detta ämne:
Mejeriprodukter som innehåller kolhydraten laktos har ett ganska högt insulinåslag(mjölk i sig har inte högt GI då det även består av protein o fett som sänker den siffran). Laktos består av "socker och galaktos" och galaktos har inte våra tarmar riktigt lärt sig att bryta ner, därmed kan man känna sig svullen, "plöffsig", kring magen(tjejer är bra på att känna den här pluffsigheten för "här"(magen) om nånstans vill vi inte känna oss plöffsiga)

Pasta vs ris. Säkert beroende av GI(koktid, kallt(pastasallader)varmt, råris/fullkorn, mängd).En annan tanke är att pastan är mer mald(mer raffinerad) än riset. Kroppen diggar inte riktigt raffinerade produkter(..tex socker, vitt mjöl, jupp mjölk hör dit).

Själv är jag positiv till stenåldersprincipen, som kanske influerar mitt svar förmycket. Hoppas du får fler svar. :cool: