handdator

Visa fullständig version : En Lång Eller Fyra Korta Promenader


jma78
2005-03-20, 16:11
Hej!

För tillfället så komplementerar jag min styrketräning (3 ggr/v) med en 80-90 minuters promenad varje dag. Fyra stycken 20 minuters promenader/dag är dock något som bättre skulle passa mitt schema.

Finns det några fördelar/nackdelar med de ovannämnda promenad "mönstren" eller är de likvärdiga?

Håller på och deffar för tillfälllet, och har alltså ett negativt kaloriintag.

Tack!

J.Saarela
2005-03-20, 16:19
Styr ditt liv efter vad som passar dig bäst och inte efter träningen.Skulle själv behöva göra så ibland.

Lizard
2005-03-20, 17:14
Man får förmoda att du promenerar för fettförbränning och inte för att se landsbygden... :) och i så fall kan jag glädja dig med att det är effektivare med flera korta än en lång, hur konstigt det än kan låta.
I övrigt lyfter jag på hatten för J.Saarela's inlägg.

Lizard

hasse36
2005-03-20, 19:18
Nja Lizard, jag är inte så säker på att du har rätt där. Det skulle kunna vara bättre med 4x20 eftersom risken för muskelnedbrytning rimligtvis är mindre.

Men om z_bumbi har rätt i den här tråden Varifrån kommer fettet som förbränns? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=40045) så är "risken" stor att några av 20-minuterspromenaderna kommer att ske med mat i magen.

Vill man ovillkorligen ha kontroll över vid vilken tidpunkt fettförbränningen sker så är man tillbaka till den långa promenaden. Och jag vågar knappt nämna när på dygnet den skall äga rum.

Vad gäller energiförbrukning så är 4x20 = 80. Inget snack om den saken.

King Grub
2005-03-20, 19:25
Nja Lizard, jag är inte så säker på att du har rätt där. Det skulle kunna vara bättre med 4x20 eftersom risken för muskelnedbrytning rimligtvis är mindre.

Vad gäller energiförbrukning så är 4x20 = 80. Inget snack om den saken.

Är det intensivare cardio än promenader det är frågan om så är det i alla fall effektivare att splitta upp passen på flera kortare under dagen vad gäller total energiförbrukning; 4x20=100.

"the combined magnitude (expressed in kcals) of the two 25 minute runs was significantly greater than the continuous 50 minute run"

Br J Sports Med. 1990 Jun;24(2):95-8. Effect of split exercise sessions on excess post-exercise oxygen consumption.

"Data indicate that dividing a 30-min exercise session in to two parts for these individuals significantly increases magnitude of EPOC"

Can J Appl Physiol. 1998 Oct;23(5):433-43. Effects of split exercise sessions on excess postexercise oxygen consumption and resting metabolic rate.

Gäller det promenader är det minst lika effektivt att splitta passen, antagligen effektivare på vissa punkter:

"VO(2max) increased with both programs ( P<0.05), but this increase was greater with the program based on short bouts).

These findings suggest that three short bouts (10 min) of brisk walking accumulated throughout the day are at least as effective as one continuous bout of equal total duration in reducing cardiovascular risk and improving aspects of mood in previously sedentary individuals."

Med Sci Sports Exerc. 2002 Sep;34(9):1468-74. Accumulating brisk walking for fitness, cardiovascular risk, and psychological health.

z_bumbi
2005-03-20, 19:28
Men om z_bumbi har rätt i den här tråden Varifrån kommer fettet som förbränns? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=40045) så är "risken" stor att några av 20-minuterspromenaderna kommer att ske med mat i magen.


Har du läst hela den tråden?

hasse36
2005-03-20, 19:49
Är det intensivare cardio än promenader det är frågan om så är det i alla fall effektivare att splitta upp passen på flera kortare under dagen vad gäller total energiförbrukning; 4x20=100.

"the combined magnitude (expressed in kcals) of the two 25 minute runs was significantly greater than the continuous 50 minute run"
...
Gäller det promenader är det minst lika effektivt att splitta passen, antagligen effektivare på vissa punkter:

"VO(2max) increased with both programs ( P<0.05), but this increase was greater with the program based on short bouts).Jo jo, naturligtvis! Är syreförbrukningen större så är energiförbrukningen större. Det är mer energikrävande att springa 4x20 än att promenera 80. Men det var nog inte det trådskaparen menade.

Det är fullt realistiskt att gå 80 minuter varje dag men att springa 80 minuter varje dag är nog inte något som någon vettig människa skulle rekommendera.

hasse36
2005-03-20, 19:58
Har du läst hela den tråden?Ja, naturligtvis. Det var ju jag som skapade den. Har du ändrat uppfattning så fortsätt att posta i den andra tråden.

Scratch89
2005-03-21, 00:04
Är det intensivare cardio än promenader det är frågan om så är det i alla fall effektivare att splitta upp passen på flera kortare under dagen vad gäller total energiförbrukning; 4x20=100.

"the combined magnitude (expressed in kcals) of the two 25 minute runs was significantly greater than the continuous 50 minute run"

Br J Sports Med. 1990 Jun;24(2):95-8. Effect of split exercise sessions on excess post-exercise oxygen consumption.

"Data indicate that dividing a 30-min exercise session in to two parts for these individuals significantly increases magnitude of EPOC"

Can J Appl Physiol. 1998 Oct;23(5):433-43. Effects of split exercise sessions on excess postexercise oxygen consumption and resting metabolic rate.

Gäller det promenader är det minst lika effektivt att splitta passen, antagligen effektivare på vissa punkter:

"VO(2max) increased with both programs ( P<0.05), but this increase was greater with the program based on short bouts).

These findings suggest that three short bouts (10 min) of brisk walking accumulated throughout the day are at least as effective as one continuous bout of equal total duration in reducing cardiovascular risk and improving aspects of mood in previously sedentary individuals."

Med Sci Sports Exerc. 2002 Sep;34(9):1468-74. Accumulating brisk walking for fitness, cardiovascular risk, and psychological health.
O du hade mage att klaga på mina högintensiva kvartar? :D