handdator

Visa fullständig version : Jättelite förkyld - någon fara att träna?


chrille
2005-03-20, 13:26
Hej!

Mitt rygg bicepspass hägrar idag, men jag vet inte om jag ska träna idag eller inte. Är lite tät i halsen. Inget ont eller så och halsmandlarna är inte svullna alls vad jag kan känna. Är väl så att jag får harkla mig var 10:e minut ungefär. Snorar inte nått eller så heller. Men jag har hört att man kan få hjärtmuskelinflammation om man tränar när man är förkyld. Problemet är att jag inte vet om jag är tillräckligt förkyld för att oroa mig. Vad tror ni? Ska jag gå till gymmet eller vila?

Är verkligen sugen på att träna. Har bara tränat 2 gånger senaste veckan på grund av tenta. :(

King Grub
2005-03-20, 13:28
Finns det minsta tvekan vilar man.

Beast
2005-03-20, 14:58
Och tvekar man för minsta lilla grej kommer man ingen vart.

chrille
2005-03-20, 15:08
Men helvete...

Nu kan jag inte bestämma mig. Vill ju inte åka på nått värre, men jag vill ju träna. Usch vad jag velar. :(

tp_88
2005-03-20, 15:39
JAG skulle tränat. Men det är min HÖGST personliga åsikt.
Sen om det är possitivt eller ej, är en annan sak.
Men som sagt; jag hade tränat.

Elajt
2005-03-20, 15:44
Vila idag och förskjut passet tills imorgon istället.
Du kanske inte ens kan ge max på ditt pass idag om du känner dig krasslig, brukar iaf bli så för mig

King Grub
2005-03-20, 15:59
Och tvekar man för minsta lilla grej kommer man ingen vart.

Till sjukhussängen? ;)

turbocalle
2005-03-20, 16:51
Precis denna situationen har jag suttit i åt helvetes förlänge nu.. Men med tanke på att hjärtmuskelinflamation inte är något trevligt så tänker jag hellre köra på den säkra sidan. Ska till en läkare på tisdag också och köra lite tester. kanske passar på och diskutera detta med honom då.

MvH Carl

johnnytex
2005-03-20, 17:36
Better safe than sorry ;)

Beast
2005-03-20, 22:38
Till sjukhussängen? ;)

Äh, dom flesta som har såna här ursäkter är dom som inte orkar/vill träna och behöver en ursäkt. Jag tycker helt enkelt att är man sjuk så VET man det.. och kan man inte träna så vet man det.

På samma sätt kan man inte fråga om man är övertränad, utan man vet när man är det.

Nismo
2005-03-20, 22:46
Ibland när jag kännt mig halvkrasslig men ändå övervägt att gå till gymet så har jag kännt mig mycket bättre när jag kommit hem igen. Detta har hänt flera gånger. Konstigt men sant.

Bjorne
2005-04-01, 15:51
Sitter i samma situation nu, gör inte ont, men känns lite torrt och slemig i halsen, lite snorig, men bara lite. Ska man sänka lite grönt te och hoppas på att turen är med en :p

Yooo
2005-04-01, 18:09
Chilla, bli frisk sedan träna och öka. Det finns ingen anledning att köra om du mår dåligt, det kommer inte vara till någon nytta.

Thony
2005-04-01, 18:32
Gnälla på ett forum om att man är förkyld ? Träna för fan!

Ame
2005-04-01, 19:43
Gnälla på ett forum om att man är förkyld ? Träna för fan!

Och bli ännu sämre eller? Bra råd...

Thony
2005-04-01, 19:55
Och bli ännu sämre eller? Bra råd...


Logisk slutsats, varför skulle han/hon/den/det bli sämre ?

Ame
2005-04-01, 20:03
Logisk slutsats, varför skulle han/hon/den/det bli sämre ?

För att han/hon/den/dets kropp inte mår bra av att träna när den är sjuk. Vila några dagar tills kroppen är återställd istället.

Thony
2005-04-01, 20:31
För att han/hon/den/dets kropp inte mår bra av att träna när den är sjuk. Vila några dagar tills kroppen är återställd istället.


och så automatiskt blir han/hon/den/det sjuk när man tränar då eller ? Han/hon/den/det var lite småförkyld.Inte sjuk,eller febrig utan lite småååå febrig.
SÅ det är inga problem, träna på.

Ame
2005-04-01, 20:40
och så automatiskt blir han/hon/den/det sjuk när man tränar då eller ? Han/hon/den/det var lite småförkyld.Inte sjuk,eller febrig utan lite småååå febrig.
SÅ det är inga problem, träna på.

Jag sa aldrig att du blir sjukare av av träna om du är lite små förkyld, men kroppen kan ju ta skada på andra sätt.
Och har du feber ska du absolut inte träna.

Thony
2005-04-01, 20:44
Jag sa aldrig att du blir sjukare av av träna om du är lite små förkyld,.
.

sa du inte ? Du sa, och bli ännu sjukare . Förvrid inte nu.

Ame
2005-04-01, 21:15
sa du inte ? Du sa, och bli ännu sjukare . Förvrid inte nu.

"Och bli ännu sämre eller? Bra råd..." *rolleyes* Vem förvränger?

Bara för att förtydliga: Då menar jag alltså inte att man blir sjukare, men kroppen kan ta skada på andra sätt. Därav att man kan bli ännu "sämre".

Thony
2005-04-01, 21:20
"Och bli ännu sämre eller? Bra råd..." *rolleyes* Vem förvränger?

Bara för att förtydliga: Då menar jag alltså inte att man blir sjukare, men kroppen kan ta skada på andra sätt. Därav att man kan bli ännu "sämre".


ok du erkände att du hade fel, nu var den frågan ur världen.

JoelR
2005-04-01, 21:49
Jag tycker det här ämnet kommer upp ganska ofta.
"Jag är sjuk, men ska jag träna ändå bla bla bla".

Det är väl så smart att träna om man har på känn att man kommer bli sjuk.

Ame
2005-04-01, 22:30
ok du erkände att du hade fel, nu var den frågan ur världen.

Va? Vad fan snackar du om?

King Grub
2005-04-02, 05:48
Thony: det är Ame som har rätt och dina råd om att "träna på" som är tveksamma. Därmed inte sagt att man faller död ner om man tränar när man är lite snorig, och jag skulle själv ha svårt att hålla mig från träningen vid det tillfället, men jag skulle heller inte rekommendera andra att "träna på".

Ame
2005-04-02, 12:16
Thony: det är Ame som har rätt och dina råd om att "träna på" som är tveksamma. Därmed inte sagt att man faller död ner om man tränar när man är lite snorig, och jag skulle själv ha svårt att hålla mig från träningen vid det tillfället, men jag skulle heller inte rekommendera andra att "träna på".

:bow:

Jesper
2005-04-02, 13:44
själv har jag inte kunnat träna på över en månad... eller jo tränade en gång men då blev det bara värre.... jävla förkylning o hosta *grr*

Metal_boy_
2005-04-02, 14:06
Du vilar om du inte vill ha en längre förkylning bara för att du tränar.

Mall
2005-04-02, 14:11
Nej, om man känner på sig att någonting är på gång, typ feber, då ska man nog ta det lugnt. Själv trodde jag väl nästan att jag skulle träna bort förkylningen. Istället fick jag feber, bihåleinflammation och sen influensa på det. Jag har varit sängliggande mellan sportlovet fram till nu efter påsklovet. Men det börjar ge sig! Första morgonpromenaden idag... härligt med solsken!

Fettecke
2005-04-03, 12:49
Är jag i sluttampen på en förkylning så brukar jag inte köra något styrkepass, utan sitta på cykeln 30 min och köra på... sedan efter min kroppsbehandning efter paset så är jag i nästan till 100% frisk dagen efter.

Efter att ha svettats och inte körst så hårt på cykeln, och sedan efter passet legat i bubbelpoolen i 30 min efter cykeln, samt tigerbalsam runt halsen och under näsan efteråt.... :)

Alltid nånting att tänka på?, möjligen prova! !! :D