handdator

Visa fullständig version : Sömnfråga


ankan
2005-03-19, 15:53
P g a taskiga arbetstider så sover jag ca 4 timmar på natten och 2 timmar mitt på dagen :sleep: Gör det nån skillnad för muskeltillväxten att sprida ut sömnen på det viset? Knappast inte men det skadar ju inte att fråga.

skeletron
2005-03-19, 16:25
Jag är inte så insatt.. Men jag tror att det är ok att sprida ut sömnen faktiskt.. men se till att sova åtminstone 7 timmar

JAM
2005-03-19, 16:31
Jag är inte heller så insatt, men jag tror inte att det är så vidare värt bra. Under de (minst 6?) timmar man sover går man väl igenom olika faser i sömnen i vilka kroppen sysslar med olika saker? Fan vad jag svammlar, men summa kardemumma: Jag tror inte att 4+6=6 i det här fallet.

Diana
2005-03-19, 16:35
förrut när de va en sömntråd uppe kommer ja ihåg att de va de nån som skrev att han sov i skift 4 timmar åt gången pga av arbete o att de gick hur bra som helst ihop me styrketräning! :thumbup:

Fors
2005-03-19, 17:16
Jag är inte heller så insatt, men jag tror inte att det är så vidare värt bra. Under de (minst 6?) timmar man sover går man väl igenom olika faser i sömnen i vilka kroppen sysslar med olika saker? Fan vad jag svammlar, men summa kardemumma: Jag tror inte att 4+6=6 i det här fallet.

Mjo, det skulle sannerligen sätta matematiken ur spel.

byggaren
2005-03-20, 14:20
P g a taskiga arbetstider så sover jag ca 4 timmar på natten och 2 timmar mitt på dagen :sleep: Gör det nån skillnad för muskeltillväxten att sprida ut sömnen på det viset? Knappast inte men det skadar ju inte att fråga.

varför kan du inte lägga dig lite tidigare då? :)

ankan
2005-03-20, 14:52
varför kan du inte lägga dig lite tidigare då? :)

För det första är det så fruktansvärt tråkigt att gå och lägga sig tidigt. För det andra kan man kan ju inte gå och lägga sig när alla vettiga tv-program börjar heller *popcorn*

swarre
2005-03-20, 17:49
För det första är det så fruktansvärt tråkigt att gå och lägga sig tidigt. För det andra kan man kan ju inte gå och lägga sig när alla vettiga tv-program börjar heller *popcorn*


En fråga om inställning då med andra ord.

Det sägs ju att 20 minuter sömn på dagen är lika med ca 2 timmar på natten. Men jag personligen skulle aldrig (om jag inte var tvungen) dela upp sömnen på det viset du beskrive, måste hålla med JAM här. Det han är ute efter är djupsömn och dyligt, är inte så hemma på det tyvärr...

Jonny_88
2005-03-20, 18:06
En sak som vore bra med att dela upp sömnen borde väll vara att man har mer näring då man sover ( Sömnen är ju inte lika lång och man käkar ju före vilan så... ).

Frazze
2005-03-20, 18:32
P g a taskiga arbetstider så sover jag ca 4 timmar på natten och 2 timmar mitt på dagen :sleep: Gör det nån skillnad för muskeltillväxten att sprida ut sömnen på det viset? Knappast inte men det skadar ju inte att fråga.
Du får ingen djupsömn på detta viset, och i övrigt är det inget jag skulle själv utsätta mig för under några längre perioder.

tristan
2005-03-20, 21:34
Det sägs ju att 20 minuter sömn på dagen är lika med ca 2 timmar på natten.

Grymt! då kan man ju skippa att sova på natten och i stället klämma in 8 timmars sömn på 80 minuter på dagen istället, och på det viset spara massa tid. :sleep: :D

sunkan
2005-03-20, 21:40
En fråga om inställning då med andra ord.

Det sägs ju att 20 minuter sömn på dagen är lika med ca 2 timmar på natten. Men jag personligen skulle aldrig (om jag inte var tvungen) dela upp sömnen på det viset du beskrive, måste hålla med JAM här. Det han är ute efter är djupsömn och dyligt, är inte så hemma på det tyvärr...

jag som sover 2timmar när jag kommer hem från skolan +7-8timmar på natten sover ju rätt mycket då :D

Hoffa
2005-03-20, 21:46
Hur räknar man sömn?

Alltså om man går och lägger sig vid 23.00 och släcker men kanske inte somnar ordentligen förrän 00.00 och sen går man upp 07.00, har man då bara fått 7 timmars sömn eller räknas sömnen från den stund man sluter ögonen och har släckt? Då syftar jag på att kroppen börjar "ställa in" sig för sömn läge när man släcker och sluter ögonen, speciellt om man gör det samma tid varje dag.

autowah
2005-03-20, 21:57
Sömn är de timmar man sover, att ligga vaken i sängen räknas inte riktigt som sömn. Det är rätt individuellt hur mycket sömn man behöver. Känner man sig pigg på dagen och orkar med vad man ska har man sovit tillräckligt. Vissa mår bra av att vila en stund på dagen också. Inte hålla på och räkna timmar och minuter.

JAM
2005-03-20, 22:54
Sömn är de timmar man sover, att ligga vaken i sängen räknas inte riktigt som sömn. Det är rätt individuellt hur mycket sömn man behöver. Känner man sig pigg på dagen och orkar med vad man ska har man sovit tillräckligt. Vissa mår bra av att vila en stund på dagen också. Inte hålla på och räkna timmar och minuter.
Tro om man kan öva sig att sova mindre? Jag är enormt sömnberoende. En natt med sex timmar och jag är helt förstörd dagen efter. Vill ha 7,5 till 8 timmar.

MrBoris
2005-03-21, 05:42
Tro om man kan öva sig att sova mindre? Jag är enormt sömnberoende. En natt med sex timmar och jag är helt förstörd dagen efter. Vill ha 7,5 till 8 timmar.

Jag är exakt likadan, 7.5-8timmars djup sömn är ett måste för att jag ska må bra resten av dagen..

tegel
2005-03-21, 18:49
Att dela upp sovandet på två pass som du gör, medför ju att du kan se till att kroppen får näring var tredje timme (nästan iaf) och det är ju bättre än att lämna kroppen i 7-8 timmar utan näring (förutom kvällsmålet då..) .
Så förutsatt att den sömn du får är av god kvalitet, så tror jag att det t.o.m. kan vara en fördel att dela upp det som du gör.

JAM
2005-03-21, 20:09
Att dela upp sovandet på två pass som du gör, medför ju att du kan se till att kroppen får näring var tredje timme (nästan iaf) och det är ju bättre än att lämna kroppen i 7-8 timmar utan näring (förutom kvällsmålet då..) .
Så förutsatt att den sömn du får är av god kvalitet, så tror jag att det t.o.m. kan vara en fördel att dela upp det som du gör.
Jag tror att fördelarna med att sova konstant i, säg, åtta timmer väger tyngre än fördelarna med att äta en gång extra.