handdator

Visa fullständig version : Ont i korsrygg och axlar


Zakath
2005-03-19, 15:39
Skador skador skador, jag är ganska skadedrabbad nu och har haft dessa två skador i ett par månader.

Korsryggen,
Tror att jag fick skadan för länge sen för ca 6 månader sen i marklyft då jag råkade böja ryggen, men då läkte det nästan direkt. Sedan gick skadan upp igen för kanske 3 månader sedan (marklyft), även om det inte gjorde särskilt ont bestämde jag mig för att vila. Och har nu gjort det i ett par månader, men det har inte blivit bättre! Snarare värre.

Smärtan uppstår främst om jag har belastat korsryggen på ett eller annat sätt, med lite tyngre vikter (jag tränar den inte, men man måste ju ändå lyfta vikter på gymmet) eller om jag har suttit/legat i någon konstig sned position.

Smärtan känns lite dovt värkande i högra delan av korsryggen, det brukar gå över efter ett par timmar. (bifogar bild på var det gör ont) Ingen ömhet när jag trycker där, men det känns som att smärtan sitter ganska djupt nere, kanske vid ryggkotan?


Axlarna,
Skadade dem under uppvärmning till djupa hantelpressar. Har knappt tränat dem sen dess (ca 3 månader sedan). Dem gör inte särskilt ont när jag tränar dem, med efteråt ibland några minuter senare ibland nästa dag så känns det! Egentligen var det bara högra axeln jag skadade men nu känns det i båda axlarna. Det är i främre delen av axeln det känns, en lite stickande smärta, ibland bara en dov värk. Öm på vissa delar av axeln om jag trycker hårt på dem.

Jag vet att det är otroligt klantigt att inte ha skaffat hjälp, men gjort är gjort. Ska söka hjälp den här veckan.


Men jag skulle vara enormt tacksam för all annan hjälp jag kan få! Tack på förhand!

hum
2005-03-19, 15:48
Visst är det härligt att vara skadad i både rygg och axlar?

Jag har i nästan helt slutat styrketräna, inte ont någonstans längre. Kanske inte den bästa lösningen dock ;)

Doctor Snuggles
2005-03-19, 18:00
Förutom lämplig rehabilitering via läkare/kiropraktor o dyl, är väl det enda man kan göra - blodgenomströmningsträning (eller öka den med hjälp av värmedynor och liknande). Varenda gång jag får den minsta tillstymmelse till skada, så gör jag DIREKT ett par lätta sätt för att få upp en ordentlig pump i den eventuellt skadade arean. Detta hjälper också vid senare tillfällen om t.ex leder osv är skadade, efterom leder o dyl har en dålig blodtillförsel så läks de mycket långsammare än muskler och allt man kan göra för att öka blodtillförseln hjälper (t.ex kontrast bad, som de gillar på gripboard, vilket för övrigt funkar utmärkt, men kanske lite svårt att göra på andra kroppsdelar än händer).
Har nu själv lyckats få till ett knak vid marklyft, men har gjort mycket rehab efter för att det inte skulle bli värre... verkar funka än så länge... får se hur länge det håller. Skall iaf inte göra mer än lätta 2:or framöver på marken. :D

Zakath
2005-03-19, 18:06
Visst är det härligt att vara skadad i både rygg och axlar?

Jag har i nästan helt slutat styrketräna, inte ont någonstans längre. Kanske inte den bästa lösningen dock ;)


Jag är faktiskt skadad i knäna också (men får hjälp där), lycka :cryout:

Tack för tipsen Snuggles, men jag undrar mer vilka typer av skador det kan vara? Svårt att behandla något man inte vet vad det är, även om genomströmning alltid är bra.

Doctor Snuggles
2005-03-19, 18:21
Jag är faktiskt skadad i knäna också (men får hjälp där), lycka :cryout:

Tack för tipsen Snuggles, men jag undrar mer vilka typer av skador det kan vara? Svårt att behandla något man inte vet vad det är, även om genomströmning alltid är bra.

Nja, vet inte om jag skulle påstå att genomströmning _alltid_ är bra, om en muskel är svullen t.ex så är det nog inte så toppen. ;)

Min taktik är att hitta det läget då det gör ont, och sen på någe vis hitta en övning som aktiverar just "där". Generellt sett så brukar det vara det läget där man skadade sig. Men det kanske jag inte skulle rekommendera, eftersom om skadan är tillräckligt allvarlig, bara skulle göra den värre.
Samt att det inte alltid funkar. Har t.ex en armbågsskada som jag fick av bl a bending, som för allt smör i småland inte vill försvinna, vad jag än gör.
Visserligen så märker jag inget negativt med den, styrkemässigt, mer än att det är irriterande.
Däremot min högra handled(icke tränings-relaterad skada) har jag straffat med aptunga isometriska handledscurls, till den milda grad att jag skrikigt som en stucken gris, och det har gett effekt.
Kanske återigen inget som jag direkt skulle rekommendera, särskilt på ryggövningar. :D

Hmm... undrar om långvariga skador som inte inverkar menligt på styrkan har att göra med ärrvävnad?

EDIT: När det gäller typ av skada, så är det ju extremt svårt att säga, särskilt om man är lekman inom området.
Inflammation, sträckning, senskada, ligamentskada, mjukvävnadsskada, muskelbristning (nu har jag säkert dessutom upprepat mig :D)?

CoC
2005-03-21, 18:08
De skador i leder/ligament jag haft av greppträning har vanligtvis läkt på 3-4 månader. Armbågsskador tycker jag läker bäst om man tränar lätt och står ut med smärtan. Kan dock lätt ta ett halvår att läka. Kan inte minnas någon skada som läkt bra med total vila från träning.

obesogen
2005-03-22, 11:48
Det är grymt svårt att ställa en diagnos på ryggen över nätet utan att kunna palpera den. Det kan vara vad som helst. Du skulle kunna ha en inflammation i något av de 8 ligament som fäster/urspringer där i kanske tranversalutskotten eller spinalutskotten, det skulle kunna vara något med de små ryggmusklerna som sitter långt in(rotatores) som irriterar, det kan vara att att du överbelastad diskarna och att dom nu klämmer på nerverna, det skulle kunna vara något problem med djupa erector erector spinae eller rent av quadratus lumborum. Som sagt, gå till en sjukgymnast eller naprapat o kolla upp det.

Zakath
2005-03-23, 16:45
Ok tack för svaren, ska försöka fixa en tid snarast möjligt!