handdator

Visa fullständig version : Hydrolysat innan passet.


Fredrik790
2005-03-19, 15:03
Jag grejar inte att svepa en protein/kolhydrat-drink precis innan träningen, utan kör långsamma kolhydrater ca. en timma innan passet. Nu till min fråga: Använder för tillfället ett protein hydrolysat och undrar när det är bäst att använda pulvret (före träning), tillsammans med kolhydraterna en timma innan eller direkt innan passet?

King Grub
2005-03-19, 15:09
Utan kolhydrater till är det mer eller mindre meningslöst att använda det alls; spara det till gainern efteråt i sådana fall. Till maten en timme innan passet gör det ingen nytta alls, och direkt innan passet behöver du maltodextrinsnabba kolhydrater till för att proteinet över huvud taget skall komma till sin rätt.

Fredrik790
2005-03-19, 15:12
Ett riktvärde är ju ca 1 gram kolhydrat per kropps kg till drinken, hur mycket kan jag skära ner på kolhydraterna men ändå få effekt av proteinet?

King Grub
2005-03-19, 15:41
Du kan ju prova 0.5 g.

Varför "grejar" du det inte? Är det blodsocker/trycksfall? Öka vattenmängden.

jesse
2005-03-19, 16:12
Jag kör själv med en förträningsdrink i perioder, har nyligen slutat med detta för ett tag nu.
De intressanta är att jag dels inte får samma illamående efter träningen o dels så orkar mina muskler mer under själva passet. Alltså när jag kör med förträningsdrink så upplever jag att musklerna drar på sig mjölkyra mycket snabbare o återhämtar sig sämre mellen seten. Har upplevt samma sak flera gånger tidigare när jag har slutat ta förträningsdrinken.

Undrar vad de här kan bero på? Har ställt någon fråga om de för länge sen då jag trodde de kunde bero på blodsockerfall. Men eftersom jag tar drinken precis intill träningen, och använder mycket vatten (har dessutom maltodextrin som kolhydrat) så ska de väl inte kunna bero på de? Eller kan man helt enkelt vara så känslig för de att kroppen inte riktigt klarar av de?

Mina pass är i princip alltid mellan 40-50 minuter

Fredrik790
2005-03-19, 17:46
Jag blir illamående under passet och under tunga pass, tex ben, hör det inte till ovanligheterna att man kastar upp (har testat gainer före passet i nu två veckor). Har under de 15 år som jag tränat mer seriöst ätit ett lättare mål mat, bestående av långsamma kolhydrater + protein från mat, en timma innan träningen. Är detta det bästa alternativet om man inte kan med gainern före passet - eller finns det effektivare varianter?

King Grub
2005-03-19, 18:43
Jag blir illamående under passet och under tunga pass, tex ben, hör det inte till ovanligheterna att man kastar upp (har testat gainer före passet i nu två veckor). Har under de 15 år som jag tränat mer seriöst ätit ett lättare mål mat, bestående av långsamma kolhydrater + protein från mat, en timma innan träningen. Är detta det bästa alternativet om man inte kan med gainern före passet - eller finns det effektivare varianter?

Det är ett alldeles utmärkt upplägg du kör och har kört på. Träningen är trots allt viktigast; om den blir lidande av en gainer innan så får träningens kvalitet gå först.

Fredrik790
2005-03-19, 18:59
Nej varför ändra ett fungerande koncept, dock är det nog viktigt att ibland bryta mönstret och "våga" pröva något nytt annars kommer man aldrig att utvecklas. Tack för din tid Grub.

Fredrik790
2005-03-19, 22:52
Gäller samma riktlinjer för kvällsproteinet, dvs. bör man inta sitt kasein (oavsett om det är i pulverform eller som mat) med långsamma kolhydrater för att få effekt?

King Grub
2005-03-20, 06:29
Protein skall alltid intas tillsammans med kolhydrat för att inte en (för) stor del av proteinet skall oxidera till glukos. Mängerna det handlar om är absolut inte jättetallrikar pasta, utan en brödskiva eller en frukt bör vara tillräckligt. Dina blodsockernivåer och glykogendepåer påverkar också mängden som behövs.

Fredrik790
2005-03-20, 09:37
Det är taget, en sista fundering dock: Hydro på morgonen, jag förstår konceptet med att man snabbt vill få ut aminisyror till musklerna och att ett hydrolyserat protein löser detta på ca 20 min, men om man nu sovit i 6-8 h så spelar väl 20 min eller 60 min (protein från mat) ingen större roll eller?

Frazze
2005-03-20, 10:01
Det är taget, en sista fundering dock: Hydro på morgonen, jag förstår konceptet med att man snabbt vill få ut aminisyror till musklerna och att ett hydrolyserat protein löser detta på ca 20 min, men om man nu sovit i 6-8 h så spelar väl 20 min eller 60 min (protein från mat) ingen större roll eller?
Nej, på morgonen spelar det ingen större roll.

Fredrik790
2005-03-20, 12:05
Min bedömning är att det borde finnas någon/några fördelar med hydro på morgonkvisten (utöver de 30 min man "vinner") eftersom det, i min bekantskapskrets i alla fall, är relativt vanligt förekommande.

Frazze
2005-03-20, 12:22
Min bedömning är att det borde finnas någon/några fördelar med hydro på morgonkvisten (utöver de 30 min man "vinner") eftersom det, i min bekantskapskrets i alla fall, är relativt vanligt förekommande.
Fördelen är, precis som du skrev i ditt förra inlägg, att du får ut aminosyror i blodet snabbare, och, precis som du också skrev så spelar det ingen större roll.

King Grub
2005-03-20, 13:19
Det är ingen nackdel att låta en del av frukostens protein utgöras av snabbt sådant, och åtminstone teoretisk skulle det kunna vara en fördel. Om det ger någon praktisk skillnad i proteinbalans över hela dygnet är svårare att spekulera i.