handdator

Visa fullständig version : Konståkning=kraftsport


slobban
2005-03-19, 12:01
Satt och kollade på konståkning med en polare för nån dag sen.
Herrarna där är riktiga kraftkarlar kom jag fram till.
När jag sen framförde mina funderigar till 2 gentlemens på mitt lokala gym avvsiade dom helt mina funderingar.
Mitt starkaste argumet till varför dom är det, är nämligen att dom lyfter (en visserligen nätt) dam lätt.
Jag anser att en elitkonståkare tar 120 i pushpress!!!

Är ni med mig eller mot mig i den frågan?

Brenner
2005-03-19, 12:06
Visst måste dom vara fyskiskt starka men att dom är kraftkarlar tror jag inte, tjejerna måste ju också hopp upp. Det är nog mer teknik och balans än stryke tror jag.

slobban
2005-03-19, 12:08
Men endå, kvinnan vilar ju på mannens hand i upp till 3 sekunder ibland. Hon svävar ju knappast då. Eller är det månne så att mannen så att säga "låser" sin arm så den blir som en påle?!

Brenner
2005-03-19, 12:15
Fortfarande så snackar vi om tjejer som väger 40-50 kg som "hoppar" upp. killen behöver då inte mycket styrka alls, mer teknik och balans!

Grisen
2005-03-19, 15:30
HAHhahaaha! Idioten höll seriöst på att snacka om det här när jag försökte träna, hur kan man vara så dum att man tror att konståkare tar 120 kg i pushpress.

*screwy* :)

Thony
2005-03-19, 16:08
HAHhahaaha! Idioten höll seriöst på att snacka om det här när jag försökte träna, hur kan man vara så dum att man tror att konståkare tar 120 kg i pushpress.

*screwy* :)


exakt. minst 150 kg!!!!

TommyBoy
2005-03-19, 16:32
Visst är det teknik men imponerande ibland.
Jag blev ivägtvingad på ngt berömt isuppträdande en gång där en snubbe åkte runt med en tjej i famnen. Han tar därefter och pressar upp henne på en arm och snurrar runt en 20-30 sekunder.

Visserligen bara en 50 kg men i kombination av snurr och glatt underlag så nog fan blev jag imponerad.

MEGA_MAN
2005-03-19, 16:46
Vist må de var rellativt starka, men jag skulle inte vilja kalla det för någon kraftsport då det inte är själva kraftmomenten som speglar "sporten"

Men det är väl möjligt at de kan pressa 120, men de säger ju inte att de är några kraftkarlar som utövar någon kraftsport.

Men förövrigt kan de hantera sin fysik på ett imponerande sätt.