handdator

Visa fullständig version : Utslag mellan fingrarna


Loke
2005-03-18, 21:21
Jag har fått nån sorts utslag mellan fingrarna. Det ser ut som vanlig torr hud och kliar lite. Men det är nog inte bara torr hud, eftersom det helt plötsligt satt sig mellan fingrarna på ena handen. Mamma säger att det kan vara skabb. Kan det smitta på gymmet, kanske? Ska jag använda handskar för att undvika det? Vad tror ni det är, och vad ska jag göra åt det?

Megatuttarna
2005-03-18, 21:37
Mer ingående får du vara om du förväntar dig en hjälp hand. Hur ser det ut? Färg på utslaget? Hur känns det? Har du ägnat dig åt något speciellt på sistone? Ja, låt fantasin flöda, allt av relevans premieras för just din diagnos min pestbärande vän! :thumbup:

Metal_boy_
2005-03-18, 21:43
kan ha med kyla att göra med

Metal_boy_
2005-03-18, 21:45
Mer ingående får du vara om du förväntar dig en hjälp hand. Hur ser det ut? Färg på utslaget? Hur känns det? Har du ägnat dig åt något speciellt på sistone, förutom att fistat Allan? Ja, låt fantasin flöda, allt av relevans premieras för just din diagnos min pestbärande vän! :thumbup:


*innocent*

Megatuttarna
2005-03-18, 21:52
*innocent*

Vad heter det när man blir brutalt och hänsynslöst våldtagen med hjälp av en hammare; en dyr sådan dessutom?

Metal_boy_
2005-03-18, 21:58
Vad heter det när man blir brutalt och hänsynslöst våldtagen med hjälp av en hammare; en dyr sådan dessutom?

Jag brukar kalla det för Hammercurl :D

Tolkia
2005-03-18, 22:38
Jag har fått nån sorts utslag mellan fingrarna. Det ser ut som vanlig torr hud och kliar lite. Men det är nog inte bara torr hud, eftersom det helt plötsligt satt sig mellan fingrarna på ena handen.
Jag undrar ju om inte din mor skojar med dig. Skabb är inte så där übervanligt ... Vad talar mot att det skulle vara torr hud? Det kliar nämligen också, när det blir tillräckligt torrt. Prova att smörja med helosansalva ett par dagar och se vad som händer - blir det bättre var det troligen bara torr hud, kanske i kombination med någon sorts irritationseksem.

Molotov
2005-03-18, 23:22
Har du tidigare problem med huden, typ böjveckseksem när du var liten och torr hud osv? Då är du kanske en atopiker och då finns risken att man åker på handeksem sörru :smokin:

Loke
2005-03-19, 00:44
Jag satte på mig ett par handskar som andra personer har svettats i, om det är nåt så tror jag det är där ifrån det är. Tänkte ett tag på om jag hade fått nån obskyr könssjukdom på händerna, men jag har inte pillat "edit" eller någon annan i skrevet på ett tag ;)

Mamma var nog inte helt seriös, men tydligen hade en kompis till henne fått en släng av skabb för länge sedan, och det startade på nogt liknande sätt, dvs "torr" hud på händerna.

Att jag tror det kan vara nåt annat än bara torr hud är väl mest att det enbart sitter på ett så speciellt ställe.

Tolkia
2005-03-19, 01:48
Nja, jag skulle nog hellre tro på någon typ av handeksem, någon variant på böjveckseksem eller irritationseksem än skabb. Hade det varit mellan tårna hade jag gissat på fotsvamp, men det verkar inte speciellt troligt att en ung, normalrörlig och normalaktiv människa skulle få svamp mellan fingrarna, det brukar mest drabba folk med förlamningar, kontrakturer, svårartad stelhet i lederna etc. Har man full rörlighet hinner det nog sällan bli så tätt mellan
fingrarna att svampen hinner frodas (däremot mellan tårna i täta skor). Skabb kan i och för sig se ut som torr hud eller mjäll (mjällskabb) men jag tror att man behöver grundligare kontakt än någons gamla handskar ocm det inte är en mycket aggressiv variant. Kan tänka mig att man kan få det av pälsklädda husdjur, t.ex.

Det verkar inte speciellt troligt att du fått någon obskyr sjukdom (Handklamydia, månne? Förlåt, men: :laugh: ) via handskarna; i så fall tror jag nog mer på att handskarna bidragit till nötning och irritation (och eksem); särskilt om de var lite lagom halvskitiga.

Torr hud mellan fingararna är inte så konstig i sig; det är ju ett område som ofta "missas", t.ex. som lämnas blött när man torkar sig efter att ha tvättat händerna respektive som missas när man smörjer in händerna. och då blir det ju gärna torrt. Som sagt; testa att smörja ett par dagar och se vad som händer (fördelen med Helosan är att den förutom att vara jättefet och effektiv mot torr hud är milt bakteriedödande) . Är det inte EXTREMT irriterande med klådan så är det ju ett enkelt test, och inget hinner förmodligen blir särskilt mycket sämre under väntetiden.

Loke
2005-03-19, 09:31
Jaja, ok då, jag som hoppades på att det skulle vara något farligt ;)

ölobrännvin
2005-03-19, 10:12
Jag vet en snubbe som dog av skabb ! Åk genast till ett sjukhus.! (om du inte dör på vägen)

Tolkia
2005-03-19, 22:23
Jag vet en snubbe som dog av skabb !
Jag vet flera stycken. De var samtliga småväxta och begåvade med osedvanligt gott luktinne, massor av rött kroppshår och långa hörntänder ... :D

Lizard
2005-03-19, 22:30
Tolkia är ju enastående rolig ikväll :laugh:

Lizard