handdator

Visa fullständig version : Inflamerad infraspinatus/supraspinatus.


Jorgen
2005-03-18, 20:58
Jag misstänker en inflamation i infra och/eller supraspinatus. Har aldrig haft någon inflamerad muskel innan så jag vet inte hur det skall kännas. Kan vara fästena också kanske? Axelpressar och bänkpress resulterar i rejäl smärta iallafall. Nu till frågan:
Hur blir jag av med det?

//Jörgen

Lizard
2005-03-18, 21:16
Jorgen, feed me. Hur har du ont, var har du ont och vad utlöser smärta (om du rör på, eller vid, leden)?

Lizard

Jorgen
2005-03-18, 21:23
Jorgen, feed me. Hur har du ont, var har du ont och vad utlöser smärta (om du rör på, eller vid, leden)?

Lizard
Intensiv "djup" smärta vid rotatorcuffarna som strålar något mot fästena. Axelpress med hantel (har inte testat stång) gör fruktansvärt ont, mest i negativa fasen av pressen, bänkpress är inte lika farligt men även där känns en tydlig smärta.
Bifogar en liten bild. Smärtan är som störst ungefär vid inringat område.

//Jörgen

Lizard
2005-03-18, 22:14
Det kan vara en hel drös med förklaringar som alla stämmer väl med din egen diagnos:
Inklämning av rotatorkuffen, dvs senorna till t.ex. supraspinatus vid acromion blir inflammerade av friktion. Oftast beror det på överansträngning eller svaghet i rotatorkuffen.
Eller så är det som du gissar; en tendinit. Typiskt är då att du har smärta som är bestående och gärna tilltar nattetid (svårt att ligga på den sida som smärtar) och kan övergå i en inklämning.
I värsta fall, och tyvärr inte ovanligt för rotatorkuffen, så har du en ruptur, dvs delar av muskeln är avslitna. Symptomen är i stort identiska med en tendinit, vilket ofta leder till gissningar från läkaren eller rent av feldiagnos. Om hela muskeln är av märks det vanligtvis med en smäll och sen kan du över huvud taget inte röra armen, så det tror jag i alla fall att vi kan utesluta :)

Gemensamt för alla de tre ovan nämda är att diagnosen bör innefatta, förutom palpering (trycka med fingrarna) och rörelsemätning mot belastning (du lyfter handen/armen och läkaren håller emot), röntgen och ultraljud.
Har jag gissat rätt kommer du att ordineras vila, analgetika och/eller NSAID. Eventuellt kan läkaren vilja spruta kortikosteroid med Xylocain (smärtstillande). Utöver det blir det nog tal om sjukgymnastik. Stora förbättringar kan du faktiskt få av att självbehandla dig med cold-pack (Apoteket) och ev Ketoprofensalva (Zon etc). Detta gäller speciellt efter träning. Ultraljud fungerar inte och akupunktur förvärrar för en del (mig t ex).

Som jag skrivit ett flertal gånger så ska du undvika de rörelser som du känner smärta av under/efter träningen. Byt övningar till sådana som inte gör ont vilket i ditt fall kan innebära bara kablar och maskiner, kanske till och med bara delar av rörelsen tills axeln har fått en rimlig chans att självläka.

Hoppas det var till någon hjälp?


Lizard

Jorgen
2005-03-18, 22:26
Hoppas det var till någon hjälp?

Lizard
Det var till stor hjälp.
Jag har slarvat väldigt med rotatorcuffträningen så den är svag minst sagt.
Smärtan är inte bestående och inte tilltagande under natten.
Hela muskeln är absolut inte av, rörligheten är inte påverkad på något vis, annat än att det gör ont såklart. Delvis av? Kanske, men jag tycker inte att jag har gjort något som skulle kunna slita av muskeln.
Alternativ ett låter mest troligt då min träning har gått väldigt bra under en tid och pressstyrkan har ökat markant. Det och det faktum att cuffarna är för svaga gör att jag gissar på alt ett.
Du har varit till stor hjälp.
Tack så mycket. :thumbup:

//Jörgen

Lizard
2005-03-18, 22:54
*äsch* :em:


Kom ihåg att detta är en amatörinternetanalys bara....inte en läkardiagnos.



Lizard

Jolene
2005-03-19, 09:40
Detta låter precis som det min kille har drabbats av. Kommer att vidarebefodras. Tack för att det finns så bra folk på Kolo! Vad skulle man göra utan er?

Lizard, vad tror du om massage? Man ska iofs inte massera på akuta inflammationer. Men kan det räknas som akut när det varit på detta sätt i typ ett halvår? Och dessutom ligger väl muskeln så "djupt" att man ändå inte riktigt kommer åt just den när man masserar?

Lizard
2005-03-19, 15:09
Om du med massage menar ett milt tryck, mindre än c:a 4 kg (som att klistra fast ett frimärke, distala delen av nageln bleknar) så kanske det är lagom. Hårdare palpering vid fästpunkterna för att passivt töja muskeln tycker jag du ska lämna till någon utbildad och erfaren. Kruxet är att de flesta (killar) gnider för hårt i allmänhet vilket vanligtvis förvärrar inflammationen.
Bättre han växlar varma och kalla terapier i allmänhet.

Det låter otroligt för de flesta att rotatorkuffen skulle vara delvis av, men det är nog vanligare än man kan föreställa sig, vilket föranleder ett besök hos en kvalificerad och engagerad läkare om smärtan har pågått så länge som ett halvår anser jag. Däremot tror jag inte att total vila får kuffen att läka fortare för det, bara aktiveringen sker med både måtta och omdöme.


Lizard

Jolene
2005-03-19, 16:25
Han har precis varit hos läkaren, gjort magnetröntgen, visade inget speciellt. Han har fått 2 kortisonsprutor. Första gången fick han nån kräm (Orudis?) som inte hjälpte alls. Han säger att det känns bättre med kortisonet iaf, men det hjälper ju bara ett tag. Nu ska han få sjukgymnastik. Och sen börja träna axlarna igen fast med lättare vikter.

hoppas det blir bra. tack igen.

Johnny
2005-03-19, 17:01
Ang. kortisonsprutor så är min åsikt att man bör vänta med dom så länge som möjligt, endast som sista utväg. Dels för att de flesta, inte alla, som sätter dom där sprutorna inte träffar rätt, och dels för att då dom missar så bryter kortiosnet ner andra omkringliggande vävnader.

Tror snarare på sjukgymnastiken då...

Lizard
2005-03-19, 20:05
Ang. kortisonsprutor så är min åsikt att man bör vänta med dom så länge som möjligt, endast som sista utväg. Dels för att de flesta, inte alla, som sätter dom där sprutorna inte träffar rätt, och dels för att då dom missar så bryter kortiosnet ner andra omkringliggande vävnader.

Tror snarare på sjukgymnastiken då...

Jajemen. Lyckligtvis har det överdrivna användandet av kortison avtagit de senaste 15 åren. Idag är rekommendationen vanligtvis max 3 sprutor/år men jag tycker man ska ha bra mycket förtroende för den läkare som sätter nålen så den åtminstonde kommer rätt innan man ger sitt medgivande. Bäst är ju, som du påpekar, att helt undvika om det är möjligt.


Jolene

En erfaren sjukgymnaast kan visa honom hur han själv kan förbättra prognosen och om han är noga med att kyla ned axeln med cold-pack (apoteket, 3M) direkt efteråt och kanske till och med varva cold- och hot-pack så brukar det ofta leda till resultat fullt i klass med kortison. Han kan även prova att smörja axeln med tigerbalsam innan så ökar genomströmmningen i leden och även det kan påskynda rehab.

Lizard

Jolene
2005-03-20, 11:41
Tack för tipsen! Vidarebefodras! :)

Jorgen
2005-03-20, 20:19
Träffade min massör på gymmet. Efter lite klämmande och sträckande så kom han fram till att det förmodligen är muskelfascian runt infraspinatus (supraspinatus är inte problemet) som är för trång och därför så har det blivit en inflamation där. Stretching och en kur ipren skall testas.

//Jörgen

Lizard
2005-03-20, 20:55
Se där! Kul att du hittat rätt. Det låter som en rimlig förklaring och en hyfsad terapi. Själv tycker jag stretching lika gärna kan förvärra, det kringrådande trycket minskar inte. Tanken, tror jag, är att få den förtjockade senan att bli längre och smalare. Men prova för all del, jag kan ju ha rejält fel. I vilket fall tycker jag att du ska isa efter ansträngning.

Lycka till

Lizard

formula4shape
2005-03-20, 21:03
Jag misstänker en inflamation i infra och/eller supraspinatus. Har aldrig haft någon inflamerad muskel innan så jag vet inte hur det skall kännas. Kan vara fästena också kanske? Axelpressar och bänkpress resulterar i rejäl smärta iallafall. Nu till frågan:
Hur blir jag av med det?

//Jörgen

Du kan även prova med en överdoseringskur av Omega-3 i någon vecka, min f.d flickvän hade fibromyalgi (dvs kronisk ledvärk som bygger på inflammationer i senor och muskler) och hon körde sånna för att "lindra" det hela. Provade även själv vid en överbelastning/inflammation i underarmen pga hårt arbete en halv sommar, upplevde det iaf som att det gick över väldigt snabbt. Läkarn sa 3 veckor men det tog 6 dagar wei :)

Bodylotion
2005-03-20, 23:38
Jag misstänker en inflamation i infra och/eller supraspinatus. Har aldrig haft någon inflamerad muskel innan så jag vet inte hur det skall kännas. Kan vara fästena också kanske? Axelpressar och bänkpress resulterar i rejäl smärta iallafall. Nu till frågan:
Hur blir jag av med det?

//Jörgen


Uteslut inte m. subscapularis. Om det var ett tag sen skadan uppkom är det viktigt är att du håller igång med axel-leden och skulderbladet framöver, för går du länge och är för stilla på grund av smärta kan det förvärras. Lätta vikter, eller inga vikter alls tom kan va bra nu. Må du läka..

Arne Persson
2005-03-21, 09:46
Träffade min massör på gymmet. Efter lite klämmande och sträckande så kom han fram till att det förmodligen är muskelfascian runt infraspinatus (supraspinatus är inte problemet) som är för trång och därför så har det blivit en inflamation där. Stretching och en kur ipren skall testas.

//Jörgen

Mitt Ex fixade min ena axel med akupunktur (klassisk) skal fixa till den andra också när jag får tid. Skippa det där jävla kortisonet. Kan bli din olycka.

Thompah
2005-03-21, 11:44
Hihi fy fan, ligga där på bänken och vänta på att sitt ex ska sticka nålar i en, nej usch :D

jwzrd
2005-03-21, 13:49
Mitt Ex fixade min ena axel med akupunktur (klassisk) skal fixa till den andra också när jag får tid. Skippa det där jävla kortisonet. Kan bli din olycka.

Hur kommer det sig att det fungerar? Vad var problemet med din axel och vad hände i samband med/efter akupunkturen som löste detsamma?

Mehdi
2005-03-21, 13:57
Hur kommer det sig att det fungerar? Vad var problemet med din axel och vad hände i samband med/efter akupunkturen som löste detsamma?

http://www.liu.se/aktuellt/pressmed/2005/2005-02-09.566.html

Xponent
2005-03-21, 14:04
min träning har gått väldigt bra under en tid och pressstyrkan har ökat markant

Just så började det för mig också. Jag fick en partiell ruptur i infraspinatus. Hade kvar ca 20% av min styrka i OH pressövningarna. Vägen tillbaks var lång, då det tog ca ett år innan jag fick rätt hjälp, fast då hade det läkt hyggligt redan. Flera läkare trodde jag simulerade för att slippa jobba. Vanlig röntgen gav inget, men till slut via ultraljud fick jag veta vad jag drabbats av.

jwzrd
2005-03-21, 14:05
http://www.liu.se/aktuellt/pressmed/2005/2005-02-09.566.html

Tack, ska kolla där! :thumbup:

jwzrd
2005-03-21, 14:21
Jörgen> dom symptom du beskriver, och området, stämmer in precis på så som jag kände efter förra dipspasset. Jag hade inte, precis som du, kört dips på mycket mycket länge och blev helt slut just där du ritat, och 2-3 dagar efter så var musklerna där rejält slitna, jag kunde knappt lyfta armarna unta att det sved. Men nu har jag kört ett till dips-pass och allting känns frid och fröjd. Jag stretchade området, både genom att hänga i dipsräcket (med fötterna på en pall för att ha koll på vad som händer) och med en variant med ena handen mot sidan av midjan, och ett lätt tryck bakifrån på armbågen. (hittar den inte på exrx.net nu). Smärtan och obehaget försvann av det.

Arne Persson
2005-03-21, 17:10
Hur kommer det sig att det fungerar? Vad var problemet med din axel och vad hände i samband med/efter akupunkturen som löste detsamma?


Jag fick min första skada i vänster rotatorkuff pga av ett ingripande där jag bjöd inkräktaren på en liten flygtur. Den lyckades hon totalt fixa med KLASSISK akupunktur dvs inte sk smärtlindring eller dyl. Den andra skadan, i höger rotatorkuff, fick jag efter att ha maxat i bänken 3 ggr under en vecka. Nästa vecka sätter vi igång med den. Här är även den långa senan på höger biceps irriterad.

Jorgen
2005-03-21, 21:38
Uteslut inte m. subscapularis. Om det var ett tag sen skadan uppkom är det viktigt är att du håller igång med axel-leden och skulderbladet framöver, för går du länge och är för stilla på grund av smärta kan det förvärras. Lätta vikter, eller inga vikter alls tom kan va bra nu. Må du läka..
Mjo, det kan jag nog göra. Vi testade det mesta och det enda som gav utslag var infraspinatus.
Leden hålls igång, det kan jag ju garantera. Jag arbetar som snickare och tränar vidare, allt som inte gör ont.

Jag skall göra mitt bästa för att läka. :)

//Jörgen

Jorgen
2005-03-21, 21:41
jwzrd: Jag hade smärtan en tid innan jag körde dips. Dipsen hjälpte nog inte till direkt iallafall.
Stretcha skall jag göra. Har fått en bra övning av min massör.

//Jörgen

Rastafari
2007-11-12, 21:07
Läsvärda artiklar av Eric Cressey:

Shoulder savers, del 1-3
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1053531
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1055409
http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1153915

Cracking the Rotator Cuff Conundrum
http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=280rotator2