handdator

Visa fullständig version : Gröt - kanel/äpple(mos) vs lingon/sylt


AFanatic
2005-03-18, 13:19
Har käkat havregrynsgröt med kanel och äpplemos ett bra tag, gick sedan över till lingonsylt o drottningsylt. Efter ett tag gick jag över till kanel o äpplemos igen...Och nu blev jag betydligt mer mätt än vad jag blev av gröten med lingon/sylt på.

Kanel+äpple ger för mig en snabbare mättnadskänsla, och jag orkar inte äta upp all gröt, även fast det är samma mängd som det alltid har varit.

Med tanke på mina högst vetenskapliga observationer:

Fråga: Finns det något ämne i kanel eller äpple(mos) som gör att man känner mättnad fortare?



/För. Lite Attgöra

Mental
2005-03-18, 14:06
Rena spekulationer.
Är eller upplevs de andra syltarna som sötare? För jag tycker att söta smaker mättar sämmre. Kanske rent psykologiskt, men vem vet :)

AFanatic
2005-03-18, 14:35
Rena spekulationer.
Är eller upplevs de andra syltarna som sötare? För jag tycker att söta smaker mättar sämmre. Kanske rent psykologiskt, men vem vet :)


Söta smaker är väl meningen att rent psykologiskt mätta mer än osöta? (Annars skulle dom inte vara söta?) Sedan att det kanske är tomma kalorier o man blir fort hungrig efter är ju en sak.


Iaf så är äpplemoset lågkalori fr Ônos och syltarna vanliga. Så det kanske ligger ngt i det iaf...

William
2005-03-18, 15:05
Söta produkter mättar sämre. Speciellt i flytande form.
Finns studier där man testat hur mycket folk äter med olika drycker till maten. Söta drycker som läsk ledde till mer mat än vatten. Det gällde både energiinnehållande drycker och energifria.

En liten inflikning bara :)

/William

King Grub
2005-03-18, 15:09
Aspartam har dock en aptitnedsättande effekt.

William
2005-03-18, 15:14
Aspartam har dock en aptitnedsättande effekt.

Jasså? Har du ngn mekanism bakom?

King Grub
2005-03-18, 15:16
Cirkulerande fenylalanin. Själva aminosyrorna verkar dock ha större effekt än aspartamet.

Physiol Behav. 2003 Apr;78(4-5):557-62. Physiological mechanisms mediating aspartame-induced satiety.

Aspartame has been previously shown to increase satiety. This study aimed to investigate a possible role for the satiety hormones cholecystokinin (CCK) and glucagon-like peptide-1 (GLP-1) in this effect. The effects of the constituents of aspartame, phenylalanine and aspartic acid, were also examined. Six subjects consumed an encapsulated preload consisting of either 400 mg aspartame, 176 mg aspartic acid+224 mg phenylalanine, or 400 mg corn flour (control), with 1.5 g paracetamol dissolved in 450 ml water to measure gastric emptying. A 1983-kJ liquid meal was consumed 60 min later. Plasma CCK, GLP-1, glucose-dependent insulinotropic polypeptide (GIP), glucose, and insulin were measured over 0-120 min. Gastric emptying was measured from 0 to 60 min. Plasma GLP-1 concentrations decreased following the liquid meal (60-120 min) after both the aspartame and amino acids preloads (control, 2096.9 pmol/l min; aspartame, 536.6 pmol/l min; amino acids, 861.8 pmol/l min; incremental area under the curve [AUC] 60-120 min, P<.05). Desire to eat was reduced from 60 to 120 min following the amino acids preload (control, -337.1 mm min; aspartame, -505.4 mm min; amino acids, -1497.1 mm min; incremental AUC 60-120 min, P<.05). However, gastric emptying rates, plasma CCK, GIP, insulin, and glucose concentrations were unaffected. There was a correlation between the increase in plasma phenylalanine and decrease in desire to eat after the liquid meal following the constituent amino acids (r=-.9774, P=.004). In conclusion, it is unlikely that aspartame increases satiety via CCK- or GLP-1-mediated mechanisms, but small changes in circulating phenylalanine concentrations may influence appetite.

William
2005-03-18, 15:18
Cirkulerande fenylalanin.

Physiol Behav. 2003 Apr;78(4-5):557-62. Physiological mechanisms mediating aspartame-induced satiety.

Aspartame has been previously shown to increase satiety. This study aimed to investigate a possible role for the satiety hormones cholecystokinin (CCK) and glucagon-like peptide-1 (GLP-1) in this effect. The effects of the constituents of aspartame, phenylalanine and aspartic acid, were also examined. Six subjects consumed an encapsulated preload consisting of either 400 mg aspartame, 176 mg aspartic acid+224 mg phenylalanine, or 400 mg corn flour (control), with 1.5 g paracetamol dissolved in 450 ml water to measure gastric emptying. A 1983-kJ liquid meal was consumed 60 min later. Plasma CCK, GLP-1, glucose-dependent insulinotropic polypeptide (GIP), glucose, and insulin were measured over 0-120 min. Gastric emptying was measured from 0 to 60 min. Plasma GLP-1 concentrations decreased following the liquid meal (60-120 min) after both the aspartame and amino acids preloads (control, 2096.9 pmol/l min; aspartame, 536.6 pmol/l min; amino acids, 861.8 pmol/l min; incremental area under the curve [AUC] 60-120 min, P<.05). Desire to eat was reduced from 60 to 120 min following the amino acids preload (control, -337.1 mm min; aspartame, -505.4 mm min; amino acids, -1497.1 mm min; incremental AUC 60-120 min, P<.05). However, gastric emptying rates, plasma CCK, GIP, insulin, and glucose concentrations were unaffected. There was a correlation between the increase in plasma phenylalanine and decrease in desire to eat after the liquid meal following the constituent amino acids (r=-.9774, P=.004). In conclusion, it is unlikely that aspartame increases satiety via CCK- or GLP-1-mediated mechanisms, but small changes in circulating phenylalanine concentrations may influence appetite.

Intressant! Thanx!

AFanatic
2005-03-18, 15:20
William: Intressant..Men är dessa studier gjorda på så sätt att dom mäter mättnaden direkt efter avslutad måltid eller 1-2 timmar efteråt eller hur? Är det så att dom verkligen mättar sämre eller beror det på att man får i sig mindre mat? Tänker på hur jag själv äter: Är ngt sött så äter jag mindre av det...följden blir ju att jag inte blir så mätt (mindre mängd mat) som jag kunde blivit om det inte varit så sött.

Du har ingen studie så här på rak arm man kan ta del av?

Grub: Bra att veta också. Dock så kan jag inte minnas att de lågkaloriprodukter jag syftade på innehåller aspartam. De är bara befriade från tillsatt socker.

Edit: Fenylalanin...time for some serious reading!

King Grub
2005-03-18, 15:21
Grub: Bra att veta också. Dock så kan jag inte minnas att de lågkaloriprodukter jag syftade på innehåller aspartam. De är bara befriade från tillsatt socker.

Önos Lågkalori Äppelmos

Ingredienser: Äpplen, vatten, förtjockningsmedel (pektin), syra (citronsyra), konserveringsmedel (kaliumsorbat), antioxidationsmedel (askorbinsyra), sötningsmedel (aspartam och acesulfam K).

AFanatic
2005-03-18, 15:24
Önos Lågkalori Äppelmos

Ingredienser: Äpplen, vatten, förtjockningsmedel (pektin), syra (citronsyra), konserveringsmedel (kaliumsorbat), antioxidationsmedel (askorbinsyra), sötningsmedel (aspartam och acesulfam K).


Ok! :thumbup:

KIRE
2005-03-18, 15:47
Fruktos ökar aptiten har jag för mig?

kan det ha nått samband? Vad innehåller sylten?

Iofs så borde ju det inte kunna påverka så snabbt utan det borde ju mer bli så att man är hungrigare efter någon timme eller så isåfall om det är större andel fruktos.

MyungChul
2005-03-20, 01:01
fibrer? eller jag vet inte :)