handdator

Visa fullständig version : Dämpa nervösitet?


palme
2005-03-18, 09:24
Hur gör man? Runka är inte ett alternativ.

sunkan
2005-03-18, 09:25
Hur gör man? Runka är inte ett alternativ.

sitta å blunda å lyssna på musik och inte tänka på nånting brukar funka för mig, men beror ju på vad du ska göra också.

jwzrd
2005-03-18, 09:26
Hur gör man? Runka är inte ett alternativ.

Erkänn för dig själv att du är nervös, acceptera det och gå vidare. Fatta inga konstiga beslut.

Ska man tex på en intervju så är det helt ok att tom säga nånting i stil med: jag är nervös, det här är spännande/nytt/osv. Då ligger korten på bordet och allting kan kännas lite lugnare. Inget händer ju för att man är nervös, däremot kan man se/verka bra skitnödig om man sitter och försöker spela cool för att man är nervös. Då säger man dom konstigaste av saker.

X-Change
2005-03-18, 09:29
Erkänn för dig själv att du är nervös, acceptera det och gå vidare. Fatta inga konstiga beslut.

Ska man tex på en intervju så är det helt ok att tom säga nånting i stil med: jag är nervös, det här är spännande/nytt/osv. Då ligger korten på bordet och allting kan kännas lite lugnare. Inget händer ju för att man är nervös, däremot kan man se/verka bra skitnödig om man sitter och försöker spela cool för att man är nervös. Då säger man dom konstigaste av saker.

Bra sagt! :thumbup:

palme
2005-03-18, 09:31
Ska jobba i en ny stad, kände inte så här när jag börja jobba här. Nästan en pinsam känsla att erkänna.

SKa träna lite senare, hoppas det släpper då.

Grisen
2005-03-18, 09:34
Ska jobba i en ny stad, kände inte så här när jag börja jobba här. Nästan en pinsam känsla att erkänna.

SKa träna lite senare, hoppas det släpper då.

Vad är det värsta som kan hända?

Lasse Kongo
2005-03-18, 09:36
Hur gör man? Runka är inte ett alternativ.

gubben snuffsen dååå =(

tro det eller ej men lite avslappningsövningar kan göra susen faktiskt, blåser ur hjärna o kropp o nollställer systemet till fabriksinställningar.

Thony
2005-03-18, 09:38
Vad är det som är pinsamt med att vara nervös =? Det är vi väl alla nån gång emellanåt ?

Vad är det för jobb ?

Grahn
2005-03-18, 09:39
Träna är en bra grej, annars handlar det mest om att kontrolera nervositeten då du inte kan bli av med den.

palme
2005-03-18, 09:40
Tror det har att göra med att det är en ny stad som jag inte känner nån i förutom min kollega, har väl inte samma trygghet som här hemma.

Grisen
2005-03-18, 09:41
Tror det har att göra med att det är en ny stad som jag inte känner nån i förutom min kollega, har väl inte samma trygghet som här hemma.

Berätta för din kollega att du känner dig osäker/nervös han kommer säkert att förstå, och det kommer kännas lättare.

Piranha
2005-03-18, 09:42
Kan nog vara nyttigt att vidga vyerna lite .. sysselsätt dig , spamma kollo , reta frugan , träna , gör nå kreativt så du koncentrerar dig på nå annat.

j_p
2005-03-18, 10:12
Kanske lite off topic och överdrivet, men jag kom bara att tänka på en bra bok om nervositet och andra tankefenomen: "De tio dummaste misstagen klyftiga personer gör och hur man undviker dem". Den finns på pocket och innehåller faktiskt en del tänkvärda saker.

Menigar
2005-03-18, 10:19
Tänk logiskt. Vad är det värsta som kan hända osv.

Rationalisera bort nervositeten! Om inte det funkar så gör saker som du vet får dig tänka på annat.

adde
2005-03-18, 10:35
Vadå? Runka är ALLTID ett alternativ.

/adde

Slartibartfast
2005-03-18, 10:46
Betablockare?

Piranha
2005-03-18, 10:48
Rohypnol & Vodka .. kanske inte att rekomendera , men den lär funka.

adde
2005-03-18, 11:12
Det hela beror såklart på VAD du skall jobba med, eller göra.

När jag skulle disputera var jag, som sig bör, sjukligt nervös. Men någon vecka innan fick jag frågan om det fanns någon (ffa någon i betygskommiten eller opponenten) som kunde mitt ämne bättre. Eftersom svaret var "nej" så kändes det faktiskt bättre. Detta är något jag brukar plockar fram om jag skall föreläsa eller dylikt - "jag kan det här bättre än alla i publiken" - då finns det inte så mkt att vara nervös för. (Bara man kan övertyga sig själv att det är sant - vilket det nödvändigtvis inte behöver vara...)

Om du kan det du gör/ska göra så finns det inget att oroa sig för!

/adde

Mighty
2005-03-18, 11:28
Blir väldigt sällan nervös och när jag väl blir det blir jag extra nervös eftersom det är en så ovan känsla... *screwy*

boxsquat
2005-03-18, 13:35
Nästan en pinsam känsla att erkänna.

Ja, tills det att du märker att ALLA andra också är nervösa då och då. Jag är världens säkraste människa i vissa situationer men kan bli hur nervös och osäker som helst i andra. Det är en naturlig reaktion som faktiskt är nödvändig. Man måste lära sig acceptera det och inte tänka på det som en dålig grej. Det värsta med det hela är att man har så höga krav på sig själv. "Jag ska vara stark" "Jag är en stark person och starka personer blir inte nervösa". Hell no! Starka personer blir nervösa som fan, men accepterar skiten och bearbetar den. När jag var yngre t.ex. kunde jag vara skitblyg framför vuxna kurder. Jag var inte så bra på att umgås med dom eftersom jag mest hade umgåtts med ungdomar och sånt, och då kunde det bli jobbigt när man inte visste vad man skulle säga. Men jag kom sen i underfund med att det värsta som kunde hända var att jag blev lite röd och skämdes, och vem fan bryr sig om det liksom? Vilka är dom som ska ha en åsikt om mig, säger dom något så skallar jag dom och knäar dom i huvudet liksom. Det värsta som kan hända är ju att jag misshandlar alla och blir till slut inlåst på ett rum, men hellre det än att sitta och vara nojjig över skit som det inte finns någon anledning att vara nojjig över. Och hur är det nu? Ptja, i somras var jag i Kurdistan och höll mitt livs "enklaste" tal framför ungefär 150 vuxna människor, no probbs!

Såna här grejer är fett sjuka, just eftersom att hela anledningen till _varför_ man blir nervös är för att man förväntar sig att bli nervös. En ond spiral helt enkelt som man måste bryta.

Mitt tips palme är att du ska skita i det här, tänk inte på det, att du ens tänker på det förvärrar hela grejen, försök att göra grejer. Gå ut, träffa kompisar, gör saker!

ölobrännvin
2005-03-18, 13:54
Lysnna inte på alla dumma förslag här, det du ska göra är att leta efter valium och ta 5st med en stor cola då klarar du till och med ett lögndetektor test för att du är så jävla kolugn, utan att bli full eller hög, bra va det finns ett piller för alla det gäller bara att öppna ögonen och seeeee !

Grisen
2005-03-20, 19:55
Hur gick det?

palme
2005-03-20, 20:02
Gick skitbra, nervösiteten var bortblåst när jag åkte dit. Kan ju jobbet.

Grisen
2005-03-20, 20:04
Gick skitbra, nervösiteten var bortblåst när jag åkte dit. Kan ju jobbet.

Bra gjort!

:thumbup:

Wain
2005-03-20, 21:37
Nervositet heter det. Kan vara bra att veta i framtiden.
:notme: :em: