handdator

Visa fullständig version : blunder, ett halvt år av deffande..


blunder
2005-03-18, 08:27
Hej!

Har en träningsdagbok, men det är lättare att få lite respons här då inte alla tittat i träningdsdagböckerna.

Har styrketränat till och från de senaste åren och kämpat med övervikt. 2002 tog jag mig ned 22 kilo till 91 kilo, men åkte på körtelfeber och dålig motivation gjorde att övervikten kom tillbaka. Satte i början av september föra året igång med att deffa då det tog slut med mitt ex. Vikten låg på 107,3 kg. Nu ett halvår senare är jag nere på 86,2 kg.

I höstas körde jag tio pass i veckan då jag var arbetslös, började jobba i januari och kör nu följande.

Träning
30 min morgonpromenad till jobbet 5 dar i veckan och sedan 30 min hemgång.
4 x styrka pass
1-2 x konditions pass

Kost

Äter runt 2300 kcal i dagsläget på träningsdagar och 1800 kcal på vilo dagar och det har fungerat bra, men funderar på lite tips att göra om uppläget nu för att få bort de sista kilona.

Fördelningen är ungefär 170 p / 180 k / 70 f uppdelat på åtta måltider på träningsdagar och fem måltider på vilodagar.

Frukost
- Bröd med mjukost, hamburgekött + 1dl whey 80 med en matsked rapsolja
Mellanmål
- Äpple
Lunch
- tex kyckling, cous cous, grönsaker, keso
Mellanmål
- Äpple
Före träningen
- 1 dl whey 80, 30 gram dextros
Efter träningen
- 1 dl whey 80, 30 gram dextros
Middag
- Bröd med mjukost, hamburgekött + 1dl whey 80 med en matsked rapsolja
Läggdags
- 10 gram glutamin + matsked rapsolja

Viktnedgången har varit 1 kilo i veckan i höstas och nu sedan januari 5-6 hg per vecka. Magsäcken har väl krympt markant och jag är nästan aldrig hungrig. Kör en ätardag i veckan, behövs inte fysiskt, men psykiskt. Brukar käka max 4000 kcal på en ätardag.

Vad tror ni jag ska "ändra" på? Senaste två veckorna har jag gått upp sju hekto, men måtten har minskat. Så det är lite "skumt", men känns som jag kan ge det hela nån vecka till, då jag litar bättre på spegeln och måttbandet än vågen i dagsläget. Har inte tappat nån styrka på gymmet och ökat chinsen från en till tio sedan jag började gå ned i vikt och dips från noll till 12.

Mått

2004-08-31 - 2005-03-18

Vikt 86,2 kg (-21,1 kg)
Fettprocent 14,3%(-12,9%)
Fettvikt 12,2 kg (-17 kg)
Midja spänd 88 cm (-17 cm)
Bröst 104 cm (- 7 cm)
Stuss 94 cm (-12 cm)
Underarm 29 cm (-1,5 cm)
Överarm 38,5 cm (- 3 cm)
Lår 58 cm (-5 cm)
Vader 42 cm (-2 cm)

P.s ska stå 86,2 kg på bilden, tog den igår, men hade inte vägt mig på två veckor så tog senaste vägningsvikten.

Grov
2005-03-18, 08:48
Hej!

Har en träningsdagbok, men det är lättare att få lite respons här då inte alla tittat i träningdsdagböckerna.

Har styrketränat till och från de senaste åren och kämpat med övervikt. 2002 tog jag mig ned 22 kilo till 91 kilo, men åkte på körtelfeber och dålig motivation gjorde att övervikten kom tillbaka. Satte i början av september föra året igång med att deffa då det tog slut med mitt ex. Vikten låg på 107,3 kg. Nu ett halvår senare är jag nere på 86,2 kg.

I höstas körde jag tio pass i veckan då jag var arbetslös, började jobba i januari och kör nu följande.

Träning
30 min morgonpromenad till jobbet 5 dar i veckan och sedan 30 min hemgång.
4 x styrka pass
1-2 x konditions pass

Kost

Äter runt 2300 kcal i dagsläget på träningsdagar och 1800 kcal på vilo dagar och det har fungerat bra, men funderar på lite tips att göra om uppläget nu för att få bort de sista kilona.

Fördelningen är ungefär 170 p / 180 k / 70 f uppdelat på åtta måltider på träningsdagar och fem måltider på vilodagar.

Frukost
- Bröd med mjukost, hamburgekött + 1dl whey 80 med en matsked rapsolja
Mellanmål
- Äpple
Lunch
- tex kyckling, cous cous, grönsaker, keso
Mellanmål
- Äpple
Före träningen
- 1 dl whey 80, 30 gram dextros
Efter träningen
- 1 dl whey 80, 30 gram dextros
Middag
- Bröd med mjukost, hamburgekött + 1dl whey 80 med en matsked rapsolja
Läggdags
- 10 gram glutamin + matsked rapsolja

Viktnedgången har varit 1 kilo i veckan i höstas och nu sedan januari 5-6 hg per vecka. Magsäcken har väl krympt markant och jag är nästan aldrig hungrig. Kör en ätardag i veckan, behövs inte fysiskt, men psykiskt. Brukar käka max 4000 kcal på en ätardag.

Vad tror ni jag ska "ändra" på? Senaste två veckorna har jag gått upp sju hekto, men måtten har minskat. Så det är lite "skumt", men känns som jag kan ge det hela nån vecka till, då jag litar bättre på spegeln och måttbandet än vågen i dagsläget. Har inte tappat nån styrka på gymmet och ökat chinsen från en till tio sedan jag började gå ned i vikt och dips från noll till 12.

Mått

2004-08-31 - 2005-03-18

Vikt 86,2 kg (-21,1 kg)
Fettprocent 14,3%(-12,9%)
Fettvikt 12,2 kg (-17 kg)
Midja spänd 88 cm (-17 cm)
Bröst 104 cm (- 7 cm)
Stuss 94 cm (-12 cm)
Underarm 29 cm (-1,5 cm)
Överarm 38,5 cm (- 3 cm)
Lår 58 cm (-5 cm)
Vader 42 cm (-2 cm)

P.s ska stå 86,2 kg på bilden, tog den igår, men hade inte vägt mig på två veckor så tog senaste vägningsvikten.

Ser grymt bra ut all heder och cred till dig :hbang:

Dav0d
2005-03-18, 09:16
Galet underbart, här har vi sådan motivation som jag älskar. All lycka till dig och hoppas du fortsätter.

Något jag undrar är om du tar vitamintillskott, för maten är inte så rik på vitamin och mineraler, eller misstar jag mig ?

blunder
2005-03-18, 09:20
Galet underbart, här har vi sådan motivation som jag älskar. All lycka till dig och hoppas du fortsätter.

Något jag undrar är om du tar vitamintillskott, för maten är inte så rik på vitamin och mineraler, eller misstar jag mig ?

Tackar, käkar Multivitamin(Twinlab, mfl) + 6 gram fiskolja (inräknat i fettet) varje dag + brus c-vitamin 1 grams delade i två en gång per dag.

Karl_alfred
2005-03-18, 09:34
Imponerande kämpat! Vad är framtida planer, fortsätter deffen eller ska du bygga lite nu? Kör på! :bow:

Brenner
2005-03-18, 09:53
:bow: :bow: *yourock* :thumbup:

hultman
2005-03-18, 10:10
Tackar, käkar Multivitamin(Twinlab, mfl) + 6 gram fiskolja (inräknat i fettet) varje dag + brus c-vitamin 1 grams delade i två en gång per dag.

Att käka c-vitamin i brustablettform är helt onödigt för dig, som antagligen dricker juice och normal mat.
En tablett innehåller ungefär 10 gånger mer c-vitamin än det rekommenderade dagliga intaget och ett för högt intag slutar ofta med att personen i fråga får njursten.

blunder
2005-03-18, 10:18
Att käka c-vitamin i brustablettform är helt onödigt för dig, som antagligen dricker juice och normal mat.
En tablett innehåller ungefär 10 gånger mer c-vitamin än det rekommenderade dagliga intaget och ett för högt intag slutar ofta med att personen i fråga får njursten.

Dricker inte juice, en onödig kolhydratskälla under deff. Så du menar att 500 mg C-vitamin per dag ger njursten? Referens?

Slartibartfast
2005-03-18, 10:44
Är ju galet stor skillnad! Grattis! :thumbup:

mystic[-_-]
2005-03-18, 10:47
Riktigt bra blunder! Bara att fortsätta och kämpa. Dina pass ser bra ut också :thumbup:

TCOR
2005-03-18, 11:12
mkt bra kämpat....

Scratch89
2005-03-18, 11:14
Va?! har du tappat 20 kg på de där bilderna? Vart har du tagit det ifrån?
Jag menar, alltså, all credit åt dig, bra kämpat, men det ser inte ut som 20 kg!? :confused:

formula4shape
2005-03-18, 11:25
Att käka c-vitamin i brustablettform är helt onödigt för dig, som antagligen dricker juice och normal mat.
En tablett innehåller ungefär 10 gånger mer c-vitamin än det rekommenderade dagliga intaget och ett för högt intag slutar ofta med att personen i fråga får njursten.

Större mängder C-vitamin (1000-3000mg per dag) gör att stora mängder trycks ut i blodet och tar bort oxidationer som i längden kan leda till t.ex. cancer och sänkt immunförsvar. Större oxidativa skador som kan uppkomma vid t.ex. träning kan rent utav vara nedbrytande för muskelmassan. Rek är att äta C ihop med E-vitamin, då får man en heltäckande kombination.

ref; Exercise-induced oxidative stress before and after vitamin C supplementation. Alessio HM et al. Int J Sports Nutr 7(1), 1-9, 1997.

Vad jag vet finns det heller ingen studie som visar att dessa mängder skulle vara skadliga för kroppen, däremot en hel del som talar för det hela. Så vore kul ifall du visade någon referens på att man ofta får "njursten" vid intag runt 1000-3000mg C-vitamin om dagen? Sedan är det givetvis inget som säger att man måste äta dessa mängder, men jag pissar gärna ut några kronor, bara jag mår bra av det jag äter.

Rataxes
2005-03-18, 12:13
Va?! har du tappat 20 kg på de där bilderna? Vart har du tagit det ifrån?
Jag menar, alltså, all credit åt dig, bra kämpat, men det ser inte ut som 20 kg!? :confused:
Tycker lätt att det där kan vara 20 kg. Menar, nästan hela magen är ju bortdeffad, sen ser man ju inte hur mycket fett det låg på hela nederdelen av kroppen. Den visuella skillnaden när jag hade deffat bort 15 kg fett var betydligt mindre än detta.

Kung Sumo
2005-03-18, 12:16
Jäkligt bra kämpat ! :)

// SuMO

victor_n
2005-03-18, 15:51
så jäkla grym du är e allt jag får ur mig :bow:
lycka till med fortsättningen! :thumbup:

Baan
2005-03-18, 18:08
bra jobbat! fortsätt så

Dipshit
2005-03-18, 18:15
reedigt fätt! och det tog du bort bra! :bow:

Johan_P
2005-03-18, 19:31
Nice jobbat :thumbup: Själv har jag gått ner från 100 kg till 83,5 kg, så jag vet vad som krävs *yourock*

CroCop
2005-03-18, 20:22
Större mängder C-vitamin (1000-3000mg per dag) gör att stora mängder trycks ut i blodet och tar bort oxidationer som i längden kan leda till t.ex. cancer och sänkt immunförsvar. Större oxidativa skador som kan uppkomma vid t.ex. träning kan rent utav vara nedbrytande för muskelmassan. Rek är att äta C ihop med E-vitamin, då får man en heltäckande kombination.

Så det är bra att äta mycket C-vitamin eller? eller kan det leda till cancer fattade inte inlägget riktigt :confused:

jesse
2005-03-18, 20:44
Så det är bra att äta mycket C-vitamin eller? eller kan det leda till cancer fattade inte inlägget riktigt :confused:

Ja enligt hans inlägg så skulle den mängden förebygga cancer, men jag har inte sett någon rapport på att de skulle vara så.

Solle
2005-03-18, 22:25
Som jag har förstått det så följer ett eventuellt överskott av C-vitamin med i urinen. Dock är 1 g inga extrema doser överhuvudtaget.

Scratch89
2005-03-19, 00:09
Tycker lätt att det där kan vara 20 kg. Menar, nästan hela magen är ju bortdeffad, sen ser man ju inte hur mycket fett det låg på hela nederdelen av kroppen. Den visuella skillnaden när jag hade deffat bort 15 kg fett var betydligt mindre än detta.
sant kanske, men jag har deffat bort 5 kg nu o jag tycker ha fått bort rätt mycket, men det beror ju på hur lång man är också antar jag :thumbup:

Droog
2005-03-19, 00:33
21kg är mycket vikt oavsett utgångsläge. Bra jobbat :thumbup: Sedan heter det röv eller arsle på karlar, bara en liten not. ;)

SvenneÅkarp
2005-03-19, 10:41
Tackar, käkar Multivitamin(Twinlab, mfl) + 6 gram fiskolja (inräknat i fettet) varje dag + brus c-vitamin 1 grams delade i två en gång per dag.

Du har inte funderat på att köpa lite järntabletter?
Jag tar en sort som du kan köpa på Apoteket som heter Hemofer och till skillnad från vissa andra järntillskott så har jag inte fått problem med magen av detta. Din kost ser ganska järnfattig ut. Bara en tanke. 100tab kostar runt 70-80kr

hassezilla
2005-03-19, 11:57
Vikten låg på 107,3 kg. Nu ett halvår senare är jag nere på 86,2 kg.

Äter runt 2300 kcal i dagsläget på träningsdagar och 1800 kcal på vilo dagar


Alltså är det bara jag som tycker att det där är lite mat? Själv väger jag 78 och ligger på 1900-2000 kcal vilodagar och 2400-2500 kcal träningsdagar.
Du väger ändå 8 kilo mer än jag, men jag kan ju ha fel... funkar det bra så kör på!! :thumbup:

abjorn
2005-03-19, 22:15
fan... min midja är 6 cm större än din, ändå ser den ut att vara halvmetern större ;)

blunder
2005-03-20, 15:55
Alltså är det bara jag som tycker att det där är lite mat? Själv väger jag 78 och ligger på 1900-2000 kcal vilodagar och 2400-2500 kcal träningsdagar.
Du väger ändå 8 kilo mer än jag, men jag kan ju ha fel... funkar det bra så kör på!! :thumbup:

Det kanske är lite mat, men det har fungerat bra. Det var nog lite för lite när jag körde tio pass i veckan när jag var arbetslös, men jag har inte tappat nån styrka och det är vad jag utgår ifrån. Hungern är inga problem nuförtiden heller. Så jag kör på så länge det fungerar :whipped: Målet är 78-80 kg skulle jag tro och jag kör på tills jag är där.